Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

augusztus 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (16) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (50) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (849) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (90) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (432) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (40) híd (29) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (38) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (917) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (30) nosztalgiavillamos (92) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (25) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (45) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (35) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (31) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (415) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (338) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (466) városkép (97) városliget (8) vasút (524) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (777) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (324) zene (214) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Ikarus 284: a 280-as, ami már majdnem 435-ös

2022.08.10. 07:00 :: Hamster

Korábban már írtam az Ikarus első tolócsuklós sorozatáról, a 284-esről, úgyhogy nem szeretnék túl sok szöveget keríteni a most következő két kép köré. Maximum annyit, hogy végre sikerült a nosztalgia állományba került példányt elkapnom:

img_0186.jpg

Idén a villamosok mellett néha vannak retró buszjáratok is, melyek normál díjszabással mennek, azaz nem számítanak nosztalgiának. Ilyen volt augusztus első hétvégéjén a 7A "emlékjárat" is, amin ez a bizonyos 284-es pörgött. Erről az oldalról nézve nem annyira feltűnő, hogy ez nem sima 280-as, ti. hogy alacsonyabb az egész, mintha az aszfalton csúszna a busz "álla". Az ajtós oldalról nézve viszont világos, hogy ez valami más:

5 komment

Címkék: budapest bkv busz képek tömegközlekedés ikarus nosztalgiabusz

Forintos emlékeim: autópályák

2022.08.03. 07:00 :: Hamster

Egy családi beszélgetés során került szóba minap, hogy a nyolcvanas években állandóan a jelenleg épp kiszáradni készülő Velencei-tóra jártunk strandolni, mert közelebb volt, mint a Balaton: reggel nem kellett rettentő korán elindulni, délután meg még a nagy dugó előtt haza lehetett slisszolni. Manapság a Balaton nem tűnik messzinek, de Trabanttal az volt, sőt, a később beújított Dacia se rohant úgy fel az érdi emelkedőre, mint most bármelyik márka bármelyik modellje, tehát ezek a kiruccanások egész komoly útnak számítottak (az igazán komolyak persze tényleg hosszúak voltak, például a Magas-Tátrába eljutás).

fortepan_186469.jpgAz M1/M7 közös bevezetőjének vége az Oszt(y)apenkó előtt. A pálya két oldalán még mindenféle régi lakóházak álltak.

Az autópályán utazás izgalmas volt, hiszen kimondottan kevés volt belőlük, ráadásul rövidek voltak: az M7-esnek Aligánál volt vége, az M3-asnak Gyöngyös előtt (sőt, előtte egy ideig Hatvannál), az M5-ös pedig tán Ócsáig tartott (ez a pálya ekkoriban hosszabbodott többször is, nem tudtam követni). M0, M6 nem volt, két számjegyű M-ek pedig pláne nem. A ma autóval közlekedők nem is tudják, milyen jó dolguk van, hogy már nem a régi 3-as úton kell bóklászniuk a kamionok közt Miskolc felé :)

1985_0083_0548_kicsi.jpg

A "vége volt"-ot egyébként úgy kell érteni, hogy a teljes, kétpályás szakasz az említett helyekig tartott, utána általában már csak az egyik oldal volt meg, de volt, ahol teljesen át kellett valami másik útra térni. Ez itt fent például az M7-es vége Aliga mellett; a féloldalas pálya végül Zamárdinál torkolt bele a sima 7-es útba. A hidakat, átjárókat, lehajtókat persze a "félszélességű" szakaszokon is teljes szélességben építették meg, tehát itt a kétpályásítás később viszonylag egyszerű dolog volt.

