Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) balaton (151) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (55) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (551) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (140) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (12) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1067) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (5) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (15) konstal (8) körtér (8) közlekedés (437) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (68) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (436) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (615) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (939) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (18) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (345) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamosozzunk Balt Korthals Altesszel a hetvenes évek második felének Budapestjén!

2023.02.27. 06:00 :: Hamster

Az elmúlt két alkalommal (lásd itt és itt) fekete-fehér képeket láthattuk Balt Korthals Altestől, úgyhogy most ideje újra színeket vinni a villamosos utcaképekbe!

3316-4070.jpg

A gyakorlatlan szem talán észre se veszi, hogy ez egy kereszteződés (mondjuk a teherautó és a trolivezetékek miatt tényleg gyakorlatlannak kell lennie annak a szemnek:), pedig igen komoly forgalom zajlik itt ma, ez ugyanis a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út találkozása. A "dohánygyári átjáró" néven is emlegetett egérlyukról már írtam korábban, és persze a Bengáli se csúnya, de valahogy inkább ötvenes évek hangulata van a fotónak, mint hetvenes...

3316-4050.jpg

Ez se így néz ki ma: a Flórián téren vagyunk, valahol az áruház előtti zöldterület leendő helyén. A képen látható kocsik az 1910-es évek második felében épültek, még fa vázzal. Az ötvenes években egy modernizálás keretében kapták az itt látható acélvázas kocsiszekrényt, majd '63-ban kapcsolták össze őket ikerkocsivá. A mögöttük balra látható épületet ekkoriban Csemege-házként ismerték, és mivel 1976-ben járunk, ekkor már csak hónapjai voltak hátra. A villamos viszont kibírta egészen 1980-ig.

3316-4025.jpg

Ezt a forgalmi helyzetet sok villamosbarát megörökítette: 3-as villamos indul a Nyugati pályaudvar felé a Fóti útnál levő végállomásáról. A motorkocsi 1911 körül épült, a pótkocsik kicsit újabbak, 1953-asak. A hetvenes-nyolcvanas évek hangulatát, amire még én is emlékszem, szépen kiegészíti jobboldalt a kék-fehér ZiL, távolabb pedig egy MaZ.

3316-4040.jpg

A leginkább csak "ecseriként" emlegetett Használtcikk piachoz 1967 és 1980 közt járt ki az 51A, az 51-es villamos betétjárata, mely egy hurokvágányt is kapott itt a forduláshoz. A fotón ikerkocsikat látunk, körülbelül 1,25 darabot: hozzánk közelebb egy favázasat, konkrétan egy "lőrincit".

3316-4042.jpg

Ez is ikerkocsi, de acélvázas, és a "rendes" 51-esen jár: épp a lajosmizsei vasútvonalat készül keresztezni. Ez a kereszteződés 1983-ig létezett, a helye ma is sejthető, ha odafigyelünk a vonatból kinézve.

3316-4015.jpg

A virtuális sétát ezúttal a Margit híd budai hídfőjénél fejezzük be, ahol a 17-es végződött akkoriban (a 11-es mellett). A képen egy Stukát látunk, az UV-k elődjét; ez a konkrét kocsi 1941-ben épült. A buszosok a háttérben egy korai állapotú Ikarus 260-ast is felfedezhetnek, még keskeny nyitható részű ablakokkal és megvilágított táblával, a még figyelmesebbek pedig a HÉV megállót hirdető neont is láthaták: az embléma a metróéra hajazott, csak zöldben.

