A múltkori Szergej-fotózós bejegyzés finoman szólva nem váltott ki nagy érdeklődést, de nem baj, most itt egy másik videó, amin Badacsonyból indul vonat. Több is. Csak nyáron. Az elmúlt 2-3 évben nem sok olyan balatoni vonatos videóm volt, amiben nem szerepelt legalább egy csörgős indulás Badacsony megállóhelyről - esetleg bézés vagy nohabos - és még mindig nem fogytam ki belőlük :) A videóhoz magyarázó felirat is tartozik, amit a "CC" gombbal lehet bekapcsolni:
Összehasonlítás a múltkori bejegyzés téli Szergeje mellé :)
2025.11.27. 18:48 :: Hamster
Szólj hozzá!
Címkék: balaton videó badacsony vonat csörgő bzmot csak egy videó
Szergej a Balaton körül
2025.11.25. 06:00 :: Hamster
Idén a balatoni retróhétvégén és a lajosmizsei vonalon is megünnepelték az M62-es, alias "Szergej" dízel-villamos mozdony üzembe állításának hatvanadik évfordulóját. Voltak az országban másutt is különmenetek vele, de ez a két esemény volt az, amire el tudtam menni. Most pedig itt volt a harmadik, mely ismét a Balatonhoz kapcsolódott:
Először abban gondolkodtam, hogy utazni kellene a Budapest - déli part - Keszthely - Tapolca - északi part - Budapest útvonalú különvonattal, mondjuk nagy kedvencemben, a komfortkocsiban, aztán rájöttem, hogy sok az a majdnem tizenkét óra ücsörgés, inkább kívülről kellene nézni.

Megpróbáltam kitalálni hogy hogyan lehetne vonattal és busszal minél többször elcsípni, de aztán szerencsére be tudtam (úti)társulni egy autóba, úgyhogy egyrészt jobb volt a társaság, másrészt nem csak peronfotóm lett. Ez a kép például Balatonszemesen készült. A mozdony mögött egy villamos fűtőkocsi látható, amire azért volt szükség, mert a Szergejben nincs fűtőgenerátor, márpedig így fagypont körül nem hátrány, ha nem jéghidegek a kocsik (meg mennek a hűtők és tűzhelyek az étkezőben). A fűtőkocsiban egy olyasmi motor dübörög, mint ami az MDmotokban volt, csak itt generátort hajt, nem motorvonatot.

A déli parton még csak hideg volt - meg szél, ahogy az a videó első jelenetében látszott-hallatszott -, az északin viszont egyre sűrűbben havazott, és el is kezdett megmaradni. Alsógyenesen és...

... Balatongyörökön még csak vidám díszítőelemként viselkedtek a hópelyhek, ...
Szólj hozzá!
Címkék: balaton utazás videó badacsony képek vasút ikarus mozdony szergej nosztalgiabusz nosztalgiavonat
Tavaszi Kirajzás 2025: kicsit visszafogottabban, kicsit lassabban
2025.11.23. 06:00 :: Hamster
Tavaly egyfajta csendes tüntetés volt a Tavaszi Kirajzás azért, hogy ne lehetetlenítsék el teljesen a dunai hajózást a belvárosi szakaszon, aztán ami ellen tiltakoztak, mégis meg lett szavazva, és az idei esemény valahogy vérszegényebb lett, annak ellenére, hogy sokkal jobb idő volt. De lehet, hogy csak én láttam bele a beletörődést az egészbe. Viszont most is meg lehetett nézni egy csomó hajót elég közelről:
Kicsit visszafogottabban, kicsit lassabban
Tavaszi Kirajzás 2025
Szólj hozzá!
Címkék: budapest duna hajó hampage nosztalgiahajó kirajzás2025
Régi idők vasútja. Na jó, annyira nem régié.
2025.11.21. 06:00 :: Hamster
A nagy nyári hajózgatásban teljesen elfeledkeztem a közlekedési weboldalam fennállásának huszonötödik évfordulóját ünnepelni, úgyhogy most megint pár érdekes vonatos fotó következik a közepesen távolközeli múltból:

2007 januárjában IC-vel (aki nem vonat, hanem közlekedésbarát) mellékvonalazni mentünk a Dunántúlra, és a nap közepén Hegyeshalomban kötöttünk ki. A kép közepén nem nagyon látható lapozgatós kijelzők mintha még meglettek volna idén, de ilyen vonatokat nem nagyon fogjuk már itt látni. A bal oldali vezérlőkocsis ingavonat funkcióját vélhetően valami motorkocsi vette át azóta, jobbra pedig mind a csodálatos Schlieren kocsik, mint az előttem ismeretlen ok miatt közkedvelt 1014-es mozdonyok is a múlté. Utóbbiak egyéni kinézetük ellenére olyannyira nem váltak be, hogy az ÖBB 2009-ben 14-15 évesen leállította az összeset. Egy ideig álltak, aztán Romániába adták el egy részüket, ahol soha nem használták őket, így visszajöttek. Ezután néhányat teherforgalomra használt egy magánvasút, majd párat eladtak Tanzániába.

