Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

  • nyelv-ész: @cserepfalva: Gyanítom, jelen esetben a nem elég gondos tervezés miatt szállt el így a költség. Gondolok pl. olyanokra... (2021.11.30. 14:21) Elindult a tram-train!
  • toto92: Ezt mindenképp ki kell próbálni, de azt hiszem várok vele az újévig, addigra remélhetőleg kisimulnak az esetleges kezd... (2021.11.30. 12:36) Elindult a tram-train!
  • Fradista Utazó: @cserepfalva: De akik a "miért kerül ennyibe" kérdéseket felteszik, azok 99%-ának fogalma sincs, hogy a beruházásnak k... (2021.11.30. 11:49) Elindult a tram-train!
  • cserepfalva: @nyelv-ész: Ha van ország, ahol a "miért kerül ennyibe" az egy jogos kérdés kb. BÁRMIVEL kapcsolatban, akkor Magyaror... (2021.11.30. 11:47) Elindult a tram-train!
  • nyelv-ész: Egyébként már elkezdődött az online médiában a köpködés, hogy miért került ennyibe, meg miért ilyen lassú, meg miért n... (2021.11.30. 09:09) Elindult a tram-train!
  • nyelv-ész: Hónapokig ingyen lehet rajta utazni, úgyhogy az ingyenes időszak végéig biztosan ki lesz tömve. (2021.11.30. 09:06) Elindult a tram-train!
  • Fradista Utazó: @cserepfalva: A két város közti buszjáratok nagy részét megszüntetik. Ha csak az eddigi buszos utasok megjelennek a vo... (2021.11.30. 08:47) Elindult a tram-train!
  • Rocko-: most majd nem szabad ittasan elaludni a villamoson. :) (2021.11.30. 08:42) Elindult a tram-train!
  • Hamster: @cserepfalva: "a Hamis felé személyes beszámolót" Ki az a Hamis? :D (2021.11.30. 03:13) Elindult a tram-train!
  • Hamster: @NAR: Elég jól választottak. A vasútállomások és a belváros közti szakaszok kicsit falusiasak, bár ettől pont hangulat... (2021.11.30. 03:12) Elindult a tram-train!
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (10) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (30) 2624 (16) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (5) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (44) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (25) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (832) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (88) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (280) csehország (65) csehszlovák (39) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (15) énblog (423) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (38) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (17) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (43) hajtóművek-motorok (6) hampage (357) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (40) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (36) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (903) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (375) kritika (72) kulfoldi szemmel (105) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (230) nosztalgiabusz (28) nosztalgiavillamos (84) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (109) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (25) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (46) prága (26) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (7) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (42) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (16) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (33) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (117) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (221) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (406) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (5) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (336) utcakép (204) uv (46) vár (11) várnegyed (8) város (455) városkép (92) városliget (8) vasút (515) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (758) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (320) zene (213) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

UV-k a hetvenes évek második felében

2021.04.14. 07:00 :: Hamster

A fekete-fehér hangulatképek és ősöreg motorkocsik után most egy kicsit újabb járművek következnek: az UV-k, melyek 1956 és 2007 közt számítottak a városkép szerves részének. A most következő fotókat a holland Balt Korthals Altes készítette a hetvenes évek második felében.

3316-4113.jpg

A Szabadság híd még a "régi" színében. Mivel így nézett ki gyerekkoromban, évekig tartott, mire megszoktam a mostani zöld színét, mely elvileg az eredeti. De nem a háború után kapott új színt először, mert valahol azt olvastam, hogy 1938-ban kékre festették. Aztán jött az újjáépítés, amikor szürke lett, de szerintem az még nem az itt látható szín volt, amit én színtévesztőként világos kékesszürkének látok, hanem valami sötétebb. Igazából persze ez a híd még ebben a színben is, a díszei nélkül se volt csúnya.

3316-4088.jpg

Néhány méterrel arrébb, a Fővám - akkor még Dimitrov - téri megállóban állunk. A dátum beazonosításában segíthetne az, hogy a Gellért-hegy tetején éppen renoválják a Szabadság-szobor talapzatát, de nem sikerült megtalálnom a neten, hogy ez mikor történt. Ha valaki tudja, ne tartsa magában!

