Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Az "új" Erzsébet híd "régi" lámpái

2009.07.06. 22:30 :: Hamster

A minap fedeztem fel, hogy a budai rakpart csatornaépítéssel egybekötött feltúrása kapcsán új lámpaoszlopok emelkedtek az Erzsébet híd hídfője körül. Még ott vannak a régiek is - persze szokásos módon retkesen-rozsdásan:

Namármost az ezen a képen látható állapotok láttán valószínűleg senki se fogja érteni, miért kellett nekem erről blogbejegyzést írnom :) de azért nézzük meg kicsit jobban őket! Ezek egyedi oszlopok, az új Erzsébet hídhoz passzintott dizjánnal. A kandeláber rajtuk ugyan primitíven egyszerű (egyfajta mini-ostorlámpa), mindenesetre figyelemreméltó jelenségnek tartom, hogy ez a híd a hatvanas években ugyanúgy saját oszloptípust kapott, mint jóval előtte mondjuk a Szabadság híd.

Persze a parti lámpáknál sokkal jobban néztek ki a hídon levők, melyeket itt Tildy Tibor zseniálisan retró-hangulatú képein láthatunk.

Mivel tartok tőle, hogy nem csak az én pillantásomat vonzza félre a duplalámpás Moszkvics, illetve az UV és ICS villamos a híd közepén, a biztonság kedvéért nyíllal megjelöltem, mire gondolok :)

Ezek az érdekes lámpatestek azonban még valamikor a hetvenes években leegyszerűsödtek. Vajon miért? Ennyire impraktikusak lettek volna?

Ha valakinek van emléke arról, hogy mikor és miért lettek modernizálva a lámpatestek, kérem, írja meg kommentben!

Szintén érdekes, hogy egy tonna régi képet átnézve olybá tűnik, mintha a budai hídfő környéki oszlopok eredetileg nem a híd fehér színében pompáztak volna. A rakpartiak a legtöbb színes képen szürkének tűnnek, esetleg zöldnek:

Pedig rendben tartva, fehéren szerintem jól néztek (volna) ki a hídhoz illeszkedő lámpaoszlopok/felsővezetéktartó oszlopok - változatosságot hoztak a még ma is jellemző téglalap alapú rácsos hasáb / enyhén kúpos henger oszlopok által dominált utcaképbe. Most lesznek helyettük zöldes-sötétszürkés (színtévesztő vagyok - ha mégse ilyesmi lenne, ne bántsatok:), sokszög alapú egyenoszlopok, mint a Bartók Béla út felújítása óta mindenütt. Remélhetőleg azért nem fognak szecesszióskodó kandelábereket kapni a tetejükre :) A kérdés viszont megfogalmazódott a fejemben, érdekelne, ki mit gondol róla: honnan számít valami védendőnek? Csak a Ferenc József korabeli lámpatestek érdemlik meg a törődést, vagy esetleg (már) a későbbiek is?

Politikai állásfoglalás/agitáció és elméleti jellegű múltbavágyódás nélküli válaszokat várok, tényleg csak az esztétikára, illetve a megőrzésre koncentrálva, nem pedig arra, hogy "a régi híd sokkal szebb volt, azonnal építsék vissza" :)

28 komment

Címkék: budapest retró utcakép városkép erzsébet híd

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr101230793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hú, ez nekem fel sem tűnt eddig...
Ez is jellemtő (gondolom nemcsak rám), hogy olyan helyeken nem veszünk észre apró, de jellegzetes dolgokat, ahol egyébként rendszeresen járunk.
Jól néztek ki a régi kandelláberek az Erzsébet hídon, nem is értem miért cserélték le őket. :(
(Az új oszlopk egyébként szürkék.)

