Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

október 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (7) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (15) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (24) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (829) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (88) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (279) csehország (65) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (421) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (38) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (43) hajtóművek-motorok (6) hampage (356) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (36) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (899) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (374) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (28) nosztalgiavillamos (81) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (109) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (23) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (46) prága (26) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (134) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (16) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (404) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (335) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (455) városkép (92) városliget (8) vasút (513) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (753) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (317) zene (211) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az Ezerhatosok (nem Ladák!)

2021.03.22. 07:00 :: Hamster

Többször írtam már az 1000-es és 1500-as villamosokról (lásd itt, itt, itt és itt), pedig megfordult pár másik típus is a budapesti síneken. Például az "1600-asok":

Forrás: villamosok.hu

Az akkor még nem így hívott, hanem 201 és 240 közé beszámozott típusból 1897-ben a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT), és az Újpest környékén működő Budapestvidéki Közúti Vasút Rt. (BVKV) egy időben szerzett be 30, illetve 10 darabot. A tízméteres hossz miatt az "F sorozatú" kocsik forgóvázasan épültek, tolóajtóval elválasztott két kocsiosztállyal az utastérben.

Forrás: villamosok.hu

A gyártáskor még nem állt rendelkezésre más eszköz a hosszú járművek ívben járásának segítésére, mint a forgóváz, ám tíz évvel később már igen: a mozgó tengelyvégű beálló tengelyek. Ezt valahogy úgy kell elképzelni, hogy a tengelyvégek nem fixen vannak rögzítve, hanem van egy kis játékuk, ezért ívben haladva el tudnak mozdulni az egyenes irányhoz képest, megpróbálva a tengelyt sugárirányba állítani. 1909-ben a teljes F sorozatot átépítették ilyen tengelyekkel, típusjelzésük ekkor F1 lett. Ezen felül erősebb motorokat, illetve légsűrítőt és légféket is kaptak, hogy pótkocsikat vontathassanak. A fentebbi kép már a negyvenes években készült, és az is látszik rajta, hogy a BSzKRt a sorozatot az 1500-as pályaszámtartományba számozta át.

Forrás: villamosok.hu

1938-ban az 1506-ost új kocsiszekrénnyel korszerűsítették, ez lett az F1A sorozat prototípusa. Ahogy elkezdték ezt a típust - ekkor már újonnan, tehát nem meglevő kocsikból átalakítva - gyártani, a pályaszámokat szétválasztották 1520 alatti "régi 1500-asokra" (=F1) és 1520 feletti "új 1500-asokra" (=F1A).

Forrás: villamosok.hu

1949-ben aztán az F1-esekből 1600-asok lettek; az 1500-as tartomány így teljesen az F1A-ké lett. Bár az 1600-asok ekkor már elmúltak ötvenévesek, a budapesti tömegközlekedési hálózatra zúduló hatalmas forgalom miatt szó sem lehetett selejtezésükről.

Forrás: villamosok.hu

Hogy még bonyolultabb legyen az életünk, az 1910-es években néhány F1-es a BHÉV-hez került. Ezek a járművek többnyire nem lettek a HÉV-nél használt 1000 V-ra átalakítva, azaz megmaradtak 500 V-osnak, ami a villamosvasútnál használatos (névleges) feszültség volt. 1942-ben további 10 ilyen, akkor éppen 1500-asnak nevezett kocsi került a HÉV-hez, 1952/53-ra viszont az összes megmaradt (kettő elpusztult a háborúban) HÉV-es F1-es visszakerült a Fővárosi Villamosvasúthoz.

A típus története az összes kitérővel együtt itt olvasható részletesebben

Valószínűleg a kora miatt ez a típus lett először acélvázas kocsiszekrénnyel korszerűsítve a Füzesi Főműhelyben: a később más típusokra is kiterjesztett program 1955-ben indult. Az új kocsiszekrényen egyértelműen felfedezhető az F1A típus formája, csak az ajtók maradtak meg szimpla szélességűnek. A fentebbi, a múzeumilag megőrzött 1625-ös pályaszámú motorkocsit ábrázoló kép a szentendrei múzeumban készült. Hogy kicsit "élőbb" körülmények közt is lássuk a típust, kiválogattam néhány releváns képet Tomáš Dvořák felvételei közül:

budapest_m1602_2v_rakospalota_050479-sai8-sharpen_1.jpg

A rákospalotai Kossuth utcai végállomás (melynek itt a Fő úton fekvő indulási részét látjuk) kifogyhatatlan forrása a villamosos képeknek; a hatvanas évektől kezdve az 1600-asok egyik törzshelye volt ez.

budapest_m1603-v5614-5656-vaci-ut_050479-sai8-sharpen.jpg

Ma a Váci út felüljárója húzódik az Árpád híd felhajtójánál ott, ahol egykor a villamosok jártak. Ez az 1600-as éppen középbejáratú pótkocsikat vontat dél felé haladva. A kép egyéb látványosságai a Nysa mentőautó és a fekete rendszámos főtaxis Zsiguli.

budapest_m1604-5947-5949-ujpest_110979-sai8-sharpen.jpg

A 3-as viszonylat külső végállomása a külső Váci úton, a Fóti út magasságában volt egy meglepően szűk helyre beszorított hurokvágányon. A "szűk" persze relatív, az 1600-as - a villamosvasútnál hatalmasnak számító - 4500 mm-es tengelytávjával is lehetett használni. A hangulatos fotó jobb szélén ismét látható a korszak egy jellegzetes közúti gépsárkánya: egy MaZ nyergesvontató.

