Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

május 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (9) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (9) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (8) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (818) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (275) csehország (62) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (11) énblog (409) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (9) ezerötszázas (5) ezres (11) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (10) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (346) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (35) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (886) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (7) közlekedés (369) kritika (71) kulfoldi szemmel (103) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (58) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (322) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (9) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (22) popkultúra (125) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (218) tapolca (6) társadalom (5) tatra (28) taurus (7) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (9) tömegközlekedés (392) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (325) utcakép (198) uv (45) vár (11) várnegyed (8) város (440) városkép (90) városliget (8) vasút (506) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (788) villamos (735) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (40) youtube (314) zene (210) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A gépek nemlázadása, avagy a köztéri automaták bukása

2021.04.22. 07:00 :: Hamster

Kisgyerekként minden gép tetszett nekem, ami pedig "magától" működött, azt egyenesen csodának láttam. A tömegközlekedésben viszonylag kevés dolog működött automatikusan akkoriban: ilyenek voltak a "tökönverős" kapuk* a metróban, és a mindenfelé sorakozó étel- és italautomaták. Róluk van szó:

fortepan_109762.jpg

Ma is gyakran áll egy-két nem kimondottan hívogató automata az aluljárók, metróállomások félreeső sarkaiban, de a nyolcvanas években még egész sorfalakat lehetett belőlük látni - legalábbis a nyolcvanas évek elején, amikor elkezdtem felfedezni a várost:

fortepan_109765.jpg

Igaz, ez a két fotó még 1970-ben készült, de ezt csak azért tudom, mert oda volt írva a fortepan adatlapjukra; az emlékeimben teljesen ez a kép él a Batthyány téri aluljáróról! Ma ugyanitt kézzel adják ki a pogácsát és a szendvicset. Bár nem voltak ezek az automaták valami nagy számok, például gyakran nem vették be a pénzt, vagy bevették, de nem adtak semmit, az italokat meg elfolyatták, ennek ellenére nem gondoltam volna, hogy a gépesítés általános trendjével szembemenve az utasellátásban pont visszatérnek az emberi erőforráshoz :) Érdekes egyébként, hogy mintha csak az automaták előtti két métert mosták volna fel, attól jobbra elég mocskos a padló. Vagy csak az automaták előtt jobban lekopott a burkolat a tébláboló felhasználók cipőitől?

fortepan_111405.jpg

Leggyakrabban kakaót vételeztünk a képen látható úr mögött látható gépből, de ezekre a forgós-oldaltkivevős automatákra is emlékszem. Nagyon izgalmasnak tűnt az ilyenből vásárlás, egyfajta szerencsejáték hangulata volt, hogy jól kipörög-e a szalámis zsemle :) Egyébként konkrétan pont a Batyiról van olyan emlékem, hogy az automaták környékén volt egy ajtó, amely mögül időnként előkerült valaki a vevőknek segíteni vagy hibát elhárítani, szóval azért ezekhez is kellett személyzet.

fortepan_87790_1.jpg

Ez a kép a Blaha Lujza téri aluljáróban készült, és valószínűleg régebbi, "egy ablak - egy áru" elven működő gépeket mutat. Tudom, hogy ma is van kajaárus itt lent, de azt kell mondjam, hogy ehhez az űrhajó-feelinghez képest nagyon sokat romlott a hely színvonala!

fortepan_111407.jpg

Ilyen szabadtéri automatablokkokra viszont egyátalán nem emlékszem, szerintem ezeket gyerekkoromra már lecserélték emberrel működő hotdogosokra. A Wittenborg nevű cég egyébként ma is létezik, és ma is gyárt automatákat! A Vendéglátóipari Múzeum szakemberei, vagy a témára nálam fogékonyabb emberek biztos többet tudnának mondani arról, hogy minden automata nyugati importból származott-e, vagy voltak keletiek is (én valami együttműködésre tippelek a tőkés világgal: ők adták a gépeket, mi meg hússal, tejjel vagy valami egyéb mezőgazdasági termékkel fizettünk értük), én csak annyit tudok hozzátenni, hogy a fotó a Marx téren, a trolivégállomásnál készült.

fortepan_209029.jpg

A Fortepanon több képet is lehet látni az automatákról, de nem akarom az összeset feltenni, csak még a kedvencemet, ami ez itt. Megismerjük, hol van? A szentendrei HÉV Margit hídnál levő végállomásán! Ha minden igaz, a fotó '65-ben készült. Huszonegykét évig tarthatott az automaták fénykora, a rendszerváltás környékén szerintem már nem sok volt belőlük. Ha valakinek ennél konkrétabb emlékei vannak a köztéri étel- és italautomaták "bukásáról", kérem, írja meg kommentben! Nem lepődnék meg, ha a növekvő rongálás és fosztogatás is szerepet játszott volna az eltűnésükben...


* Aki nem emlékezhet ezekre (aki járt akkoriban a metróban, szerintem tutira nem felejtette el őket:), annak némi magyarázat. Annak idején ilyen gépszörnyek álltak a mozgólépcsők tetején pecsételők és humán erőforrások helyett:

fortepan_99417.jpg

Az utazni szándékozónak 1 forintot kellett ezekbe bedobnia (később talán 2-t), aztán nagy levegőt venni, és átmenni a kapun. Ha valaki nem dobott be pénzt, az automaták oldalából egy-egy kar csapódott ki, elzárva az utat, de igazából inkább csak alhason/oldalba bokszolva az embert - és néha akkor is ez történt, ha dobott be pénzt az istenadta. Kisgyerekként borzongató érzés volt átmenni rajtuk, hogy lesz-e valami, kicsapódnak-e a karok, vagy rendben átjutok. Ha jól tévedek, a bérletesek az üvegkalickában ülő ellenőrnek mutatták fel a dokumentet, az ő kapuikon nem voltak tökönverő karok. Vagy abban a kuckóban csak ügyeletes ült, nem ellenőr? Túl kicsi voltam akkoriban, és nem volt még bérletem, ezért nem tudom. Mindenesetre ma a budapesti metró mozgólépcsőinek tetején is több embert látni, mint akkor...

94 komment

Címkék: énblog budapest város képek emlékek fortepan utcakép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7016501606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Annyira kellett ember ezekhez az "automatákhoz", hogy konkrétan a Batthyány téren a forgó tálcákra hátulról pakolta a biodroid a zsemléket meg a kaszinótojást.

