Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

július 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Ez megy most

  • nyelv-ész: @Hamster: Nekem ez az "ötösmetró"-féle koncepció azért nem jön be, mert akárhányszor betervez Budapest valami kötöttpá... (2025.07.14. 19:04) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • nyelv-ész: @Hamster: Mikla csoki megvolt, de a Maoam vagy mi, az nem. Rá kellett keresnem, és végül a képekről leesett, hogy ezek... (2025.07.14. 18:15) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: Azokon mindenféle korszerű kormányok vannak, nem két csavarral és lapáttal operálnak. Mondjuk nekem még mindi... (2025.07.13. 19:10) Tavaszi csobogás
  • 46Laca: Érdekes volt, köszi és igen, el is olvastam az infókat. :-) Én akkor szoktam tátani a számat, amikor a nagy szállodaha... (2025.07.13. 18:35) Tavaszi csobogás
  • Hamster: @Flankerr: "És a Maoam cukorka <3" Voltak ilyen dolgok, mint ez, vagy a Hubba-Bubba rágó, amik egzotikusnak tűntek,... (2025.07.12. 15:46) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @Flankerr: A kettő összefügg: ha ezt a semmivel se kompatibilis magaspadlós izét veszed, ami van, azzal nehéz lesz kés... (2025.07.12. 15:42) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Flankerr: @Hamster: A HÉV-nél én a járműcserét sokkal fontosabbnak érzem mint az összekötést. Így hát természetesen még nyoma si... (2025.07.12. 15:23) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @46Laca: "Több értelme lenne, mint a HÉV-et bevinni a Kálvin térre, meg a vonatokat a Duna alá..." Ezek pedig óriási l... (2025.07.11. 08:55) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • 46Laca: A kettest nem a zuglói lakótelep kapta, hanem az Örs, ahol ott a HÉV, meg a rákosi járatok, a hármas meg a KÖKI-é, vas... (2025.07.11. 04:32) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Hamster: @toto92: '87-ben. '84-ben műholdas tévét akkor néztünk, amikor focimeccset közvetítettek külföldről. Egyébként igen, ... (2025.07.10. 22:06) Gazdagréti Közösségi Televízió(zás)
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) amszterdam (5) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (102) autók (92) bach (5) badacsony ms (6) balaton (196) balatonföldvár (8) balatonfüred (10) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (13) basel (8) bbc (8) bécs (48) belgium (12) bengáli (44) berlin (162) berlini fal (20) bkv (64) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (6) budai vár (26) budaörs (39) budapest (982) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (19) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) cirkáló (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (347) csehország (69) csehszlovák (42) csepel (6) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (14) doctor who (42) drezda (10) duna (67) düwag (5) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (14) emlékek (53) énblog (576) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (8) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (31) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (26) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (80) gibson (10) gigant (8) gitár (39) gmap (21) gmunden (7) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (56) gróf széchenyi ms (6) gyermekvasút (45) haditechnika (15) hajó (185) hajtóművek-motorok (7) hampage (450) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (8) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (13) idegenforgalom (21) ikarus (77) il 14 (10) innsbruck (6) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (21) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (10) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1114) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (12) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (59) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (36) kölni dóm (5) komp (22) konstal (8) körtér (8) közlekedés (458) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) lapátkerekes (5) last ninja (6) látnivaló (11) lausanne (5) lengyelország (84) les paul (8) lhbs (25) linz (11) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) mercedes (7) metál (18) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (133) motorkerékpár (5) mozdonyok (33) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (28) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (16) ndk (6) németország (333) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (243) nosztalgiabusz (48) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (7) nosztalgiavillamos (130) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (127) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (43) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (7) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (138) pozitívum (12) pozsony (65) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) rajzfilmek (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (19) sky channel (11) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) stadtbahn (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (8) super channel (5) svájc (29) szabadság híd (17) szárnyashajó (14) szavazás (6) szczecin (7) szeged (43) szekacs (8) szergej (41) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (142) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (250) t3 (5) tapolca (8) társadalom (5) tatra (45) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (79) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (10) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (508) történelem (29) totalcar (5) trabant (7) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (76) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (96) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (461) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (551) városkép (116) városliget (10) varsó (8) vasút (630) vasútállomás (7) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (976) villamos (871) vitorlás (14) vízibusz (26) vlog (7) wachau (5) wartburg (6) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (358) zene (230) zlin (13) zsiguli (6) zürich (14) Címkefelhő

Ízelítő a Német Műszaki Múzeum kincseiből

2012.01.26. 03:03 :: Hamster

Vonat, villamos, metró, luxus személygépkocsik és elektrobusz, csőrös őskövület és csak kicsit újabb áramvonalas csoda, félbevágott villanymozdony és hajóvontató... és ez csak kis része annak, amit láttam!


