A minap fedeztem fel, hogy a budai rakpart csatornaépítéssel egybekötött feltúrása kapcsán új lámpaoszlopok emelkedtek az Erzsébet híd hídfője körül. Még ott vannak a régiek is - persze szokásos módon retkesen-rozsdásan:
Namármost az ezen a képen látható állapotok láttán valószínűleg senki se fogja érteni, miért kellett nekem erről blogbejegyzést írnom :) de azért nézzük meg kicsit jobban őket! Ezek egyedi oszlopok, az új Erzsébet hídhoz passzintott dizjánnal. A kandeláber rajtuk ugyan primitíven egyszerű (egyfajta mini-ostorlámpa), mindenesetre figyelemreméltó jelenségnek tartom, hogy ez a híd a hatvanas években ugyanúgy saját oszloptípust kapott, mint jóval előtte mondjuk a Szabadság híd.
Persze a parti lámpáknál sokkal jobban néztek ki a hídon levők, melyeket itt Tildy Tibor zseniálisan retró-hangulatú képein láthatunk.
Mivel tartok tőle, hogy nem csak az én pillantásomat vonzza félre a duplalámpás Moszkvics, illetve az UV és ICS villamos a híd közepén, a biztonság kedvéért nyíllal megjelöltem, mire gondolok :)
Ezek az érdekes lámpatestek azonban még valamikor a hetvenes években leegyszerűsödtek. Vajon miért? Ennyire impraktikusak lettek volna?
Ha valakinek van emléke arról, hogy mikor és miért lettek modernizálva a lámpatestek, kérem, írja meg kommentben!
Szintén érdekes, hogy egy tonna régi képet átnézve olybá tűnik, mintha a budai hídfő környéki oszlopok eredetileg nem a híd fehér színében pompáztak volna. A rakpartiak a legtöbb színes képen szürkének tűnnek, esetleg zöldnek:
Pedig rendben tartva, fehéren szerintem jól néztek (volna) ki a hídhoz illeszkedő lámpaoszlopok/felsővezetéktartó oszlopok - változatosságot hoztak a még ma is jellemző téglalap alapú rácsos hasáb / enyhén kúpos henger oszlopok által dominált utcaképbe. Most lesznek helyettük zöldes-sötétszürkés (színtévesztő vagyok - ha mégse ilyesmi lenne, ne bántsatok:), sokszög alapú egyenoszlopok, mint a Bartók Béla út felújítása óta mindenütt. Remélhetőleg azért nem fognak szecesszióskodó kandelábereket kapni a tetejükre :) A kérdés viszont megfogalmazódott a fejemben, érdekelne, ki mit gondol róla: honnan számít valami védendőnek? Csak a Ferenc József korabeli lámpatestek érdemlik meg a törődést, vagy esetleg (már) a későbbiek is?
Politikai állásfoglalás/agitáció és elméleti jellegű múltbavágyódás nélküli válaszokat várok, tényleg csak az esztétikára, illetve a megőrzésre koncentrálva, nem pedig arra, hogy "a régi híd sokkal szebb volt, azonnal építsék vissza" :)
Ez megy most