25 éves a közlekedéses weboldalam, ünnepelgetem egy picit
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
cserepfalva:
A milánói miért nagyobb nyomtávú?
(Nem voltak hülyék az olasz mérnökök, hisz a 60-as években a világelsők voltak pl a... (2025.07.17. 09:28)Öreg tuják (Közép-)Európa különböző sarkaiból
Hamster:
@nyelv-ész: Nekem például az új 73-as troli furcsa. Van az eddigi 73-as, ami nem volt valami kihasznált. Hozzácsapták ... (2025.07.15. 21:24)Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
Hamster:
@nyelv-ész: Ha meg nincsenek tervek, ha mégis van pénz, majd építenek belőle valami felesleges dolgot, ez meg csúszik ... (2025.07.15. 21:05)Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
Fradista Utazó:
@nyelv-ész: A metróépítés mindenhol több évtizedes projekt. Még Kínában is, pedig ott más a feltételrendszer, mint Eur... (2025.07.15. 20:59)Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
nyelv-ész:
@Hamster: A villanybusz jól hangzik, de egy 20-30 km hatótávú akkus troli az már majdnem villanybusz.
Az a baj a vil... (2025.07.15. 20:42)Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
nyelv-ész:
@Hamster: Értem én, hogy ez lenne a cél, de ez egy sosem, vagy majd 20-30-40 év múlva megvalósuló projekt. Addig olyan... (2025.07.15. 20:35)Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
Hamster:
@nyelv-ész: A drót nélküli trolikról azt gondolom, hogy akkor inkább legyenek villanybuszok, amik végállomáson vagy it... (2025.07.15. 18:23)Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
Hamster:
@nyelv-ész: Egy ideális világban egyszerre menne a kettő, de a hosszabbítás többet segít. Ha csak a kinti pályát piszk... (2025.07.15. 18:11)Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Az 1848 és 54 közt épített Semmering-vasút a környék talán leglátványosabb vasútvonala - ráadásul autóval kényelmesen el lehet érni Pestről. Párszor már átutaztam rajta vonattal, egyszer pedig a vele párhuzamos útról is megnéztem, de amikor kiálltunk a sínek mellé Interszitivel, soha nem volt szerencsénk: míg egy 2012-es élményvonatozás alkalmával folyamatosan jöttek el mellettünk a tehervonatok, gépmenetek, toló- és előfogatoló gépek, amikor lett volna idő fotózni, egyszerűen alig volt téma. Lassan azt gondolom, hogy ezen a tájon inkább kirándulni kellene, a hegyek ormáról a többi hegy ormát nézegetni, és maximum egyet rákattintani, ha épp jön valami vonat... 2014 júliusában és 2015 augusztusában azonban még reménykedtem, hogy ez nem így van :)
Vigyázat: pózolás! lenge ruhás csajok! plusz a komolyság teljes hiánya, hiszen végre hétvége van! :)
A Facebookon állandóan szembejövő "milyen klassz volt a kilencvenes évek" típusú bejegyzések elől a minap a nyolcvanas évekbe menekültem a youtube-on, mert igenis a kilencvenes évek minden volt, csak jó nem ;) Érdekes, hogy nagyon sokáig én is úgy voltam vele, hogy a nyolcvanas évek borzasztóak voltak, az igazán jó zenék pedig mind az előző évtizedben születtek, 2000 környékére viszont annyira tele lettem a kilencvenes évekkel, hogy elöntött a "nyolcvanas években még a sz*r is jobb volt" érzés.
De komolyan: lehet haragudni egy olyan évtizedre, amikor képesek voltak ilyen videóklipet készíteni? Az Alcatrazz a Rainbow (egyik) volt énekesének, Graham Bonnetnek a zenekara volt, és leginkább arról híres, hogy itt lett szélesebb körben ismert Yngwie J. Malmsteen - akit aztán Steve Vai pótolt, amikor az ifjú viking lelépett. Lehet, hogy a slágerek írása nem ment nekik, de gitárhősök számában rekorderek voltak - és ahogy láttuk, bugyuta klipben se voltak rosszak :)
A Y&T-t is csak egy hasonló klip miatt ismerem. Ez a darab irónikusabb az előzőhöz képest, ami körülbelül csak arról szólt, hogy ha egy rockbanda énekese vagy, akkor még akkor is rádcuppan minden csaj, ha hülyén nézel ki, és börtönben ülsz - na meg itt legalább a többieknek is jut nő a klip végére. Lehet, hogy felületes az életérzés, ami sugárzik a klipből, és a zene se túl eredeti, de a kilencvenes évek folyamatos depizéséhez és/vagy extázisban szeleteléséhez képest nagyon rokonszenves.