A tökönverősdi csak a pénzbedobósoknak járt, bérletesek külön sávon mentek. Én például életemben talán egyszer mentem át ilyenen, amikor otthon felejtettem a bérletemet.
Ja, és a bérletes akkor is külön sávon ment, amikor nem állt ott az ellenőr.
Bennem inkább az merült fel kérdésként, miért alkalmaztak automatákat akkoriban, amikor a munkaerő kvázi ingyen volt? És még csak nem is a negyvenes évek végén járunk, amikor a háborús vérveszteség még erősen érezhető volt, hanem egy generációval később.
Örök emlék: Óbudára jártam gimibe, hazafelé a Batyin a HÉV-ről leszállva állandó program volt az automatából egy utasellátós csoki roló :-)
Azért kiváncsi lennék, ki volt az a zseni, aki úgy találta ki, hogy akkor zár a kapu, ha nem dobtak be pénzt, ahelyett, hogy akkor nyitott volna, amikor bedobtak...
@NAR: Valaki odakint keleten... Természetesen SZU-ból exportálták ezeket a kapukat... Szerencsétlen nyugati turisták szívták meg mindig, bedobták a forintost, és mentek lendületből, ahogy otthon megszokták. Aztán jól oldalba b.ta őket az ajtó, merthogy itt nem azonnal reagált az automata, hanem meg kellett várni, amíg zöldre vált a lámpa.
Amúgy eszembe jutott egy ide illő dal :-)
www.youtube.com/watch?v=RC430MWPtiE
Nos, a Wittenborgokért , mint ahogy sok egyéb más, ú.n. "tőkés relációból" származó cuccért biza DEM-et, CHF-et, ITL-t, NOK-ot, GBP-t, FRF-et illetve YUD-ot és/vagy USD-t adtunk, hogy most a JPY-ről meg ne feledkezzek. Természetesen voltak jóféle barterek is, hiszen volt a kádár rezsimben számos olyan Magyar művek, gyár, vállalat, tröszt, mely igenis PIACKÉPES, vö: Nyugaton is eladható cuccokat gyártott, melyért eme vállalatok a '68-ban indult (de '72-ben Szovjet parancsra jegelt) UGM ,azaz Új Gazdasági Mechanizmus jegyében a nyugaton értékesített termékeikért kapott konvertibilis devizát (lásd: fentebbi devizák) ,annak egy meghatározott részét megtarthatta a saját MNB egyszámláján, nem kellett azt "jó" Magyar Ft-ért "felajánlania" az MNB-nek az aktuális árfolyamon történő megvételre. Eme vállalatok ezzel a devizakerettel szabadon gazdálkodhattak, azaz vásárolhattak nyugaton olyan alapanyagokat, alkatrészeket, gépeket, berendezéseket, melyek szükségesek voltak a zökkenőmentes termeléshez, illetve eladhatták eme devizát más olyan vállalatok részére, akiknek erre a devizára szükségük volt , pl. Wittenborg gépek megvásárlására. És persze alakultak Magyar- X,Y Nyugati cégek közreműködésével vegyesvállalatok is. hát kb. így volt hajdanán a "boldog legvidámabb barakk" évtizedekben...
@NAR: Azért látok benne logikát. Ha minden (szabályosan, fizetve) áthaladónál működnek a karok ki-be, akkor nagyságrendekkel többször működik, és időben sokkal hamarabb jelentkezik a "műszaki szentháromság" (törés, kopás, lazulás), mint ha csak a renitens utasokat vágja oldalba. Meg aztán pszichésen is hatásos: elég nagy zajjal jelezte a környezetnek, hogy bliccelőt fogott, és akkoriban az ilyet bizony még sújtotta "dolgozó népünk megvetése" is... :-)
@jhoward: A röhej az, hogy nem fogott meg, simán tovább tudtál menni (na jó, ez így túlzás, én ma már nem tudnék a 130 kilómmal, fogalmazzunk úgy, hogy egy gyerek, vagy egy soványabb felnőtt simán tovább tudott menni) - csak éppen kaptál egy jó kis bordatörést. Két hónap táppénz...
@jhoward: Jellemző, hogy az üzemeltetési szempontok felülírták a felhasználóit...
Én nem éltem meg ezeket a gyönyörű korokat, de örülök hogy az ilyen automaták eltűntek. Borzalmasan rondák.

Az viszont szégyen, hogy ma 2021ben a sok biodroid olcsóbb, mint kirakni tisztességes kapukat a metró lejárókhoz...
Számomra is rettegés volt a metrókapu.
Tisztára Star Wars.:D
Azt mondja meg valaki, hogy miért nincsen kis hazánkban cigaretta meg sör automata? Gondolom valamilyen jövedéki szabályozás miatt. Cigiautomata az állami koncesszióba vétel előtt sem volt emlékeim szerint..
@Fradista Utazó: Szerintem ez inkább egy "ilyet is tudunk, mert ennyire jól élünk" dolog volt. Akkoriban kezdett mosógépe lenni az embereknek, tévéje, sugárhajtású gépek szelték az eget, szóval a fejlődés részének tűnhetett. Aztán kiderült, hogy tudunk nélküle élni. Mondjuk azt azért szeretem, hogy a német állomások peronjain még mindig van 1-2 étel- és italautomata, párszor már megmentették az életemet :)
@nincs1agy: Volt cigiautomata, de rágógumi automata lett belőlük, amikor betiltották őket. Nem tudták megakadályozni, hogy gyerek vegye a cigit.
@Hamster: Szerintem simán csak tovább élt, a második világháború előtt volt nagy divatjuk az ételautomatáknak.
@sako: Érdekelne, hogy mekkorát ütött igazából, mennyire érezném meg felnőttként. Vajon elraktak pár ilyet a BKV-nál vagy a Közlekedési Múzeumnál? A leendő új múzeumban állhatnának ilyenek a bejáratnál :)
@viktorhu: Igen, igazából sokkal régebbi ez az automatázás ennél, már a Kisföldalatti megnyitásakor automata adta a jegyeket (mondjuk asszem nem sokáig), a harmincas években volt kiszakasz tantusz automata...
@odamondó: " Borzalmasan rondák."
Ez relatív, ahogy valaki írta, tiszta Csillagok háborúja feeling volt, pedig akkor még azt se tudtam, milyen az :)
@nyelv-ész: És ha nem volt ellenőr (nem volt mindig, többnyire csak csúcsidőben), akkor a nem-bérletes is külön sávon ment. Ha átmentél a kapun, már nem lehetett bizonyítani, hogy blicceltél.
A 70-es években kedvenc szórakozásunk volt a Moszkva térre járni forrócsokiért.
@sako: Kint ugyanezek a kapuk voltak? És itthon mikortól, vagy melyik éíptési szakaszban? Csak mert képek alapján a kettes metró megnyitásakor valami másféle kapuk voltak, bár azok is tökönverősnek tűnnek.
a régi mocskos köki terminálon is voltak ilyen automaták hazafelé menet jaffát nyomtam ha jól emlékszem, de még leveskocka+víz kombó is volt, "erőleves" és "halászlé" névvel.
Ez az eredeti fazon, fautánzatú dekoritlemezzel, a M2 vonalon.
fortepan.download/_photo/1600/fortepan_94875.jpg
Akárcsak a Szovjetúnióban, Kijevben:
fortepan.download/_photo/1600/fortepan_195875.jpg
De 1976-ra már az a fazon készült, amit a bernakott képen látunk.
@nincs1agy: Cigiautomata az állami koncesszióba vétel előtt sem volt emlékeim szerint.. "