2006 májusa: itt is két vonatot látunk egymás mellett. Ebben az esetben a helyszín jókorát változott, ez ugyanis Budafok-Belváros, ahol a nekünk bal kéz felé eső vágány a balatoni vonalé volt, a jobbra eső, illetve a mögötte nem nagyon látható pedig a pécsié. Ma már a balatoni vonal is kétvágányos, az állomás (igazából csak megálló) pedig sokkal kulturáltabb.

Ha valakit érdekel, így nézett ki ez a megállóhely még néhány évig. Nem volt valami bizalomgerjesztő! Ekkor már csak Budafoknak hívták, a "Belváros" elveszett.

Ez az a bizonyos 2+1 vágány 2011-ben. A szergejes szerelvény a pécsi vonal pályáján halad, mert ekkor a fehérvári vonalat épp felújították, ezért bizonyos gyorsvonatok ezen a vonalon és Pusztaszabolcson, majd Szabadbattyánon át mentek az északi partra. Az érdekesség kedvéért meg lehet említeni, hogy eredetileg ez volt a tapolcai vonatok útvonala, a gyorsabb Kelenföld - Fehérvár - Szabadbattyán útvonal ugyanis a Déli Vasúté volt.

2008 júniusa: már nekiláttak az Újpesti vasúti híd újjáépítésének, de a forgalom még zajlott rajta, csak a járdákat bontották el.
14 komment
Címkék: 2006 videó szili képek vasút 2007 kisvasút 2008 2014 2011 2010 szergej huszonötévesaközlekedésesweboldalam
"Új" mozdonyok és szokásos fotóhelyek
2025.11.18. 06:00 :: Hamster
2025 érdekes év volt: végre elkezdték lecserélni az ezeréves mozdonyokat, de nem teljesen úgy, ahogy számítottunk rá. Használt bérmozdonyok érkeztek: villanyfronton franciák és németek, dízelfronton német gyártmányú dánok. Én élveztem fotózni őket, főleg a Balaton északi partján üvöltő dízeleket, de azért egy kis Gyermekvasút is belefért ebbe a válogatásba - meg egy rakás Kelenföld:
"Új" mozdonyok és szokásos fotóhelyek
Vasúti életképek 2025-ből
Szólj hozzá!
Címkék: balaton közlekedés utazás vasút gyermekvasút hampage henschel
Körbementünk
2025.11.16. 18:00 :: Hamster
Tavaly körbevittek a Körszállóban. Alig találtuk meg a kijáratot ;)
2 komment
Címkék: videó város hülyeség körszálló csak egy videó
A Maserati és a Maybach balatoni megfelelői: a cirkálók
2025.11.14. 06:00 :: Hamster
A bejegyzés címe szenzációhajhásznak tűnhet, de számomra a balatoni cirkálóknak hasonló presztizsük van, mint az említett luxusautó márkáknak: egyrészt a kifinomultság, a minőségi munka szelleme lengi őket körbe, másrészt a teljesítményük még ma is figyelemre méltó, annak ellenére, hogy már nem ők a leggyorsabbak. Viszont szerintem a legszebbek, ugyanúgy, ahogy nálam a Lamborghini Miura vagy a De Tomaso Mangusta simán kenterbe veri a Bugatti Veyront. És itt abba is hagyom az autós párhuzamok erőltetését, mert ingékony talajon állok, lévén az autók legutóbb gimnazista koromban érdekeltek komolyan :)