1984_0037_1679_kicsi.jpgA rendszerváltáskor Tatabánya északnyugati sarkában lett féloldalas az M1-es

Az M1-esen sokáig nem jártam; a wikipediát nézegetve ott elég össze-vissza épültek ki a két oldal aszfaltcsíkjai. Ami nekem bevésődött - már Németországba járkálás közben -, az az, hogy Tatabányától Győrig csak a fél pálya volt meg, Győrtől kezdve pedig a falvakon áthaladó országúton ment a csoszogás Hegyeshalomig. Ez már önmagában megérne egy blogbejegyzést, ha lenne róla fotóm - főleg a "magyarosch" kosár- és bizbazárusok körülbelül Abdától Levélig az út mindkét oldalán kilométereken át húzódó soráról. De tegyük hozzá, hogy ekkoriban Nickelsdorftól is ugyanez ment Schwechatig. Sőt, valahol Wels és a német határ közt is tökön-paszulyon át vezetett az út, tehát még az osztrák autópályahálózat se az volt, mint ami ma.

1979_0283_4918_kicsi.jpg

A legviccesebb az M3-as volt: a Rákospalotától Gödöllőig tartó részt már '78-ban átadták, de a pesti bevezető ekkor még teljesen hiányzott. Konkrétan olyan kertesházas övezet volt a helyén, mint amit ma is láthatunk a pálya két oldalán. A fentebbi légifotón kivehető, hogy nem egy nekifutásra csinálták meg a bevezetőt: a körvasút fölötti híd viszonylag hamar elkészült (látszik is a kép bal alsó sarkában), míg a Kacsóh Pongrác úti csomópont csak '82-ben. Amikor a BVSC-be jártam úszni, még láttam a bontás egy részét, ahogy a házak helyén előbb semmi lett, a semmi helyén pedig "autópálya". Az M3-ast ebben az időben a Szentmihályi úton át lehetett megközelíteni, ami nem volt kifejezetten alkalmas erre: az egyik irányban az újpalotai lakótelepen kellett átzötyögni a belváros felé, a másikban Újpesten át.

Bónusz képek, amik szembejöttek a Fortepanon:

67 komment

Címkék: énblog közlekedés képek emlékek autópálya fortepan fentrol forintos emlekeim

Szeged, villamosozás, tram-trainezés, ilyesmik...

2022.07.30. 21:25 :: Hamster

2022 áprilisában lementem ugyan Szegedre tram-trainezni, de a város sima tömegközlekedésével nem nagyon foglalkoztam. Júniusban aztán megint lementem, pótolni ezt. Is. De igazából főként megint tram-trainezni :)

Szeged villamosai 2022 júniusában - no meg némi tram-trainezés
Tatrák, PESA-k és Citylinkek a napfényben

11 komment

Címkék: hódmezővásárhely szeged tömegközlekedés vasút villamos hampage tram train

Muki-time!

2022.07.26. 07:00 :: Hamster

Villamosbarátok láncolatán keresztül ismét eljutott hozzám néhány régi villamosos kép. Miroslav Dyk készítette őket a nyolcvanas években: első körben a Muki becenevű "tehervillamosokat" ábrázolókat osztanám meg mindenkivel.

7053_fehervari_ut_1986.jpg

Ez a fotó a Fehérvári úton készült, a Budalakk iparvágányánál. A BKV 1996-ban szüntette meg a teherszállítást, de akkoriban ide már nem hoztak teherkocsikat, mert ez a műfaj már a rendszerváltás körül elkezdett visszaszorulni (a HÉV-nél viszont elég jól működött egy ideig). Maga a gyárba kanyarodó vágány rég eltűnt, de a nyomvonala az úttesten és a járdán még néhány éve is látszott. Klassz még a Nagypolszki is a mozdonyka mögött!

7053_budafok_ksz_1987_10_06.jpg

De nem csak a Fehérvári úton zajlott teherforgalom, hanem Budafokon és Tétényben is, úgyhogy volt elég dolga ennek a három Mukinak, amit itt pihenés közben láthatunk Budafok kocsiszínben. Érdemes megfigyelni, hogy a járgányoknak nagyvasúti ütközői (is) vannak, értelemszerűen azért, mert nagyvasúti teherkocsikat mozgattak.

7048_fuzesi_fomuhely_1986.jpg

A 7042-es és 7048-as pályaszámú Mukikról 1986-ban készült ez a kép Kelenföldön. Akkoriban a kocsiszín mellett a villamosüzem főműhelye (az 1500-as sorozat, az acélvázas Füzesi-kocsiszekrény és a Bengálik szülőhelye) is itt működött, úgyhogy gyakran volt szükség rájuk.

