Idén a szokásosnál több időt töltöttem a Szabadság hídon, főleg gyalog, és feltűnt, hogy a több éve tartó folyamatnak köszönhetően ez a híd immár saját jogon is attrakció lett. Már nem csak átmennek rajta a turisták a Nagycsarnoktól a Gellért szállóig, hanem fotózgatják a díszeit, a korlátot, a címert a kapuzatok felett - de még a villamosokat is, ami számomra is meglepő :)
Ab van Donselaar fotója a hetvenes évek második felében készült a még más színben tündöklő hídról
Lehet, hogy ez az attrakcióvá válás (amit az elmúlt két évben valamennyire biztosan megtolt a Lánchíd lezárása) azért meglepő nekem, mert gyerekkoromban ez volt az egyetlen Duna-híd, amin sokszor átmentem gyalog, jellemzően nagyival a Csarnokba vagy dédihez. Bár tetszett a híd szerkezete, sőt, még a színe (lásd a fenti képet) is, akkori fejjel nem tudtam volna értelmezni a koncepciót, hogy külföldi turisták egymást fotózzák a főtartó felső övén. A turisták a Várba, a Hősök terére és a Hortobágyra jártak, mit kerestek volna ennyire délen? Ez csak egy közlekedési útvonal volt, egy használati tárgy!
2004. május 1-jén be(mű)füvesítették a hidat
Később is ezen a hídon keltem át a legtöbbször gyalog, és a kilencvenes években messze nem volt olyan romantikus, mint az esti Lánchíd, ennek megfelelően nem nagyon kellett a többi járókelőt kerülgetni, és az embert se centizgették a biciklisek. Ha bárkit megkérdeztem volna, hogy mi jut az eszébe a Szabadság hídról, tutira a turulhoz felmászó, és onnan leugró öngyilkosjelölteket említették volna. Ez volt "a leugrós híd"; számtalan alkalommal kellett körbegyalogolnom a Petőfi vagy az Erzsébet híd felé, amikor az 1-es buszt és a villamosokat leállították, mert valaki felmászott a kapuzatra. Aztán 2004. május 1-jén, az EU-ba belépés ünneplésekor lezárták a hidat, ami hirtelen tele lett emberekkel - szerintem sokan akkor fedezték fel maguknak ezt az építményt. Valami műfüvet is leterítettek, ami két perc alatt lekopott, de az emberek szerencsére nem lefelé néztek, hanem felfelé! A legtöbbüknek új volt a látvány, pontosabban a nézőpont, ahonnan látták a hidat. Ezután évről évre egyre többen lettek, akik nem csak átmentek a hídon, hanem leültek a főtartó felső övére (ennek gyorsan kellene egy frappánsabb nevet találni!) beszélgetni, naplementét nézni. És ettől szép lassan elkezdett permanens utcabál hangulata lenni a helynek!
Én az összes budapesti hidat imádom (na jó, a Chuck Norrist nem), de ezt gondolom a legbarátságosabbnak. Légies szerkezet, sok apró részlettel, és át lehet menni az egyik oldaláról a másikra, amit mondjuk a Lánchídon nem lehet a járdák és az úttest közti merevítőtartók miatt. Abból hiába csinálnának gyalogoshidat, középről alig lehetne kilátni; egyszerűen nem alkalmas ilyesmire, hiába van a panoráma kellős közepén. Amikor 2016 körül kitalálták a Szabadság híd időszakos gyalogosítását, magam se rajongtam az ötletért, és később is zavart, amikor hétvégén emiatt nem járt napközben a 47-es villamos, hisz napközben szinte senki nem volt a hídon a hőség miatt, csak este telt meg. Ma viszont azt gondolom, hogy ennél jobb gyalogos+biciklis+villamosos híd a világon nem lenne, bár úgy sejtem, hogy az autósok egy része szerint menjek a fenébe :)
Kár, hogy a tizenévvel ezelőtti felújításnál nem volt napirenden a közúti forgalom levétele: akkor kicsit távolabbra rakhatták volna a vágányokat egymástól, és most nem kellene azzal szívni, hogy a Ganz csuklósnál szélesebb villamosok nem mehetnek át biztonságosan, mert az ablakon kihajolók fejét levinné a szembejövő tuja (bár a CAF-oknál a terheléssel is van valami gond). Komolyabb autók már így se férnek el a villamosok mellett, a biciklisek is a szűk úttest miatt a járdán mennek, ami meg a gyalogosokat zavarja, szóval mindenkinek szuboptimális ez így. Mennyivel jobb lenne, ha a sínek két oldalán nem az aszfaltra kellene leülnie a piknikezőknek - de a sínek persze maradjanak! :)
Az egész csapongással csak oda akartam kilyukadni, hogy ez a híd már turistalátványosság, plusz kiülős hely a pestieknek, de ez valahogy nem nagyon tükröződik a városmarketingben. Leragadtunk a Lánchídnál, a Parlamentnél és a Széchenyi-fürdőnél, pedig ennek a hídnak előkelőbb helye lenne a google képtalálatai közt! "Az a régi híd a dübörgő villamosokkal", esetleg "a híd, ahol az acélrácsra felmászó turistalányok egymást fotózzák" :) Vagy lehetne "a Duna felett keresztben húzódó Dunakorzó".
És az útvonal folytatása se rossz a Vásárcsarnokkal, ami már évtizedek óta az útikönyvek egyik állandó szereplője, meg a Vámház körúttal, ami szerény nyomott véleményem szerint ezerszer vállalhatóbb a Károly körútnál, vagy akár a Nagykörútnál! A BKK-nál néhányan már felismerték ezt, amikor az idei Autómentes Hétvége villamoskiállítását ide szervezték, de akkor sajnos kimondottan barátságtalan időjárás volt. És ennek ellenére döbbenetes mennyiségű külföldi nézegette a régi tujákat! Szóval felkerült a térképre a Szent Gellért tér - Szabadság híd - Kiskörút útvonal, és én ennek örülök. Már csak azzal kellene valamit kezdeni, hogy ne legyen állandó pöceszag a Gellért tér északi csücskének környékén, fel majdnem a Rudasig. De komolyan, valaki hozza már rendbe a csatornázást, mielőtt a turisták elnevezik Smells Like Shit Embankmentnek a rakpartnak azt a részét!
UI: Kérem a politikai jellegű kommentek mellőzését. Ez a bejegyzés arról szól, hogy az egyik kedvenc hidamat ma többen szeretik, mint 10-20-30 évvel ezelőtt, nem arról, hogy ki mit csináljon a micsodájával, vagy hogy valaki hova húzzon el.
Ez megy most