3316-4102.jpg

És itt a híd a Szent Gellért tér felől nézve. Abból a szempontból nem volt szerencsés ez a szín, hogy nagyon meglátszott rajta a kosz, lásd a kép jobb szélét.

3316-4086.jpg

9-es villamos halad észak felé a hídfőnél. Az előtérben látható üres hely az egykor a hídra kanyarodó, illetve onnan észak felé lejövő sínek helye, merthogy régen ilyen irány is létezett.

3316-4099.jpg

Még egy 9-es. Érdekes, hogy a rendőr kacsalábon álló kuckója még megvolt, pedig a közlekedési lámpákat már nem onnan állították. Tipikus látvány még a villamostól balra látható telefonfülke, illetve az, ahogy a Sziklatemplom be volt falazva.

3316-4098.jpg

Rövidített útvonalon járó 19-es a Gellért téri megállóban. Ezt a kétvágányos elrendezést néhány évvel később háromvágányosra cserélték, ami szerintem sokkal jobban működött, mint a mai, újra kétvágányos megálló. Érdemes még megnézni, hogy mennyire folyatták az olajat az akkori villamosok, tiszta fekete a két sín köze!

3316-4090.jpg

A 18-as villamos UV-s korszaka nekem teljesen kimaradt, pedig csak '81-ben váltották le őket a Tatrák, tehát valószínűleg láttam őket, amikor a Bartók Béla út elején lakó nagymamámmal mentünk valahova.

3316-4083.jpg

Ez a 9-es a Fehérvári út felé tartva épp balra készül kanyarodni a Körtéren, az íves ház elé. Még áll a váltóállító személyzet bódéja a járdasziget végén, amit gyerekkoromban emlékeim szerint többször is kidöntött egy-egy gyorshajtó, majd a kopott kockakövőn megcsúszó autó.

3316-4091.jpg

Budafok elágazás ma se egy kimondott nagyvárosi hely, de a 47-es észak felé tartó irányának megállója legalább már nem a vágányok közt van, hanem a sínektől jobbra. Annak idején sok helyen voltak kimondottan keskeny megállóperonok, amiken kisgyerekként mindig féltem egy kicsit.

3316-4081.jpg

De elég Dél-Budából, ugorjunk át a pesti oldalra! Itt a Gubacsi utat látjuk a közvágóhídi remiz mögött, a háttérben két olyan gazométerrel, amiről nemrég meséltem.

3316-4100.jpg

30-as villamos kanyarodik a Határ útról a Török Flóris utcába. Ha jobban megnézzük, láthatjuk, hogy a hátsó kocsinak még megvan a "másik végi" vezetőfülkéje is, fölötte a viszonylatszám dobozával.

3316-4116.jpg

Ma a pesterzsébeti Ady Endre utca már nem tart a Határ útig, de '79-ig még rendesen kiért odáig, és rajta jártak a pacsirtatelepi villamosok észak felé.

3316-4125.jpg

És fejezzük be a bejegyzést az Üllői út/Ecseri út találkozásánál. Itt már nagyban épül a hármas metró, pontosabban a kéregalagút már valószínűleg el is készült, és a munkagödör vissza lett temetve. A villamosok eredetileg az út két szélén mentek, csak az építkezés miatt rakták ki őket együtt az északi oldalra.

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek és Tim Castricumnak! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

És egy kérés: ha érdekesnek találtad, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

39 komment

Címkék: város képek villamos utcakép uv kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr10016490554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Érdekes, hogy míg a 60-as évek utcaképén még ezerféle autótípus feltűnik, olykor a háború előttről, addig a 70-es évek végére szinte már csak a szocialista ipar "remekműveit" lehet látni... Kivéve persze néhány turisztikailag frekventált helyet, mint pl. a Vár, ahova akkoriban még autóval be lehetett hajtani.
"Itt a Gubacsi utat látjuk a közvágóhídi remiz mögött, a háttérben két olyan gazométerrel, amiről nemrég meséltem."

