Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Ez megy most

  • Hamster: @cserepfalva: A kisföldalattit nem az állam építette, hanem a magántőke. Ráadásul egy éppen talpraálló ország történel... (2024.09.08. 01:31) Fog(askerék)csikorgatás a Svábhegy oldalában
  • Hamster: @cserepfalva: A fogason akkoriban szerintem többen utaztak (bár nagykörúti jellegű tömeget soha nem láttam), mert még ... (2024.09.08. 00:54) Fog(askerék)csikorgatás a Svábhegy oldalában
  • cserepfalva: A kiváló poszt képei között fájó ugyanazt olvasni amit én is gondolok a fogasról. A kevés utas, a ki tudja meddig jár ... (2024.09.07. 23:04) Fog(askerék)csikorgatás a Svábhegy oldalában
  • Hamster: @geegee: Előbb volt ott alumíniummal foglalkozó gyár, aztán valaki kitalálta, hogy gyártsanak csónaknál nagyobb hajóka... (2024.09.06. 17:55) Arácsolás
  • Hamster: @gigabursch: "A cuculista iparfejlesztés valóban küzdött kihívásokkal" Úgy érted, hogy valaki ránézett a térképre, vag... (2024.09.06. 17:48) Arácsolás
  • Hamster: @geegee: Arács ma Füred Csopak felőli vége; anno külön település volt, régebbi is, mint maga Füred. hu.wikipedia.org/w... (2024.09.06. 17:45) Arácsolás
  • geegee: @gigabursch: Ok, kösz a helyesbítést.De azért kicsit több ésszel és logikával is rendelkezhettek volna komcsikámék... ... (2024.09.06. 14:27) Arácsolás
  • gigabursch: @gigabursch: www.fentrol.hu/hu/legifoto/16215?r=1&c=2130118.195493:6066485.521784:9 Ez 1961. De előtte még volt... (2024.09.06. 13:00) Arácsolás
  • gigabursch: @geegee: Itt azért van néhány szempont, amit illene figyelembe venni - amennyire én tudom az elmondásokból (végülis n... (2024.09.06. 12:39) Arácsolás
  • geegee: "Még mindig viccesnek találom, hogy a váci hajógyár nem közvetlenül a Duna partján volt, emiatt tréleren kellett a vad... (2024.09.06. 10:31) Arácsolás
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (25) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (97) autók (88) bach (5) balaton (137) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (950) budapesti pillanatok (50) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (10) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (323) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (48) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (11) emlékek (45) énblog (535) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (74) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (54) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (123) hajtóművek-motorok (7) hampage (425) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (67) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (8) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (11) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1048) képregény (94) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (11) konstal (8) körtér (8) közlekedés (423) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) motorkerékpár (5) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (71) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (45) nosztalgiahajó (23) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (14) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (120) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (61) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (14) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (16) szárnyashajó (9) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (137) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (67) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (7) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (490) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (424) utcakép (227) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (529) városkép (109) városliget (10) varsó (7) vasút (608) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (919) villamos (847) vitorlás (9) vízibusz (13) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (344) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Munkahétzáró négyhuszonnégyes

2024.07.19. 17:56 :: Hamster

Tí düdü dűű düdü dűű, megérkezett a munkahétzáró négyhuszonnégyes! A retróhétvégi fotózásnál néha szórakoztatóbb sima utasnak lenni, és figyelni az emberek reakcióját, amikor az ötvenéves Csörgőnél is öregebb gép húzza be a vonatot a peron mellé. Persze sokan direkt a mozdony miatt mentek ki, de voltak csak simán utazni akarók, akik amikor meghallották a bemondást, hogy "a 424-es által vontatott vonat öt perc múlva érkezik", csak néztek, hogy "de az nem valami gőzös?". 

Mondjuk sima utasként azért utáltam (volna), hogy esélyem nem volt ülőhelynek még a közelébe se jutni, csak azt válogathattam meg, hogy melyik lábamon állok, miközben egyensúlyozok a fülkeajtó külső oldala és hatvanhárom, az ablakon derékig kilógó vasútbarát közt :)