"honnan számít valami védendőnek?"
Nem tudom ki hogy van vele, de sezrintem azért születtek értékes dolgok az 1950-es évek után is. Attól, hogy olyan politikai környezetben, amilyenben, még lehet szép és egyedi. Azt hiszem az elmúlt 1-1,5 évtized alatt épült épületek, műtárgyak közül nehezebb lesz majd egyedit felmutatni néhány év múlva.
@Fricy: "Nem tudom ki hogy van vele, de sezrintem azért születtek értékes dolgok az 1950-es évek után is. "
Naná, akkor is éltek itt emberek... Pont ezért tettem fel a kérdést, csak direkt el akartam kerülni, hogy politikai vita legyen belőle, mint mostanában mondjuk bármelyik index.hu/blog.hu fórumban.
Amig nem raknak olyan sarga dugohuzokat, mint amiket ~3 eve szereltek fel a Deli kornyeken a Krisztina koruton, meg az Alkotason, addig nem zavar.
@nyu: Na azok tényleg borzasztóak. Gondolom az jött ki óccsóér' a közbeszerzésből. Szépek is, illenek is mindenhez. ... NEM!
Hű, ezek az archív képek zseniálisak. És a régi híd lámpák is azok voltak, kár értük...
A régi Erzsébet híd sokkal szebb volt, azonnal bontsák le ezt az autópályára illő, belvárosban ocsmányul mutató förmedvényt. A műemléleket feszegető kérdésedre pedig a tömör válasz: Ami 1945 előtt épült az védendő, ami azután az lebontandó. Elsősorban a socreal dolgok.
aztaq, milyen zsírúj már az a 19es vili :D
megcsillan rajta a napfény, mint most a combinokon :D
archív FTW! :D
nem is jár villamso az Erzsébet-hídon. fotósopp!

amúgy a régi nekem tetszik, de a hídhoz vmi nagyon egyszerű, minimál fehér illik.
Erzsébet híd 1964-es átadása:

www.youtube.com/watch?v=TZCdmtMa1Dk

:)

S amikor a villamos közlekedést megszűntették (Baló György kommentárjával):

www.youtube.com/watch?v=ihFEH7UTvR8
A híd régi kandeláberei magukon hordozzák a 60-as évek formatervezésének ismérveit. Mint ilyen sztem védendő, hiszen ez a stílus is bevonult már a formatervezés történetébe.

Arról nem is beszélve, hogy szépek is. Jó lenne, ha újragyártanák őket, és a híd ezekkel lenne kivilágítva.

Lehet, hogy erre készülnek most a hídfőnél?
Villamos az Erzsébet hídon, de szép is lenne....
Ráadásul 2 egymás alatti képen a magyar járműipar két szeretni való terméke az UV és 620 Ik, már értük megérte olvasni a posztot!
Az első képen lévő oszlopokat felújítva, sokkal jobban nézne ki a dolog, mint az új sötét szürke karókkal.
súlyos igénytelenség volt az eredeti lámpaoszlopok lecserélése. annak idején még nem voltak baráti kft.-ék, a csere egyik, vagy talán fő oka az lehetett, hogy növeljék a luxokat. kár, hogy ezért kidobták az eredetit.
Valamikor 1980 és 1988 között volt szerencsém látni a Magyar Elektrotechnikai Múzeumban egy eredeti, új-Erzsébet hídról leszerelt és megőrzött lámpatestet (ha helyreállítása felmerülne, biztosan megtalálható még most is). A Múzeum igazgatója szomorúan mesélte az esetet; emlékeim szerint azért cserélték le a lámpákat, mert a közvilágítást üzemeltető cég nem vállalta a karbantartást, mivel nem illett az akkor használt berendezés- választékba :-).

Ui: attól, hohy valaki fiatal, még járt a villamos a hídon (a piros metro átadása után számolták fel / bővítették 3 forgalmi sávosra a hidat.
Hát nem tudom ki hogy van vele, de én pl már a csak Rendszerváltás után tudom az eszemet, és én így szoktam meg az Erzsébet hidat, és sokkal jobban tetszik, mint a régi képeken. És funkcionálisan is jobb mert ugye sok sávos.

Nekem ez a kedvenc hidam, letisztult, egyszerű, és pont ezért szép! Ja és nem utolsó sorban fehér!