Volt sokkal korábban, de tényleg nem terjedt el Mo-gon
Cigit még darabra is adtak a trafikokban + árult az összes közért kocsma
dohanymuzeum.hu/cigaretta-automata
@viktorhu: Ja hát persze, a korhatár. Erre nem is gondoltam..
@EZ1: Igen, ezek azok, de nekem csak az újabbik verzió van meg. Lecserélték a famintásat, vagy csak nem emlékszem rájuk?
@horex: Nekem életem első nyugati útjain az volt a meglepő, hogy minden tele volt cigiautomatákkal, nálunk meg akkor szerintem már nem volt olyan. Az más kérdés, hogy nekem is kiadták a boltban a cigit, amit nagymamám kért magának, szóval a szervektől aztán simán lehettem volna láncdohányos 10-12 évesen :)
@Walter_Dornberger: Én ott is mindig kakaót kértem, de akkor még nem volt mocskos, hanem tiszta és átlátható. És ha jól rémlik, előfordult, hogy előbb töltötte a kakaót, és csak aztán ejtette be a poharat.
Voltak "szocialista" automaták is, egyenest a Szovjetunióból. Példának okáért a Moszkva téri hidegital-automatáknál valamikor nyolcvan körül cserélték a Wittenborgokat szovjet szódaautomatákra, valami ilyesmire: www.kv.by/sites/default/files/1334861861_1.jpg

@nincs1agy: A negyedik képen a jobb szélső ahogy nézem, épp' egy cigarettaautomata.

@Hamster: Én az egyszerű mechanikus automatákat hiányoltam, ami Bécsben minden Stadtbahn-állomáson volt: bedobtál 1 schillinget és kidobott egy Pezt. (ment bélással is)
@NAR: Gondolom sokan bent égnének, ha tűz esetén a tömeg lezárt karokkal találkozna.
@horex: Volt a 90-es években is idehaza cigiautomata, én tisztán emlékszem egyre Vecsésen a polgármesteri hivatallal szemben.
Józan paraszti (meg egy kis mérnöki) ésszel végigondolva nem csoda, hogy ezek az automaták megszűntek. Egyrészt a higiénés feltételeknek megfelelés elég macerás lehetett, az ételek hűtése gyakorlatilag nincs vagy túl drága, a szerkezet működése nem megbízható, az ételek feltöltése sem egyszerű (figyelni kell a fogyást, ember kell hozzá stb.). A fotókon látható, szabadban álló automatákban mi lehetett nyáron, napközben a 30 fogkos melegben? 70 fok? Sült és olvadt Utasellátó csoki? Ha vihar volt, akor meg eláztatta az eső a friss süteményszeletet?
Amennyire gyerekkoromban ezekre emlékszem, sok automata nem is működött rendesen, nem adta k a "kért" ételt, italt, nem adott vissza, sokszor nem is voltak feltöltve...
Sokkal egyszerűbb és működöképesebb, és legfőképpen humánusabb, ha emberek szolgálják ki az embereket. ;)
@Fotósképző: Szörp biztosan volt hűtve, oda van írva, engem kb. ez érdekelt - meg a kakaó, ami meg pont forrón jó :) De miért ázna el, ha vihar van? Ezek dán gépek voltak, csak értettek hozzá, ha még ma is megvan a cég. Az más kérdés, hogy nyilván az aluljáró volt a tökéletes hely nekik, se túl meleg, se túl hideg. És igen, a problémákra én is emlékszem, pedig nem az én pénzemet dobáltuk a gépekbe... még izgalmasabb volt a dolog :)
Az elmúlt 5-6 évben a "hanyatló nyugaton" több szállodában is találkoztam automatával, amiből csokit, üdítőt néha szendvicset is lehetett venni.

Csak itt a Balkánon olcsóbb a biorobot minimálbérért, olyan műszerész meg egyre kevesebb aki bármilyen elektromos-mechanikus eszközt meg tudna javítani. Na meg ha az egyik biorobot lelép, fél nap alatt lehet másikat szerezni. Sőt Magyarországon feltalálták a szuper-biorobotot: a közmunkást
Az automaták azért nem szûntek meg, Pl. a Népligeti buszpályaudvaron is vannak, más kérdés hogy vannak biorobotok is. Nem beszélve a BKV jegy automatákról.
@Pen_: Olyan automaták, amikből csokit, üdítőt, egyéb olyan termékeket lehet vásárolni, amiket amúgy a boltban is leemelhetsz a polcról, sok helyen vannak Németországban is. Nálunk is van a vasútállomás peronján (ez egy kis állomás, személyzet egyáltalán nincs). Kávéautomatákkal meg tele van a világ.
De pl. friss pékárut, szendvicset, ilyesmit Németországban is tipikusan élő emberek árulnak mind a mai napig. Nem sűrűn láttam ilyesmit automatából árulni.
@Fradista Utazó: Friss pékárut ezek az automaták sem "árultak" Szendvics az volt - de ezeknek az automatáknak a "virágzása" idején is voltak boltok, pékségek - természetesen. Ezek a korabeli automaták olyan helyeken voltak, ahol tipikusan sok ember fordult meg és rövid idő alatt akartak hozzájutni az üdítőhöz/szendvicshez/csokihoz/kakaóhoz. Egy vasútállomáson/buszvégállomáson gyakran nincs idő sorban állni 5-8-1 percet egy üdítőért meg egy szendvicsért - főleg elmenni az állomástól 5-10 percre egy pékségbe/boltba. Erre voltak jók az automaták.
A tökönvágónál valóban teljesen értelmetlen volt a működés - nyilván szovjet mintára készült. Egyáltalán nem segítette a gyors áthaladást, mert meg kellett várni, hogy az egyforintos leérjen, és csörrenjen, de még akkor is előfordult, hogy odacsapott a gép egy jót. Lámpa nem mindegyiken volt, pontosabban ha volt is, nem működött, úgyhogy az embernek fogalma sem volt, hogy mire számítson. Ráadásul sem magyarul, sem idegen nyelveken nem volt kitáblázva, hogy márpedig itt pénzt köll bedobni, így sok turista 4-5 oldalast is kapott, mire valaki megszánta, és megmutatta, hogyan lehet átjutni.
@Hamster: "Érdekelne, hogy mekkorát ütött igazából, mennyire érezném meg felnőttként."