budapest_m1609-5947-57-vaci-ut_300480.jpg

És ez a fotóhely is felüljáró alá került: ismét az Árpád hídnál, azaz a Göncz Árpád városközpontnál járunk, csak most a déli oldalán. Az út fölé kifüggesztett lobogók meglehetősen jellemzőek voltak a korra.

budapest_m1624-v5611-5637-arpad-ut_050479-sai8-sharpen.jpg

És még mindig az 55-ös vonalon járunk, csak ezúttal kicsit északabbra, a Víztoronynál. A Rákospalotára átvezető felüljáróról lejőve itt húzódtak ki a sínek az Árpád út két oldalára. Ahogy elnézem, akkor jobb állapotban volt a víztorony, mint ma...

budapest_m1632-2vdosrotu-m-vaci-ut_160979-sai8-sharpen.jpg

A bejegyzést egy különleges képpel zárnám: két 1600-as "Mukiként viselkedve" vontat két kiselejtezett pótkocsit dél felé a Váci úton. A képek alapján akkoriban nem számított ritkaságnak, hogy személyszállító motorkocsikat használtak mozdonyként.

A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!

PS: Aki egyébként arra kíváncsi, hogy hogyan lehet megkülönböztetni egy acélvázas 1000-est egy acélvázas 1600-astól - nos, utóbbi jól láthatóan alacsonyabb építésű volt:

11 komment

Címkék: budapest 1980 képek villamos utcakép 1979 kulfoldi szemmel Tomas Dvorak ezerhatszázas

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5216460444

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az ívbeálló tengely tehát "kiforrottabb" megoldás, mint a forgóváz?

Amúgy tényleg kemény, hogy 58 éves korukban nekiálltak ezeket a kocsikat átépíteni. A budapesti villamosközlekedés történetének egyik mélypontja volt ez a kor, az UV-k tömeggyártása előtt (a másik meg majd húsz évvel később jön el, azt a Tatrák tömeges vásárlása oldja fel).
Ma az első Ganz-csuklósok 52 évesek (a 1313 jelenleg is kinn van a 49-esen, 1968-as beszerzés), mintha ezeket ennek az évtizednek a második felében átépítenék, hogy aztán még húsz-huszonöt évig forgalomban maradjanak.

Amúgy az 1000-esek acélvázasítása, ha jól tudom, pár évvel később indult, mint az 1600-asoké. Az, hogy magasabbra építették őket, mint az 1600-asokat, az eredeti konstrukcióból fakadt, vagy más oka volt?
@Fradista Utazó: "Ma az első Ganz-csuklósok 52 évesek (a 1313 jelenleg is kinn van a 49-esen, 1968-as beszerzés), mintha ezeket ennek az évtizednek a második felében átépítenék, hogy aztán még húsz-huszonöt évig forgalomban maradjanak."

Azért ennek nem elhanyagolható a valószínűsége, hogy így lesz (OK, az átépítésé azért alacsonyabb)...
@Fradista Utazó: Gondolkodtam, hogyan lehetne megfogalmazni, lehet, hogy nem sikerült. Úgy értettem, hogy annak idején vagy voltak a szörnyen kis tengelytávú villamosok (pl. ez: villamosok.hu/nza/qtipus/bkvt101.jpg ), és ha nagyobbat akartál, akkor forgóvázra kellett tenni. Az viszont bonyolultabb szerkezet, drágább, üzemeltetni se annyira egyszerű, a hajtás se lehet olyan egyszerű. Ehhez képest volt jobb üzlet beálló tengelyesre átalakítani. Ami érdekes Budapesten, hogy a maximum traction forgóvázak se terjedtek el. Kipróbálták ( villamosok.hu/nza/p-tip.gif ), aztán ejtették, eközben mondjuk Berlin vagy München százával használt ilyennel épített kocsikat. Érdekes lenne érteni, hogy vajon a budapesti pályákon volt valami extra gond ezekkel a szerkezetekkel, vagy csak az olcsóság miatt ragadtak le az alvázra közvetlenül felcsapágyvillázott beálló tengelyeknél.
@Fradista Utazó: Az 1000-es eleve magasabb építésű volt, csak megtartották ezt. Alapvetően az egyiknek 960mm-es, míg a másiknak csak 780 mm-es a kerékátmérője.
Sosem volt és nem is lesz szebb villamos számomra, mint a Füzesi-acélvázasok, de gyerekkorom kedvence ő volt, az 1600-as. Nagyon örülök, hogy 1625 ma is megvan, és nagyon remélem, hogy még utazhatok rajta egyszer nosztalgiaforgalomban.
Újpesten a Víztornyot akkor tatarozták, amikor a felüljáró elkészült.
Vörös fonalként vonul végig a szegénység a villamosok történetén is, mint annyi más területen az országban.
Ezek alapján kijelenthető, hogy a fővárosi villamoshálózat túlélése (nagyrészt), a hálózatot érintő csonkolások ellenére a szegénységnek köszönhető?
"A képek alapján akkoriban nem számított ritkaságnak, hogy személyszállító motorkocsikat használtak mozdonyként."
Láthatnánk még ilyen képeket? Nekem nem rémlik, hogy a most berakott képen kívűl láttam volna ilyet.
Azért én az utolsó (előtti) képnél megemlítettem volna a háttérben meghúzódó, ritka színű, de pont ezért a villamossal harmonizáló Nagypolskit.
@agresszív kismalac: Mivel több kép háttérben is felfedeztem már, gyanús, hogy az a fotós autója :)
süti beállítások módosítása