A mai TADA.WAV:
Budapesti életképek, 38. rész
Vágányépítés a budai felső rakparton, csatolt ipari csuklós a Tabánban, 41-es a Deák Ferenc téren, sárga pótlóbuszok, forgalom a Gellért-hegy sziklái tövében, plusz a szokásos ez+az...
A mai TADA.WAV:
Budapesti életképek, 38. rész
Vágányépítés a budai felső rakparton, csatolt ipari csuklós a Tabánban, 41-es a Deák Ferenc téren, sárga pótlóbuszok, forgalom a Gellért-hegy sziklái tövében, plusz a szokásos ez+az...
A Delta-Fox (egy 726-os Tréner) vagy aznap gurult ki ebben az évben először saját erőből a hangárból, vagy épp valami vizsgán/javításon esett át, mert az átlagosnál hosszabban motorozták egyik budaörsi látogatásom alkalmával. A gurulópróba meg kimondottan vicces volt kívülről nézve, szóval összevágtam belőle egy egyperces videót:
Még így, a földön rotyogva is imádom az Avia motor hangját, de azért majd valamikor teljes gázon is fel kéne venni kicsit belőle, mert az már zene!
Na,jöjjön egy, amit szerintem csak kevesen fognak érteni ;)
-> Ide kattintva elérheted az összes Égitársaság képregénykockát <-
Kattint. Azonnal. Oda fel.
A villamosra megint várnom kellett. Amióta a mostani forgalmi rend van, hosszabb ideig nem jön semmi, aztán egymás után jön 2-3, aztán megint semmi egy ideig. Kivéve, ha van valami, például lerohad egy villamos, mert akkor a hosszabb ideig nem jövés után egymás után hosszabb ideig nem jövés jön. De most nem ez volt szerencsére, így "csak" öt perccel tart tovább a munkahelyre vezető utam, mint fél évvel ezelőtt. A BKV szerint ez jó így, ebből az a következtetést vonom le, hogy a BKV nem ezzel a villamossal jár dolgozni.
Átszálláskor a busz egész hamar jött, mi a manó! A Rákóczi úton a szemközti irányban jött egy "TŰZSZERÉSZ" feliratú puttonyos járgány. Majd' minden reggel látok egyet itt; ez olyan, mint hogy annak idején a Margit körúton minden egyes reggel jött szembe három ponyvás-platós honvédségi teherautó (eleinte IFA, aztán MAN - mondja valaki, hogy nem fejlődik az ország védelme - különösen a Margit körúté). Mutatja, hogy nincs gond a mátrixban.
Ellenőrök jöttek. Nem nagyon értem: a BKV Figyelőben mindig csak emberevő ellenőrökről írnak, én meg általában normálisakkal vagy kimondottan kedvesekkel találkozom. Igaz, nem járok metróval, lehet, hogy az egy másik csapat. Mindenesetre egy kedves negyvenes hölgy kérte a jegyeket-bérleteket, mosolygott, mindenkinek megköszönte. Hallótávolságban volt két diákigazolványos, őket figyelmeztette, hogy írjanak rá valamit valamire (nem figyeltem oda, csak hallottam pár szót), mert így nem szabályos. Ebből én le merném vonni a következtetést, hogy a diákigazolványt használók valamit szisztematikusan hanyagolnak. Rosszmájúságom azt sugallja, hogy esetleg ez hozza ki más típusú ellenőrökből a kekeckedést.
Hoppá, szembejött még egy "TŰZSZERÉSZ" feliratú VW! Csak azért nem ijedek meg, hogy valahol találtak valamit, mert nem szirénázik. Aznap, amikor azt a nagybombának kinéző valamit találták, ami miatt kiürítették fél Ferencvárost, szirénázva jött szembe a menetrend szerinti puttyonos zöld járgány - lehetett sejteni, hogy esemény van.
Hazafelé indulva azon gondolkoztam, hogy miért is a Rákóczi úton át megyek Zuglóból Dél-Budára. Ja, igen, megvan: mert kedves városvezetésünk a Lágymányosi híd átadása (1995), de legalábbis az 1-es villamos pesti hídfőhöz vezetése (2000) óta nem volt képes átvezetni nevezett villamosvonalat Budára, ahol csatlakozhatna az ottani tömegközlekedéshez. Az a baj, hogy autóval is gyorsabb az Erzsébet hídon át menni, mert a Hungária úgyis mindig be van állva. Mikor megnyílt az M0, egy ideig ritkásabb lett a forgalom, de mostanra megint beállt a szokásos helyeken. Ennyit arról, hogy ha utakat építünk valahová, az csökkentheti máshol a forgalmat. Egyel több érv a tömegközlekedés mellett, csak ne arra a tömegközlekedésre gondoljunk, aminek kopott résztvevőjét, egy piros hetest (politikailag korrekten: 7E) reggel láttam, amint épp egy vontatót tolt a Thökölyn.