Szívesen megmutatom, ha legközelebb találkozunk :-)))))
(Bocs, magas labda volt, nem lehetett kihagyni)
@Hamster: " Kint ugyanezek a kapuk voltak? És itthon mikortól, vagy melyik éíptési szakaszban? Csak mert képek alapján a kettes metró megnyitásakor valami másféle kapuk voltak, bár azok is tökönverősnek tűnnek."

Már EZ1 barátunk válaszolt, de én is megerősíthetem, a 2-es metrón (akkor még csak "A metró" :-) tényleg külsőre másfajta kapuk voltak, de ugyanúgy működtek. Amikor a 3-as metrón megjelentek az ilyenfajta, új dizájnos kapuk, az tényleg teljesen űrkorszaknak tűnt (úgy emlékszem, a 2-esen továbbra is maradtak a régi kapuk, legalábbis egy darabig).
Amikor 73-ban kint voltunk Moszkvában, ott ugyanilyen kapukra emlékszem, mármint a régi fajtára, ami itthon a 2-esen volt. De valószínűleg nem utaztunk az összes vonalon, lehet, hogy máshol már voltak az újabbak.
Néhány ilyen forgótálcás automatába még ma is bele lehet futni. Egyik munkahelyemen ilyen árulta a szendvicset és a szendvicses cégnek volt még jópár belőlük. Egy másik Kiskunlacházán árul horgászcsalit, a harmadik pedig méregdrága virágcsokrokban utazik a soroksári Auchan üzletsorán. Ez utóbbi lehet, hogy már modernebb, de a csalis az pont olyan mint ami a képeken van.
@SzMiki:
Tűz esetén nyilván lett volna vészhelyzeti funkció (akár automatikusan, akár kézzel aktiválva), ami kinyitotta volna a karokat.
@Hamster: a "történelmi" NSZK máig tele van cigiautomatákkal, melyeken van egy olvasó berendezés, melyhez hozzá kell érinteni a személyi igazolvány kártyát és ha a gép zöld jelzést ad, csak utána lehet tovább haladni a kívánt cigi kiválasztásával, majd a bankkártyás fizetéssel. Ja, ugye idekint mindenütt vehetsz dohányárút, nem úgy ,mint a NER abszurdisztánban, ahol a nemzeti dohánymutyi boltok kivételével sehol sem, mercsak...
@KissGecihuszár: A politikai és gazdasági részétől elvonatkoztatva abszolute örvendetesnek tartom a dohány korlátozott hozzáférését. A közterületi bagózás visszaszorulásának is nagyon tudok örülni, hogy a villamosmegállóban már nem kell a mellettem álló gyárkémények füstjét szívnom.
@KissGecihuszár:
Pártunk és kormányunk egyik kifejezetten jó döntése volt, hogy beleállt a dohányzás módszeres letörésébe.
Undorító minden dohányos utcai, közösségi viselkedése. 1000 bagósból 999 túlzás nélkül egy szarházi tahó. Telibe tesz arra, hogy a környezete mennyire nem kívánja ezt a mocskot. "Élvezni".
Az elmúlt 10 év jelentős hozadéka, hogy nem látom a nyolcadikosokat mérhető módon, a középiskolásokat meg tömegesen dohányozni.
A közterületi szemét kb kilenc tizede mind a bagósok hozadéka volt.
@nyelv-ész: mint kb. 5 éve nem dohányzó, én is örvendetesnek tartom egyrészt a cigi árának immár a lassan 2000.- Ft / doboz ár felé tartó növelését, másrészt azonban a dohánybolt mutyi 2012-es bevezetését -számos egyéb, nettó pofátlan intézkedésükkel egyetemben- nagyon nem.
@nyelv-ész: Tényleg, ez a késleltetés tette izgalmassá a dolgot. Így utólag csak a kicsapódó karok maradtak meg, a körítés nem.
@reeingre: Erről a csaliautomatáról nincs kép? Eleve érdekesen hangzik :)
@KissGecihuszár: Ezt én is hallottam, látni meg ugye nem látom, mert miért mennék oda ilyen automatához :) Viszont az ottani utcaképhez tényleg nagyon hozzátartoznak.
Tényleg, a rendszerváltás körül (inkább utána) videókazetta-kölcsönző automaták is voltak.
@RETROPETI: Köszi! Azért ezek jelentősen újabb automaták lesznek, mint a Batyin láthatóak.
@Hamster: Amíg nem volt Covid, és többet jártam az utcán, naponta többször mentem el ilyen cigiautomaták mellett. Ha munkába megyek (fél éve nem voltam...), elmegyek két sarokra innét kb. fél méterrel egy cigiautomata mellett.
Én magam nem dohányzom, és másnak se ajánlom, de akaratlanul is rendszeresen látom ezeket az automatákat.
Használni még sose használtam, hisz sose vettem cigit, de látom a nagy ábrát, hogy hová tedd a személyidet, ha akarsz vásárolni. :-)
@reeingre: Wow, nem gondoltam volna, hogy ez egy ilyen elterjedt dolog. A csalinak használt dolgok meg konkrét meglepetésként értek :)
@Hamster: azt azért hozzá illik tenni, hogy idekint is láttam nem 1, nem 10 olyan cigi automatát, melyeken látszott, hogy azokhoz akár év(ek) óta nem nyúlt senki. akkor képzeld el azt a cigis dobozt és annak tartalmát, mely mondjuk 2 éve bent áll eme automatában... Egyébként én anno amikor még kijöttem, cigiztem, de ha 2x vásároltam a már akkor is a Magyar árhoz képest horror árú itteni cigit, akkor sokat mondok. Ahogy én itt sokaknál látom, a "Németek" is jelentős részben megveszik az XL doboz dohányt , a cigipapírt és töltenek, mert a 8.- EUR már itt is sokaknak fájó. Az "ex" NDK-s részen, főleg Sachsen-ben pedig átjárnak a Csehekhez, mert ott kb. annyiba van a cigi, mint nálunk, de mióta a COVID miatt nem lehet csak úgy átjárkálni, ott is átálltak a töltögetésre, mert aki már napi fél dobozt, vagy annál többet szív, nos annak heti 3-4-5 doboz már 30-40EUR /hét, azaz havi 120-160 EUR!
@KissGecihuszár: Drága hobbi a dohányzás. De legalább árt mindenkinek...
Én kb. 10 éve láttam Portugáliában is cigiautomatát. Mondjuk kocsmában volt, szóval esélyes, hogy oda amúgy is csak 18 év feletti léphet be (legalábbis elvileg).