A klasszikus cirkáló Svédországból származik. Eredeti nevének - svédül "Skärgårdskryssare", németül "Schärenkreuzer" - eleje gleccserek által formált sziklás szigeteket, zátonyokat jelent, a Balti-tengeren vitorláztak ilyen hajókkal ezek közt. A schärenkreuzerek nem egyetlen konkrét terv alapján épülnek, hanem a hajótesteknek kell bizonyos szabályoknak megfelelniük - emiatt aztán nem egyformák, de osztályokba sorolva versenyezhetnek egymással. Ezeket a bizonyos szabályokat először 1908-ban vetették papírra a derék svédek, majd többször átdolgozták őket, legutóbb 1925-ben. A szám, amit mindig emlegetek velük kapcsolatban, a fővitorlázat névleges - egy bizonyos képlettel kiszámolt - méretét jelenti négyzetméterben, de ez a szám nem áll egyenesen arányban a hajó méretével, tehát egy 22-es cirkáló nem fele akkora, mint egy 40-es. Hivatalosan az alábbi schärenkreuzer osztályok léteznek: 15, 22, 30, 40, 55, 75, 95, 120 és 150, de ezek közül nem mindegyik található meg a Balatonon. Meg kell még említeni, hogy én az 50-es és 70-es balatoni cirkálókat ugyanúgy cirkálónak nevezem, mint a 22-eseket, 30-asokat, 40-eseket, 75-ösöket, bár ők nem schärenkreuzerek. Szóval minden schärenkreuzer cirkáló, de nem minden cirkáló schärenkreuzer :)
Megjegyzés: a képeken látható hajókat a vitorlaszám alapján próbáltam azonosítani, ha nem találtam ráfestett nevet. Ez néha tévútra vitt, például fotóztam olyan hajót, ami cirkálónak is tűnt, az osztályjelzése is stimmelt, de a vitorlaszámát egy teljesen más típusú hajónál találtam meg. Emiatt elnézést kérek, ha valahol rossz a képaláírás; kiegészítéseket, javításokat szívesen fogadok!
Persze a hozzám hasonló laikus nem a nemzetközi szabályoknak megfelelést látja, hanem hogy a legtöbb balatoni cirkáló hosszú, karcsú, magas vitorlázatú. Vagy egyszerűbben fogalmazva: szép - ahogy az a fentebbi videón is látható (bár nem csak cirkálók vannak benne). Sajnos nem saját felvételek, bárcsak azok lennének!

Kezdjük a nagyvadakkal, mert azok a kedvenceim! A 75-ös cirkálók a tó királynői, messziről észre lehet venni őket, úgyhogy amikor Füreden kimegyek a mólóra, mindig azt figyelem, meglátom-e valamelyiket. Összesen három épült belőle a Balatonra: a Sirocco, a Nemere II és a képen látható Lillafüred, mely a legfiatalabb: 1950-ben készült el. 18,5 méter hosszú, az árbóca 22 méteres, a tőkesúlya majdnem 5 tonna.

Sajnos ritkán sikerül 75-öst elcsípnem: a Sirocco (itt fent jobbra) viszonylag gyakran látható Füred környékén, a Lillafüredet talán 4-5 alkalommal láttam összesen, a Nemere II-est viszont csak kétszer.

Az én személyes kedvencem az 1944 és 47 közt épült Sirocco: a szép színű fa hajótest és az egyedi vitorladíszítés különösen látványossá teszi. Jól érzékelhetők a hajó méretei, ha azt figyeljük, hogy mekkorák hozzá képest a legénység tagjai.

Csak hogy meglegyen a nagy hármas: ez itt az 1944-ben elkészült Nemere II Balatonszemesnél egy véletlenül elcsípett verseny élbolyában. A 75-ös a régi idők versenygépe: ez a hajó 1955-től 2014-ig tartotta a Kékszalag gyorsasági rekordját!