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

19 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép 1976 bengáli stuka kulfoldi szemmel Balt Korthals Altes

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2918059050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A 3-as végállomása tényleg ott volt, ahova linkelted a guglin? Szerintem nem a Fóti torkolatával szemben volt, hanem beljebb, valahol a Béla utca és a Fóti út között. Ha a Fóti torkolatában fordult volna, akkor a fotó hátterében látni kellene a cérnagyár kéményét.
Ja, megvan! A régi képen a cérnagyár kéménye pont jobbra van, már nem fért rá a képre. Megtaláltam a sárga kerítést :-)
Az első képen a háttérben látható zöld épület (aminek a homlokzata ma is ott van, egy új épület előtt) könnyen felismerhetővé teszi a helyszínt.
De amúgy valóban, eltekintve attól, hogy a Bengáli az ötvenes években nemigen létezett, valóban a hangulat az ötvenes éveket idézi. Talán részben az akkori, vagy még régebbi korokre emlékezető színárnyalatok miatt is.
@Fradista Utazó: Ennél még talán rosszabb volt a helyzet. A 70-es években a város nagy része olyan volt, hogy fotóról nehéz volt megmondani, 30-as, 40-es évekbeli, vagy későbbi. Nagyjából három dolog adott támpontot:

1. Járművek. Ahogy a 60-as évek végén felpörgött a szocialista autóimport, néhány év alatt Trabantok, Wartburgok, Zsigulik tömege lepte el az utat. No meg a buszok, villamosok is nyújtottak némi támpontot.

2. Emberek, öltözködés. Ha a fotón vannak emberek, az öltözékük esetleg behatárolhatja a korszakot, de ez nem mindig működik, mert a férfiruházat nem változott látványosan ezekben az évtizedekben, így csak a női divat az, ami segíthet az évtizedet behatárolni.

3. Cégérek, feliratok. Nem csak az ötágú vörös csillagok felbukkanása jelezte a korszakot, de az egyéb feliratok, cégérek is. Amire a 30-as években még az volt kiírva, hogy "Bauer és Fia Gyarmatáru Üzlet, cégt.: Bauer József", arra 20 évvel később esetleg már az került, hogy "43. sz. ÁFÉSZ Anyagmennyiség Becslő Kirendeltsége, üzletvezető: Tapír Etelka".
@Fradista Utazó: Az a homlokzat csak egy lenyomat, a hátsó fal helyére odarakták téglából az eredeti homlokzatot, ami a mai körút helyén állt. Mögötte pedig ugyanaz a kólónia-ház áll szvsz. De lehet, hogy nem arra gondolsz, mert a zöldet nehezen azonosítom :) Ezeknek a képeknek amúgy is van egy kis zöld-sárga-kék stichje.
@nyelv-ész: A Trabantok nagyon csalókák, mert gyerekkoromban ugyan még voltak régi modellek (P50, P60), de a 601-esek, amiket "a" Trabantként ismerünk, még szintén bőven a hatvanas években megérkeztek, így néha újabbnak tűnhet egy kép, ha van rajtuk Trabi, mint a valóság. A Zsigulik jóval határozottabb alsó határt szabnak az intervallumnak, amelyben egy kép készülhetett, hiszen tudjuk, hogy az elsők '71-ben jöttek. Érdekes, de már írtam is róla, hogy Nagypolákból milyen sokat látni a régi képeken, nagyon sokáig volt az a gyári-tanácsi felsővezetői autó az Ezeröcsik helyett, aztán a nyolcvanas évek első felében el is fogytak. Valamikor az általad említett időben ráadásul pár nyugati sorozat is egész nagy számban bekerült a Merkúron át: főleg Bogarak és olasz Fiatok (500-astól 850 kupéig, utóbbiak csodaautónak tűntek nekünk). Érdekes módon ezután jött közel húsz év, amíg halandók újonnan csak szoci autókat vehettek.
@Hamster: Lehet, hogy sokaknak ez nincs meg, de egy Trabant másképp néz ki a széria elejéről, mint a végéről. Más a hűtőrács, a lökhárító, a hátsó lámpa, a visszapillantó. Mások a színek. Ja, és más a rendszáma :-)
A beltérről nem is beszélve, de az nyilván nem mérvadó egy utcaképnél.
@nyelv-ész: Egy átlagos villamosos képen körülbelül egy dolgot láthatsz meg egy 601-esen: hogy van-e szárnyas embléma a hűtőrácson, vagy nincs. De ez se sokat jelent, mert az első Trabantunkon '82 környékéig volt szárny, az utána jövőn meg nem, de a kettő boldogan egymás mellett létezett évekig, lévén utóbbi valamelyik szomszéd kocsija volt előtte. Most ezt hasonlítsd össze azzal, hogy a Skodánál ugyanennyi idő alatt volt az 1000MB ('64-69), a 100-as ('69-77), a 105/120 ('76-90) és a Favorit ('87-től)! A Zsiga meg még Fiatként se létezett '63-ban, az 1200-es '70-től készült, a Kockalada meg kb. '80-tól. Na, ezeket meg lehet különböztetni, a Trabant visszapillantóját jegyezze meg, akinek hat anyja van. Meg Prokee :)
@Hamster: Nagybátyámnak 3 Trabantja volt (nem egyszerre), a legrégibb még 66-os. Mindegyik kétütemű volt, és mindegyiken valami más volt. A végére már az ablaktörlő meg a visszapillantó is fekete volt. Nem volt rajta fényes fémszínű semmi sem, csak a felni. Dísztárcsa helyett már arra is csak egy műanyag porvédő kupakot raktak. Akkoriban érezhették az elvtársak, hogy valamit mégis villantani kellene, és jó drágán jött a Trabant DeLuxe (nem röhög!). Na azon megint minden csillogott. A háromrészes krómozott lökhárítóért ma már ölni tudnának a gyűjtők.

