Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (8) 1980 (8) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (9) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (7) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (15) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (816) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (275) csehország (61) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (8) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (10) énblog (406) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (8) ezerötszázas (5) ezres (11) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (7) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (33) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (345) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (34) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (882) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (6) közlekedés (369) kritika (71) kulfoldi szemmel (101) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (58) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (322) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (20) nyugat-berlin (6) NZA (9) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (20) popkultúra (124) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (15) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (80) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (218) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (62) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (8) tömegközlekedés (390) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (62) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (325) utcakép (196) uv (44) vár (11) várnegyed (8) város (436) városkép (90) városliget (8) vasút (506) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (788) villamos (731) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (39) youtube (311) zene (207) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A pótkocsihoz motorkocsi is dukál, avagy lassan elkészül az 1522-es!

2021.04.01. 07:00 :: Hamster

Bonyolódjunk bele egy kicsit a számokba: az 1600-asokról szóló bejegyzésben említettem, hogy abból a sorozatból vezethető le az F1A típus, másként mondva az 1500-as sorozat, melyről több képes összeállítást is csináltam már, lásd itt és itt. Ezt a két bejegyzést megnézve láthatjuk, hogy az 1500-asok közt alig volt két egyformán kinéző a hetvenes-nyolcvanas években. Ízlések és pofonok, hogy kinek melyik kivitel tetszett, az én kedvencem ez volt*:

BKV_1523_5880_Ln67_Rakospalota_Mav_Telep_19760802_AvD.jpg

Lassan két éve számoltam be arról, hogy a BKV helyreállított egy kettősfeljárós pótkocsit. Akkor arról álmodoztam, hogy milyen szép lenne egy hozzá passzoló motorkocsi - egy olyan, mint ami a fentebbi képen látható. És lám, most az is elkészült:

162554353_2515722308731484_4703575678105395416_n.jpg

Saját szemmel sajnos még nem láttam, de Pavletits Pétertől kaptam néhány gyönyörű képet róla. Értelemszerűen nem a hetvenes évekbeli állapotára állították helyre az 1522-es pályaszámú kocsit, hanem a gyártáskorira, szellőzőablakocskákkal az oldalablakok felett, "asztali lámpás" viszonylatjelzővel (igen, ez tényleg így nézett ki!) és kéredzkedőlámpával. Hajlok rá, hogy azt mondjam, ez lesz a budapesti nosztalgiaflotta legszebb darabja!

Nem kis munka lehetett helyreállítani, a kocsi ugyanis elég lerongyolódott állapotban volt. A hetvenes évek végén ugyan felújították múzeumi jelleggel, de se ki nem állították, se nem használták, ehelyett remizről remizre tologatták, eközben pedig egy filmforgatás kedvéért kékre festették, ahogy az a fentebbi képen látható.

163181270_190693769485214_2598315235689317858_n-sai8-sharpen.jpg

A felújítást a Fehér úti főműhelyben végezték, ahol az elmúlt években több ilyen munkát is végeztek, gyönyörű végeredménnyel.

163501745_740237770193892_989269974328336775_n.jpg

Itt a jármű kerékpárjait látjuk a motorokkal, az életmentő kerettel és a sínfékekkel. Az 1522-esnek nem csak erős motorjai (2x92 LE) voltak, hanem Siemens menetkapcsolói is, melyeknek köszönhetően remekül gyorsult, és könnyű volt vezetni - állítólag "csodakocsi" néven is emlegették.

163642239_476391800386981_8425419993602447329_n.jpg

És még egy felújítás közbeni kép a bejegyzés végére. A jármű már működőképes, és ezen sorok írásakor (21.03.21.) tudtommal arra vár, hogy átessen a szükséges vizsgákon. Utána - ahogy a vírushelyzet engedi - nyilván nosztalgiameneteken is lehet majd látni.

* tudom, hogy ez a kép az 1523-as pályaszámú kocsit ábrázolja, de az 1522-es akkoriban nem így nézett ki: hiányoztak a kis szellőzők az ablakok fölül, ami esztétikailag igen nagy hiányosság volt

Legvégül még köszönetet szeretnék mondani mindenkinek, aki részt vett a kocsi felújításában, bármilyen formában is! Egészen hihetetlen ezt a villamost gyártáskori állapotában látni!

13 komment

Címkék: bkv képek villamos nosztalgiavillamos Ab van Donselaar ezerötszázas 1522 Pavletits Peter

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7116472868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon köszönjük a híreket - és persze a restaurátor munkát!
Nicsak, milyen lámpája lesz neki? Ilyen krómkeretes pilács volt rajta gyárilag?
Ha ez április 1-i hír, akkor baromi profi Photoshop-munka. Ha tényleg igaz, akkor prkatikusabb lett volna tegnap vagy holnap kitenni :-)
miért lenne photoshop?
@Fradista Utazó: Na ne vicceljünk kéremszépen, a jó hír sohanapján is jó hír :)
@nyelv-ész: Azért néz ki ilyen furcsán, mert a fényvető elé fel van akasztva a zárlámpa átvilágítható tárcsája.
Túlzás nélköl utcabútor szépségű!

(mennyibe került ez a kocsi mai áron, korrigálva mindennel? Mennyi volt ez relatív drága amikor újként először kijött? Csak érdekességképpen...)
Nagyon szép lett. Merem remélni hogy nem az lesz a sorsa, mint a 1074-esnek, meg a Lőrinci ikernek, hogy a "nagy tengelytáv" miatt szökőévente egyszer jön ki a kocsiszínből.
@Gabesz9: Annyit sajnos biztos nem fog járni, mint a 611-es, de időnként biztos fog járni, ahogy a 1074-es is. A nagy tengelytáv sajnos nem légbőlkapott probléma. Azt nem tudom, hogy a mostanában (át)épült pályákon is vannak-e ilyen gondok.
@haromegesztizennegy: "Túlzás nélköl utcabútor szépségű!"
És az jó vagy nem jó? :)

"mennyibe került ez a kocsi mai áron, korrigálva mindennel?"
Jó kérdés, szerintem a Beszkárt főkönyvéből kiderülhet valami szám, de árnyalja a képet, hogy ezt a konkrét kocsit a közlekedési vállalat maga építette a főműhelyében, tehát nem igazán piaci konstrukcióban.
Annak idején feltűnt, hogy ezek a kocsik - bár erős a motorjuk - csak egy pótot vontatnak, eközben sokkal régebbi, gyengébb motorkocsik kettőt húztak. Vajon mi volt ennek az oka?
@laci_52: A szolanoid fékes pótkocsi valamiért nem szerettek párosan járni. Hogy ez azért volt, mert nem bíztak benne annyira, mint a légfékben, azt nem tudom.
Nem Photoshop :)

Valóban csak a vírus miatt nem került még forgalomba mint nosztalgia járat.
Tényleg nagyon szép lett (én is részt vettem a felújításában).
Van róla sok képem, de sajnos engedélyem nincsen a közzétételhez.
süti beállítások módosítása