Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Potsdamer Bahnhof: elveszett és (még) meg nem épült sínek

2013.07.20. 17:30 :: Hamster

Vasutas hetet tartok: a balatonarácsi "időutazó" 424-es és a Nohab-üldözés után Berlin következik. A Potsdamer Bahnhofról már írtam korábban, akárcsak a föld alá épített jelenlegi pályaudvarról; most a múlt maradványait és a jövőt fogjuk keresgélni, némi Google Maps támogatással, hogy az is értse, miről van szó, aki még nem járt a helyszínen.

"Elveszett" sínek: a pályaudvar és a csúcsfordító

Potsdamer_helye.jpg

Berlin szívében, a Potsdamer Platz-nál a mai napig feltűnően üres az egykori Potsdamer Bahnhof (Potsdami pályaudvar) főépületének helye, de attól délre is hatalmas üres területeket találunk. A fenti képen látható gyep kellemes meglepetés volt számomra 2012-ben, hiszen másfél évvel korábban még így nézett ki a hely:

Ez a feltűnően üres terület egykor a Potsdamer Bahnhof rendező- és tárolórésze volt - körülbelül úgy képzeljük el, mint a budapesti Nyugati pályaudvar Ferdinánd híd és Róbert Károly körút közé eső részét. A pályaudvar a második világháborúban szűnt meg: a bombázások okozta károk miatt forgalmát még '45 februárjában leállították.

Igen ám, de a Potsdamer Bahnhof nem csak a négyvágányos távolsági pályaudvart jelentette, hanem a tőle nyugatra eső, kétvágányos Wannseebahnhofot, ahonnan Potsdam felé indultak elővárosi vonatok (ma az S1-es S-Bahn vonal látja el ezt a funkciót), és a keletre eső, négyvágányos Ring/Vorortbahnhofot is, ahonnan Lichterfelde Ost és Zossen felé indultak elővárosi szerelvények, illetve ahová a várost körbejáró Ringről is betértek vonatok. Ezek az épületek a "nagy" pályaudvarhoz képest kicsit hátrébb voltak, körülbelül a mai Bernburger Strasse magasságában - ha azt mondom, hogy olyan volt, mint a Keleti pályaudvar 1-2. és 10-13. vágánya, akkor talán könnyebben elképzelheti mindenki. A "szárnypályaudvarok" a nagy pályaudvarral együtt szűntek meg, de a Vorortbahnhofot a város alatti, észak-déli irányú S-Bahn alagút berobbantása után újra üzembe kellett helyezni, így '46-ig ismét volt forgalom a keleti szárnyban. 

De vissza az üres területhez: Nyugat-Berlin 1949-től fejlődésnek indult, de a keleti szektorok határához közel fekvő területek kimaradtak a folyamatból, a vasúti területek pedig átértékelődtek, hiszen sokkal kevesebben vonatoztak, mint azelőtt, így egyszerűen nem volt szükség annyi pályaudvarra, mint korábban. Ráadásul a vasutat Nagy-Berlin egész területén a keleti államvasút, a Deutsche Reichsbahn (DR) üzemeltette, a saját (politikai) szempontjai szerint, ami nem kedvezett a nyugatiaknak. A közeli Anhalter Bahnhof 1952-ig megtartotta távolsági pályaudvar szerepét, aztán bezárták, ezáltal még nagyobb halott területet hátrahagyva Nyugat-Berlin közepén (ez a halott terület egyébként mostani témánknál is látványosabban megmaradt). Innentől kezdve ez a terület egészen a kilencvenes évek közepéig a senki földje volt, egy több négyzetkilométeres kalandpark.