Moszkvában egyébként még mindig megvan az üvegkalitka. Be kell dugni a mágnescsíkos jegyet/bérletet, ha nem érvényes, akkor máshogy csippan, úgyhogy előjön a fülkéből a bársinya és elkezd fennhangon pörölni a delikvenssel. Egyszer voltam szemtanúja, akkor megfogadtam, hogy inkább számolom, de nem az fix, hogy nem hagyon üresen a gyűjtőjegyem :)
A metrókapukról - rádiókabaréban egyszer ötletes szivarvágó készüléknek nevezték, még emlékszem rá - a világosság kedvéért tisztázzuk, hogy miről is volt szó. Fotocellák voltak a belső oldalfalakba építve, amelyeket a bedobott egy forintos hatástalanított. Egy kicsi idő kellett ahhoz, hogy a forintos leguruljon az automata ellenőrző mechanizmusában, ezért egy pillanatot várni kellett utána, aztán lehetett is menni. Ha az automata (még) nem kapta meg a forintost, akkor az utolsó fényképen jól látható függőleges résből egy csuklós kar nyílt elő két oldalról, útját állva az utasnak. A tréfás szóbeszéd ellenére a kar nem volt veszélyes, sem túl gyors. Ha valaki gyorsan szaladt át rajta, vagy később amikor az elhasználtságtól lassult a szerkezet, ki lehetett hozni egy döntetlent, és akkor a karok a comb oldalát fogták közre, amiből némi erőlködés után szabadulni lehetett, de kis várakozás után a karok maguktól szét is nyíltak. Ne felejtsük el, hogy ez a Szovjetunióban készült, ahol szégyen volt a bliccelés, ezért nem kellett a nyugaton néhol szokásos masszív lemezkapukat felépíteni, a szerkezet által előadott csitt-csatt önmagában is felhívta a figyelmet a delikvensre, aki ha nem csak egy huligán volt, nagyon összehúzta magát. :-)

@NAR: "Azért kiváncsi lennék, ki volt az a zseni, aki úgy találta ki, hogy akkor zár a kapu, ha nem dobtak be pénzt, ahelyett, hogy akkor nyitott volna, amikor bedobtak..."

Ennek akár valami ideológiai magyarázata is elképzelhető volna, de a kapuból normál esetben csak a forintfelismerő szerkezet van működtetve, a karok csak ritkán ugranak elő. Nagyobb lehet az élettartama.

@nyelv-ész: "Annyira kellett ember ezekhez az »automatákhoz«, hogy konkrétan a Batthyány téren a forgó tálcákra hátulról pakolta a biodroid a zsemléket meg a kaszinótojást."

Viszont csak akkor, amikor már több tálca is kiürült, tehát nem kellett folyamatos kiszolgálás. Egyetlen ember el tudott látni egy egész sor automatát. Nem volt ez rossz ötlet, nem használták volna annyi országban.

Egyébként az automatákban finom dolgok is voltak, sütemény, "Utas" szeletek stb. De a csúcs Párizsban volt, a hetvenes évek végén ott akadtam rá az automatákban valami kókuszos szeletre (esélyes, hogy Bounty volt), 5 franc leszurkolása fejében, sosem ettem előtte ilyet, rettenetesen ízlett.

@SzMiki: "Gondolom sokan bent égnének, ha tűz esetén a tömeg lezárt karokkal találkozna."

Más metróban pedig nem nyíló kapukkal találkozna. Néhány helyen nem csak combmagasságig, amin valahogy át lehet vergődni, hanem fejmagasságig vastag acél. A szovjet-magyar kapukban a szabad utat az áram lekapcsolásával biztosítani lehetett, nyilván volt hozzá valami kapcsoló.

@KissGecihuszár: "NSZK máig tele van cigiautomatákkal, melyeken van egy olvasó berendezés, melyhez hozzá kell érinteni a személyi igazolvány kártyát"

És a lakosság nem zúgolódik, amiért már a cigiautomaták is kiolvassák az igazolvány chipjében levő adatokat? A TASZ most bizonyította be, hogy a védettségi igazolvány is alkotmányellenes.

@Fotósképző: "Egyrészt a higiénés feltételeknek megfelelés elég macerás lehetett"

A moszkvai szódaautomatákat űberelni nehéz lehetett. Üvegpohár az automatába épített beugróban, lefordítva. Egy nyomás a pohárra, alulról vízsugár tör elő, kiöblítve a pohár belsejét, majd tehetjük a kiömlő alá, gyészity kopejek be, csuricsuri, hörpölés, pohár vissza. A nyári melegben eltikkadt turista ráfanyalodott.

@Fradista Utazó: "Bennem inkább az merült fel kérdésként, miért alkalmaztak automatákat akkoriban, amikor a munkaerő kvázi ingyen volt?"

Ez tévedés. A hatvanas, hetvenes években szakmunkásokból állandó hiány volt, minden üzem vagy cég bejáratánál állandóan ott volt a "Felveszünk" tábla. Betanított munkásokkal próbálták pótolni a munkaerőhiányt, sejthető, hogy csak mérsékelt sikerrel. Egyébként pedig a szocializmus ideológiájához hozzátartozott, hogy a robotmunkát gépekkel végeztessék, és az ember értékesebb munkára legyen bevonva. Tényleg próbálkoztak ennek a megvalósításával.
@KissGecihuszár: Mennyiii? 2 ezer egy doboz cigi? Így már végképp nem értem azokat, akik füstölnek... Még amikor 500 körül volt egy dobozzal, akkor számoltam ki az alacsony fizetésért állandóan nyafogó kollégáknak, hogy havi 30-40 ezret füstölnek el, és ennek fényében ítéljék meg, mennyire gyenge a fizetésük. Ha azóta nem szoktak le, ma már 160 ezret költenek...
@Androsz:

"...ez a Szovjetunióban készült, ahol szégyen volt a bliccelés, ezért nem kellett a nyugaton néhol szokásos masszív lemezkapukat felépíteni, a szerkezet által előadott csitt-csatt önmagában is felhívta a figyelmet a delikvensre..."