Ezen a 2024-es Kékszalagon készült képen a távolságkülönbség ellenére is látszik, hogy a komphoz képest se pici egy 75-ös. A zeneszerzők... már tudniillik a kompon állók (én kérek elnézést) szép képeket csinálhattak róla, kicsit irigyeltem őket.
4 komment
Címkék: énblog balaton képek vitorlás hajó technikatörténet cirkáló
Amikor minden másfelé megy, mint szokott, avagy egy újabb bécsi kiruccanás
2025.11.11. 06:00 :: Hamster
Le van zárva a körút? Bécsben nem probléma! Bár ma már nagyon másként nézek az osztrák fővárosra, mint 20-25 éve, amikor rendszeresen ott tartózkodtam, és pláne másként, mint '88-ban, amikor először jártam ott, az azért világosan látszik, hogy sokat költenek a városra, és ezzel együtt a tömegközlekedésre is. Metróhosszabbítás, villamoshosszabbítás, új járművek... és még így se nagyon tudnak lépést tartani a lakosság növekedésével. Az elmúlt 10 év alatt kb. 250 ezerrel nőtt a lakosság, ez több, mintha teljes Debrecen felköltözött volna Pestre! Tudom, hogy kár azon sírni, hogy milyen lenne Budapest, ha ugyanennyi pénzt tudnánk a saját tömegközlekedésünkre költeni, de azért nehéz nem gondolni rá: ezen látogatásomkor a legutóbb megnyitott villamosvonal még nem volt kéthetes, három héttel később pedig egy másikat is átadtak!
Amikor minden másfelé megy, mint szokott
Még egy új villamosvonalat is kipróbáltam
4 komment
Címkék: utazás ausztria bécs város tömegközlekedés vasút villamos hampage twincityliner
2025 totál lényegtelen statisztikái
2025.11.09. 06:00 :: Hamster
(sóhaj) Hát, ha tavaly és tavalyelőtt megcsináltam, akkor idén is ki kell elégítsem a tömegek információigényét arra vonatkozóan, hogy mennyit hajóztam a Balatonon. Piszkos meló, de valakinek meg kell csinálnia :)
A Kelén nosztalgiahajó idei utolsó sétajárata után visszatért a siófoki kikötőbe
Az idei szezonom március 27-én a Helka Siófokról Keszthelyre kihajózásával kezdődött, és november 3-án ennek az útnak a párjával fejeződött be, az ellenkező irányba. Kevesebbet voltam lent, mint tavaly: "csak" 27 napot, viszont most három éjszakát is lent töltöttem, hogy javítsam a szállásadók statisztikáit. A lemeneteleket idén össze tudtam kötni a MÁV retróhétvégével, szóval amikor régi mozdonyozni mentem le, akkor is hajóztam, még ha csak félórákat is.
Ez a kép nem a retróhétvégén készült, de meg kellett örökítenem a retró festésű Szilit a magánvasúti Nohabbal
56 alkalommal vonatoztam le a tóra és/vagy vonatoztam a tónál és/vagy jöttem vissza onnan vonattal; összesen 6734 kilométert utaztam vasúttal a Balaton kapcsán. A tó körül néhányszor buszoztam is, a legkellemetlenebb út egy Tihanyrév - Füred vasútállomás táv volt, amikor a folyosón is végig álltak, az egyik utas pedig folyamatosan köhögött rám, és még arrébb menni se tudtam. Ezen a viszonylaton főszezonban többször láttam túltömöttséget, úgyhogy szerintem bőven járhatna gyakrabban a tihanyi busz.
A Balaton főbejárata
Pozitívum, hogy idén elmaradt az, ami tavaly többször előfordult, hogy olyan kocsik hiányoztak a vonatokból, amikbe a jegyem szólt. Rossznak találtam viszont, hogy elővárosra berendezett Flirtöket közlekedtettek IC-ként, illetve hogy főszezonon kívül elég hulladék kocsik jártak az északi parton, helybiztosítási lehetőség nélkül. Ez Füredtől nyugatra nem akkora gond, de Füreden már ráfutással kellett helyet szerezni, Almáditól pedig volt, hogy voltak álló utasok. Tudom, régen minden vonatút ilyen volt, de azóta eltelt pár évtized, és az akkori színvonal ma már kevés. Lehet, hogy nem kétóránként kellene a közvetlen pesti vonatokat közlekedtetni? Imádtam (sőt, imádom) viszont az "új" dízelmozdonyokat, bár az üzembe állításuk nem volt zökkenőmentes.
Éjszakai hajózás előtt a Füred katamaránnal - és körülbelül hatmillió árvaszúnyoggal
Persze igazából a hajókról akarok írni, úgyhogy jöjjön pár szám velük kapcsolatban:
5 komment
Címkék: énblog statisztika balaton utazás vasút hajó 2025 kelén ms
Megint ellopták a Badacsonyt a felhők
2025.11.07. 06:00 :: Hamster
A múltkor mutattam egy viharosan szeles-felhős átkelést Fonyódról Badacsonyba, és most itt a párja, bár sokkal barátságosabb kivitelben:
Míg a múltkor minden borult volt, és a szürkeségben csak egy kicsit más árnyalatú szürke paca volt a hegy helye, most a tó felett szépen sütött a nap, csak a hegy tetején ült egy felhő, ...
... ami szép lassan csordogált lefelé a hegyoldalon, egyre vékonyodva, végül teljesen eltűnve. Majdnem azt írtam, hogy "köddé válva", de pont hogy nem :)
A szárazföld felett mindenütt alacsonyra került felhők úszkáltak, ezen a képen például a Gulács nem nagyon látszik tőlük.
Ez megy most