Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (8) 1980 (8) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (9) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (7) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (15) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (816) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (275) csehország (61) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (10) énblog (406) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (8) ezerötszázas (5) ezres (11) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (7) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (33) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (345) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (882) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (6) közlekedés (369) kritika (71) kulfoldi szemmel (101) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (58) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (322) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (20) nyugat-berlin (6) NZA (9) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (20) popkultúra (124) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (80) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (218) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (62) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (8) tömegközlekedés (390) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (62) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (325) utcakép (196) uv (44) vár (11) várnegyed (8) város (436) városkép (90) városliget (8) vasút (506) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (788) villamos (731) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (39) youtube (311) zene (207) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Bécsi úti téglagyárak hűlt helye

2021.03.18. 07:00 :: Hamster

Gyerekkoromban nem rémlik, hogy jártunk volna a Bécsi úton az amfiteátrumtól kifelé, úgyhogy amikor a nyolcvanas évek vége felé egyszer mégis erre mentünk Esztergomba, csodálkozva néztem, hogy a 17-es villamos végállomásánál az egyik oldalon egy hatalmas lakótelep terpeszkedik, a másik oldalon viszont üres a hegyoldal, ami pedig előtte és utána is be van építve. Szüleim mondták, hogy azért van üresen tartva a hegyoldal, mert lehet, hogy itt rendezik majd a világkiállítást. De mi volt itt azelőtt, ami miatt beépítetlenül maradt a terület? Nos, téglagyárak:

fortepan_109029.jpg

Pest-Buda, majd Budapest világvárossá kiépítéséhez rengeteg építőanyagra volt szükség, a kiscelli agyag pedig remek alap volt az azokat gyártó üzemek működéséhez. A Victoria Gőztéglagyárat 1867-ben alapították a mai Eurocenter területén, az Újlaki Tégla és Mészégető Rt.-t pedig 1869-ben valahol ott, ahol ma a Praktiker van. Volt még egy harmadik téglagyár is a Bécsi út óbudai szakaszán, még kijjebb, a mai Tesco környékén, de ez a fentebbi képen nem látszik: azt 1893-ban alapították Budapesti Tégla- és Mészégető Rt. néven (meg persze még kijjebb, Pilisborosjenőn is volt egy, meg a tágabban vett környéken még néhány). Ahogy az a rendhagyó helymegnevezésekből sejthető, a nagy áruházláncoknak áldás volt a sok beépítetlen terület a lakóövezetek közepén százegynéhány évvel később :) A fentebbi légifotón berajzoltam saját különbejáratú mániámat, az "elveszett síneket" is, a gyárakhoz ugyanis az akkori Filatorigát HÉV állomástól sínek vezettek. Ezek természetesen nem csak a téglagyárakat szolgálták ki, hanem a környező egyéb létesítményeket is, ahogy az ezen a térképen látható, 1955 és 1974 közt pedig az 5-ös villamos is a Bogdáni és Hévízi úti vontatóvágányon közlekedett.

fortepan_75923.jpg

Nem sok képet találni ezekről a HÉV iparvágányokról, ezen a fentebbin is inkább csak sejthető, ahogy a Bécsi út és az Ágoston utca torkolatában az egyik vágány északra, a Victoria gyár felé fordul, a másik pedig egyenesen  délre tart, az Újlakihoz (az előtérben a Bécsi úti villamosok egyik vágánya is sejthető). A megtalálásukat a felsővezeték segíti.

Az Újlaki téglagyár munkáslakásai a Körte utca és Ágoston utca között, háttérben a téglagyár. Fortepan 70121Fortepan 70121: munkáslakások a Körte utca és Ágoston utca között, háttérben a téglagyár

Az alacsony épületek az Ágoston utca két oldalán a téglagyári dolgozók lakótelepéhez tartoztak, bár az internetet böngészve úgy tűnik, hogy az ötvenes-hatvanas években már nem csak ők laktak ezekben a házakban.