Prokee egyszer azt írta, hogy a gyártás során egyedül a kézifék racsnija maradt végig ugyanaz, minden más változott az évtizedek alatt.
Klassz, régi képekből sose elég :)
Trabant 500 trabant.hu/500/500.html
Trabant 600 vgm.hu/exkluziv/trabant-600-a-papirjaguar/
Trabant 601 www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/trabant/601/trabant_601_s-18343685
Igy könnyen felismerhető, a színek meg variálhatóak, mint a combi is! Örülök, ha segítettem.
hu.wikipedia.org/wiki/Trabant
@mester utca: Ha elolvastad volna, akkor tudnád, hogy csak a 601-esről beszéltünk, szó nem volt P50-ről vagy 60-ról.
@mester utca: Írtam egy hosszú kommentet a 601-esekről sok linkkel, de megette a blog. Nem fogom még egyszer megírni :-(
A Fóti úti 3-as az egyik első elveszett sínes emlékem, nem tudok betelni vele.
Csodás, hogy az egykor épült és közlekedett villamosok mennyire otthagyták a nyomukat az városban, a kerítésekben, a házakban, stb.

A hurokban forduló 17-es pedig a főiskolás éveimet hozza vissza a múlt évezredből.
Az Aquincum körül tekergő egykori sínek külön csemege volt annó, mikor még hiányos volt a hampage.hu.

***
Az érdeklődők igazából szerencsésebbek a pesti elveszett sínekkel.
A londoniaknak a villamosokból szinte semmi nem maradt, a metró elveszett részei ugyan konzerválódtak, de átlag halandó nem látja őket. Egyszerűen.
@cserepfalva: Azért a Kingston Subway ott van nagyrészt egyben, buszgarázsokban is biztos fekszenek még sínek. Annyi a különbség, hogy ott a belvárosban alsóvezetékeztek a végéig, ezért felsővezetéktartó kampót/rozettát nem fogsz annyit találni.
Bocs. akkor idézek! Te írtad! "Hamster · hamster.blog.hu/ 2023.02.27. 17:53:17
@nyelv-ész: A Trabantok nagyon csalókák, mert gyerekkoromban ugyan még voltak régi modellek (P50, P60), de a 601-esek, amiket "a" Trabantként ismerünk, még szintén bőven a hatvanas években megérkeztek, így néha újabbnak tűnhet egy kép, ha van rajtuk Trabi, mint a valóság. " Elnézést! Olvastam. Sőt ültem és utaztam, mindegyikkel!
@cserepfalva: Azért a 3-as villamos középbejáratú pótokkal volt az igazi!
Van bármi forrásod arra, hogy a hév emblémája zöld? A Batthyányn sárga volt: fortepan.hu/hu/photos/?id=253403
fáradt vagyok: a földalatti gyorsvasúté volt sárga, a héves: piros
süti beállítások módosítása