Az aluljáróban ma is ott áll a srác, akit minden nap látok; elektromos gitárral, erősítővel játssza csörömpölős-csingilingizős zenéjét. Legközelebb megállok ellenőrizni, hogy jól láttam-e, mert mintha eredeti Fender Stratocastere lenne. Ha ilyenem lenne, le nem vinném pesti aluljáróba... :)
Olvasom az Indexen, hogy az amúgy is lerobbanni hagyott (mert nem "lerobbant": hanem engedték lerobbanni - csak szándék kérdése, hogy valaki valamire vigyáz, valahova életet visz, vagy elegánsan másfele nézve észre sem veszi, mi van ott) Feneketlen-tó melletti Budai Parkszínpad hogy fest a Szép Új Világban:
Hogy miért létezik az, hogy a kisebbfajta városi csodaként létező tó+park melletti hangulatos helyszín (mellesleg a városrész önkormányzatától légvonalban mindössze 2-300 méterre) ilyen lehet? A szokásos:
"Kívülről szemlélve patthelyzetnek tűnik: a park tulajdonjogát a főváros, illetve a főépítész nem adja át a kerületnek, mert csak kulturális célra, vagy közpark kialakítására lehetne a területet felhasználni, a kerület pedig szállodát, vagy más jövedelmezőbb létesítményt építtetne a helyére. A jelek szerint viszont pénze és szándéka továbbra sincs a fővárosnak a helyzet rendezésére." / ugyanonnan, ahonnan az előbbi idézet /
Annyira mérhetetlenül elegem van abból, hogy ebben a városban amiből/ahová nem lehet azonnal szállodát vagy lakóparkot csinálni/felhúzni, az egy egészen konkrétan szarszagú csövestanya lesz! Az egész kaki-tortát körbe lehet rakni a nem épülő négyes metró gödreivel, amit legalább nem is tudunk, miből fogunk majd kifizetni, illetve pár apróbb fejlődési lehetőséggel, amit azonnal elgáncsol az első útba eső kiskirály, és megkapjuk azt, amivé Budapest lett az elmúlt húsz évben.
Mert némileg kopott volt ez a város gyerekkoromban, de a gyerekek rohangászhattak akár négykézláb is, mert nem kellett attól félni, hogy fekáliába vagy használt injekciós tűbe lépnek. A Budai Parkszínpad kapcsán ezt azért tudom, mert harminc éve óvodásként gyakran játszottunk előtte. Örök emlékem, hogy ipiapacsozunk, vagy eljátsszuk, hogy most majd hú-de-nagyon felmászunk az aszfalt közepén álló valamelyik lámpaoszlopra (de nem merünk), nézzük a közeli tűzoltólaktanyából bevetésre induló piros autókat, vagy (már '80-ban) figyeljük a 61-es villamosvonalon megjelenő vadiúj Tátra villamosokat.
Mást se hallok évek óta, csak hogy Budapestet turisztikai, sport- és konferenciaközponttá fogják tenni, ehhez képest a fő turisztikai látványosság nagy része romtemetőként telepszik a városra, a lágymányosi Tüske-csarnok évtizede áll félkészen, konferenciát meg maximum a dolgok meg nem becsüléséről tudnánk tartani. Közben a kerületek és a főönkormányzóság egymásra mutogat, és a jelek szerint egyikük se érzi magára nézve is cikinek a helyzetet. Mert a tánchoz kettő kell, és itt gyakorlatilag egymást segítik abban, hogy egyiküknek se kelljen semmivel igazából foglalkozni. Nekik jó ez az állapot. Pártközi megegyezéssel, mert hát minden nagy párt képviselteti magát a kerületekben és a közgyűlésben is, de tiltakozás csak akkor van, ha a másik oldalt lehet ekézni. Az, hogy nem történik semmi, az utána már nem számít, hisz a következő hétre majd jut más interpellálni való. Csak sajnos a rothadás és a leépülés a napirend lezárása után sem hagyja abba tevékenységét.
Talán be kéne vezetni a "konstruktív elbirtoklás" intézményét: ha valamivel a köztulajdonos nem kezd semmit évekig, akkor azt oda kell adni az első civil csapatnak, aki fel tud mutatni valami célt, és fel is tudja amögé sorakoztatni az üzemeltetéshez/fenntartáshoz szükséges javakat (akár pályázatok formájában, de lehet szponzor is). Tudom, ez akár a korrupció melegágya lehetne "falból civil" egyesületek formájában, de ami most van, sokak szerint az is az - pluszban viszont undorító is.
Egyrészt Budapest tele van üres épületekkel, nem használt létesítményekkel és lerobbant területekkel. Másrészt van egy csomó próbahely nélküli zenekar, színjátszó egylet, sportegyesület, műterem nélküli művész, kiállítási terület nélkül múzeum, modellező csoport. A helyeket oda kell adni tartós használatra azoknak, akik tudnák azt valamire használni. És hogy mi tartaná vissza a jelentkezőket a felelőtlenségtől, a kvázi ingatlanhasználati spekulációtól? Hogy ha nem bírnak élni a lehetőséggel, akkor tőlük is elvehetik (visszavehetik) az ingatlant/területet.