1963_0128_3783.jpg

A "Victoria" 1906-tól Bohn Mihály és Társai Rt. néven futott, az "Újlaki" pedig 1928-ban a Nagybátony-Újlaki Egyesült Iparművek Rt. részévé vált. A II. világháború után mindkét gyárat államosították, a hatvanas évektől a környék üzemei a Budai Tégla- és Cserépipari Vállalatba tagozódtak be. A fentebbi légifotó 1963-as: az Újlaki téglagyár 1953-ban bezárt alsó, azaz a Bécsi úttól keletre eső részén már az Óbudai kísérleti lakótelep áll. A gyár felső (azaz a Bécsi úttól nyugatra eső, hegyoldali) része még egészen 1973-ig működött.

1977_0248_1602.jpg

A bezárás természetesen az egykori Victoria-Bohn gyárat sem kerülhette el: erre 1975-ben került lakat, amikor a Bécsi út túloldalán már épült a látképet ma is meghatározó panellakótelep. Talán érdemes még megemlíteni, hogy a Bécsi út ezen szakaszán 1958 óta nem járt villamos: a 7-es, majd 17-es viszonylat ekkor a Margit Kórház előtt fordult. A tuják csak 1981 januárjában tértek ide vissza, a mai, széles Bécsi út elkészültével.

1979_0283_4936.jpg

Ezen a '79-es légifotón az Újlaki gyár gödreit már benőtte a növényzet, a Victoria-Bohné viszont még nyílt seb a tájon. Ha minden igaz, a bányagödröket meddővel töltötték fel, és földdel fedték le, ennek ellenére a kilencvenes évek végén, amikor elkezdték az Eurocentert és a fölötte fekvő házakat építeni, Óbudának ezen a részén lakva hetente többször kellett port töröljek, mert egy-két nap alatt mindent beterített az építkezések által felkavart finom agyagpor.

És itt a mai állapot - ahogy látható, a bányagödrök területe még mindig gyakorlatilag üresen áll. Nem tudom, hogy nem szabad vagy nem lehet itt házakat emelni (például mert csúszik az egész), de látható, hogy minden oldalról körbe vannak építve, úgyhogy furcsa, hogy még nem nyitottak lakóparkot rajtuk. Mondjuk a golfpálya pont jó felhasználásnak tűnik, ha engem kérdeztek...

Források:
3.kerulet.ittlakunk.hu: Az egykor volt óbudai téglagyárak
egykor.hu: Óbudai téglagyárak, cegaj
ohegy.hu: Újlak II. téglagyár

19 komment

Címkék: budapest város fortepan városkép óbuda légifotó ipari létesítmények gmap fentrol

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8416448070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Békásmegyer-Felső HÉV-megálló is egy téglagyár miatt létezett, ami a 70-es években, a lakótelep építésekor már nem termelt. A megálló neve is Téglagyár volt emlékeim szerint egy időben. Az agyagfejtés is ott helyben, a HÉV-vel párhuzamosan futó régi országút mellett volt a domboldalban, de ma már a növényzet miatt nem nagyon látszik. Amíg nem volt a lakótelep, gyakorlatilag a téglagyár miatt létezett a megálló, hiszen a közeli Pusztadomb sem volt még beépülve.

A lakótelepieknek sokáig jól jött a megálló, mert még nem volt helyi buszjárat a lakótelepen, és aki az északi részén lakott, annak csak egy párszáz méteres, sással szegélyezett ösvényen kellett végigmennie, és máris otthon volt. A 11-es úton akkor még életveszély nélkül át lehetett menni, a Hadrianus utca vonalában a zebrát és a jelzőlámpát csak a 90-es években létesítették. A HÉV állomás addigra megszűnt, mert valamikor 82-83 táján átadták az új állomást. Viszont a 90-es években megépült a Cora (ma Auchan), és kiépült a kerékpárút is, így a zebrát ma legalább annyian használják, mint amikor még létezett a HÉV-megálló.
@nyelv-ész: "Amíg nem volt a lakótelep, gyakorlatilag a téglagyár miatt létezett a megálló"