Naná, hogy a KISS-nek is volt "csajozós" klipje, hisz ki tudna a legjobban menőzni az apokalipszis utáni pasihiányos időkben, ha nem ők? A fentebbi opusz érdekessége, hogy az elején csak a tagok lábait látjuk, majd hirtelen felsvenkel a kamera, és a maszkos korszak után végre láthatjuk az arcukat is: ez volt a festett arcok nélküli KISS hivatalos premierje. Egy ideje egyébként megint sminket viselnek, de túl magas labda lenne, ha erre bármit is írnék... :)
Mivel szerény nyomott véleményem szerint már vagy tíz éve esedékes volt a feladatra szörnyűségesen alkalmatlan (bónuszként a Vár spontán elsivatagosodását is elindító) Ikarus 405-ösök leváltása, egy hideg hétvégén ki kellett próbálnom a török utódtípust:
Kinézetre az S91-es jobban tetszett, de ha ez tényleg ennyivel olcsóbb, könnyebb, kevesebbet fogyaszt, plusz nem csak ígéretként lebeg a lelki szemek előtt, hanem tényleg ott vár a végállomáson a Széll Kálmán tér szélén, akkor jöjjenek a Karsan ATAK-jai, és szorítsák ki teljesen a 405-ösöket a városból! Tudom, valami másik midi típus is lesz, talán elektromos/hibrid, de bevallom, én már évek óta nem látom át a főváros buszbeszerzéseit, csak azt tudom, hogy nem jó kipufogó helyett bepufogóval felszerelt busszal a Várba meg a Gellért-hegyre menni. A busz neve persze kicsit vicces a helyszín vonatkozásban - pláne, hogy a Kalef átépítése miatt nem a szokásos Várfokon mentünk felfelé, hanem az Ostrom utcában - de az csak egy név :)
Voltaképp nem sokat tudok mondani azon kívül, hogy a hátsó ülésről menet közben kijutni nem volt egyszerű. Kíváncsi vagyok, hogy fogják a remek kockaköves utat, illetve a sok emelkedőn mászást bírni!
A meglehetősen méretesre sikeredett "Fal-bejáró trilógia" utolsó része után most egy könnyedebb, apropó és tanulság nélküli képmutogatással térnék vissza Berlinre, mert még mindig nem adtam ki magamból mindent :)
Még évekkel ezelőtt írtam a Vörös Városházáról, a berlini szenátus, és a főpolgármester székhelyéről. A fentebbi képen ennek testvérét, a Régi Városházát* láthatjuk, melyet a XX. század elején az előbbi tehermentesítésére építettek. A trapéz alakú alaprajza miatt a képről sejthetőnél nagyobb tömb az NDK időkben a miniszterelnök hivatalaként, illetve a minisztertanács székhelyeként funkcionált; ma újra a városigazgatás használja.
*A névvel kapcsolatban meg kell jegyezzem, hogy míg a vörös épületnél igazából a "tanácsháza" lenne a jó fordítás, mert a Rathaus ezt jelenti, csak a rendszerváltás óta kerülni szoktuk ennek a szónak a használatát, itt eleve "Stadthaus", tehát "városház(a)" a megnevezés.
A Nyolcszög Kávéház ugyanaz volt a berlini utcaképnek, mint a budapestinek a "zöld villamos" - bár ezek az öntöttvas létesítmények a német fővárosban eredetileg csak az urak megkönnyebbülését szolgálták a XIX/XX. század fordulóján, piszoárok lévén. Hogy a képen látható példányt átépítették-e mindkét nem számára, illetve hogy egyátalán üzemel-e még, elfelejtettem megnézni, ...
Biztosnak csak az tűnik, hogy az ottani reggeli gyerekműsort Supertime-nak - nyáron pedig Summertime-nak - hívták; hogy pontosan melyik rajzfilm ment itt, és melyik a Sky-on, az elég zavaros. Ha valaki másképp emlékszik, mint amit írtam, szóljon!
Macron 1 - ez a sorozat egyértelműen csak a főcím miatt maradt meg, melynek ráadásul Optimus Prime volt a narrátora. Robotos marhaság, egy pillanatra se tudott lekötni; nem kellett a Sky-nak attól tartania, hogy a konkurenciánál ragadunk :) Az új, "nyugati" csatornák rajzfilmkínálata eleve elég alacsony színvonalúnak tűnt: a Hanna&Barberánál is kevesebb másodpercenkénti kocka, szögletes mozdulatok, sok ismétlés - de a Super sorozatai még a Sky-énál is - mondjuk ki - primitívebbnek tűntek.
