Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

január 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (171) balatonföldvár (7) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (41) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (966) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (336) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (63) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (558) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (162) hajtóművek-motorok (7) hampage (432) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (16) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (8) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1075) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (18) konstal (8) körtér (8) közlekedés (443) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (29) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (13) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (75) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (27) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (124) nosztalgiavonat (17) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (93) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (12) szavazás (6) szczecin (7) szeged (41) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (244) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (72) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (7) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (494) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (442) utcakép (227) uv (59) vár (11) várnegyed (8) város (539) városkép (112) városliget (10) varsó (7) vasút (619) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (954) villamos (855) vitorlás (12) vízibusz (23) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (49) youtube (351) zene (228) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Felmentem a Sas-hegyre villamost fotózni. Na jó, igazából nem.

2024.12.17. 06:00 :: Hamster

Életem első kilenc évét a Sas-hegy tövében töltöttem, a környék egyetlen tízemeletes lakóházában. Az erkély félig a hegy felé nézett, melynek oldalán egy függőleges sziklahasadékon áthaladó hídszerűség is látható volt. Azt hittem, hogy az valami belső használatú szolgálati útvonal (mindenféle pletykák voltak arról, hogy mi minden van a hegy belsejében), ...

dsc_0037g.JPG

... erre októberben kiderült számomra, hogy egy bárki által látogatható tanösvény megy át rajta, lásd a kép bal szélét. És az az érdekes, hogy egyátalán nincs alatta szédületes mélység, sokkal szelídebb, mint lentről tünt. A kilátás viszont klassz!

dsc_9973a.JPG

Mindenki megnyugodhat, nem csak villamosokat fotóztam, viszont nehéz lett volna nem lekapnom a BAH-csomóponton áthaladó 17-est, ...

dsc_9961.jpg

... vagy a Vigadó téren megálló (talán) 2-est. Sajnos a levegő elég koszos volt, látni lehetett, ahogy sárgás-szürkés-nemtudommilyenes (színtévesztő vagyok) páraréteg ül a városon:

dsc_9980.jpg

Emiatt aztán nem nagyon lehetett a távolba fotózni. Pontosabban lehetni lehetett, csak az eredmény nem lett olyan, mint egy nagyobb eső vagy hidegfront után lehet, amikor a Mátráig ellátni.

dsc_9940a.jpg

Ezzel együtt jó ötlet volt meglátogatni az arborétumot, mert a hegy és a növényzet szép színekben tündökölt, és a túravezető is érdekeseket mesélt. Csak negyvenvalahány év kellett ahhoz, hogy a hegy tövéből feljussak a tetejére :)

15 komment

Címkék: énblog budapest város villamos panoráma városkép xi.ker sas-hegy

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5418747136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RAW-ban fotózva 24 bites színmélyéggel, majd a tónus görbén a két szélét levágva/széthúzva kontrasztos képet lehet varázsolni párás időben is, veszteség nélkül
@cserepfalva: Ez a mondat ebben az esetben az eső szónál elvérzik :) A kontraszttal biztosan lehet játszani, de jó kép szerintem nem lesz belőle úgy se.
@cserepfalva:
Szimpla polárszűrő tud segíteni?
Valahogy így:

www.theschoolofphotography.com/tutorials/curves-in-photoshop

Fontos a 24 bites színmélyéggel indítani, mert a görbe "széthúzása" után értelemszerűen sűrű fésű kinézetű lesz az eredmény(sok sok kiesett színnel), de így is sokkal élethűbb lesz mintha egy 16 bites jpg-ből indul el ez ember.

Repülőről lőtt képeknél sokszor alkalmaztam a módszert mert a légkör miatt mindig ott a "fátyol", amit ezzel le tudok hámozni.
@cserepfalva: Pár hónapja feltettem a PS és a Lightroom trial verzióját, egy rakat képet megdolgoztam, aztán töröltem őket, mert giccses vackok lettek. Egyszerűen nem az volt a végén a képen, ami hangulat megmaradt bennem, hanem egy átlagos bombasztikus "X.Y. Photography" produktum a netről. A másik, hogy a sokat emlegetett színtévesztésem miatt nem merek semmihez nyúlni, ami színekkel kapcsolatos, pedig néha érzem, hogy kellene. Az élességgel szintén állandóan megszívom, mert amit a nap végén fáradtan élesítgetek, az másnap reggel, friss szemmel vagy túl éles, vagy épp tompa. Mostanában volt, hogy 10-15 képből csináltam 40-45 különböző verziót, hogy majd kiválasztom a legjobbat, aztán a végén 5-6 maradt csak, és mérges voltam magamra, hogy mennyi időt elcs*sztem tök feleslegesen, mert a végén úgyis csak 5-6 ember fogja megnézni a weboldalt. Nem ér ennyit az egész, ráadásul a mobilok instant fotoshopja miatt devalválódott a fény képezése. Pár száz év múlva az akkori művészettörténészek nézik majd a fotókat, hogy mindenkinek sovány arca, hosszú lába, tökéletes bőre van, minden ég kék, a virágok világítanak, árnyékok meg gyakorlatilag nincsenek... Ott fognak állni, hogy vajon a légkör összetétele miatt másképp működött a fény? Mindezt annak ellenére, hogy soha nem volt ennyire dokumentálva a világ, a Föld lakott területeit 3D-ben renderelni lehet majd a százmilliárd mobilos kép alapján... és mégis ugyanaz lesz, mint ma a régi festményekkel, hogy egy idealizált valamit mutatnak, nem ismerhető meg róluk annak a korszaknak a valósága. Persze a fotók se mutatták soha a valóságot, se a fekete-fehér Fortepan, se a hóka ORWO film, se a csillivilli színpompás Fuji dia, se a Technicolor, se a VHS, de szerintem jelenleg annyira túl van szaturálva/retusálva minden, hogy a valóság néha unalmasnak tűnik.
@Hamster: nem lesz ilyen gond a jövőben, a mostani képek tovaszállnak majd az őket tároló adathordozókkal együtt :/
@toto92: A kőtáblák óta folyamatosan romlik az adathordozók élettartama, szóval igazad lehet.
@Hamster: Veszítettem el már szép számmal a 2000-es évek elején készített digitális képeket... Mindent, amit akkkor meg tudtam menteni és minden, az utóbbi tizenöt évben készített képet (legalább) háromszorosan mentettem le, három különböző adathordozóra. Csak nem megy már mindhárom egyszerre tönkre.
@Fradista Utazó: Nekem volt, hogy két különböző CD-m is elromlott ugyanazzal a tartalommal, szóval valahol 2002 körül van egy rakat villamosos képem, ami már nincs. Nem is ugyanott tároltam őket, de valahogy kifogtam két sz*r lemezt, pedig visszaolvastam mindkettőt írás után. Manapság persze van felhő, de azt ha nem fizeted, nem fogják az örökkévalóságnak tartogatni. És a külső HD-k se jelentenek örök megoldást. Mondjuk a világ perpillanat amúgy is úgy néz ki, hogy vissza akar térni a kőtáblákhoz.
@Hamster:
Úgy pár éve láttam egy "házi" faraday kalickát, ami olyan volt majdnem, mint Atilla koporsója.

