Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Váratlan hajózás a Moldván

2021.09.30. 19:00 :: Hamster

img_4360.JPG

Prágában járva mindig elgondolkoztam azon, hogy kellene egyet hajózni a Moldván. Például ezzel az 1940-ben épült lapátkerekes gőzössel.

img_4494.JPG

A gőzös most augusztusban ugyan nem jött össze, de a hajózás igen, a Vyšehrad sziklái alatt áthaladó szakaszon ugyanis nem járt a villamos, viszont Výtoň megálló közelében át lehetett szállni a kieső szakaszt pótló vízi járatra.

img_4495.JPG

Hozzáteszem, hogy ez nem akkora különlegesség, hiszen Pesten is volt már metrómegálló-pótló hajó, sőt, ebben a pillanatban is jár hídpótló járat. A jármű, amivel utaztunk, eredetileg 1978-ban épült, majd 2010-ben felújították. Alapjában véve egy étteremmel egybekötött városnéző hajó, bár az evéssel-ivással kapcsolatos funkciók nem működtek, a teljesen berendezett bárpult ott szomorkodott a sarokban.

img_4506.JPG

Útközben elmentünk emellett a lapátkerekes gőzös hajótest mellett, melyről semmit se tudok. Vajon fel fogják valaha újítani?

img_4508.JPG

Ez a Moszkva típusú hajó valószínűleg a villamospótló járat másik járműve volt. Tesóival itthon is utazhatunk, de még Bécsben is találkoztam a sorozat egy példányával.

img_4513.JPG

A Vyšehrad alatti alagutat már rég le akartam fényképezni, de villamossal, nem pedig így. Ami nekem fel se tűnt, de NZA kiszúrta, ...

img_4515.JPG

... az az, hogy a gyalogosok és biciklisták ugyan egyszerre mindig csak egy irányba, de átkelhettek az alagúton, a forgalmukat jelzőlámpa szabályozta.

20210817_172124.jpg

Az utazás nem tartott sokáig, és valószínűleg nem is ez Prága legszebb része, de azért nem volt rossz!

img_4518.JPG

Ez itt a járat déli végállomása, Podolská vodárna. Még sose láttam olyan pontont, amin fák lettek volna, de ez itt olyan volt! (Nem a nagyok az előtérben, hanem a karóval megtámasztott vékonyak az úszótesten.)

img_4529.JPG

A vonal déli, hálózatról levágott részén közlekedő villamosra a pontontól jó háromszáz méter távolságban lehetett felszállni. Ez a kis utca meglepően rendezetlen volt az egyenetlen, elég trehány módon foltozott útburkolattal, a hullámzó szegélykövekkel, és a mindenütt kinőtt gazzal! Jobbra a fák mögött a hely névadója, a podolí vízművek (nem nagyon) látható.

img_4535.JPG

Az utunkat tehát villamossal folytattuk, majd vonattal mentünk vissza a belvárosba. És útközben még egy Priort is láttunk - aki járt Csehszlovákiában, annak biztos megmaradt az emlékeiben ez az áruházlánc :)

11 komment

Címkék: prága utazás csehország képek tömegközlekedés hajó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6716674208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ott is forgolódnia kell a hajónak, ha folyásiránnyal lefelé közeledik a kikötőhöz?
@NAR: Szerintem ahol van sodrás, ott így szokták. Bár ahol valami modern orrsugárkormányos katamarán van, ott lehet, hogy mindegy.
Milyen a díjszabás?
A Lánchídnál amíg csak a járda volt lezárva, ingyen buszozhattál, most viszont hétvégén - még ha bérleted van - akkor is 500 forint!
@Webex fan: Mi napijeggyel szálltunk fel, bár őszintén szólva már nem emlékszem, ellenőrizték-e.
@Hamster:
Amúgy a lapátkerekes termesgőzösöknél majdhogynem üzemi volt sok kikötőnél a Dunán a völgynek a farkezelés, azaz menetirány szerint, hátrázva megállás és kikötés.
@gigabursch: Én olyanon sajnos csak a Petőfin ültem, ha az egyátalán annak számít, és sajnos egyre kevesebb emlékem van róla azon felül, hogy imádtam :) De szerintem az csak a Vigadó téren kötött ki, amúgy sétázott. Miért így csinálták, a hajtás kétoldalisága miatt másképp kellett kormányozni?
@Hamster:
Igen, a Petőfi g/S az volt.

Egyes kikötőkhöz kevés volt a hely a leforduláshoz, nem volt kedvező ívű a hajlat stb... és egyszerűbb volt a folyással azonos sebességgel, a folyásirányra nézve szög alatt kiaraszolni oldalra, mint lefordulni.
Indulás nyilván hátrázva vissza a sodorvonalba, majd ott előrébe állás és gázt, őőő gőzt neki Gizi.

Ezeken a hajókon nincs külön két hajógép és hajócsavar, nincs kormánylapát erdő, nincs orrsugár kormány*, szóval a kis tempójú manőverezés nem az ő világuk.
A Szentendrei Duna ág javát völgynek így vették...

______________
*Ma már a nosztalgia gőzösökre tesznek orrsugár kormányt, S ha kiadja meg további kormánylapátot is, de csak diszkréten.
A Bódeni-tó erre jó példa.
@gigabursch: Van egy ideje az a lapátkerekes, de sajnos nem gőzös Pesten, a Gróf Széchenyi, az is így köt ki?
@Hamster:
Mivel az is csak sétázik és itt bent Budapesten van hely, valamint van rajta már orrsugár kormány, így erre nincs szüksége, tehát "szabályosan" köt ki.
Egyik sem indokolja (séta; Bp; boogie).

Nyilván meg tudja oldani másképp is.

Amúgy vannak hpk-k, akik a többi járathajó esetében sem ijednek meg egy kis farkezeléstől..., ha úgy látják szükségesnek.
Mikor még volt Kisorosziban kikötő a járat moszkvák nem egyszer így álltak meg.
Elég sok időt lehet vele nyerni.
Kicsit visszatérve a gőzösökhöz:

Sokszor elmerengtem azon, hogy az eredetileg szenes, később pakurásított, illetve részben eleve dízel-elektromosított megoldású gőzhajók vajon felszerelhetők lennének-e LPG üzemanyagú kondenzációs(?) gázkazánnal.
Amennyiben menne a kondenzáció, az azért lenne buli, mert rögtön lenne lágyvíz.
Aztán a mai hőcserélőkkel a fáradt gőz szintén többé-kevésbé visszacsapható a hajótér kifűtése mellett vízzé.
S eközben a füstgáz a lehető legtisztább lenne.

HA esetleg erre jár egy kazántechnológiában jártas mérnök, kérem ne tartsa vissza magát!
süti beállítások módosítása