Ezek az új lámpaoszlopok meg a régihez álltak volna jobban, remélem nem hogyják ilyen szürkén őket...
@nyu: Jaja. Ez olyan érdekes, hogy az Alkotás úton miért van teljesen más színezésű és kissé mívesebb ostornyeles lámpa, mint bárhol máshol a városban. Nekem tetszenek, egyedi hangulatot kölcsönöznek neki, ha el is bóbiskolsz a villamoson, elég kinézni és ha ezt látod, már tudod is, hogy az Alkotás úton vagy.
Hamster, mint illetékes elvtárs :), esetleg többet tudsz erről?
A kérdést te magad is megválaszoltad: mert ugyanilyen oszlopok vannak Budapesten mindenhol, ahová új lámpaoszlop kerül. Valakinek tetszik, valakinek nem, a Vámház körúton pl. tök jól néz ki szerintem. Az Erzsébet hídhoz nem feltétlen passzol, de hülyén nézne ki, ha mindenhol változtatnák az oszlopokat annak függvényében, hogy milyen lehetett itt a korabeli fényében.
@dontals: Azért egyelőre még nem a hídon cserélik, csak a rakparton, de ez előrevetíti azt, hogy senki nem lajtstromozta még fel ezeket a speckó oszlopokat védendő értékként.

És nem kéne változtatni, hogy a rakparton megmaradjanak, egyszerűen csak le kéne mosni/festeni őket. Persze lehet, hogy a rakparti mellvéd/járda lejjebb bontása miatt raknak új oszlopokat, de szerintem akkor is lehetett volna áthelyezőst játszani, ad absurdum újragyártósat. Mert azért a Várba se pakolnak akármilyen oszlopokat, a Duna-korzóra se, akkor miért pont ez a kivétel?
@zggy: "emlékeim szerint azért cserélték le a lámpákat, mert a közvilágítást üzemeltető cég nem vállalta a karbantartást, mivel nem illett az akkor használt berendezés- választékba"
Hú, de budapesti sztori... Kár, hogy ez nem sokat változott, és az ún. szolgáltatócégek maguk döntik el, mit szolgáltatnak, mit érdemel a város...
@Alapvető élelmiszer: "Ez olyan érdekes, hogy az Alkotás úton miért van teljesen más színezésű és kissé mívesebb ostornyeles lámpa, mint bárhol máshol a városban. "

Én ezt úgy fogalmaztam meg kiskoromban, hogy az Alkotás utca a jelek szerint Cse'szlovákiához tartozik - ott vannak ilyen sárga lámpa- és egyéb oszlopok. Tényleg fura, hogy a 2000 körüli felújítás után is maradtak sárgák, szerintem már ők se tudták, miért olyan, csak gondolták, ha nem változtatnak rajta, abból nem lehet baj :D
@Hamster: De jó! Mostanában én is sokat tűnődtem az Alkotás úti sárga lámpákon, aztán hopp, máris foglalkoznak itt vele! Igaz, áttételesen. Egyébként nekem is a Csehszlovák színezés ugrott be...
@Hamster: Szerintem arról lehet szó, hogy a rakpartival egybekötött budai villamosfelújításoknál mindenhol ez a historizáló oszlop kerül, és a 19-es 41-es vonala így egységes arculatot kaphat.

Ezzel szerintem nincs is gond, amíg a hídon nem cserélik le, mert az tényleg nagyon bénán nézni ki, mivel ezek az oszlopok remekül megidézik a kábelkötegeket.

Az eredeti lámpák még most is futurisztikusnak hatnak, és a világító részének korszerűsítésével abszolút megállnák a helyüket, de hát sajna sok ráhatásom nincs a dologra a wishful thinkingen kívül.
Ha jobban megnézed a képeket erről az oszlop típusról, akkor láthatod, hogy funkcióját tekintve nem csak egy világítótest, hanem a villamos felsővezeték tartóoszlopa is. Gondolom ehhez az igénybevételhez van méretezve az oszlop, tanulva a 4-6-os vonalán a felújításkor történtek miatt is.Az a kérdés, hogy milyen sipkát húznak a tetejére.
@ReWriter: "akkor láthatod, hogy funkcióját tekintve nem csak egy világítótest, hanem a villamos felsővezeték tartóoszlopa is"
Nodehát a régi is az volt!
Szerintem mindent védeni kell, ami egyedi. Tökmindegy hogy a 60-as években, vagy régebben született. Az akkori design része, annak a korszaknak a jelképe. Ráadásul ha egy oszlop, a környezetéhez (hídhoz egyébhez) készült és ahhoz passzol, miért ne lehetne megtartani? Szerintem a kivitelezést megrendelőnek ez eszébe sem jutott, valószínűleg nem nézett át "tonnányi" régi képet, mielőtt elmerült a tervezésben.
Így múlnak el a dolgok, nagyobbak is, nemcsak az oszlopok!
Elcsíptem egy hírt 2063-ból!