Szó sincs róla. Bár szégyen volt a bliccelés, mégis mindenki próbálkozott. Azért nem kellett erősebb védelem, mert minden metró bejáratnál állt két-három fogdmeg, akik lecsaptak a bliccelőkre. A budapesti rendszer is erre alapult, a teljes foglalkoztatás jegyében, ugyebár. Csak aztán valahogy kifogytak az emberből, mert a fizetés nem volt valami vonzó, főleg a 80-as években, amikor már aki értett valamihez, az a hiánygazdaságot kihasználva jól kereshetett. Ha másképp nem, ment árut csencselni a lengyel piacra.

A tökönvágó pedig az első néhány évben még akkorát odasózott, hogy már az újságok is cikkeztek róla. Főleg amikor kiderült, hogy nem csak a gaz rendszerellenség bliccelőknek vág oda, hanem a Párt hűséges, ámde sietősebb tagjainak is kék-zöld foltokat okoz. Emiatt lett legyengítve, hogy ne vágjon oda akkorát.
Én már csak a kóla és csokiautomatákra emlékszem, na meg a kávégépek, csak én nem kávézom. Ja és a jegykiadó automata.
@nyelv-ész: Pedig annak idején mindenki úgy jött haza, hogy leesett állal mesélte, hogy becsületkasszás jegykiadó van a trolin...
@MIG-31: Tényleg, a régimódi jegykiadó, amibe bedobtad a pénzt, aztán tekerni kellett egyet rajta, amivel kikurbliztad magadnak a jegyet. Remélem, hogy a Közlekedési Múzeum gyűjteményében vannak ezekből, és a leendő új múzeumba kirakják őket működőképesen, hogy nosztalgiázhassunk :)
@Hamster: Nálunk is volt ilyen, sőt, igazából most is van, ha nem is hivatalosan :-) Viccen kívül: a SzU-ban a troli sok helyen ingyenes volt, vagy olyan olcsó, hogy nem sokat számított, bedobja-e Szerjozsa az egykopejkást. A metró viszont más volt: nemcsak közlekedési eszköz, de egyben a szovjet nép büszkesége is, meg hadászatilag fontos ojjektum is. Ott már rendnek köllött lennie.
@Hamster: Úgy bizony, látom, más is találkozott vele. Egy átlátszó tetejű műanyag doboz, amelybe az állampolgár bedobta a szükséges összegű aprópénzt, és mellette egy laza papírtekercs, kis szelvényekből, abból kellett letépni egyet. Az öntudatos ember diszkréten fel is mutatta a többi utasnak. Amikor felszálltunk, értetlenül nézegettük a szerkentyűt, aztán az egyik helybéli megmutatta.
@Androsz: A moszkvai szóda (meg kvasz, etc) automatáknál ezért használ az értelmes ember összecsukható poharat. Legalább is a nyolcvanas években még mindenkinél volt. Nekem a csúcs egy rigai fagyis volt aki megkérdezte, hogy tölcsér, vagy tányér. Mivel a tányérral az embernek ott fenntartásai voltak, lásd a fenti pohár, rávágtuk, hogy tölcsér. Tudjátok, hogy mennyi Pravdát nyomtattak akkoriban? És, hogy ennek nagyrészét mire használták? Mert olvasásra nem, viszont csomagolásra bármit. Nekem ez a tölcséres volt a csúcs, a húsra átragadó fekete- fehér fotó (+ grátisz a szöveg is) meg annyira általános volt, hogy a napokban azon nosztalgiáztunk egy orosz kolléganővel.
@gigabursch:
11 éve nemdohányzóként örülök a zárt térben dohányzás betiltásának. kocsmákban pl. nem zavart annyira a füst az se ha más bagózik mellettem, de mikor egy szórakozóhelyen mindenki füstölt és vágni lehetett a füstöt az már igen, másnap lehetett a ruhát mosni, mert cigiszagú lett, na meg voltak akik a táncparkettre is bementek táncolni cigivel a kézben, kiégetve annyi pólót ahányhoz hozzáért. Annyi hátránya van csak nálam, hogy mikor egyedüli nemdohányzó vagyok a csapatban akkor, egyszerre vonul ki mindenki bagózni én meg maradok ott egyedül az asztalnál vigyázva minden cuccra, ameddig mindenki odakint eteti a rákokat.
@reeingre: Gárdonyban egy étteremnél volt pár éve egy biciklibelső automata, persze bent a városban nem a kerékpárút mellett, ahol logikus lett volna.
@Hamster:

80-as években Moszkvában simán ment úgy is, korabeli beszámolók alapján, hogy nagy tömegben hátul felszálló utasok adogatták előre a kopejkákat az elől lévőknek ,akik dobálták be a jegykezelőbe vagy adták a sofőrnek, aki adta a jegyeket, amiket meg adogattak hátra. Sőt Moszkvában volt olyan automata 1980 körül még, hogy egy pohár tartozott hozzá, azt a megfelelő helyre lefelé fordítva kellett visszatenni, és vízsugárral mosta ki, és abból ivott mindenki, és se vírusfertőzés nem tört ki, mikor ezrek ittak ugyanabból a pohárból és a poharat se lopták el. Másik nagy moszkvai különlegesség a GUM áruházhoz kapcsolódik, mikor akciós cipők jöttek akkor simán random hajigálták be a dobozokba, mert sok volt és a tömeg is nagy volt nem foglalkoztak olyan apróságokkal mint méret és pár figyelése, így az egyszeri vevő adta a pénzt, kapott egy dobozt találomra aztán az áruház előtt az utcán próbálták meg párosítani hangosan kurjantva, hogy nálam van egy kék 40-es bal lábas, meg egy piros 42-es jobbos kéne a kéknek a párja. Sőt fater mondta, hogy mikor középiskolásként volt kint Kijevbe ott utcai nyilvános rötyik is ilyenek voltak, pénzdebodó automata ajtó nyílik majd csuk és de az ajtó olyan volt ,hogy a lábad és a fejed is kilátszott amúgy sima pottyantós volt wc papír helyett Pravda volt a törlőeszköz. És úgy kellett elvégezni a kábelfektetést, hogy közben gyönyörködhetsz a panorámában és a mindenfelé sétáló emberekben, meg persze ők is látják az erőlködő fejedet. Állítólag Moszkvában is volt hasonló egy városban folyó patak fölé emelt latrinasor szintén kis ajtó, alul-felül nyitott hallhattad és láthattad a szomszéd fülkében hasonló munkakörben tevékenykedőt is akár kedélyesen el is lehetett csevegni az élet nagy dolgairól pl. hogy miért nincs teljesen zárt fülke a budin, a patak meg szépen mosta is el a végterméket folyamatosan nem kellett külön költeni a takarításra. :)
@Adani: Az nem a GUM volt, ott ilyen nem fordult elő, az volt a kirakat áruház a külföldieknek, ott orosz nem nagyon fordult meg, drága is volt. A sima cipőboltnál viszont tényleg ment így, de nem nagyon volt olyan, hogy kék meg piros... Viszont a poharas trükknél tényleg az volt, hogy a többségnek volt saját pohara. Már aki egyáltalán ivott ilyenből. Ez ugyan olyn mint, hogy a vodkából nem is létezett a féldekás, meg hasonlók, mint itthon. Én is láttam reggel a bolt előtt amint összevárták a négy embert a fél liter pálinkára.
" Kisgyerekként borzongató érzés volt átmenni rajtuk, hogy lesz-e valami, kicsapódnak-e a karok, vagy rendben átjutok"