Akkor az volt a Téglagyári Megálló? :-)
@sako: Mint írtam, Téglagyári megállóként ismerték akkoriban a népek, bár egy 1966-os Bp térképen már Békásmegyer-Felső néven szerepelt. Lehet, hogy sosem volt hivatalosan a neve Téglagyár, csak a népek hívták így. Mellesleg ugyanezen a vonalon kijjebb volt olyan állomás, aminek régen Budakalász-Felső volt a neve, és csak a rendszerváltás utáni években kapta meg a Szentistvántelep nevet - mivel azt a településrészt a 30-as évek óta így hívták, és mindenki így hívta a megállót is.
@Hamster: Mirr-Murrnak mi köze a téglagyári megállóhoz?
@nyelv-ész: Ez volt a neve a jófej kutyának, aki be akart kerülni a Kóbor Macskák Világszervezetébe :-)
Még egy kép adalékként erről a területről:

maps.hungaricana.hu/hu/HTITerkeptar/37378/view/?pg=140&bbox=-1197%2C-6821%2C11032%2C34

Van itt még néhány kép, ami érdekes lehet neked!
@sako: @Hamster: Köszi, nekem ez a mese nem nagyon van meg, csak a bábfigura volt valahonnan ismerős... én még a Futrinka utcán meg a Mazsola és Tádén nőttem fel.
Azt nézem, hogy Csillaghegyen sem építettek (még) rá a régi téglabányára, csak az egyik (vízszintes) kőfejtőre.
Nagyon valószínű hogy azért nem lettek beépítve, mert nem elég tömör a talaj. A golfpálya fölött a Remetehegyi út látványosan süllyed pl. :)
"úgyhogy furcsa, hogy még nem nyitottak lakóparkot rajtuk."

Ne aggódj, amint nem lehet tovább "egyenlíteni" a terepet szeméttel, elindul a lakópark építés.
@Gösser söralátét: Miért, még mindig hordanak rá? Amúgy sose mennék oda lakni, hisz mit lát az, aki ott kinéz az ablakon? Egy bazi nagy lakótelepet. Viszont mit lát az, aki a bazi nagy lakótelepen lakik? Egy szép hegyet :)
A volt bányagödrökre sosem fognak házakat építeni, mert nem elég stabil a feltöltés.
@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Óbudai vagyok, a 90-es évek elején még suvadt a hegyoldal. Szerintem most is.

Zoli
@wraith42: Nem véletlen. A válasz itt rejlik:
www.fkf.hu/hova-kerul-szemet
Elnézést az ott lakóktól, hogy lehet, hogy most tőlem tudják meg, minek a tetején laknak (sok ilyen terület van egyébként).
Én lakásvásárlás előtt mindig tanulmányoztam, mi volt ott korábban. Ha szemét, akkor meggondolandó odaköltözni, de paradicsomot termeszteni a kertben nem ajánlott.
Talán az az egykori feltöltött meddőhányó nem kerül beépítésre vmi "vidám&barácscságos" és persze "CUKÍÍ" lakóparkkal, mert már -hasonlóan Újbudához, Angellandhoz, de kb a vízfej 3/4-éhez- Óbuda/Békásmegyer is megtelt, túlzsúfolt és épp ezért élhetetlen! Én akárhányszor járok arrafelé, csak dugót, torlódást látok, legábbis munkanapokon, de feltételezem, 7végén sem sokkal jobb a helyzet, nyilván nem a mostani COVID időkben...
@Hamster: Sok volt temetőre is építkeztek. De az emberi testek bomlásából nem keletkezik olyan káros anyag, ami a későbbiekben veszélyeztetné az ott élők egészségét. A szemétlerakók esetében meg megvan erre az esély. Ráadásul meg is süllyedhetnek.
A Kodály Körönd valószínűleg azért lett kör alakú tér, mert veszélyes lett volna rá építkezni.
süti beállítások módosítása