8 komment

Címkék: balaton közlekedés retró videó vasút gőzmozdony 424 csak egy videó

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2318450383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egy ilyet vezetni ebben az időben felér egy szigorítottal.
@Pályamágus, a sínész: Nem hiszem, hogy az ezer fokos kazánhoz képest sokat ront az összképen az, hogy süt a nap :) Csak lassan haladó kisebb gőzösön voltam fent menet közben, állón viszont sokon (már hogy befűtött gépen), és az a vélemény alakult ki bennem, hogy ez egy kíméletlen meló, aki ezt bírja, az mindent bír. Szerintem a tél rosszabb lehet, hogy egyik oldalról ott a kazán, aminek az ajtaját ki kell nyitni, hogy szenet dobjanak bele, másik oldalról meg jön a mínusz húsz fokos menetszél...
Valóban volt olyan, aki sima utasként utálta a retro hétvégét:
444.hu/2024/07/13/igy-szivatott-meg-a-mav-a-balatoni-retro-hetvegevel
Sajnos, az ördögi részleteket paywall fedi, így számomra nem derült ki, hogy tényleg ennyire lopakodó üzemben közlekedtek-e ezek a szerelvények.
@Carada: Én nem is akarnám továbbolvasni, mert az elején belekeveri az első osztályt, aminek semmi köze a retróhétvégéhez, a szombat délelőtti balatoni vonatokra elsőn a jegy annyi és kész (holnapra is). A délutániak olcsóbbak, vagy ha egy hétre előre megveszed - mint a repülőknél, legalábbis nekem ez a tapasztalatom. Az IC+ kocsik meg a nevükhöz illően IC-ben szoktak közlekedni, a Csabai tekergő viszont expressz. Általában nem is szokott benne I.o. lenni, de képtelen vagyok megjegyezni az ilyeneket. Hogy miért nem olcsóbb? Mert ha olcsóbb, akkor háromszor ennyien akartak volna utazni rajta. Az előtte vagy utána menő IC-t kell választani, és akkor nincs ilyen baja. Eleve strandolni 8-kor indulni Pestről? :) Az a tragédiája az északi partnak, hogy gyakorlatilag nem lehet plusz vonatokat betenni a rendesek közé retrónak, mert így is a teljesítőképesség tetején pörög a vonal ilyenkor.

A "lopakodó üzemmód" a zajra vonatkozik? A vonatokat Csörgők és Szergejek vitték, normál üzemben is azok mennek, az egy szem Nohab azoknál halkabb, a 424-es meg kicsit másabb zaj, de akit az a két vonat zavar a nap közepén, az tényleg inkább az északi sarkra menjen nyaralni. Az én tapasztalatom egyébként az, hogy az emberek nagy része integet a régi vonatoknak, vagy a mobillal fotózzák, különösen a 424-est.

Ezzel együtt szerintem se itt, vagy legalábbis full nyáron kellene rendezni, hanem az előszezonban, amikor már elég jó idő van, de még nem hatszáz fok, és millió ember. Úgy sejtem, hogy azért ilyenkor van, mert a retrók nem különvonatként közlekednek, hanem rendes vonatként, szóval nem kell valami minisztériumnak extra megrendelnie és fizetni érte, az eltérő mozdonyt és kocsikat meg a MÁV elintézi házon belül. De ez csak találgatás.
Nem, a "lopakodó üzemmód" alatt azt értettem, hogy az egyszerű utazni vágyó vajon tudhatta-e, hogy a vonat, amihez kiballag (pontosabban, amire jegyet váltott!), az most a retro szerelvény lesz, minden előnyével és hátrányával. :-) Azt tudom, hogy ha kereste az ember gyereke, akkor pontosan meg lehetett találni a retro vonatok menetrendjét, csak azt nem tudom, hogy ha fogalma sem volt róla, hogy van ilyen, akkor ezt mennyire tudatta vele a MÁV?

Egyébként az tényleg szánalmas, hogy az úgynevezett retro szerelvények amúgy egész évben rendszeresen közlekednek itt-ott. Kedvencem volt tavasszal az olajzöld Bhv szerelvény a piros csillagos vezérlőkocsival, hetekig járkált a KöKiről reggelente menetrend szerint a lajosmizsei vonalon. Néha még klasszik Csörgő is jutott elé. :-P

Az meg aztán tényleg paródia, amit a Retró Istria Expresszről ír a vasúttársaság: "_A Retró Istria expresszvonat szerelvénye az 1970-es és ’80-as évekből származó kocsikból áll, melyek közel eredeti állapotukban közlekednek. A kocsikban nincs sem légkondicionálás, sem kiépített konnektor, a berendezés és a beltér is a régi idők hangulatát idézi. A korhű hangulat fontos elemei a lehúzható ablakok, melyek egyedi utazási élményt biztosítanak._"
Fontos elemei... azért egy 10-12 órás, nyári, éjszakai utazásnál nem a _legfontosabb_ elemek, szerintem...

Egyébként a székesfehérvári vonalon hetente 10-12 alkalommal utazom, Z30-as vagy G43-as vonatokon. Ezeken csak FLIRT-ök, újabban a KöKire néhány KISS közlekedik. A menetrendiséget leszámítva nekem jók... A KISS-eknél tényleg irritáló, hogy még a kis IKEA-s hátizsákom sem fér fel a csomagtartóra. Amúgy az ülések alá egészen jól lehet pakolni; nyilván a hátizsákomat nem szívesen tenném oda, de egy gurulós bőröndnek, pláne keményfedelűnek talán mindegy.