A balra/fent látható térképre berajzoltam a Potsdamer (balra) és az Anhalter (jobbra) forgalmi és üzemi területét, illetve az oda vezető vonalakat; tessék nyugodtan belezoomolni, gyakorlatilag ma is pontosan látszik, hol voltak régen a sínek! Amire felhívnám a figyelmet, az a vastag piros vonal, ami a mai Südkreuz (akkor Papestrasse) és Schöneberg (akkor Ebersstrasse) állomások közt ágazott ki a belvárost körbejáró S-Bahn gyűrű (Ring) déli részéről, onnét a Potsdamer Ringbahnhofig haladva. Ezt a szakaszt Südringspitzkehre-nek, azaz a Déli Gyűrű Csúcsfordítójának nevezték (magyarul hülyébben hangzik, mint németül), a feladata az volt, hogy a belváros körüli gyűrűn haladó vonatok érinthessék a város közepén levő Potsdamer Bahnhofot. Bejöttek, majd - ahogy azt egy csúcsfordítóban illik - visszafordultak, és folytatták az útjukat a Ringen. 1881 és 1929 közt ez a fordulás alkalmas volt a gőzmozdonyok leváltására is - bejött a kiürülőben levő mozdony, tovább viszont már egy frissen kiszerelt másik vitte a vonatot. A déli Ring és a belváros közvetlen S-Bahn kapcsolatának '44-ben lett vége, bombatalálatok miatt. Egy évvel később a síneket is felszedték, a kétvágányos delta helyén ma park van.

Potsdamer_Sudspitzkehre3.jpg

Hogy mit látunk a fentebbi képen? A Ring/Vorortbahnhofhoz vezető vágányok viaduktjának maradványait a Gleisdreieck metróállomásnál. Döbbenet, hogy az egykori pályaudvar egy része ma is megvan, és tulajdonképpen még az is elképzelhető, hogy egyszer majd újra használni fogják. Ez lesz ugyanis következő témánk:

Leendő sínek helye?

Berlin valószínűleg világbajnok az előre megépített műtárgyak tekintetében, tudniillik amikor egy bonyolultabb építkezésnél a jövőben szükséges dolgokat is elkészítik, hogy utólag ne kelljen megbontani a kész építményt a folytatáshoz. Persze Budapesten is van ilyen: a Kálvin téren még a hármas metró megállójának építésekor megépítették a következő vonal metróállomásához vezető folyosó csonkját, illetve állítólag a Blaha Lujza téri gyalogos aluljáró is fel van készítve arra, hogy adott esetben átvihessék alatta a Nagykörutat. Berlinben viszont tucatszámra találunk ilyen megoldásokat:

Potsdamer_Sudspitzkehre.jpg

A Hotel Scandic ugyanis nem csak hogy az U2-es metró rámpája fölé (itt süllyed magasvezetésből a kéreg alá) épült, de kihagyták a helyet két további vágánynak is: egy második észak-déli S-Bahn összeköttetésnek, ami szintén az épületen át vezetne. Tessék csak azt a lyukat nézni rajta!

A "S21" névre keresztelt vonalat sárgával berajzolva láthatjuk a jobboldali interaktív műholdképen: a terv lényege, hogy a harmincas években épült, itt kékkel jelölt S-Bahn alagút mellett egy újabb észak-déli folyosót nyitna a belváros alatt, érintve az új főpályaudvart. Persze a főpályaudvar kapcsán épült már egy új vasúti alagút, ami a Potsdamer Bahnhof imént látott egykori előterén süllyed le, de ott távolsági/regionális forgalom zajlik, nem férne el rajta a néhány percenként járó S-Bahn. Sokat gondolkoztak rajta, végül arra a következtetésre jutottak, hogy újabb alagút nélkül nem oldható meg a probléma, annak ellenére, hogy az új S-Bahn nem állna meg több helyen, mint a "nagyvasút", illetve hogy egy szakaszon az U5 (jelenleg U55) metróvonallal is párhuzamos lenne.

A legérdekesebb az, hogy ezek a tervek már a harmincas években is léteztek, bár akkor kissé keletebbre haladt volna a nyomvonal, a nemzetiszocialista rendszer stílusában megálmodott új belváros alatt. Emiatt viszont az alagút egy része már készen van, illetve a Potsdamer Platz S-Bahn megállója is ezért négyvágányú: a szélső kettőn a mai forgalom zajlik, a középső kettőbe délről beköthető a Gleisdreieck felől érkező két vágány, északon pedig majdnem a Brandenburgi-kapuig megvan a forgalmi alagút fölé emelkedő két vágány, ahol a főpályaudvar felől érkező új szakasz fogadható. Utóbbit rámpát a helyi vasutas nyelv "szénapadlásnak" nevezi, jelenleg szerelvények tárolására használják, illetve vasútbarát különmenetek népszerű attrakciója.