Konkrétan majdnem összeszartam magam ezektől a szörnyektől. Kisgyerekként kb. fejmagasságban csapódott. Jó ruszki technika. :-)))) Örüljünk, hogy nem egyből pengével szerelték fel, hogy jól kivégezze a szocializmus ellenségeit. :-))) Persze féltem, ezért bedobtam a pénzt, aztán átrohantam... volna. Anyukám alig tudott áttuszkolni rajta.
@nincs1agy:
"Azt mondja meg valaki, hogy miért nincsen kis hazánkban cigaretta meg sör automata? "

Hát erre azért elég egyszerű a válasz: 18 év alattinak nem szabad ilyet eladni. A gép meg nem tudja ellenőrizni. Németországban min. egy évtizede láttam cigiautomatát, és az ottani személyi igazolvány már akkor alkalmas volt elektronikus elolvasásra. Persze a magyar útlevél nem, úgyhogy én nem kaptam cigit. :-)
@KissGecihuszár:
" Ja, ugye idekint mindenütt vehetsz dohányárút, nem úgy ,mint a NER abszurdisztánban, ahol a nemzeti dohánymutyi boltok kivételével sehol sem, mercsak"

Abszurdisztán és NER ezek szerint a következő helyeken van: Svédország, Franciaország stb. Svédországban a város szélén van egy bolt, ahol vehetsz alkoholt, és ha havonta x-nél többet veszel, akkor felkeres egy kedves gondozó, hogy biztosan akarsz-e inni. Emlékeim szerint a franciáknál is ilyen volt még pár évtizede (2), most nem tudom, mi van. Ja, és itthon piálhatsz 20 évesként, de ha kimész a szent USÁ-ba, akkor várhatsz még egy évet. :-)))))))

Szóval hagyjuk már ezt az abszurdisztán dumát. Sok embert megvezethetsz, hogy milyen szar helyen élünk, de a józanabbakat nem.
@fofilozofus: nézd, sztem az igazi DEMOKRÁCIA -amilyen itthon soha nem volt, nincs és nem is lesz, mert nincs rá széles népi igény- ott kezdődik, hogy a nagykorú, felnőtt, cselekvőképességében nem korlátozott állampolgár szabadon eldöntheti, mit, mikor, hol szeretne az ú.n megkeresett pénzéért vásárolni. Képben vagyok, hogy mi a helyzet pia fronton a Svédeknél, nem véletlen hogy átjárnak Finnországba, leinni magukat. A Franciáknál ezt én nem tapasztaltam, mert szeszesitalt szinte mindenütt lehetett kapni, természetesen a felnőtt korúaknak. USA másvilág, ott 21 éves kortól leszel nagykorú és pont. "Józanabbakat" nem, hát nem tudom; valahogy azt látom, mintha többen rühellnék a fideszt, mint amennyien 2010-ben, vagy '14-ben rühellték; kb. 2x annyian , mint akkoriban és mintha a fidesz támogatói kevesebben lennének, mint az ellenzéki 6 pártéi összesen, bár még mindig sokan vannak. Aztán mintha a Csehek, Szlovákok, Lengyelek jobban állnának az államadósság, a gazdaság helyzete, a munkanélküliség tekintetében, de tényleg csak "egy icipicit. Ja, nem...
@nyelv-ész: Ja-ja, most még "csak" 1800.- ,de az idén még emelni fogják és akkor már 2000.- felett lesz pl. egy doboz Marlboro, úgyhogy lehet számolgatni, hogy mennyi az amannyi annak, aki napi fél dobozt elszív...
@68nyara: Így van, a "mezei" cipőboltok előtt ment a cserebere. A GUM az valami földöntúli csodavilág volt a szovjet honpolgárnak. Kárpátaljai ismerősök '85-ben nem akarták elhinni, hogy Budapestről van a Milka csoki, mert ilyen csoda csakis a moszkvai GUM-ban létezhet. A határon a vámvizsgálat és a félnapos sorbanállás alól két negyed kilós Omnia kávé mentesített.
@KissGecihuszár: Csak olyanokat ismerek, akik napi két doboz körül füstölnek. Szerintem vagy csempészcigit szívnak, vagy hitelt vesznek fel...
@KissGecihuszár: Hogy hol mekkora a szabadságfoka a honpolgárnak, azt hamar megtudhatod, mikor a szomszéd lakásban lakó feljelent, hogy este 10-kor zuhanyoztál. Vagy télen feljelent a rendőrnek, hogy járatod az autó motorját, miközben kapirgálod az ablakról a jeget. Vagy az önkormányzatnál feljelent, mert nem a fekete nejlonzsákban tetted ki a szemetet, hanem a sötétzöldben. Vagy mikor a boltban utánad megy az eladó, és két lépésről bámul, hogy nem lopsz-e éppen valamit, mert olyan gyanúsan bevándorló fejed van. Vagy csak a magyar rendszám miatt az autópályán kiállít a rendőr a vadiúj autóddal a parkolóba, hogy ellenőrizze, nem loptad-e. Ha kiderül, hogy tényleg a tiéd, akkor még széttúrja az autót, hogy nincs-e valami hiányosság, amibe beleköthet. Mindez Svájcban, Németországban, Ausztriában, a csodák földjén.
@KissGecihuszár:
Tisztességes demokráciában feltételei vannak, hogy ki szavazhat.
- fizet-e adót
- fizet-e TB-t
- van-e családja
- volt-e sorkatona, közszolga, (ezen lehet bőven variálni, ne vessz el a részletekben)
- van-e mondjuk érettségije
- van-e nyelvismerete
- büntetlenség
- stb

Mindaddig, míg Lakatos Nintendó Tarzan - aki nyolc év alatt a négy elsőt és a négy másodikat talán kijárta és már nyolcszor volt böriben és soha egy peták adót nem fizetett -, szavazata pont annyit ér, mint az enyém, nos, addig nincs demokrácia.
Addig idiokrácia van.

