2000. július 14-én, az 50. vasutasnapon nyitotta meg kapuit a Magyar Vasúttörténeti Park, ismertebb nevén a Füsti. Azért emlékszem a dátumra, mert aznap fedeztem fel, hogy még mindig érdekel a vasút: munka után az Index közlekedésbarát topicjainak tagjaival ott voltam a megnyitó utáni járműparádén... aztán szombaton is kimentem, majd vasárnap is! Pörgős hétvége volt, mert úgy rémlik, hogy valamelyik nap még a szolnoki repülőmúzeumban is jártam, este pedig koncerten a PeCsában - és a kettő közt volt a VEKE alapitó közgyűlése is a BME-n... hiába, akkoriban még volt erőm nem unatkozni!
De visszatérve a Füstire: teljesen laikusként csodálkoztam rá, hogy ilyesmi létezhet itthon. Nem nagyon tudtam, melyik mozdony micsoda, hiszen csak azt ismertem, amivel gyerekkoromban találkoztam, és azok közt gőzös csak egy fajta volt (424-es a Keleti hátsó fertályán - meg mindenkinek a sztorijaiban), Ganz motorkocsiból pedig csak az Árpádot ismertem, mert az pöfögött el '88-ban a balatonboglári SZOT tábor előtt, amikor épp kapuőrségben voltunk. Fellelkesedtem hát, és persze kattogtattam rendesen a szappantartómmal - mindenféle lejárt szavatosságú filmekre, amik halomban álltak otthon. Emiatt persze nagy értéket nem képviselnek ezek a képek, én mégis közreadom őket, hátha valaki örül nekik. A lexikális tudásom az elmúlt 12 évben nem fejlődött túl sokat a vasút terén, úgyhogy kommentben el lehet mondani, hol mit látunk, és miért nem azt látjuk, amit írok, de azért remélem, ennél pozitívabb hozzászólás is érkezik ;)

Kezdjük mondjuk az 1900-as gyártású 204-essel, azaz a 220,194-gyel!

A mellékvonalak királya, a 375-ös szintén a XX. század elejéről származik, de láthatóan modernebb jószág - egészen '59-ig gyártották, és a meglevő példányokat is folyamatosan korszerűsítették. Az előző gőzöstől eltérően ő szertartályos, azaz magával hordja a tüzelőanyagát. Szoborként minden harmadik vasútállomáson van belőle, befűtve viszont nem is tudom, mikor láttam utoljára.

És ő az, akit mindenki ismer, vagy ismerni vél, vagy legalábbis tudja a számát. A megnyitón egy másik (befűtött) példány is volt, de csak ezt a képet rakom be, mert jól látszik rajta, hogy a gyalogosfelüljárón állók milyen extra élményekkel lettek gazdagabbak :)

A Déli Vasút 109,109-ese is itt volt, és talán érdemes megemlíteni, hogy perpillanat tudtommal ő az egyetlen működőképes "nagygőzös" itthon. Igen, nincs működőképes 424-es, a 411-es is leállt, a 242-est se használják. A gőzmozdonyok üzemeltetése drága dolog, és ha lejár a kazánvizsga, akkor durván a zsebbe kell nyúlnia valakinek. Pontosabban kellene.
Ez megy most