"...a műemlék Erzsébet híd átadásának századik évfordulójára elkészülő felújítás során felújítják majd a közvilágítást is, visszakapja a tervezéskori, 1960-as évek dizájnját képviseő lámpatesteket is."

Úgy látszik nekünk, magyaroknak kell 100 év, hogy valamiben tiszteljük a tervezői koncepciót.
Hamster

Régóta akartam gratulálni az "Elveszett Síneidhez" csak mindig annyira lenyűgözött az olvasása, hogy a végére mindig elfáradtam a nézegetés közepette ahhoz, hogy kommentáljam.Most látom ez a blog sem kevésbé érdekes :)
(Ugyanilyen "elmebeteg" gyerek voltam mint Te, kisértetiesen hasonló rugóra járt az agyunk kölyökként, pont így megfigyeltem én is az utcai részleteket, számontarva minden változást.Frankón, már 7-8 évesen(1976-77) azon keseregtem magamban, hogy "romlik" minden.)
Jópár hete a Rudasból kijövet a kocsimhoz ballagván én is azon studíroztam,hogy milyen kár ezekért az oszlopokért, mi a lószarnak kell ezeket is kicserélni, és hogy "utolsó mohikán"-ként ezek is eltünnek azon jellegzetességek közül amik az Erzsébet-híd és környéke útvonalainak tipikus tárgyai voltak.
Kezdődött a "nehézbúvár-fejekkel" a járdaszigetről,utánna a Bengálik,majd ugye maga a villamos, ezt követően 1976-körül a hídi lámpák egyszerre a Rákóczi-úti, sehol másutt nem létező négyizzós lámpatestekkel tüntek el (erre már tisztán emlékszem!), utánna a gömbölyű telefonfülke a lehajtó mellöl, 1982-ben a gomba formájú, a reflektorokat integráló nagy lámpatstek, 2001-ben a felüljáró aljáról az originál lámpák, most meg az oszlopok...
Mintha valaki szándékosan tönkretenne egy anno oly alaposan és jóizléssel megtervezett terepasztalt.
(Az első shock az volt 7 éves koromban amikor a kis hegyi utcánkban a házam előtt lecserélték az ívformájú villanykörtés közvilágítási lámpákat higanygőzre (nem gondoltam akkor, hogy 26 évvel később majd ezeket is siratni fogom a "nátriumosításkor") majd fél évvel később a második amikor elkezdtek rozsdásoni a sínek a Zugligeti úton a keresztmutterék előtt.Azóta folyamatosan eltűnik valami míg végre semmi yampi nem marad Budapestből...
@qualitaet: Írod hogy: "(...)1976-körül a hídi lámpák egyszerre a Rákóczi-úti, sehol másutt nem létező négyizzós lámpatestekkel tűntek el(...)" Nos, mint villanyász hadd írjak le 1-2 fontos infót, egyrészt az Erzsike lámpáiról, másrészt a Kossuth Lajos, illetve a Rákóczi út "négyizzós", azaz konkrétan 4x400W-os HGLi lámpáiról, melyek valóban unikálisak voltak,de... Az Erzsike lámpái sajnos igen gyors ütemben avultak el, azaz olyan mértékben sárgult, szürkült, mattult el a burájuk, hogy a '70-es évek közepére már szinte csak az áramot fogyasztották, érdemi világításuk nem volt! Azontúl, miután megszüntették a villingert a hídon és a középső sávok kialakításra kerültek, azokat a "classic" lámpák nem voltak képesek fényükkel kellőképpen bevilágítani, hiszen '64-ben nekik csak 2 sávot (nagy ám a különbség,hogy 2 avagy 3 sávnyi utat kell bevilágítani!) kellett elárasztani a fénnyel. Ami a 4x400W-os "csodalámpákat" illeti; elég,ha 1-2 számot írok. Jelenleg 1-1 lámpahelyen 1x400W-os TCL (nátrium) Schréder lámpák vannak és mint azt mindenki tapasztalja, fényárban úszik a Rákóczi, a Kossuth. No, akkor most tessen csak számolni -én ezt nemrég másik blogbejegyzésnél ezt megtettem, meg lehet keresni és meg lehet döbbenni!