Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (154) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (144) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (5) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (16) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (69) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (20) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (345) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kötélen lógva: a Soroksár - Csepel komp

2024.10.15. 06:00 :: Hamster

Gyerekkorom óta tudom, hogy működik valahol egy komp Csepel és Soroksár közt, és legalább egy évtizede minden évben eldöntöm, hogy a nyári szünetben végre ki is próbálom, de csak idén jutottam el oda, hogy eljussak oda:

104848v.jpg

Az átkelő érdekessége, hogy a járműnek nincs saját hajtása: drótkötéllel vontatják át az egyik partról a másikra és vissza. Vannak még hasonló kompok az országban, de már nem sok - hogy pont a fővárosban működik az egyik, és ráadásul bérlettel igénybe lehet venni, az azért mókás.

104536b.jpg

A járat a csepeli Királyerdő és a soroksári Molnár-sziget közt közlekedik. Előbbi végpont nem igazán néz ki erdőnek, inkább csak egy utca a kertváros szélén, a hajómalmokról elnevezett másik oldal viszont egyfajta vízi paradicsomnak tűnik, ahogy az ember átsétál a "pesti" oldalról a tulajdonképpeni szigetre.

111717.jpg

A ráckevei HÉV Soroksár, Hősök tere megállójától 6-8 percnyi gyaloglással érhető el a komp, az ott a túlparton pedig már Csepel. Az úszóalkalmatosság jelentősen kisebb, mint önjáró balatoni rokonai, de a forgalom is kisebb. A járat pedig olyannyira része a fővárosi tömegközlekedési rendszernek, hogy még a Futárban is benne van! A félóránkénti fordulás csak az alapmenetrend, a valóságban elindultak azon kívül is, ha volt elég utas.

112117a.jpg

Itt éppen úton vagyunk Csepel felé, de visszafele nézünk a kötélre, mely a túlparti görgőn átvetve vontat bennünket. A kötél menet közben hol kiemelkedik, hol visszaesik a vízbe, a jármű pedig jelentősen kacsázik minden irányba, úgyhogy adja magát a kérdés, mehet-e itt keresztben bármi más a vízen. És természetesen mehet, megvannak rá a szabályok. A képen balra egy másik kompot is láthatunk a partnak tolva; azt olvastam, hogy a megszűnt dömsödi rév úszóműve, bár a képek alapján az mintha önvontató lett volna. Persze lehet, hogy a berendezéseket már leszedték róla. 

dsc_4901.jpg

És így néz ki a Csepelre tartó komp a soroksári oldalról: ahogy látható, nem légvonalban halad. Van egyébként egy még érdekesebb változata a köteles kompoknak: a gépi hajtás nélküli repülőhíd. Na, az egy szokatlan állatfaj, Bázel belvárosában találkoztam olyannal. Videóm sajnos nincs róla, úgyhogy akit érdekel, milyen, nézze meg a Tim Travellernél! És most vissza a soroksári kompra:

111944.jpg

Őszinte meglepetésemre a madzagon rángatott kompocska jobban tetszett, mint gondoltam, pedig eleve úgy jöttem ide, hogy tetszeni fog: egy aranyos, műszakilag talán kicsit régimódi, de teljesen praktikus közlekedési eszköz, szép környezetben! A csepeli oldalról busszal indultunk vissza a belvárosba, ami egy másik közlekedésmániás kalandtúra: ebben a városrészben az utcák annyira összevissza cikáznak, hogy nem lepődnék meg, ha valaki azt mondaná, néha a helyiek is eltévednek. Komolyan érdekelne, hogy a buszvezetők mennyi idő után szokják meg, ha mondjuk a 71-esről átrakják őket a 148-asra, mert én utasként az ötödik kanyar után elvesztettem, merre van észak! Gyerekkoromban néha átrándultunk kocsival a csepeli strandra, és piszok büszke voltam édesapámra, hogy mindig elsőre odatalált :)

Aki szereti a nagyvárosi szemmel szokatlan dolgokat, az szerintem akkor is szeretni fogja ez az átkelést, ha nincs annyira oda a hajókért, mint én. Ráadásul tömegközlekedésileg teljesen jól elérhető mindkét oldal, tehát akinek van bérlete, annak ingyen van az egész kirándulás :)

17 komment

Címkék: budapest közlekedés videó város képek duna tömegközlekedés komp

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4918467943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Picit pontosítanék:
'A ráckevei HÉV Soroksár Hősök tere megállójától 6-8 percnyi gyaloglással érhető el a komp'

Köszi az írást, tényleg klassz a komp, és a környezet is, amiben van.
@AaannnaaA: Jogos, kimaradt a megállónév, beleírtam.
A kedvenc ilyen kompom Muhinál van a Sajón.
Alig szélesebb a Sajó, mint amilyen hosszú a komp...
@gigabursch: Hány madzagos komp lehet még az országban?
"madzagon rángatott kompocska"
Ezt a kompot nem ismerem, de a kötél statikus.
Általában a kötél és ahhoz képest a komp helyzete olyan, hogy a folyó megtolja a sima torlónyomással és így viszi az adott part irányába a kompot.

A képen látható fehér zászló azt jelenti, hogy a kötél le van engedve a mederbe, szabad a hajózóút.
Hogy hány ilyen lehet Magyarországon?

A fene se tudja, max 15-re tippelnék.

Ahol tudom, hogy van (volt?)
Tisza:
(Péterréve - Vajdaság)
Tápé (szerintem megszűnt)
Mindszent
Tiszainoka
Nagyrév
Nagykörű
Tiszaroff
Tiszadorogma
Ároktő
Tiszakeszi
Tiszadob
Tiszatardos
Tiszamogyorós
Tiszaadony

De van a Sajón több
Sajószöged
Muhi

és a Bodrogon is elvileg
Jópofa egy ilyen komp, de igazából "szomorú" hogy nem híd van helyette.
(Közhelyesen: stadionok helyett tucatjával lehetett volna hidakat építeni az ország folyóin ;-)
@cserepfalva:
Az biztos, hogy ötven köteles komp fenntartása és üzemeltetése nem éri el egy híd beruházási költségét.

Amúgy épp az egyre több híd miatt a "keresztbe hajózás" kihaló állatfaj.
@gigabursch: Jól láthatóan mozgott a kötél, jól hallhatóan motor mozgatta. Amit te írsz, az a repülőhíd.
@cserepfalva: Egyrészt nincs akkora forgalmi igény. Ahol én is megértenék egy hidat, az mondjuk Vác, esetleg Nagymaros. Egyetlen híd árából száz ilyen kompot elüzemeltethetsz évtizedekig.
@Hamster:
A repülőhíd forgalommal eddig sose találkoztam.
Minden más az általam ismert hajós körökben a köteles komp.
@gigabursch: Én szárazföldi gyerekként meg a hajós nyelvvel nem találkoztam, csak a köznapival, abban meg ez is köteles komp :) Kicsit pontosabban "villanymotoros bányacsörlővontatású komp", de mi tudjuk, hogy nem a csörlő húzza a hajót, hanem a drót, a madzag, a spárga, a kötél :D
@Hamster:
Itt már vitázni sincs miért...
:-)
@Hamster: Ó, ha annyi ezresem lenne, ahány éve hidat ígérnek Vácra :D

Nagymarosra a Duna-kanyar miatt én nem tennék (ha lenne rá pénz).
igen, a helyiek is eltévednek. néha. :)
süti beállítások módosítása