Az egyik ilyen "másodpercenként másfél kockával animált képregény" a G.I. Joe volt: egy lövöldözős-kommandózós-nindzsázós történet, jól felismerhetően ugyanott rajzolva, ahol a Sky-on menő Transformers-t is készítették... de valahogy mégis megfogott. Nem is kicsit: életem harmadik regényszerűsége egy G.I. Joe paródia lett, melyben a szereplőket a korabeli magyar viszonyok közé helyeztem, tanácselnökökkel és hivatalokkal hadakozva, fényképezni tilos táblákkal és sok kincstári szerencsétlenkedéssel fűszerezve.
Ahogy a Transformersnek volt régi és új korszaka, úgy itt is volt a korábbi (az előbb bemutatott főcímű) sorozat, ami tetszett, és volt egy átdolgozott, új szereplőkkel - amit utáltunk. A rajzolt kommandósok csatakiáltása alapján az előbbi sorozat volt a "yo joe", az újabb pedig a "nem yo joe" :) Már tizenkevés évesen is vágtuk, hogy azért kellenek új szereplők, hogy új bábukat lehessen eladni velük, és ugyanezért kell Tomcat-szerűségek helyett X-29-szerűségeket rajzolni a légicsatákba, de nem tetszettek a változások. Persze az is lehet, hogy csak elkezdtünk felnőni.
Szóval a Super rajzfilmjei összességében elég butáknak tűntek, nem nagyon találtunk köztük szeretnivalót. Talán csak a Heathcliff volt kivétel, bár az is lehet, hogy ez nem a Supertime-ban ment, hanem máskor. Mindenesetre érdekesnek találtam, hogy nem volt jogi probléma abból, hogy Garfieldhez hasonlóan "ő" is egy narancsszínű macska, aki néha megveri a kutyát...
Január elején két vagy három napra tél lett, még ha nem is 1987-es jelleggel - naná, hogy ki kellett mennem a városba meló után! Hatodikán - az utolsó üzemnapján - ráadásul a Fényvillamost is el akartam kapni, de nem a szokásos helyek egyikén, úgyhogy a Közbálnánál táboroztam le.
Sajnos nem volt elég hó - ekkor már valami vizes izé szitált -, ráadásul a menetrendet is elnéztem, úgyhogy majdnem lemaradtam a fő attrakcióról. Úgy vágtattam vissza a Duna-partról, amikor meghallottam az UVjellegzetes hangját :)
Sebtiben leraktam az állványt, és onnan exponáltam, ahogy tudtam. A betonkorlát tetején megálló hó miatt többnek is tűnik a fehér áldás, mint amennyi valójában volt, ugyanakkor az az oszlop nincs igazán jó helyen. Mindegy, egynek jó volt, dokument jeszty, hogy ott voltam, megpróbáltam :)
A Fal egykori helyével foglalkozó sorozat befejező részében a Berlin-Mitte városrészt északról határoló szakasszal szeretnék foglalkozni. Az alábbi térképen ezt a "Berlin" felirattól felfelé, a "Prenzlauer Berg" felirattól balra találjuk. Tessék nyugodtan belenagyítani!
Sokan gondolják, hogy a keleti és nyugati oldal közt csak a Checkpoint Charlie-nál lehetett átmenni a Falon, pedig számos további átkelőhely is működött, általában valamilyen korlátozással: a Heinrich-Heine-Strassei például a kelet- és nyugatnémeteknek állt rendelkezésre, míg a Bösebrückén a nyugat-berliniek is átmehettek - a város nyugati oldalának lakosai ugyanis nem számítottak NSZK lakosoknak a keletiek szerint. A már említett Checkpoint Charlie a külföldiek, diplomaták, illetve a megszálló hatalmak katonáinak rendelkezésére állt, míg a Friedrichstrasse-i vasútállomáson bárki átmehetett, akinek megvoltak a megfelelő papírjai.
Ahogy látható, az utca "keleti" (igazából déli, délkeleti) oldala még ma is hiányzik. Vélhetően a Megbékélés templomának felrobbantása miatt lett itt kijelölve az emlékpark, mely mellett ma újra villamos jár, többször is keresztezve az egykori szektorhatárt.
Ez a Wikipedián talált kép mindent elmond szerintem. Bár maga a park csak két saroknyi távon húzódik, utána még majdnem egy kilométeren át követhetjük az egykori halálsávot.
Érdekes, hogy a Nagykörút képét 1978 tavaszától 2007-ig meghatározó csatolt Ganz csuklósok egy időben tűnnek el a bontóban, illetve hódítanak meg új terepeket. Ugye a 4-esre a Combinók futárosítása, illetve a karácsony környéki sűrítés miatt tért vissza a kétkocsis felállás, február elejétől pedig az 1-esre is került egy ilyen szerelvény:
Ez megy most