7064_deli_palyaudvar_1985.jpg

A Margit körút/Kisrókus utca sarkánál levő Ganz Villamossági Művekbe még a kilencvenes évek közepén is jártak tehervonatok, melyeket a nyolcvanas években többnyire Mukik toltak-húztak a Déli pályaudvar és a gyár közt. Azért írom így, hogy "a nyolcvanas években", mert régebben más mozdonyok is felbukkantak.

10 komment

Címkék: budapest youtube 1987 1982 város képek villamos 1986 1985 muki kulfoldi szemmel Miroslav Dyk

A 2022-es balatoni retró hétvégék (közül az elsőnek a szombatja, a peronról nézve)

2022.07.21. 07:00 :: Hamster

A 2020-as retró hétvégét kívül-belül-alul-felül dokumentáltam, úgyhogy nem értem, a 2021-es miért maradt ki teljesen. Idén aztán úgy döntöttem, 2019-hez hasonlóan a fényképezés helyett megint az utazás élményére fogok koncentrálni. További könnyítés volt, hogy a DSLR helyett a kompakt fényképezőgépemet vittem magammal, a kamerámat meg még tavaly elhagytam, szóval egyrészt a hátizsák is könnyebb volt, másrészt kevesebb nyomkodnivaló vonta el a figyelmemet az útról :)

Balatoni retró 2022-ben is
Fél nap a Balaton körül, csupa régi és kedves vonattal

9 komment

Címkék: balaton retró vasút nosztalgia nohab púpos hampage

Forintos emlékeim: mozik

2022.07.18. 07:00 :: Hamster

A múltkori nosztalgiázás után megint adtam magamnak pár percet, ezúttal arra, hogy hány mozit és filmet tudok felidézni magamban nagy hirtelen. Nyilván sok moziban jártam, de melyikekhez fűz felejthetetlen élmény?

Az egyik legemlékezetesebb hely örökké az Új Tükör Klubmozi marad számomra, ahol a Jedi visszatért láttam. Nem a bemutató körül lehetett, ha már ilyen kis helyen adták, de nekem ez volt az első Csillagok háborúja rész, amit láttam is, nem csak olvastam - de erről már írtam korábban. Mindenesetre you never forget your first Darth Vader :) Jóval később aztán itt láttam először a Trainspottingot és a Macskajajt is.

Másodiknak legyen valami magyar: néhány évvel korábban a Corvinba vittek el anyuék, az Illés-Fonográf-Koncz-Tolcsvay-féle Koncert filmre. Imádtam az egészet, a hatalmas, villogó ILLÉS feliratért különösen odavoltam, többször is lerajzoltam utána :) A Corvin érzésem szerint az egyik legfontosabb mozi volt a városban, az átlagosnál sokkal jobb hanggal, hatalmas vászonnal. Az E.T.-t anyai ági nagyimmal láttam ugyanitt - a frász jött rám attól a jelenettől, amikor Elliott először látja az űrlénnyt, ekkora vásznon, ilyen hanggal! A rendszerváltás után aztán - az immár soktermes - Corvin lett a haveri kör alap mozija, 1997 és 2001 közt nagyjából mindent itt láttam először. Vagy másodszor. Vagy sokadszor.

Nagymamáink a nyári szünetben sokszor vittek bennünket moziba, hogy legalább 2-3 órán át csendben maradjunk :) A nagykörúti Mátra Gyerekmozi kimondottan ilyen célra szolgált, itt csak gyerekfilmek mentek, úgyhogy majdnem bármikor be lehetett esni oda. A Sandokan filmért - eredetileg ugye tévésorozat volt, csak összevágtak belőle egy moziváltozatot - viszont egészen a kelenföldi Olimpiáig el kellett mennünk, ami nagyiéktól nézve pont a város másik vége volt. Az Olimpia baromi jó helynek számított a nagy vásznával, és a vetítőterem Vasarely-t idéző dizájnjával. Mivel - az otthonunktól számítva - a kerületben volt, sokszor jártunk ide, itt láttuk a Nagy durranást, a Vissza a jövőbe 2-t, és még valószínűleg (legalább) egy tucat másik filmet.