Ízelítő a berlini Deutsches Technikmuseum kincseiből

44 komment

Címkék: közlekedés berlin múzeum hampage

Adásunkat plüssmacinézés miatt megszakítjuk

2012.01.25. 21:02 :: Hamster

4 komment

Címkék: maci cukiság szünetjelzés helyett

Alkonyati séta a leendő debreceni 2-es villamos mentén

2012.01.24. 18:00 :: Hamster

Három a magyar igazság*: az év első heteiben megnéztem a szegediek leendő 2-es villamosát, láttam tanulómenetet a miskolci 1-es vonal azóta már megnyitott hosszabbításán, és természetesen elmentem Debrecenbe is, ahol ugyan még kicsit távolabb állnak a megnyitástól, de itt-ott már így is látszanak az új sínek.

Az új 2-es villamos (azért "új", mert régen is volt 2-es villamos Debrecenben (ha nem is hosszú ideig), de ennek semmi köze ahhoz) a város jelenlegi egyetlen villamosvonaláról fog leágazni, és egy túlnyomó részt lakótelepekkel beépített területet fog feltárni. Az útvonala nagyrészt a mai 31-es és 32-es buszokét fedi le, mely vonalak ma csuklósbuszokkal közlekednek, nem éppen ritkán.

Itt láthatjuk a kiágazást, melyet az elmúlt hónapokban építettek be. Aki még nálam is kevésbé ismeri a várost: ha nem lenne levágva a kép, a jobb oldali modern épületen túl a Nagytemplom hátulját láthatná. Eddig a pontig fog az 1-es és a 2-es villamos együtt haladni, a legszűkebb értelemben vett belvároson át.

127 komment

Címkék: videó képek debrecen tömegközlekedés villamos

STOP - Közlekedj okosan!

2012.01.22. 20:55 :: Hamster

Vasárnap este nincs kedvem magvasnak vagy viccesnek lenni, inkább csak kattingatok a YouTube-on. Most például a South Park animációs stílusát évtizedekkel megelőző "Stop - Közlekedj okosan" című sorozatot nézem, amiből annak idején gyerekként a KRESZ alapjait tanultuk:

Kellene ma is valami ilyen sorozat a tévében, nem? Mondjuk az előbb említett hasonlóság nyomán Cartman, Stan, Kyle és Kenny adhatná elő a témát. Nyilván Kenny lenne a rossz példa - mindig elütnék, de úgyis feltámadna. És az se baj, hogy a South Parkot nem a gyerekek (haha) nézik, hanem a felnőttek, mert az utcán körülnézve világos, hogy elsősorban a felnőttek viselkednek hülyén, ők szorulnak okításra :-/

49 komment

Címkék: youtube közlekedés retró tévé morál

A Margit híd felújításának második és harmadik fejezete

2012.01.21. 10:30 :: Hamster

Megint egy mamut méretű oldal következik, a Margit híd felújításának folytatásáról (mert ugye korábban is volt egy oldal, a kezdetekről). Terelt villamosok, pótlóbuszok és építési képek százvalahány képen, illetve pár videón, plusz néhány panorámakép az építkezésről és a díszvilágításról. Tessék szépen végignyálazni, sok munkám volt vele ;)


A Margit híd felújítása II-III.

46 komment

Címkék: budapest közlekedés margit híd hampage

Berlin-Friedrichstrasse - határral és anélkül

2012.01.19. 18:00 :: Hamster

Régebben írtam egy hosszabb bejegyzést a világrendszerek közti átszállóhelyről, a Friedrichstrasse-i pályaudvarról (Bahnhof Friedrichstrasse) - most megmutatnám azt is, hogy néz ki a hely manapság.