A menetrendiség teljesen vállalhatatlan. A MÁV úgy kezeli a menetrendet, mint valamiféle kalózesküt: az holmi iránymutatás, hogy a vonatnak el kellene jutnia A-ból B-be... vagy valamelyik vonatnak... ha lehetséges...
Mondhatná valaki, hogy az öt-nyolc perc késés nem a világ, de az a helyzet, hogy az ember jogosan számolna öt perc átszállási idővel, még akkor is, ha Kelenföldön vagy a KöKi-n másik peronra kell átmenni. Öt perc alatt kétszer elsétálnék oda-vissza; de mégis lekésem a vonatomat, mert a G43-as stabilan késik. Mindig. Mindkét irányba. Minden nap... (Hogy akkor miért tervezem így az utazásomat? Mert az esetek felében csak három percet késik, és olyankor mégis én nyerek...)

Gyakorló fotelszakemberként természetesen tuti megoldásom lenne legalább a 30a vonal problémáira, de valamiért még senki nem keresett meg a tervek miatt. :-) Azt viszont senki nem tudja nekem megmagyarázni, hogy ha ennyire rendszeresek a késések, *miért nem írják át azt a rohadt menetrendet?!* Mondanák azt, hogy holnaptól a Gárdony - Kelenföld út nem 39, hanem 44 perc. Ennyi erővel 15 percesre is tervezhetnék, a késés garantált, már csak a mértékéről vitatkozunk.
@Carada: Azért az IC-k IC-k voltak most is, max a mozdony volt régi festésű az elején, a többi pedig személyvonat volt vagy expresszé átnevezett sebes (Tanúhegy, Fenyves, Csabai tekergő). A személy meg legtöbbször Bézét jelent, amihez képest a Saxonia NDK-s szerelvénye szerintem minőségi csere :) Az olajzöld szerelvényben az I.o. volt a jó, egy ex-kormányzati kocsi az ötvenes évek stílusában, fekvőhelyes fülkékkel és egy nagy tárgyaló/ebédlővel.

A menetrendet nehéz átírni, mert az adottságok miatt akkor az átírt időhöz képest késne minden, a legtöbbször úgyis az az ok, hogy várnia kellett csatlakozásra, várnia kellett a szembejövő vonatra, illetve a végállomásra késve érkezett szerelvény vissza is csak késve tud indulni. A konkrét északi parti példában max. Füreden tűnik egyszerűnek, hogy legyen mondjuk 5 perccel több idő a mozdonycserére, de akkor a szembejövő vonatnak kell többet várnia valahol Pest felől, mert ott Alsóörs az utolsó kitérőző hely. Amiben laikusként fantáziát látnék, az az, ha Füred és Aszófő közt lenne kétvágányú szakasz, esetleg Tapolca és Tördemic közt, meg Zánka és Udvari közt, itt állandóan azt tapasztalom, hogy felcserélődik az egyik és a másik irányból jövő vonat a menetrendhez képest, tehát valami nem adja ki. Mivel nem látom, hogy hogyan lehetne a lakott területeken kétvágányosítani, ott kellene, ahol lehet, és olyan repülőkereszteket csinálni, mint a déli parton. Persze lehet, hogy egy szakember mást mondana, de valamit csinálni kellene, mert ami van, az fenntarthatatlan. Egyszerűen kevés a keresztező hely, és egy ilyen rendszerben ha elversz egy vonatot, akkor elvered az összes következőt is, és onnantól kezdve a következő kérdés az lesz, hogy a 12 vagy a 23 percet késő vonatot engeded el előbb, mert ha a 23-asat, akkor utána már a 12-esnek is lesz 20, amíg bevárja a másikat. Az plusz szépség, hogy Alsóörsön és Fűzfőn is kevesebb vágány lett a a villamosítás miatti átépítéskor, úgyhogy még több zavart sikerült a rendszerbe vinni. Ültem már olyan vonaton, aminek Csopak előttől Almádiig gyökkettővel keleltt mennie, mert Alsóörsön nem tudtuk lekerülni az előttünk csoszogó elromlott Flirtöt, mert ott várt a szembejövő IC, és Almádi az első hely, ahol 3 vágány is van, tehát le lehetett bonyolítani a tili-tolit.
@Carada: "Mondanák azt, hogy holnaptól a Gárdony - Kelenföld út nem 39, hanem 44 perc"
Szerintem ezzel az a baj, hogy akkor több másik vonatot is át kell írni, hogy az IC vagy a zónázó kielőzhesse a személyt, ráadásul Gárdonyon állandóan terhek is pihennek, ezek akkor mind csúsznak plusz akárhány percet. Lehet, hogy tudják, hogy a késés 70%-ban 0-2 perc, és csak 30%-ban kellene több időt adni, akkor érthető, ha nem nyúlnak hozzá.
És az is lehet, hogy az öt perccel csúsztatás szétzúzná az ütemességet, ami még késéssel is nagy áldás, hogy nem kell memóriaművésznek lenni, hogy mikor jön a vonat. Egyszer néztem egy régi menetrendet, kb. úgy ment Szemesre vonat, hogy 7:45 gyors, 8:12 expressz, 9:50 személy, 10:55 gyors, 12:30 expressz... ma viszont tudod, hogy óra 42-kor megy IC, 12-kor általában nyári interregio, és körülöttük van néhány cifrább lehetőség. Gárdony ugye óra 17 és óra 45 - ha késik 5-6 percet, az is még mindig jobb, mintha minden órában máskor jönne. De nem vagyok elég képzett ahhoz, hogy megmondjam, ezt érinthetné-e a változtatás, csak azt gondolom, hogy nem feltétlenül lehet egy órában 10-12 vonatból 2-t úgy áthelyezni, hogy az mást ne érintsen.
@Hamster: Hát az igaz, hogy azt az ex-kormányzati kocsit nem sorolták be a Lajosmizsére közlekedő szerelvénybe.... :-)