Össze kéne kötni a hasznosat a hasznossal. Ha a köztulajdon kezelője nem tud valamivel mit kezdeni, adja oda ténylegesen a "köznek". Hátha az is jól működne, mint mondjuk a kemencei kisvasút.
Avagy hogyan kell tudományosan-fantasztikusan beégni:
-> Ide kattintva elérheted az összes Égitársaság képregénykockát <-
Kattint. Azonnal. Oda fel.
Vajon mit csinál ez a sok ember a képen? Nem, nem a Pátkai-víztározót fotózza - a csodás látvány csak háttérként szolgál ahhoz a valamihez, ami a kép jobbszélén inkább csak sejthető: egy vonathoz.
Ami nem kimondottan megszokott látvány errefelé, hiszen az itt futó Székesfehérvár-Bicske vonalon '79 óta nincs személyszállítás. Néhány évente jellemzően kirándulóvonatok szokták bejárni a teherszállítás céljára meghagyott Fehérvár-Lovasberény szakaszt; ez a szombati azonban nem csak a jó levegőn levést szolgálta, hanem a vasútfotósok-vasútmániások is kiélhették magukat.
Vallomás: vasútmániás csak mértékkel vagyok, vasútfotós pedig még kevésbé. Persze az átlagembernél biztosan jobban meg tudom különböztetni egymástól az M31-es és M44-es mozdonyokat, illetve tudom, mi az a nyomtáv (na jó: körülbelül tudom:), de valahol itt vége is van a dolognak. Nincs felszerelésem/tudásom tisztességes vasúti képeket csinálni (jelszó: "szerinted feltegyem a százharmincas obit?") - és türelmem se ahhoz, hogy két órát várjak egy fotóra, előtte lekaszálva egy fél domboldalt, hogy egy fél rossz árnyék se zavarja a kompozíciót.
Fotómegállás a meglehetősen elhagyatott pátkai vasútállomáson
Viszont felemelőnek találom azt, amikor egy rakás velem egykorú, esetleg fiatalabb srác azon izgul, hogy egy vonalon, ahol soha nem láthatott menetrend szerinti személyvonatot, hogyan tudná a lehető legdögösebben lefotózni a hatvanas évek szovjet exportmozdonyát, a Szergejt.
Nem szeretném idekeverni a manapság gyakran hangoztatott "aki vasútvonalat zár be, elsorvasztja a vidéket" vitát. Az elmúlt három évben egy csomó mellékvonalon jártam, és azt tapasztaltam, hogy ahol gond van, ott legtöbbször nem a vasút megléte vagy nemléte miatt van gond, és maga a vaspálya nem tud ment meg senkit és semmit. A fűnyíróelvű vicinális-irtást persze rossznak érzem, de úgy gondolom, ez a téma bonyolultabb annál, mint ahogy a pro és kontra oldalak kezelik. Épp ezért ne is menjünk ebbe bele itt!
Csúcsüzem Lovasberény vasútállomásán a különmenet két mozdonyával
És persze eleve jó dolog szép tájakon robogni. Konkrétan olyanon, melyek igazán nem mondhatók egzotikusan távolinak, de melyeket eddig mégis sikeresen elkerültem. Ilyenkor tényleg nagyon sajnálom, hogy nem terepasztal az ország :)
Köszönet a trains.hu-nak az út megszervezéséért!
Az Astoria szálló mellett álló, eszétikailag amúgy is kihívásokkal küzdő, ám legalább ótvarul lerobbanni hagyott épület eddig is zavart, de most, hogy a tőle (nekünk) balra álló ház homlokzatát rendbehozták, még jobban látszik, hogy nincs ez így rendben:
Amúgy régen azt hittem, hogy ez a most kiszépített épület is a szálloda része, csak a közepén kiharapott belőle egy darabot 1956 ősze - ugyanakkor a két "régi" rész homlokzatának részletei eléggé eltérnek, az "újban" pedig mintha még az emeletek magassága se stimmelne. Aztán kicsit keresgéltem régi képek közt, és a primitív homlokzatú "középső" épület helyén régen is egy másmilyen épület állt. De akkor ez az újonnan restaurált épület miért rendelkezik teljesen azonos homlokzat-osztással? Valaki nem tudja?
A képregény-firkálgatáson és plüssmaci-gyűjtésen túl nem gyógyuló infantilizmusom sokadik jele az apró bizbazok (hivatalosabban: nippek) szeretete. Most éppen hűtőmágnes-fronton került új zsákmány begyűjtésre:
Kicsit stilizáltak ugyan (különösen a felső, ami elvileg egy UV villamos), de azért jópofák. A Váci utca déli felében találta NZA őket; volt büdösbusz (Ikarus 260-as) is, de olyat nyilván nem fogok kitenni a hűtőre :)
Ez megy most