Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

február 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (21) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (101) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (927) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (117) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (39) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (38) énblog (506) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (15) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (32) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (35) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (38) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (87) hajtóművek-motorok (6) hampage (409) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (5) hév (44) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (63) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (6) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1013) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (14) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (64) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (11) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (7) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (8) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (57) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (12) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (81) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (54) rock (89) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (5) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (38) szekacs (6) szergej (36) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (134) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (66) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (478) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (393) utcakép (225) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (517) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (585) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (882) villamos (837) vitorlás (7) vízibusz (8) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (339) zene (224) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A kidobott mozdonytípus, ami valahogy még mindig nélkülözhetetlen

2023.07.08. 05:00 :: Hamster

Amikor ez a bejegyzés kimegy, épp indul a balatoni retró hétvége, melyen sokak számára a Nohabok a főszereplők. Én is imádom őket, és mindig... hogy is mondjam... csikorgó fogakkal mosolygom meg azt a tényt, hogy 2000-ben működőképesen vonták ki a forgalomból az utolsókat, merthogy kis sorozatot alkottak, és azt gazdaságtalan üzemeltetni. Ehhez képest még 2023-ban is ritkán járok vasút közelében úgy, hogy nem látok legalább egyet közülük, ugyanis az utolsó példányokat nem vágták szét: némelyik múzeumi darab lett, némelyik nosztalgiagép, és volt olyan is, amit egy civil szervezet szerzett meg (sőt, ők működésképtelen állapotban egy másikat is megkaparintottak).

dsc_3648b.JPG

A 006-ost például Balmazújvárosban láttam, tehervonatának rakodása közben. A Nohabok egyik fő problémája az ezredfordulón az volt, hogy eredetileg gőzfűtéshez vásárolták őket, de olyan kocsiból a kilencvenes évek végére egyre kevesebb maradt, mert átvették a helyüket a villanyfűtésesek. Mivel utóbbiakat nem lehet kazánnal fűteni, az utolsó időkben villamos fűtőkocsik lobogtak az M61-esek mögött, ami tényleg nem volt gazdaságos. Mondjuk a kazánt le lehetett volna fűtőgenerátorra cserélni, mint a szakszolgálati állományba került 017-esen csinálták később, de most már mindegy. Tehervonatozni simán lehet az át nem alakítottakkal is, hisz a teherkocsiknak nem kell fűtés.

dsc_4185ea.jpg

A 020-os elvileg a típus itthoni 60 évét ünnepelendő jelent meg néhány hete balatoni vonatok élén, de itteni tevékenységének legérdekesebb mozzanata szerintem az, amikor vasárnap délután három Bz-t (motor+mellék+bicikliszállító) visz át Füredről Tapolcára. Gyorsan hozzáteszem, hogy ez messze nem akkora erőforrás-pazarlás, mint amikor másutt a Bz-t pótló Csörgő+egyetlen kocsi összeállítást segélyezni kell egy Szergejjel, ami szintén elromlik, ezért kell egy második segélygépet is küldeni. Vagy amikor a Csörgő meghal, és Dácsiát kell keríteni a helyére. Vagy amikor a Tisza-tóra menő Púpos beugrik egy lerobbant Csörgő helyére, majd elromlik, ezért visszafelé Nohabbal kell húzni. Tudom, hogy ha 2000-ben nem dobják ki a Nohabokat, lehet, hogy ma már ők is úgy esnek-kelnek, mint a Csörgők, de azért igazából mégis úgy érzem, hogy fel kellett volna újítani őket, mert még ezzel együtt is kevesebb baj lenne velük...

dsc_3680a.jpg

Egy másik vicces dolog, hogy jelenleg több működőképes magyar Nohab van, mint 2000-ben, ugyanis az elmúlt években magánvasutak is vettek néhányat. Ezek nem feltétlenül azonosak a MÁV M61-es típusával; az első két "új" Nohab (ez és ez) például hat helyett csak négy hajtott tengellyel rendelkezik, de ez a harmadik itt a képen már eléggé olyasmi, mint az államvasúti "turcsiorrúak" voltak. Még pár évtized, és több Nohabunk lesz, mint a hatvanas évek végén :)

7 komment

Címkék: vélemény közlekedés képek vasút technikatörténet nohab útközben

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5118159302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

@Sam. Joe: Nem tudom, lehet-e párhuzamot vonni köztük, nagyon más műfajok. A 280-as talán előremutatóbb, de legalábbs korszerűbb volt, mint a Nohab, de utóbbi vasúti jármű is, amerikai alapú is, régivágású is, szóval tartós. Ezzel együtt ma a retró napon egy meghalt, igaz, Szergejből meg kettő. De egy másik Nohabbal is olyan lassan mentek, hogy nem voltunk biztosak abban, nem nagyon szokatlanul vigyáztak-e rá, nehogy baja legyen. Csörgő nem tudom, pusztult-e meg, azok hétköznap is azt csinálják, ki jegyzi meg a számukat :)
Tegnap Keszthely - Tapolca vonalon több Ludmilla is befigyelt. Vagy csak többször?
@Hamster: Ó, hát abból a szempontból szerintem mindenképp van köztük párhuzam, hogy messze túlszolgálták az idejüket. Az utolsó 200-asokat mostanában engedte el a BKx - mint ahogy azt Te nálam sokkal jobban tudod. Az, hogy működő, de múzeumi példány NOHAB-okat húznak elő a tarsolyból, napi szintű működéshez, mert egyszerűen nincs más... Hollywood dokumentum-akciófilmet készítene ebből, csak a Csatahajóval ellentétben az ok nem fikció lenne, hanem valóság. (A Masiniszta szerepében Liam Neeson, a lánya Rihanna, a váltókezelő Rami Malek, Dr. Nogrady szerepében pedig Adam Godley.)
@Hamster:
Azért egy Ludmillát messzirpk felismerek.
;-)
@gigabursch: Hát... Retró hétvége lévén több száz fotós mozgott az északi parton, inklúding májszelf, de Ludmilláról senki nem mesélt, fotót se láttam róla. A Gyesev már nem jár velük személyvonatozni, csak tehervonatozós cégeknek van pár, ami eleve csökkenti az esélyét, hogy ablakos vonattal felbukkanjon bárhol. Viszont egy Szergejt én is fotóztam Balatongyörökön.
süti beállítások módosítása