Akkor volt kb, mint egy aktatáska, és valami olyasmi volt a rétegrendje belülről kifelé, hogy Al-Fe(lágyvas)-Cu-Pb-Fe(saválló acél).

Ebben volt hely HDD-knek és szalagoknak is.

Állítólag qrva erős mágneses viharig jól véd.

De volt hozzá egy ajánlás:
A kedvenc fotóid tartsd nyomtatva!
@gigabursch: Nem hiszem, hogy Faraday-kalicka kellene ehhez, a villámcsapásnál és EMP-nél sokkal reálisabb veszély, hogy az adathordozó szép lassan megsemmisíti magát, de legalábbis elveszíti az adatokat.

A nyomtatás meg észveszejtő drága lenne és kezelhetetlen, ráadásul az se szereti a hideget-meleget, a párát, a szárazságot, valamint villámcsapáskor tüzet is foghat :)

Igazából senki nem tudhatja, mi a megoldás, hiszen negatívok is lebomlanak lassan (dagerrotipiákkal is mit szenvednek, pedig csak 150+ évesek). A könyv eddig elég jól megmaradt, de azért statisztikailag biztos kevés élte túl a háborúkat, tűzvészeket, csak ami mégis megmaradt, annak örülünk. Ha hatékonyságilag nézem, piramist kell építeni, de mindenképpen kőbe vésni a dolgokat.
milyen érdekes, hogy a témáról, azaz Hamster barátunk Sas-hegyi élményeiről, illetve a v.f-et "jótékonyan" befedő , nettó mérgező smogról senki 1 árva szót nem ejtett! titeket ennyire nem érdekel, hogy egy nettó egészségromboló, túlzsúfolt, közlekedhetetlen és élhetetlen fővárosban éltek (nyilván kinek nem inge & gatyája...)? Ti tudjátok...
@KissGecihuszár:
Aham...
Úgy 50 éve iszonyatos Ikarus buszmennyiség, olmozott benzin, termelő és füstölő ipar, szenes és fafűtésű bel- és külvárosi házak, intézmények ideje maga volt az alpesi öko-tehén fing
@gigabursch: bocsi, 53 évesen, ebből 1971. dec. 13-1973 tavasza, illetve 1976-2016 közt cuzámmen 42 évet a vízfej XXII, IV, XI, XII kerületeiben leélve nem mondtál semmi újat a 70-es, 80-as, de még a 90-es évek elejét jellemző állapotokról, csakhogy amíg 1985-ben volt az országban kb. 1.5 millió személyautó, amiből kb. 400.000 volt Bp-n, addig ma van 4.2 millió és ebből Bp-n kb. 800.000 , plusz az agglomerációban további 700.000 személyautó, amiből kb. 300.000 nap mint nap pilinckázik, dugóban stop and go-zik azon , zömében a Hungárián belüli utakon, melyeket, azok nyomvonalát még a XIX. század közepén, végén alakították ki, s építették őket körbe azon bérházakkal, melyek ma is ott állnak, ergo nem a mai, de már a 40 évvel ezelőtti gépjármű forgalmat sem voltak képesek ezen utak hatékonyan elvezetni. Bele nem merek gondolni, mi lenne ha ma is olyan ipar lenne a vízfejben, mint ami mondjuk 1983-ban volt és hozzá annyian, azaz 2.07 millióan élnének itt és olyan teljesítményt adna le a BKV, mint a 80-as évek közepén, amikor a fővárosi modal split 82-83%-át vitte a tömköz szféra, a mai erős izgalmi állapotban 48-50%-hoz képest .
@KissGecihuszár:
Jómagam 1977-1996 között éltem folyamatosan Budapesten, melyből a Kelenföld - Óbuda - Istvánmező háromszög kiadós részét kötötte le életemnek.
Emellett, ha csak lehetett fatornyos falumban voltam, ahol Budapest közig határától 25 km-re még húsz éve is esténként a tehenek hazaballagtak a falu utcáján, amit a helyi kempingezők rendszeres esti programként éltek meg (a két kocsma örömére), miközben a helyiek sose estek kétségbe, ha épp jött a Duna...

Egyszóval:
Ma se jó, de ami akkor volt, ahhoz képest most van az alpesi öko-tehén fing helyzet...
süti beállítások módosítása