És ha itt tartunk: az Anhalter Bahnhof S-Bahn állomásról is terveztek egy újabb ágat, ami a Görlitzer Bahnhof felé ment volna, ennek kiágazási csonkjai megvannak, akárcsak a Moritzplatz-i metrómegálló alá beépített állomás nyers váza. Utóbbit az 1920-as években metrómegállónak szánták, később beledolgozták a kelet-nyugati S-Bahn alagút tervébe, de lényegében lassan száz éve üresen áll, hiszen használni csak a második világháborúban használták: légópincének...

Természetesen nem kell arra számítani, hogy már holnap létrejön az újabb észak-déli S-Bahn összeköttetés: az első szakaszt, az északi Ring és a főpályaudvar közt 2011-ben kezdték el építeni, igaz, a főpályaudvartól északra már volt néhány előzetesen elkészített műtárgy (ezeket meg is lehet találni a beágyazott műholdképen). Elvileg 2017-ig kell elkészülnie, utána következne a Potsdamer Platz-ig tartó rész, melynek átadását 2022-re tervezik. Az onnantól a déli Ringig tartó rész még csak távlati tervekben létezik, viszont szó van a Südringspitzkehre egyik ágának visszaépítéséről is, úgyhogy a kör bezárul, visszaértünk a bejegyzés első részéhez...

Potsdamer_Sudspitzkehre2.jpg

Egyébként az előzetes létesítmények közé tartozik a parkolóház is, melynek felső szintjéről az itt látható "új" képeket készítettem: baloldalt tető van a beállóhelyek fölött, jobbra semmi - valahova ide kerülnének az S-Bahn vágányok. Jobbra a kerítésen túl egyébként az U2 metróvonal halad, azon túl pedig a Deutsche Reichsbahn egykori berlini igazgatósági tömbjének hátsó részét látjuk, melynek címén ma a Bombardier Transportation található: ezen a környéken tényleg minden a vasútról szól :)

Forrás: a német wikipedia bejegyzései, régi térképek, Google Earth, szóbeli közlések

17 komment

Címkék: közlekedés berlin város németország elveszett vasút pályaudvar gmap

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr45411791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ó, előrelátóak! tök jó!
Hams! Már megint a sínek közt bóklásztál!
Most pedig tessék Berlinről és az olvasottakról beszélgetni, mert bitang sok melóm van ebben a bejegyzésben, főleg a térképek miatt, ne Budapestről írjatok. Grr, meg minden.
Ja, Berlinről szabad beszélni? Öööö... Berlin olyan klassz! :)