- az összesen kb 300 db lámpahellyel, mely a Klotild-palotától a Thököly elejéig tart, hogy mennyi is az annyi?! Arról nem is beszélve, hogy a HGLi -főként a régebben gyártottak- aránylag gyorsan veszítette el a fényének jelentős részét, tehát elkezdett már zöldesebben világítani, a fehér elliptikus búra fénypora megszürkült és már szintúgy csak az áramot fogyasztotta, fényt érdemben már nem adott! Én nem vitatom, hogy Bp-n, de ez alól a többi (nagy)városunk sem kivétel, valami eszement ütemben, sokszor indokolatlanul cserélgették az egyenként már régen is több 10ezer Ft értékű lámpákat -elég, ha a 3x40W-os ostornyél fénycső armatúrák módszeres kipusztítását említem, melyek persze sok helyen valóban szintúgy gyorsan avultak, főként búrailag, de ezt elég lett volna egy búra cserével, ill gyakoribb karbantartással ellensúlyozni-, ezzel bőséges melót adva az EKA, VBKM, Simovill IPari Szövetkezet, stb gyáraknak, de volt,ahol tényleg reális tervezés előzte meg a mondjuk 10 évvel azelőtt telepített lámpák cseréjét
Jómagam, áramszolgáltatónál dolgozom egy vidéki városban, ezért van nekem is némi rálátásom ezekre a dolgokra. A magam részéről sajnálattal látom amikor egy meglévő jó! közvilágítást újítanak fel kábelesetől, oszlopostól, lámpástól. Sajnos a tapasztalat az bizonyítja, hogy jobb nem lesz csak szarabb. Részletezve:
a kábelezés: páncél nélküli! földkábelnek csúfolt kábelt raknak le, ahol nem cserélnek oszlopot ott a régi és az új kábel egyránt benne van, ehhez berakják a "GURO EKM közvil alaplap" típusú szemétet. Ezzel az alaplappal büntetés szerelni, csutára kell vágni a kábel végeket, a nedves nyirkos kandeláberben ezek az alaplapok jó része a nedvességtől zárlatos lesz, átég.
Oszlopok: az újakban egyre kisebb a hely a szereléshez, az ember összeveri a kezeit mire beköti a kábeleket, gyengébbek vékony anyagúak is, az új kicsi alu kandeláberekből sok kitörik általában a hegesztés mellett. Van ahol még megvannak a 40-50 éves 1-1,5cm falvastgaságú vas kandeláberek, semmi bajuk sincs.
Lámpafej: Ezek állnak a legközelebb hozzám, a régi típusokból amit tudok megmentek. Nagyon tetszenek a régi Gő típusok, gombák(VBKM, EKA).Az a formatervezés(egyátalán nem szocreál) ma is megállná a helyét, stabil volt, nem hullott szét,nem ázott be, ezekhez csak pótalkatrészeket kellett volna gyártani aljakat, búrákat.
Sok esetben nem értem a gyártók-tervezők észjárását, olyan konstrukciók jelennek meg amik a laikus számára nagyon dizájnosak, de este amikor világítanak akkor látja az ember, hogy igazából oldalra világítanak lefele nem pl:Philips urbano.
Z1, Zafír lámpáknak a szél elviszi tetejét, beáznak, a zafír szeret kontakthibás lenni. Most meg jönnek majd a ledes lámpák.
Egy korábbi hozzászólásban jól leírta valaki a lényeget, amivel teljes mértékben egyetértek:"Mintha valaki szándékosan tönkretenne egy anno oly alaposan és jóizléssel megtervezett terepasztalt."
süti beállítások módosítása