Amikor Antonovokról van szó, a sportrepüléshez közelebb állók általában az An-2-esre gondolnak, a haditechnika iránt rajongók az An-26 "Ordító Egérre", a témára kevésbé érzékenyek pedig a jókora An-124-esre, vagy a még észveszejtőbb méretű An-225-re. Pedig létezik még ő is, az An-22 "Anteusz"*:
A típust a hatvanas évek első felében fejlesztette ki az Antonov tervezőiroda a légierő számára. Sose volt egy mindenütt felbukkanó madár, összesen hatvanvalahány példány épült belőle. Elmondások szerint annak idején az ideiglenesen hazánkban tartózkodók is jártak vele itthoni szovjet repterekre, de én soha nem láttam élőben.
A típus teherbírása 60 tonna körül van, ráadásul a tehertér mérete is elég nagy (26,4 x 4,4 x 4,4 méteres) , így az An-225-öst is üzemeltető Antonov Airlines néhány éve talpra állított egy példányt, ezt láthatjuk a videókon. A konkrét masinát 1974-ben építették, tehát nem mai csirke, ami látszik a személyzet méretén is: pilóták, fedmérnök, navigátor, rádiós, szerelő, meg még akik rakodnak, vontatnak. A mozifilm hosszúságú opuszon elég jól végig lehet követni a rakodást, az indulásra előkészítést, és a repülést - még a fedélzeti vécébe is benéz az operatőr :) Érdekes még az is, amikor 25:38 körül átsétál az egyik 15 ezer lóerős, egymással ellentétes irányba forgó dupla lapátsorú hajtómű alatt! Nem tudom, én mernék-e ott lófrálni meg fotózgatni - de szívesen kipróbálnám!
*Emlékeim szerint a Repülés újság annak idején "Anteusz" néven emlegette a gépet, holott oroszul "Антей" , azaz "Antej" lett volna, görög eredetiből átírva pedig Antaiosz; az "Anteusz" a latin "Antaeus" magyarított formája, szóval számomra nagy katyvasz az egész :)
Ez megy most