Biztosan vannak, akik unják már, hogy állandóan balatoni és dunai hajókkal van tele a blog, úgyhogy a változatosság kedvéért most következzenek elbai (ezt így mondják?) hajók :)
Drezdában sajnos nem jártam 2010 - eme képek készítése - óta, csak gyanítom, hogy azóta még több régi házuk van, mint amennyi akkor volt. Ami viszont valószínűleg nem változott, az a gőzhajók tömege az Elbán. A füstöt eregető lapátkerekesek ott voltak 1987-ben, amikor először jártam a városban, és ott vannak most is. A "Fehér Flotta" 1837 óta dolgozik, bár magát a fehér festést csak az 1920-as évek óta használják. A hatvanas években ugyan elindultak a dízelesítés útján, de egészen a rendszerváltásig üzemben tartottak pár gőzöst, a rendszerváltás után pedig elkezdték a már leállítottakat is felújítani. Ezen a képen a bal oldali (pont nem fehér) hajó a legérdekesebb: a Stadt Wehlen 1879-ben állt szolgálatba, ez a legöregebb gépük.
A Dresden a flotta zászlóshajója, 1926-ban épült. Majdnem hetvenméteres hosszával nem éppen apróság: hosszabb, mint a mi Táncsics motorosunk!
Már többször említettem, hogy gyerekkoromban Budapesten rendszeresen sétahajózott az 1918-ban épített Petőfi gőzös. Mivel akkor már nem volt üzemszerű gőzhajózás a fővárosban, nekem ez volt _a_ gőzhajó. Minden utazás izgalmas volt vele, és a hidak előtti "szertartás" különösen tetszett, a kéményt ugyanis hátra kellett dönteni, hogy ne akadjon bele a hidak aljába. Utána persze mindig visszaállították függőlegesbe, de csak a következő hídig. Az itteni gőzösök a jelek szerint ugyanezt csinálják.
A fantáziadús nevű Lepizig a Dresden testvérhajója. Néhány évvel fiatalabb, és kicsit hosszabb is, emiatt ez a flotta legnagyobb gőzöse.
Ahogy látható, vannak korszerűbb hajók is Drezdában, de a gőzösök alkotják a többséget - pedig nincs is itt az összes, hiszen nem csak a városon belül járnak, hanem lemennek egészen a csehországi Děčínig! Mondanám, hogy a képen látható, kb. egy kilométernyi rakpart mellett több működőképes gőzös áll, mint amennyi itthon összesen van, de ez nem nagy mondás, hiszen itthon nincs egy se. Vannak dízel-elektromos lapátkerekesek (régiek és újak is), vannak csavargőzösből dízellé átépítettek (a Dunán és a Balatonon is), van egy Közlekedési Múzeumos szobor, meg pár szép műemlék, van pár roncs, és ennyi :( Ehhez képest a Weiße Flotte Sachsen GmbH kilenc, ismétlem: kilenc lapátkerekes gőzöst üzemeltet!
Ez a kép későbbi: 2012-ben készítettem Berlinből hazafelé jövet a vonat ablakán át az Elba völgyében. Nem tudom, melyik hajót látjuk, de el tudnék valami hasonlót képzelni a Dunakanyarban!
Ez megy most