De előtte egy kis történelem, a Berlini Fal előttről: az eredeti pályaudvart - még csak négy vágánnyal - 1878 és 82 közt építették. Mivel a kapacitása kevésnek bizonyult, 1914 és 1925 közt több lépésben átalakították és kibővítették; ekkor épült a négyvágányos nagycsarnok mellé a kicsit magasabban fekvő, ma a kelet-nyugati S-Bahn által használt kétvágányos kiscsarnok. 1923-ban nyitották meg a Friedrichstrasse alatti, ma U6-nak nevezett metróvonalat. 

De a metróval még nem volt vége a föld alatti építkezéseknek: 1934 és 36 között épült meg az észak-déli S-Bahn alagút első szakasza, mely a pályaudvar nyugati vége alatt, részben a Spree mellett halad, majd átmegy az U6 alagútja fölött, és a folyó alatt. Az S-Bahn földalatti állomása, az U6 és a pályaudvar közt természetesen összekötő járatok épültek - amikor 1945. május 2-án a németek felrobbantották az S-Bahn alagútjának födémét a Landwehrkanal alatt, ezeken a folyosókon át árasztotta el a víz a metróhálózat egy részét is.

Bundesarchiv Bild 183-1982-1115-304, Berlin, Bahnhof Friedrichstraße
Kelet-berlini idill a nyolcvanas évek elejéről: csuklós Ikarus, IFA-reklám - és kerítések a viadukt átmenő vágányai mentén

A következő fejezet a Berlini Fal korszaka, melyről korábban ugyan már írtam, de azért összefoglalom: a vasúti pályaudvar két vágánya csak Kelet-Berlin felé, két vágánya csak Nyugat-Berlin felé indított S-Bahn vonatokat, két átmenő vágány pedig határállomásként üzemelt a távolsági vonatok számára. A föld alatti állomásokat - mind a metróét, mind az S-Bahnét - nyugati vonalak használták, melyek csak itt álltak meg Kelet-Berlinben, hogy az utasok átszállhassanak a vonalak közt.


A földalatti S-Bahn állomásról felvezető lépcső feletti felirat: a határátkelőhelyhez / az S-Bahnhoz / a távolsági peronhoz

32 komment

Címkék: történelem videó berlin város németország képek vasút pályaudvar berlini fal

Cottbus, a csüngőhasú Tatrák otthona

2012.01.18. 07:00 :: Hamster

Először nem akartam nagyon eltávolodni Berlintől, de ha már egyszer az aznapi vonatozáshoz vásárolt napijegyem egész Brandenburg tartományra érvényes volt, egészen Cottbus-ig elzötyögtem egy lengyel stokkból összeállított IC-vel. A konkrét választás persze persze már tudatos volt, hiszen villamosos városba akartam menni...


Cottbus, a csüngőhasú (ex-)KT4-esek egyik otthona

42 komment

Címkék: utazás németország tömegközlekedés villamos hampage cottbus

Doctor Who: The first question

2012.01.17. 21:22 :: Hamster

A jelek szerint egyes rajongók nem bírják kivárni az 50. évfordulóig hátralevő másfél évet, és kitalált előzeteseket vágnak össze az elképzelt jubileumi történethez, értelemszerűen mind a 11 eddigi Doktorral. Persze rajongóként én csak annyit tudok hozzáfűzni ehhez, hogy "fantastic!" - bár a lejátszó elindítása előtt látható preview kép helyett jobbat is választhattak volna :)

Mondjuk ez egy remix, mert az eredetit még akkor csinálta az illető, amikor a mostani sorozat még nem ért véget azzal a bizonyos kérdéssel, amire 1963 óta nem tudható a válasz:

1 komment

Címkék: youtube fan fiction doctor who

Még egy kis UV, pótlásként

2012.01.16. 19:30 :: Hamster

A Fényvillamos ugyan már január 6-án elbúcsúzott a várostól (legalábbis a 2011/12-es télre), de nekem még maradt két videóm, amit elsütnék, mielőtt még megpunnyadnak a YouTube fiókomban. Az első a már hagyományos útvonalon, a 2-esen készült - a hátterek mellett az UV jellegzetes hangja a főszereplő:

A másik a 61-esen közlekedő fénytuját ábrázolja. Ez a vonal sokkal kevésbé fotogén, bár klassz lejtők találhatók rajta. Itt "művészkedtem" kicsit a snittekkel: lassú és gyors jelenetek váltják egymást.