16 komment

Címkék: énblog film mozi youtube retró emlékek

Morvaország fővárosának villamosai

2022.07.15. 07:00 :: Hamster

Brno számomra az egykori keleti blokk Zürichje: közepes méretű, de azért kellően nagynak érződő város komoly történelemmel, és persze őrületes villamoshálózattal. Sőt, egy kicsit Bázelre is emlékeztet, mert az ittenihez hasonlóan színes járműállományt csak ott láttam. Vagy tucatnyi típus közlekedik itt, így vagy úgy csatolva, különböző mértékig továbbfejlesztve, mindenféle színekben, szóval villamosmániásoknak kötelező kör ide eljönni!

Brno villamosai 2021 augusztusában
Tatrák és Tatra utánépítések minden mennyiségben!

2 komment

Címkék: csehország tömegközlekedés vasút tatra csehszlovák villamos trolibusz brno hampage

Forintos emlékeim

2022.07.11. 07:00 :: Hamster

Nemrég elgondolkoztam azon, hogy vajon jól emlékszem-e, hogy gyerekkoromban a nyári időszámítás újításnak számított, és kiderült, hogy igen: bár a wikipedia szerint 1958-ig használták, utána valamiért kivezették, és csak 1980-ban vették elő újra. Erre emlékezhetek? Ugyaneből az időből rémlik, hogy a tévéből csak úgy ömlött az SI rendszer, amit akkor tettek kötelezővé. Miután ezeket kigugliztam, kíváncsiságból elkezdtem listát írni, hogy két perc alatt hány olyan dolog jut eszembe, ami az én életem során lett bevezetve - vagy akkor tűnt el.

fortepan_194412.jpg

Itt van például a távirat intézménye, az ékezetes betűk ma már röhejesnek tűnő "kódolásával". Nem volt villámgyors kommunikációs csatorna, de mobiltelefon és SMS híján sok esetben még mindig ez volt a leggyorsabb megoldás, hiszen ekkoriban a telefon is relatív ritka dolog volt. Emlékszem, hogy egyszer apu sokáig maszekolt vidéken, és este kilenc környékén még mindig fogalmunk se volt, hol lehet. Egyszercsak felcsöngetett a motoros postás, hogy expressz táviratunk jött (a sima távirat - azt hiszem - levélként jött volna?). Majd meghaltunk a félelemtől, mire felért a másodikra, és átadta az üzenetet, mert a legrosszabbra gondoltunk - pedig csak egy névnapi köszöntésről volt szó, apu meg nemsokára előkerült. Azon viszont meglepődtem guglizás közben, hogy csak 2021-ben szűnt meg a távirat a Magyar Postánál - azt hittem, hogy már sokkal régebben...

Az egészen '89-ig létező (bár mindenféle kísérleti adásokkal már korábban fellazított) hétfői tévé adásszünetet azóta is mindenki emlegeti, azt viszont hirtelen nem találtam meg, hogy melyik nap jelent meg az újságokban a budapesti mozik műsora: vagy szerda, vagy csütörtök volt - esetleg kedd :) Nyaranta mindig vártam azt a napot, aztán szorgalmasan böngésztem, hogy hol mi megy, milyen film megnézésére kell rábeszélnem valamelyik nagyinkat :) Ezen kívül persze ott volt a filmek és mozik alapján is listázó Pesti Műsor, de azt külön meg kellett volna venni.

(A képet az Index "Gyerekkorom legjobb tv-filmsorozatai" fórumán, Balu424 hozzászólásában találta a gugli.)

