Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (155) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (145) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pár perc a poznańi főplázá..., izé, főállomáson

2020.11.03. 07:00 :: Hamster

Múlt héten láttuk, hogy Łódźban hogyan próbálják egy újjászülető városrész központjává tenni a helyi főpályaudvart. Azzal a várossal ellentétben Poznańban nem kell alagutat építeni az átmenő forgalomhoz, mivel már az 1870-es években így építették meg a vasutat, gyakorlatilag rögtön az óváros szélén:

Érdekes (bár német területeken nem annyira meglepő) módon a főpályaudvar tulajdonképpen három különálló állomást jelent. Egyszer az 1879-ben átadott tulajdonképpeni főpályaudvart, mely nem a vágányok szélén fekszik, hanem azok közt. Ettől északra építettek 1902-ben egy külön pavilont II. Vilmos császár számára, a terület nyugati szélén pedig 1904-ben egy fiókpályaudvar kezdte meg működését. Ez utóbbit 1927-ben újjáépítették, ma Nyugati pályaudvarnak (Dworzec Zachodni) hívják.

Poznań Główny lipiec 2007 RB1.JPGVon Radomil - , CC BY-SA 3.0, Link

Ezen a képen a régi főpályaudvari épületet látjuk, miután a hatvanas-hetvenes évek fordulóján kívül-belül kockává butították a korszak szellemében. Tőle jobbra (nyugatra) és balra (keletre) is vágányok vannak, ez adja a "szigetállomás" jelleget. A buszok és gépkocsik egy kicsit arrébb fekvő hídról lehajtva tudnak bejutni ide.

New and old - panoramio (3).jpgVon StasiÓ Stachów, CC BY 3.0, Link

2009-ben egy bizonyos TriGranit nevű cég lehetőséget kapott arra, hogy felülépítse a terület keleti oldalát. A sínek fölé közvetlenül a pályaudvari funkciók és egy háromemeletes parkolóház került, melléjük pedig egy pláza.

dsc_9203.JPG

Ez itt az egész komplexum keresztmetszete a pláza egyik főbejáratához vezető hidacskáról nézve: az előtérben a keleti oldali vágányok láthatók néhány, a peronról a szomszédos hídra vezető lépcsővel, a háttérben pedig a helyi vásárközpont. Ebből a szögből inkább csak saccolható, hogy melyik lépcső vezet a keleti oldali peronokra, és melyik a "sziget" túloldalán levő nyugatiéra.

dsc_9198.jpg

Ha az iménti hidacskán bemegyünk a domború oldalú épületbe, akkor a pláza és a pályaudvar közös bejáratához érkezünk. Balra a pláza kezdődik, jobbra pedig az itt látható utasforgalmi csarnokba jutunk.

dsc_9179.JPG

Ezt a teret kicsit szűknek találtam a funkcióhoz (magasabb, mint amilyen széles), viszont nagy pozitívum, hogy van Le Crobagjük: ez a szendvicses hálózat szokott életben tartani német vasúti túráim során. Ha lennének ilyenek a nagyobb magyar pályaudvarokon, nem kellene mindig otthonról hozott, útközben rágós masszává összeálló szalámis zsömléket cipelnem magammal (amik pedig még így is ezerszer jobbak a jelenleg legtöbb helyen kapható, leragasztott nejlonban száradó rántotthúsos vagy szalámis zsemléknél). De talán elég is ennyi az épületről, inkább nézzünk le a peronokra!

dsc_9191.JPG

Őszintén szólva az épület alatti résztől se voltam elájulva: szerintem elég barátságtalan. Viszont a képen látható járműnek örültem, mert ez egy EN57-es, még ha modernizált változatú is.

dsc_9164.JPG

Az EN57-eshez hasonlóan nagy klasszikus az EP07-es, ilyenből is állt egy kicsit arrébb a szabadban. Ha valakinek angol mozdonyok jutnának eszébe a kinézetéről, jó a nyom: a Pafawag és a Cegielski az angol English Electric licensze alapján gyártotta az EU07-es sorozatú gépeket. Később ezek egy részén megváltoztatták a hajtásáttételt, ez lett a gyors- és expresszvonati EP07-es. Bónuszként ezen a gépen még a gülüszemű lámpabúrák is megvannak - bizonyos EP07-eseken már kisebb fényszórókra cserélték ezeket, de már ennél is a gépnél is külön reflektor és zárfény van a "vödör" belsejében.

dsc_9140-1.JPG

Egy harmadik nagy lengyel klasszikust is el sikerült csípni: az SM42-es egy nyolcszáz lóerős (többnek látszik, nem?) tolatómozdony, amiből ezernyolcszázvalahány példány épült a hatvanas évek közepétől. Az állomási tolatók jó szokásához híven ez is becsorgott a helyére, majd még negyed órával később is ugyanott állt, természetesen járó motorral :)

dsc_9159.JPG

A peronok közt bóklászva csodálkoztam rá, hogy a régi állomás kilátszik a "kockásított" modern épületből. Csak tudnám, hogy ez a megoldás mitől volt jobb vagy szebb a régi homlokzat felújításánál!

dsc_9155.JPG

És zárjuk a bejegyzést a Berlin - Varsó Expresszel (BWE), amit eddig mindig a német végén fotóztam. Jópofa, hogy bérelt Vectron vitte, nem PKP IC-s. Érdekes volt a kőkorszaki (villamosmozdonynál a hatvanas évek közepe nagyon régen volt, amint azt a mi V43-asunknál is tapasztalhatjuk) EP07-es után egy modern mozdonyt látni!

6 komment

Címkék: közlekedés utazás képek vasút lengyelország pályaudvar 2020 poznan

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5416195134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a vasbetonba oltott villanyborotva-design nagyon ment a 70-es években. Az egy dolog, hogy újonnan is ronda, de a felhasznált anyagok még ráadásul igen ocsmányul is öregednek. A vasbetonnak nincs meg az a természetes patinája, mint a kőnek, ami koszosan, lepukkadtan is jobban néz ki, mint a rozsdacsíkos beton.
@nyelv-ész: Kicsit olyan volt, mint amit a Corvin áruházzal csináltak Pesten. Tényleg, azt már elkezdtek felújítani azóta, hogy leszedték a fémdobozt róla?
Van ott még más látnivaló is, ha jól látom a Google-ben: a villamos-hálózat a pályaudvar mellett különös dolgokat tesz, egy független csarnoka is van, de beleolvad a vasúti vágányzónába is. Talán valami tram-train?
@EZ1: Egy városszéli lakótelepre kimenő gyorsvillamost hoztak be a közelmúltban ott, kikerülve a bevágás mellett a felszínen levő kereszteződéseket. De azért odafent is van villamos. Jópofa, bár amikor mi ott jártunk, olyan baromi sok utast pont nem láttunk.
@Hamster: Nem, csak a pléh doboz helyére felraktak egy ponyva borítást...
Mekkora sztár vagy, főoldal meg minden :D
süti beállítások módosítása