És mielőtt valaki még megkérdezné: a díszvilágítás a felsővezeték szakaszszigetelői miatt villog. A jó nénikéjüket nekik, elrontják a legjobb beállításokat :)

5 komment

Címkék: videó villamos uv nosztalgiavillamos fényvillamos

A berlini Hauptbahnhof előélete

2012.01.14. 19:00 :: Hamster

Korábban már írtam az új berlini főpályaudvarról, de most az egyszerű vasútbarátságon túl időben és közlekedésszervezésileg is el szeretném helyezni ezt a létesítményt a képben.

A Magdeburg-Halbertstadt Vasúti Társaság 1868 és 71 közt építette ki a Hannoverrel kapcsolatot teremtő Berlin-Lehrte vasutat. A vonal berlini végpontja, az Alfred Lent, Bertold Scholz és Gottlieb Henri Lapierre által tervezett Lehrter Bahnhof lett, pár száz méterre a Hamburgi pályaudvartól, a Spree folyó és a Humboldt-kikötő találkozásánál:

A neoreneszánsz jellegű fejpályaudvart a kor építészei nagyra becsülték - nem nehéz észrevenni a hasonlóságot az 1884-ben átadott Keleti pályaudvarral. A fejpályaudvar jelleget (azaz hogy a sínek véget érnek itt) részben a hely, részben a kor szokásai indokolták; a különböző tulajdonban levő vasúti társaságok ritkán akartak közösködni.

A pályaudvar azonban hamarosan keresztező pályaudvar lett, amikor az 1875 és 1882 közt épített, a város fejpályaudvarainak összekötésére szolgáló Stadtbahn elkészült, ekkortól ugyanis a csarnok hátsó része mögé felhúzott viadukton levő négy vágány közül kettőn közlekedő helyi vonatok (a mai S-Bahn elődje) is megálltak itt. Ez lett a Lehrter Stadtbahnhof, melyet a kép közepétől kicsit jobbra és felfelé elég jól ki lehet venni:

Az utasok a Stadtbahn-megálló miatt elkezdték kerülni a Hamburgi pályaudvart, ezért annak forgalmát is ide irányították át (az 1880-as években a porosz állam felvásárolta a magánvasúttársaságokat, így a közlekedésszervezés is egyre könnyebb lett). A nagy törés természetesen a második világháború volt, melynek kirobbantása előtt még a Spree kanyarulatánál tervezték felhúzni a birodalom központi kongresszusi és rendezvényközpontját, a Nagy Csarnokot és előterét (melynek része lett volna egy hatalmas medence, amiben a csarnok tükröződött volna - ez lett volna többek közt nagyjából a Lehter Bahnhof helyén), a város új, északi főpályaudvarát pedig északabbra, Wedding és Westhafen közt építették volna fel (a déli a mai Südkreuz környékén lett volna). Erre nem került sor, így a pályaudvar megmaradt, még ha károsodott is. A romos épületből 1951-ben indult el az utolsó vonat, majd az évtized második felében több részletben lebontották. A Lehrter Stadtbahnhof megmaradt, bár forgalma értelemszerűen csökkent - egyébként ez volt a "nyugati oldali" S-Bahn hálózat utolsó nyugati szektoros megállója: a következő már a végállomás, a keleti felségterületen álló Friedrichstrasse volt.

"Utasok figyelem! Utolsó megálló a szovjetszektor felé" - R. W. Rynerson felvétele 1970-ből (forrás: WikiMedia Commons)

A régi terveket az egyesítés után leporolták, és alaposan átdolgozták: a város északi és déli részén egymással "farkasszemet néző" pályaudvarok helyett az 1995 és 2006 közt a Lehrter Bahnhof helyén felépült új létesítmény mindkét irányban átmenő lett: az északi-déli vasutaknak alagutat építettek, mely a belváros alatt áthaladva az egykori Anhalter Bahnhof területén éri el a felszínt, és halad tovább dél felé, a Südkreuz érintésével. Most pedig nézzük meg a mai főpályaudvar légifotóját - sajnos azonos szögből készültet nem találtam, de ha valaki bérel nekem egy helikoptert, ígérem, csinálok párat:

33 komment

Címkék: közlekedés utazás videó berlin város képek vasút pályaudvar

süti beállítások módosítása
Mobil