Akartam írni, hogy "de hát Alsóörsön is négy vágány van!", de rájöttem, hogy csak VOLT, a kitűnően megtervezett, remekül kivitelezett, és cseppet sem szétlopott felújítás ELŐTT. Fun fact: a Google térképe még mindig négy átmenő vágányt mutat, csak a műholdfelvételen és az utcaképen látszik a keserű valóság.

Igen, az ütemes menetrend nagy áldás. Én is emlékszem még a kölyökkori megoldásra, minden fél évben újra kellett tapétáznom az aktuális menetrendet a szekrényajtóm belső oldalán, és böngészni, amikor nem a megszokott vonatokkal utaztam volna. :-) De azért mondtam, hogy kimondottan a 30a problémáit lehetne egyszerűen orvosolni, mert itt az a szerencsés helyzet van, hogy menetrend szerint Kelenföld és Fehérvár között az elővárosi vonatoknak és az áthaladó gyorsoknak, IC-knek egyáltalán nem kellene kerülniük egymást. Szépen mennek sorban egymás előtt - mögött. A menetrendet az borítja fel, hogy Fehérvárra késve érkeznek be a balatoni vonatok, és késve indulnak tovább, ezért tolják félre valahol a személyvonatokat, hogy (az amúgy is lassabban közlekedő!) úgynevezett "gyorsvonatok"-nak előnyt biztosítsanak. Szerintem nem lenne ördögtől való egy minimum tíz perces fehérvári puffer tartózkodást beletervezni ezeknek a vonatoknak a menetrendjébe. Biztosan rosszul nézne ki, hogy tíz perccel megnő a menetidő, de hát egyébként is hosszabb, mint a tervezett... és akkor talán (!) pontos lenne.

Azt is értem, hogy nem lehet (vagy nem könnyű...) egy-két vonat menetrendjét megbolygatni egy nagyon kifeszített ütemes menetrendben. Én arra gondoltam, hogy általánosan kellene kisebb átlagsebességgel számolni. Most az van, hogy a személyvonatok minden egyes megállójában max egy perc tartózkodást feltételeznek, de például egy G43-as vonat 17 megállójából 9 esetben (vagy 14-ből 7 esetben) menetrend szerint ugyanabban a percben tovább kell indulnia, mint amelyikben beérkezik. Ha késik, akár csak egy percet is, esélye sincs behozni. Ha csak minden harmadik megállóban kettő perc lenne a tervezett várakozás, akkor legfeljebb azt mondaná be a néni, hogy " a vonat a menetrend betartása érdekében várakozik".

Volt egy blog, Hova megy ez a vonat? címmel. Sajnos, csak volt, több mint két éve nem frissült. Ott komolyabban foglalkoztak a menetrenddel, a vasútpolitikával. Egy idézet 2013-ból (Kettőezer-tizenhárom, igen!), tessék csodálkozni: "A Fehérvári indulással kapcsolatban tényleg illene valamit csinálni, mert hiába tették minden pesti személy mellé a "csatlakozásra nem vár" jelet, csak azt tudják elérni, hogy a vonat nem Fehérvártól, hanem Gárdonytól, Kápolnásnyéktől, esetleg Martonvásártól késik, mert ott lökik félre a késő gyors miatt."

Kettőezer-tizenhárom...
süti beállítások módosítása