25 éves a közlekedéses weboldalam, ünnepelgetem egy picit
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
toto92:
A naplemente nyugtató hatása erősebb mint amennyire megemeli az ember vérnyomását az amíg lejut oda? :D
Viccet félret... (2025.07.07. 08:26)Egyszer a leghosszabb nap is lemegy
Hamster:
@nyelv-ész: Nem "ihlette jócskán". Akkoriban mindenki tudta, hogy a négytengelyes a jövő, a divat meg az áramvonal vol... (2025.07.04. 15:33)A háborús villamos és lengyel utódai
toto92:
@Hamster: nem értek a lovakhoz, de arra tudok gondolni hogy egyrészt azért mégse mi támadtuk meg fél Európát így talán... (2025.07.04. 12:01)A háborús villamos és lengyel utódai
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Gloggnitz fölött ilyen látványok jönnek szembe az emberrel, ha olyan utakra kanyarodik, amik nincsenek rajta a térképen. A jelek szerint nem érdemes térképet vinni oda (igazából persze csak újabbat/részletesebbet kellett volna), mert az út oda vitt, ahová az elején a tábla írta, ráadásul meg még baromi szép is volt :)
Csak úgy körülbelüli tájékozódási pontokként: középfele az a nagy tömb vélhetően a Rax, jobbra a közelebbi kúpok közt pedig asszem a Sonnwendstein látható - az az a hegy a Semmering-hágó fölött, aminek a tetején az adótorony van.
Vége az olimpiának, vége a szurkolói tuja közlekedtetésének is. Azt nem tudom, hogy a díszfestés marad-e a kocsin még egy darabig, mindenesetre véletlenül sikerült elcsípnem, amint a Deák Ferenc téren tartott lezáró sajtótájékoztatóról a kocsiszínbe megy:
... de itt most nem borról van szó, hanem arról, amit a Bengálira vadászás közben fedeztem fel, ti. hogy Rákospalotán nem simán üdítőt is árusító boltok vannak, hanem egyenesen minta- és csodaboltok :)
A villamosmániások se tudják pontosan, miért "Bengáli" a típus beceneve, de többféle magyarázat is van. Az egyik szerint a típus a bengáli tigrisre emlékeztet, ez szerintem zöldség, mert 1) kinézetben nem hasonlít rá és 2) a motorhangja se hasonlít a tigris morgására - ráadásul ez a motorhang a típus bevezetésekor nem volt olyan különlegesség, ami külön becenevet indokolt volna, hiszen a villamosok többségének ugyanilyen motorjai voltak. A másik eredetmítosz az, hogy Bengália az előző századforduló óta a furcsa, egzotikusan-izgalmasan veszélyes lepukkantság szinonímája volt - ez találó lenne a járműre :) Nagyon valószínű ugyanakkor az, amit NZA barátom szokott mondani, hogy a kisebb kocsikból összeállított szerelvényekhez képest ez a jármű egy nagy batár volt, és a "benga" jelzőt cifrázták tovább "bengáli"-ra (ahogy a szilícium-egyenirányító miatt "Szili" becenevett kapott V43-as villanymozdonyt is később "Szilikózis"-ra keresztelték át egyesek).
És még mindig a múltkori hosszú hétvégén készült anyagok következnek: ezúttal a BYD K9B típusú, kínai gyártmányú elektromos busz, melynek utolsó budapesti napját sikerült elcsípnem. Ugye emlékszünk, ő az:
A külseje tipikus modern busz, kis keleti beütéssel, a járgány belső terével viszont nem voltam elégedett: az utasoknak gyakorlatilag csak az akkumulátorok által el nem foglalt helyek jutnak. Ez a próbakocsi kétajtós volt, ha harmadik is lett volna, még kevesebb ülés fért volna el:
Persze lehet azt mondani, hogy nem gáz (és nem is, mert villany:), de sajnos szerintem Budapesten nem lenne nyerő a tömegközlekedésbe olyan 12 méteres buszt bedobni, ami annyi utast tud elvinni, mint egy 7,3 méteres Várbusz. Persze ülésből végülis nem volt nagyon kevés rajta, de a kitett papír 40 állóhelyet írt, ami szerintem valami elméleti érték lehetett, mert az már kemény szardínia feeling lenne. Mindenesetre ha jól tévedek, a hasonló érték az Ikarus 260-asnál 76 fő, ami ennek majdnem a kétszerese. Persze el lehet kezdeni vitatkozni, hogy 4 fő/négyzetméterrel, 5-tel vagy 7-tel számoljunk, vagy hogy ezek mennyire használható számok, de ha nem tesszük, akkor is világos, hogy ez a 12 méteres busz nem tudna egy klasszikus budapesti 12 méterest kiváltani, és engem utasként elsősorban ez érdekel...
Persze videót is csináltam, de mivel a külső felvételeket csúnyán elrontottam (beborult az ég, a fehéregyensúly meg rossz helyen volt, az eredmény valami fura betegzöld busz lett sárgás fényben), csak belső felvételeket tudok mutatni - nem kell megijedni az első pár másodpercnél, utána azért mozgókép is van :) Az is érdekes szerintem; például látszik, hogy elég kemény emelkedőkön másztunk fel, ezen túl a motorhang is megfigyelhető. Kicsit csapágyassá vált hajtású alacsonypadlós villamosokon hallani hasonlót, buszon még szokatlan volt a fülemnek...
A múltkor, a hosszú hétvégén említettem az Olimpiai Villamost, most itt van megint, ezúttal mozgóképen is. De a videó előtt lássunk még egy állóképet, a Magyar jakobinusok teréről:
Egyszer majd oldalról is le fogom fotózni a külső díszítést, csak legyen elég hely hozzá a megvilágított oldalon :) Most pedig mozgassuk meg kicsit a fentebbi képet:
Gyerekkoromban, amikor Nagyi barátnőjéhez mentünk a Havanna lakótelepre, mindig drukkoltam, hogy jöjjön vonat ennél a sorompónál, mert tetszett, ahogy a bakterek tekergették a sorompókat (talán nem csak az útnak volt ilyenje, hanem a villamosnak is... és talán a gyalogosoknak?). Akkoriban valószínűleg gyakrabban járt itt vonat, mint manapság, mert elég gyakran előfordult, hogy végignézhettem a rituálét, míg mostanában csak hosszabb várakozással sikerül elcsípnem egyet-egyet (a vasúti menetrendet természetesen ismerem, csak éppen baromi ritkán fordulok elő errefelé). És már a szakállas sorompó sincs meg, helyette fénysorompó villog:
Ez megy most