(Nyilván itt mindenki tudja, úgyhogy szinte kár is megemlíteni, de BP-en pl a Liget téri aluljárót eleve úgy alakították ki, hogy fogadni tudjon egy M2-ből kiágazó szárnyvonalat. Azért olyan értelmetlen és haszontalan most, jelen állapotában.)
@Paraphone: Csak mert határeset :) a Liget téri aluljárónak maximum szárnya lehet arrafele, az meg nem nagy szám, a Kálvin téren is volt egy látszólag felesleges ág a déli oldalon az áruházhoz - mert elvileg oda hozták volna be a Lónyay (akkor nem úgy hívták) alatt a HÉV-eket. de az 1-es villamos megállóiba vezető aluljárók némelyikénél is vannak olyan vk kiugrások, mintha oda valamit mgé gondoltak volna.
Érdekes ez a cikk. Elolvastam a linkelt oldalakat is, de nem jöttem rá, mivégre kellett ezt az irdatlan föld alatti beruházást megcsinálni, hiszen úgy tűnik, volt bőven hely a vasútnak a felszínen is.
@nyelv-ész: Hol, át a Potsdamer Platzon, a parkon, Bundestag és a Kancellári Hivatal közt, át a Spreen?
@cyan: De szerencsére egy másik dimenzióban időileg :)
Nem tudok mit hozzáfűzni, így igaz, ahogy a Hamster leírta! :)
@Hamster: Globálisan nem értem a projektet. Nem vagyok naprakész Berlin tömegközlekedését illetően. A cikked tök jól leírja, miből mi lett, csak az nem derül ki, mi indukálta ezt az irdatlan beruházást.
@nyelv-ész: a tömeg közlekedése indukálja a fejlesztéseket. Berlinben elég sok embernek nincs autója és nem azért mert nem teheti meg magának, hanem egyszerűen felesleges. A-ból B-be a város legtöbb részén a közösségi közlekedés a leggyorsabb megoldás.
@berlin_mount: Nahát, erről a tömeg izéről még nem is hallottam.
@nyelv-ész: Az, hogy a Stadtbahn, ami átmegy a városon, már a használhatósága felső határán van (túl), a Ring alul és felül túl messze van, és a főpályaudvar és a Reichstag körül egy teljes új negyed nő ki, egyszer talán a pályaudvarok helye is elkezd beltelni, és itt nincs tömegközlekedés, mert a régi S-Bahn elkerüli a Hauptbahnhofot. Namármost ha ezekre az új területekre nincs tömegközlekedés, akkor megdöglik minden, mert autót többet már nem nagyon lehet beszuszakolni oda, illetve a Hauptbahnhof is nagyon nyögvenyelősen elérhető - hiába van a Potsdamer Platz alatt a nagypályaudvar, az ottani vonatok nagy része nem áll meg, hanem áthalad, a tőle száz méterre levő régi S-Bahn meg tök másfele megy. De amúgy se árt, ha nem csak K-Ny, hanem É-D folyosóból is több van.

Berlin tömegközlekedése egyébként kicsit túlságosan ad hoc jelleggel épült ki, nézd meg, a metrók mennyit kanyarognak, és ezen a Fal sokat rontott. Pl. az S-Bahn önmagában is sokat fejlődhetett volna, de mivel a DR üzemeltette, a nyugatiak direkt elkerülték, és inkább metrókat építettek velük párhuzamosan. Keleten meg metró nem nagyon épült, ott villamos és S-Bahn volt a kötöttpálya. Aztán a teljes villamoshálózat is szétment '49-től, és azóta is csak egy helyen megy át normálisan villamosvonal, nincs hálózat. Két (igazából még több) város van összenőve, és minél több helyen varrod össze őket kötöttpályával, annál élhetőbb lesz.
@berlin_mount: Egyébként igen, az S-Bahn egy csodálatos dolog, afelett meg RB és RE, martonvásárnyi távolságokból bent lehetsz 15 perc alatt a Potsdameren, ami olyan, mint Pesten a Deák tér vagy az Astoria, amiket maximum 3 utcával arrébbról érsz el ugyanannyi idő alatt. Nálunk meg az megy, hogy á, Gazdagrétnek nem kell kötöttpálya, Újpestnek nem kell villamos, Rákosborzasztóról is jó a buszsáv, hiszen pár ezer-tízezer ember az hadd buszozzon. Aztán meg csodálkozás van, hogy inkább autóznak, és megdöglik minden útvonal.
@Hamster: Ezek maradi és elavult nézetek. Méghogy az agglomeráció tömegközlekedését a városéval együtt kezelni... ki hallott már ilyet...

Az a jó, amit nálunk csinálnak: irdatlan pénzekért metróval kötnek össze két pályaudvart, mert a belvárosban attól lesz friss levegő :-) (Copyright by Gulyás Művek)
Egy történelmi adalék: 1926-ban a Potsdamer Vorortbahnhof–Lichterfelde Ost szakasz kapott elsőként fényjelzős-szigeteltsínes önműködő térközbiztosító berendezést.
blocksignal.de/stw/stw.php?w=drg#yor
süti beállítások módosítása