Hééé, és egy szép meggypiros Skoda 1000 MB-vel!!! :-)
Am nekem feltűnt, hogy mindegyik vonal pótkocsival járt. Pár évvel később ez már nem feltétlenül volt így.
"A 18-as villamos UV-s korszaka nekem teljesen kimaradt, pedig csak '81-ben váltották le őket a Tatrák, tehát valószínűleg láttam őket, amikor a Bartók Béla út elején lakó nagymamámmal mentünk valahova."

Furamód nekem is, pedig rengeteget jártam/jártunk arra (igaz, hogy asszem csak a környéken jártunk sokat, magával a villamossal nem utaztunk napi szinten). Valahogy annyira természetes volt, hogy nem vésődött a fejembe... Nekem is az maradt meg, amikor az Alagútnál lakó haverom mesélte, hogy már a tizennyolcason is "új villamosok" vannak, ő azzal járt suliba.
Ez a Gellért-téri csomópont a megtestesült horror volt.
Mármint Hitchcocknak ide kellett volna jönni zörejekért.
Van itt egy Fortepan kép, amiből az látszik, hogy 1966-ban fel volt állványozva a szobor a legtetejéig.

fortepan.download/_photo/1600/fortepan_77586.jpg

Ez persze nem válasz a kérdésedre, de jó tudni.
Elképesztően poros és kopott hangulatot árasztott a város és az ország ekkor. NEm túlzás azt mondani hogy ekkor volt az egyik mélypontja a kádárizmusnak.
Ugyanakkor nem ez az első sorozat ahol ez emberek - főleg a nők - ruhái kimondottan színesek, de annyira hogy ma már nem is nagyon látni ennyire kirívót. :-)
@EZ1: A képek a cikkben egész biztosan 76 utániak, hiszen Škoda 105-120 azelőtt nem létezett.
@haromegesztizennegy: Szüleim mesélték, hogy az 50-es években még jobban le volt pukkanva minden, és még nagyobb volt a kosz. Ráadásul akkor még sokkal több helyen fűtöttek szénnel, így télen még több kosz tapadt mindenre. A 60-as években kezdték a turisztikailag frekventáltabb helyeket kipofozni és valamennyire tisztán tartani. Ettől aztán még nagyobb lett a kontraszt az egyes városrészek között.
@nyelv-ész: Igen, én is a '76 utánt erősíteném meg, a 18-ast '72-'76 között ismertem, akkor ICS volt, '72 előtt 20-as ikerkocsi. Azt gondolom, hogy amikor a Nagykörutat átállították csatolt ICS-re, akkor kerültek az UV-k a 18-asra és máshova, ahol addig nem voltak. A Wikipédia szerint "1978. április 28. és május 12. között történt meg az UV villamosok cseréje" a körúton.
@EZ1: Hoppá, akkor ezzel az én (és persze Hamster) kérdésére is választ adtál: Azért nem nagyon ragadt meg emlékezetünkben az UV a 18-ason, mert ezek szerint csak két-három évig jártak ott, ha 78 előtt ICS-k voltak, 81 után meg Tatrák. (Bár igaz, hogy gyerekkorban 2-3 év elég nagy időnek tűnik...)
Tényleg, azt nézem, hogy itt a Bosnyákon a remizben hetek-hónapok óta az udvaron, a szabad ég alatt áll egy UV pár. Gondoltam, hogy csinálnak rajta valamit - de ilyen hosszú ideig?
Sztem a Dimitrov téri képek '78 körüliek lehetnek, mert még a Marx térig járt a 47-49-es villinger és még "neonok", azaz fénycsöves lámpák voltak a Szabi hídon, de a Dimitrovon már "koporsó" lámpák és még kockaköves volt a híd és a tér is.
@nyelv-ész: Hát a hatvanas évektől kezdve jelentek meg végre új autók is. Az más kérdés, hogy milyenek. A régi autók meg elbújtak fészerekbe, hogy mostanában bukkanjanak rájuk az oldtimeresek :)
@Fradista Utazó: Állítólag a kiadott férőhely volt a legfőbb mérőszám a tanács felé, ezért reggel még azt is kirúgdosták az utcára, amiről tudták, hogy az első kör végén vissza fog jönni, plusz mindenhova pótokat raktak, mert azzal is nőtt a kiadott kapacitás.
@haromegesztizennegy: A hetvenes évek még nálunk is hetvenes évek voltak :)