@nyelv-ész:
Nem is érdemes új autót vinni oda...
@KissGecihuszár: Szerintem rosszul látod. Az a DEMOKRÁCIA amit sokan elképzelnek, és mindig másik országba vízionálnak az csak elméletben létezik. Az az IDEÁLIS demokrácia, ahol minden tökéletes és mindenkinek patikamérlegen kimérve egyenlőek a jogai, na olyan nincs a világban. Az otthoni demokrácia más mint mondjuk az itteni (UK) demokrácia, de én nem állítanám, hogy az gyik jobb, vagy a másik. Lehet találni jót mindegyikben, mint ahogy rosszat is. Amikor közelről látod a működését, mondjuk x év ottartózkodás után, akkor azért kicsit árnyalod a képet. A baj az, amikor valamelyik országban lakó, egyébként nagyon lelkes és elhivatott emberek csak a rosszat látják a saját, és csak a jót a másik ország rendszereiben. Ez általában ismerethiányból fakad. Kicsit elvakultak ilyenkor a másik rendszer felé. Tipikus a szomszéd füve mindig zöldebb effektus. Én is átestem ezen, mint minden fital, aztán van aki élete végéig benne ragad. Ahogy gazdaságilag sincs olyan ország ahol kolbászból van a kerítés, úgy demokrácia tekintetében sincs.
@nyelv-ész: nos, mivel én de facto 6 éve a "történelmi" NSZK-ban, annak megannyi tartományában éltem, momentán is BW-ben élek, ezért icipicit árnyalnám a képedet, mert pl. nekem Német frsz-ű autóm van, ergo engem eleddig tán 1x állított meg a rendőr. És igen, eme Német, konkrétan Müncheni frsz-ű autóim mind automata váltósak, ezért én biza télen is járatom kb. 2 percen át a motort, miközben tolom le a havat, jeget az ablakokról, illetve azért, mert az automata váltó gyors halála a hideg olajban történő váltogatás, ezért eme 2 perc alatt már nem hideg váltóolajjal indulok el az egyébként benzines autómmal (tehát nem a diesel füstöl az utcán). Szóval nekem eme 6 év alatt soha nem volt semmiféle problémám, senki nem nyomott fel, nem hívta rám a Polizei-t, nyilván azért, mert alapvetően betartom az itteni szabályokat.
@gigabursch: 1000-el adom, én is korlátoznám a választói jog gyakorlását (is)...
@68nyara: ezt is adom, de ami nálunk van, azzal kapcs azért vagyok kritikusabb, szenzitívebb, mert Magyarország (még) a Hazám, a többi ország pedig annyira nem érdekel, beleértve a németeket sem, mert róluk is megvan a non szalonképes , azaz szalonképtelen véleményem, ugyanis én már '87-ben, '88-ban, majd '89-ben is éltem, ekkor 3 hónapon át az NSZK-ban, aztán a '90-es évek elején, közepén is, s ha összehasonlítom a mostani "történelmi" NSZK-t az akkorival, kinyílik a kisbicska a zsebemben, mert ezt az egykor pico bello országot sikerült módszeresen (nem kicsit, NAGYON!) elkúrni az elmúlt 20-25 év során, ami pl. a számos helyen botrányos minőségű utakon, lepukkant épületeken, koszon, dzsuván is tetten érhető és akkor még nem beszéltem az átlag (Nyugat) Német polgár stílusáról, narratívájáról...
@KissGecihuszár: Ami a németeket és Németországot érinti teljesen egyetértek veled. Az én első emlékem róluk (nyugat-) 79-ből van. Na azóta valami teljesen más épül odaát. Kelet-Németországban is nagyon sokat jártunk, ott is élnek rokonok, de az is más volt. Természetesen egy szar diktatúra, de ha az egyedi ember életminőségét vesszük, akkor volt benne valami ami végérvényesen elmúlt. Ezt baromi nehéz megmagyarázni, főleg a mai fiataloknak, hogy az egyik oldalon van a diktatúra, a mindenkiről jelentő titkosszolgálat, a párt, a politikai bebörtönzöttek, a másikon meg a németes gondolkodás. Ma ez változott azt hiszem a legtöbbet.

Itt Angliában is nagyon sok minden változott. Ha valaki a nyolcvanas években jött ide, akkor azt látta, hogy igen, London a világ közepe (nekem sosem volt a kedvencem, nem is lakom a közelében sem), de vidéken valami elmondhatlan lemaradás van, pláne északon, ami akkoriban épp a válságot élte a Thacheri bányabezárások és magánosítás miatt. Mára az átlag polgár jól él, kivéve persze az állandóan jelenlévő "white trash" amit otthon elég nehéz megint csak elmagyarázni. A mindig mindenért síró, mindenért mást hibáztató (nem csak a külföldieket..) soha nem dolgozó ellenben legalább iskolázatlan réteg. Ez ilyen formában ismeretlen otthon. (Látszólagos egyezése az otthoni kissebbséggel, megtévesztő, ez nem az, olyan is van, csak itt travellernek hívják.) De valahogy az "életminőség" elindult lefelé. Ez egy nehezen megfogható dolog, sok mindenből áll össze, nem csak a pénzből.
@68nyara: A white trash fogalma szerintem pontosan érthető és értelmezhető a magyar viszonyokra. Csak mifelénk ezt "lumpenproli"-nak hívják.
@KissGecihuszár:

Franciaországban az is megszokott, hogy bort isznak mindenkor még munkahelyi ebédnél is, sőt autót is lehet vezetni pár pohár bornyi alkohol után. Ukrajnában egészen 2005-ig a sör nem is számított alkoholos italnak, általános iskolai büfékben is volt
@Adani: mint ahogy a Németeknél is gond nélkül megihatunk 1-1 üveg söröcskét, vagy 1 3dl pohár veresbort, hát igen, ennyivel különb számos nép a Magyarnál, hiszen ezen országokban még így sincs annyi részegen balesetező, mint nálunk,ahol zéró tolerancia van!
@nyelv-ész: Majdnem igaz, de azért vannak különbségek. Persze, hogy vannak, két teljesen eltérő történelmű ország, eltérő hagyományokkal, szokásokkal.
@68nyara: Nézd, Anglia a jelenlegi kétségbeejtő post Brexit helyzetét senki másnak nem köszönheti, csak és kizárólag a vidéki -zömében már nyugger- lumpenproliknak, akik ugyanolyan lumenprolik, mint a Magyar lumpenprolik, secko jedno.
süti beállítások módosítása