A "rtv rádió- és televízió-újság" tanulmányozása is kötelező kaland volt, például meg kellett nézni, hogy hol van a műsor címe mellett karika, mert az jelölte a gyerekműsorokat. A fentebbi oldalon annyi emlékezetes dolgot látni: Iskolatévé (Sas Elemérrel!), mese 19:15-kor, híradó 19:30-kor... Meg persze külön délelőtti és délutáni adás, kettes csatorna csak este, a reklámblokkokat pedig külön beleírták a műsorba, olyan kevés volt belőlük :)

39 komment

Címkék: énblog retró emlékek fortepan forintos emlekeim

Hűvösvölgyi látogatások 2020-ban

2022.07.08. 07:00 :: Hamster

2020-ban a karantén elmúlta utáni második és harmadik utam a Gyermekvasút hűvösvölgyi vontatási telepére vezetett. Azt hittem, hogy sokat fogok még ott járni abban az évben, de valamiért nem így lett. Viszont e két alkalom során is jó sokat fotóztam:

Hűvösvölgyi látogatások 2020-ban
Régiségek a fűtőházban, az "új" Mk48-as, és az Mk45-ösök felsorakozása

Szólj hozzá!

Címkék: budapest vasút gyermekvasút kisvasút mk48 hampage mk45 mk49

"Csodakocsi"

2022.07.05. 07:00 :: Hamster

Még tavaly írtam arról, hogy újabb nosztalgiavillamos feltámasztásán dolgozik a BKV, és most lassan beérik a munka gyümölcse!

Az "Ezerötszázasokról" - kicsit precízebben az F1A típusú motorkocsikról - már több bejegyzést is írtam, lásd itt és itt. Könnyű sokat írni róluk, mert semelyik másik budapesti sorozat se ment át annyi változáson, illetve közlekedett annyiféle kivitelben, mint ez.

03240007.JPGA kékre festett 1522-es Kelenföld kocsiszínben félreállítva a kétezres évek első felében

A bejegyzés főszereplője 1939-ben épült a Beszkárt budai főműhelyében, még 1516-os pályaszámmal, majd három évvel később számozták át 1522-re. A legtöbb 1500-ast a hatvanas-hetvenes években jelentős mértékben átépítették, néhány azonban csak viszonylag kisebb ráncfelvarrást kapott. Az 1522-es az utóbbi csoportba tartozott, bár a hatvanas évek második felében elvesztette az oldalablakok fölötti kisablakokat. Egészen 1979-ig dolgozott, de forgalomból való kivonása után sem selejtezték, hanem felújították. Mivel kiállítani viszont nem volt hol, több megőrzésre kijelölt járművel együtt a bezárt Újpest kocsiszínben ragadt, ahol nem sok jó várt rá. Később több helyen is tárolták, de az állapota egyre romlott. Valamikor aztán egy forgatáshoz kékre festették - a "Hazudós Jakab" című filmben látható így.

163181270_190693769485214_2598315235689317858_n-sai8-sharpen.jpgFelújítás közben a Fehér úton

A kocsi gyártáskori állapotba helyreállításáról 2019-ben döntöttek, és hamarosan neki is láttak a Fehér úti főműhelyben (VJSZ Krt.). A pandémiás helyzet némileg hátráltatta a munkálatok befejezését és a kocsi bemutatkozását, de lassan elérkezett az ideje, hogy felszállhassunk rá!

img_6749c1.JPGA reggeli napfényben fürödve a Hengermalom úton

Mivel viszonylag kései típusról van szó kéttengelyes mivoltához képest, a kocsi néhány dologban többet tudott a korábbi sorozatoknál: például dupla ajtajai voltak, és már gyárilag voltak rajta irányjelző lámpák. Ráadásul "all electric" volt, azaz nem volt rajta légfék, emiatt kicsit másként kellett vezetni. Az 1522-esnek ráadásul erősebb motorjai és Siemens menetkapcsolói voltak, emiatt nagyon tudott menni: állítólag a kapcsolót egy ujjal lehetett mozgatni, és fokozatváltások közben nem kellett egy-egy pillanatra megállni a kar tekerésében, mert a villamos folyamatosan gyorsult. Eme tulajdonságai miatt az 1522-est "Csodakocsi" néven is emlegették. Sajnos ma gyengébb motorok vannak alatta, emiatt nem fogjuk megtudni, hogy milyen lehetett ez...

10 komment

Címkék: budapest képek villamos nosztalgiavillamos ezerötszázas 1522

süti beállítások módosítása