@nyelv-ész: Hát azt tekintve, hogy nem is olyan régen még egész szem előtt levő helyeken is foghíjtelkek és golyónyomos falak voltak lépten-nyomon, ez biztos így volt. De még gyerekkoromban, amikor már ezerrel nyomták a gázfűtést, és gőzmozdonyok se voltak már, még mindig rosszabb volt a levegő, mint most. Ma már nem is emlékszik az ember, hogy például a Bazilika gyakorlatilag fekete volt.
@KissGecihuszár: Simán lehet. Sajnos nincs pontos listám, hogy mi mikori, csak annyit tudok, hogy '76-tól járt ide fotózni.
@sako: Én azon gondolkozom, hogy valószínűleg nem tűntek fel a 47-es és a 49-es csatoltjai közt. Pedig akkoriban nagyon nézegettem a frissen tanult számokat mindenen.
Még van egy érdekesség a képeken: a 3400 sorozatú UV-k sokáig mindkét végükön rendelkeztek vezetőállással és mindkét végükön csatolhatók voltak. Ez látszik két szerelvényen, míg a többin már nem. Úgy tudom, idővel mindegyiket egységesítették.
@Hamster: további támpontot adhat(na), ha ki tudnád nagyítani azon fotókat, ahol -pl. Gellért térre igyekvő 9-es villingert ábrázoló portré-a középső kocsin a BNV-s reklámtábla látható. Ugyanis ugye van olyan naptár ,ahol vissza tudod nézni, hogy pl. melyik évben volt a tavaszi BNV mondjuk május 6-14 közt. Hamster, te egy okos srác vagy, sztem seperc alatt meglesz az a dátum, de én igen nagy odds-al merek fogadni '78-ra, mert a Gellért téren is már "koporsó" EKA lámpák voltak az "ostornyeles neonok" helyett és ezen koporsó lámpákat '75-től kezdték felszerelni, először a Nagykörúti neonokat cserélték le ezekkel, aztán mentek tovább...
@EZ1: Nem csak a 3400-asok, hanem 3200-tól 3474-ig mindegyik
@Hamster: More THX; rég volt, akkor mentem suliba!
Emlékszem a Béke úton a 14-esnek is bőven az ezredfordulón túlig ilyen keskeny peronjai voltak, gyerekként nekem se volt egy leányálom a Frangepán utcánál a villamosra várni.
@KissGecihuszár: Egy kis segítség a közvilágítás történetéhez. A "koporsó" lámpák előtt volt a "tojás" vagy "madárfészek" lámpa, a hivatalos típusát nem ismerem. Ilyenek voltak a Nagykörúton, először a fénycsövek után, meg az újonnan átadott Blaha L. téren és környékén.
www.sutori.com/story/a-kozvilagitas-tortenete--1AL37rfFtCaWBBywmUNiHeak
@mester utca: Nem, a Nagykörúton -tehát NEM a TANÁCS körúton, mert ott valóban a "madárfészek lámpák , tisztességes nevükön VBKM lámpák voltak- az "ostornyeles neonok", azaz A 3x40W-os fénycső lámpák után, '75-től kezdve jöttek a 2x250W-os EKA "koporsó" lámpák! Ez 100%. A Rákóczi úton viszont a "bitangok", azaz a 4x400W-os HgLi fényforrásokkal dübörgő "madárfészek" lámpák voltak, miután '69-ben felállították az íves lámpatartó oszlopokat. Előtte a Rákóczi úton is "neon" kultusz volt, de reprezentálni kellett, hogy a Magyar Népköztársaság már oly gazdag, hogy a fővárosának akkor még nem városi autópályáján fényár van!
Gubacsi úti kép: rengeteget gondolkodtam, mi lehetett azon a telken a vasút mellett. Szóval gazométer. Azon a telken a nagyonszocialista üvegfalas épületet ősszel bontották el.
@mester utca: hasznos infókkal szolgál Popovics Andris Úr méltán népszerű site-ja, amiért hálás köszönet neki!
www.ilyenisvoltbudapest.hu/ilyen-is-volt/tizenharmadik-kerulet/item/szent-istvan-koerut
'76-os fotót találtam a Marx térről, ahol már az ívelt oszlopokon a "koporsók", míg a magas térvilágító oszlopokon a "neonok" láthatóak...
www.ilyenisvoltbudapest.hu/ilyen-is-volt/hatodik-kerulet-terezvaros/item/nyugati-palyaudvar-1976-6-kerulet
@sako: Talán csak érlelik (valójában: rohasztják, mint a Vizafogón anno a gőzmozdonyokat). :-((

Az anygalföldi remizben is volt jó pár UV még évekkel ezelőtt, mostanra nyomuk veszett. Ez egy ilyen, a műszaki kultúráját féltve őrző ország - sajnos.
@P806: Pedig még a tábla is kint van rajta, hogy "nosztalgiajárat", úgy áll kint az udvaron (a Thököly út felőli oldalon)
@sako: Gondolom odabent a csarnokban kell a hely valamihez, direkt biztos nem raknák ki, csak hogy ázzon.
@KissGecihuszár: A gyalogosutak, járdák melletti "turmigép" illetve "salátástál" lámpáknak mi volt a nevük? Nekem ezek voltak a kedvenceim.
@P806: Az angyalföldi UV-k tudtommal magánemberek és egyesületek tulajdonában voltak/vannak, eleve hatalmas jófejség, hogy engedték ott tárolni őket. A BKV ugye félretett két működőképes pótos szerelvényt, plusz a Szellemet, a 3257-est, a 3899-est és a MUV-ot, szerintem ez egyátalán nem "ilyen ország" dolog. Pluszban Szentendrén ott van a 3200-as is. De nem tudom, hogy nem-e csak hátulra tolták át az angyalföldi kocsikat (vagy raktak eléjük valamit - rég jártam arra), mert a Dunakesziről vonattal átvontatós CAF-os képeken szoktak látszani a hátsó udvaron álló UV-k.
@Hamster: Hűűű, na most megfogtál a "turmigéppel" és a "salátástállal"... DD )
Nem az ufó lámpára gondolsz, ami többnyire a játszótereken volt? Illetve azokra, amik a Nagykörúti oszlopokon két oldalt voltak, amikor még a neon korszak volt??Azaz a 6x20 W-os fénycsöves kalaposakra??
@KissGecihuszár: Igen, a salátástál/wok a játszótereken és lakótelepi járdák mellett volt gyakori. A turmixhoz hasonló valóban lógott oldalt a nagykörúti lámpákról, de én a szólóban megjelenő verzióra gondoltam: fortepan.hu/hu/photos/?id=351
@Hamster: ami linkben szereplő, bájdövéj, a József Ati LTP-n készült fotón látható, egy és ugyanaz, mint a Nagy, illetve a Tanács krt-on az oszlop 2 oldalán volt, ún. "promenád" világító 6x20W-os fénycsöves "kalapos" lámpa, melyet lehetett a kalapjánál és lehetett alul is rögzíteni, ez ennyivel volt fejlettebb , mint a '70-es évek elején "hadrendbe került" ufó lámpák, melyeket csak az oszlopra lehetett alul szorító csavarokkal erősíteni. Nem mellesleg, jobban is nézett ki, mint az ufó-k. Egyébként eme kalapos lámpákat később a 6 db 20W-os fénycső helyett 4 db 80W-os E27-es foglalatú Hgli fényforrásokkal is szerelték, csak mivel ezek a 6 db fénycsőhöz és az azokat működtető 3 db 40W-os előtéthez képest ugye 4 db előtéttel (mely előtét 2x nagyobb méretű volt a 40W-os fénycső előtétéhez képest) brutál hőt termeltek, egész egyszerűen kicsinálták a fehér diffúz plexi oldal búrákat.
A külső pályacsengők az UV-k orráról mikor tűntek el?
süti beállítások módosítása