Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (108) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (399) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Séta Cottbusban

2012.01.27. 12:00 :: Hamster

A múltkor villamosoztunk egyet Cottbusban, most mutatnék pár képet magáról a városról is. Na nem sokat, mert pár óra alatt még a belvárosból se láttam mindent, de ha már valahova eljutok, szeretem nem csak a síneket követni. Ez a vonatozós-villamosozós túrák során nem mindig jön össze, így például bár többször is jártam Heidelbergben, csak a távolból láttam a várat, nem mentem át az Öreg Hídon, és az óvárosnak is csak a szélén jártam.

Persze Cottbus valószínűleg sosem volt annyira szép, mint Heidelberg, ráadásul a második világháborúban tönkrebombázták, azután pedig a keleti oldalhoz tartozva másfelé fejlődött - ami rögtön látszik is a város központjában álló Stadthallén és annak környezetén.

Ugyanakkor az előbbi helyszínnek háttal állva ez a látvány tárul az ember szeme elé ("Kínai Teaházacska"). Elég hirtelen fordulat :)

Úgy érkeztem Cottbusba, hogy gyakorlatilag semmit nem tudtam róla - még térképem se volt. A Stadthallétól találomra indultam el abba az irányba, amerre az óvárost sejtettem. Amikor az első mellékutcába benézve a városfal maradványait láttam, sejtettem, hogy jófelé megyek.

És pár pillanat múlva oda is értem az Altmarktra, a régi főtérre. Voltaképp egy kelet-németországi várostól valami hasonló látványt vár az ember. Az egész tér elég frissen festettnek tűnt; ha valaki tudja, milyen állapotban volt korábban, meséljen!

Nagyon NDK-s dolog, hogy a legbelsőbb, legtörténelmibb belvárosban is bármikor felbukkanhatnak panelházak. Ugyanakkor ezek a panelházak nem feltétlenül sima betontömbök, hanem méretükkel, tömegükkel és sokszor díszítésükkel és tetőzetükkel is megpróbálnak a környezethez alkalmazkodni. A Szent Nikolai templom körül konkrétan az óváros régi épületeire hajazó panelházacskák sorakoztak, melyek egymástól is eltértek kinézetükben, tehát nem egyfajta panellal volt körbepakolva a tér. A fenti képen talán nem is a legsikerültebb látható ezek közül, de maga a fotó a virágóra miatt jobban tetszett a többinél.

Szintén NDK-s emlékeket ébresztett ez a látvány: elbontott házak megmaradt homlokzatának megtámasztása. Annak idején kibombázott épületeknél láttunk ilyet, itt lehet, hogy csak a faszádizmus eszközeivel tervezett újjáépítés/beépítés előkészítését látjuk - bár az állványzat nem tűnik újnak.

Az óvárosból kifelé sétálva hamar le lehetett mérni, mennyire messze vagyunk az egykori Nyugat-Németországtól. Az ehhez hasonló területek a két Németország egyesítése után nem tudtak úgy megújulni, mint a nyugati városok utcái a Wirtschaftswunder idején - emiatt kicsit talán több a régi ház (a régieket nem bontották le, a helyükre nem építettek újat, modernet), viszont több a romos és elhagyatott is. Ez persze nem csak az ennyire keleti városokban van így, hanem például az amúgy csodálatosan megújuló Drezdában is könnyen talál hasonló látványt az, aki kigyalogol a turistazónából.

Azért az ehhez hasonló látvány mindig szomorú. Érdekes viszont a tetőn látható vegetáció - légifotón ez a telek valószínűleg beépítetlennek látszódik :)

És amit végképp nem tudtam a városról: Cottbus a szorb nemzetiség(ek) egyik központja, olyannyira, hogy az utcatáblák kétnyelvűek. Sőt, a főpályaudvaron a névtáblán az alsószorb névváltozat, a Chośebuz is szerepelt.

60 komment

Címkék: utazás város németország képek cottbus

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr653899236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ilyen romos házat Esztergomban is láthatsz, nem kell ezért Cottbusba menned:-DD
@Kekeckokec: Nyilván nem ezért mentem oda, és nyilván Esztergom, vagy tetszőleges magyar város épületének hasonló állapota zavarna (még jobban is), de most épp ott jártam és ezt láttam. Nyilván a határ túloldalán még csúnyább állapotokat is látni (ex-)német városok terén:
hamster.blog.hu/2008/10/31/bytom_a_szurke
... de nem annak a demonstrálása volt a cél, hogy mással is jól kibabrált a történelem.
Sőt, az NDK-ban olyat is csináltak, hogy a régi hommlokzatot újjáépítették, de mögötte egy panelház bújt meg.
@PiBá: Pont olyan méretűek voltak az eredeti szintek, hogy befért mögé a panel raszterméretének megfelelő épület? Mondjuk simán elhiszem, szerintem ha ezeket a panelházakat egyszer "panelprogramozzák", senki nem fogja többé tudni, hogy panelok.
én sem tudtam, hogy pont cottbus a szorbok központja. Köszi az infot!
@mestska: Nem "a" központja, csak annak ellenére, hogy ott pont nem élnek rettentő sokan, kulturális központjuknak tekintik, onnan adnak szorb rádióadásokat, meg ilyesmi.
@Hamster: legtobbszor nem. Aztan ebbol lesznek azok a vicces megoldasok, amikor az ember ablaka a padlotol terdig tart. Nehol le lehet latni a szomszed lakasba is, mert az ablaktol 10-15 centit mar nem epitik be. :D
De van Magyarorszagon is ilyesmi megoldas, bar nem panel.
@mestska: Ezt érdemes tudni róluk azon kívül, hogy Bautzen környékét is lakják:

www.hhrf.org/kisebbsegkutatas/kk_1999_01/cikk.php?id=40
@Tapogatott Kukorica: Ja, akkro olyan, mint az a villamos, amit Dalianban építettek a kínaiak, hogy kívülről úgy néz ki, mint egy Combino, de igazából magaspadlós, úgyhogy az emberek bokától kezdve látszódnak az ablakban?
@nyelv-ész: Köszi a linket! Amúgy Bautzenben és környékén többen is vannak, mint Cottbusban. És valahogy teljesen furcsa, hogy a nemzetiség két fő dialektusát, a felső- és az alsószorbot mennyire megkülönböztetik. Valaki el tudja magyarázni, vagy valami hasonlattal érzékeltetni, hogy mekkora a különbség a kettő közt? Állítólag az egyik inkább a csehre hasonlít, a másik a lengyelre, ez teljesen érthető is. De megértésileg mekkora a különbség? Egymást gondolom megértik, de egy lengyel vagy cseh is érti őket?
@Hamster: Gondolom, olyan méretű panellel építkeztek. A berlini TV-toronyból jól lehetett látni ezeket. De azt meg nem mondom, hogy az eredeti volt-e a homlokzat vagy csak historizáló ....
@Hamster: A szorbokhoz: Az NDK-időkben sokszor jártam Bautzenben, majd az egyesülés után egy rövid ideig dolgoztam is ott a vagongyárban. Élő embert ott szorbul beszélni sosem hallottam (értsd így: hétköznapi élethelyzetben, a gyárban, a boltokban, vagy az autóbuszon. Mindenki egy végletekig elfajzott szász dialektusú németet beszélt.). A nemzetiség jelenlétét csak a kétnyelvű utcatáblák, a pályaudvar felirata, meg a kétnyelvű útirány-jelzőtáblák mutatták. Az NDK-időkben sokkal több szorb felirat volt, a váltás után szinte csak az utcatáblák maradtak. (persze ez 1995-ből megmaradt emlék)

A különbségről egy kézzelfogható: Bautzenben az utcát dróhának és nem drogának hívták, tehát inkább a csehhez közelebbi, h-zó ejtés lehet ott. (mondom, senkit nem hallottam szorbul beszélni) Ez is onnan maradt meg, hogy a lakásom melletti pékségnél lévő utcatáblára emlékszem: Schäfferstraße/Schäfferowa dróha
Az Original Cottbuser Butterkeks fémdobozban első osztályú volt, még a Honi alatt sem tudták elrontani.
@Hamster: Lehet, hogy a térképre nézve meglepő, de a szorb és a szerb nem véletlenül hangzik olyan hasonlóan... A két népcsoport ugyan igen régen elvált, de nyelvükben a mai napig rokonok. A felső- és alsószorb dialektus között a különbség a szerb és a horvát közti különbséghez hasonlítható. Egyébként a szorb a rokonság ellenére hangzásra "keményebb", mint a délszláv nyelvek, kicsit olyan, mint amikor egy német csehül beszél :-)
A romos épületek Toklandiában annak köszönhetöek, hogy tisztázatlanok a tulajdonviszonyok, enélkül meg elég macerás belefogni a felújításba. Patyomkin-épületeket találni Drezdában a Neumarkton is szép számmal.
A lengyel haverjaim a szorbból nem sokat értettek, viszont a csehek a horvátból elég sokat.
@¿Qué tapas hay?: Ehhez képest nagy eredmény, hogy a szász miniszterelnök 2008-tól a szorb származású Stanislaw Tillich. Az a II.vh utáni erőfeszités, hogy Lusatia (Lausitz) szabad állam legyen, megbukott. Tillich az első "szorb" kormányfő.
@PiBá:

Erről dobhatnál valami konkrétumot.

Amit lentebb linkeltél, szerintem az panelnak épült, és később a homlokzatot húzták elé. Én úgy emlékszem, hogy arra panelok voltak a 80-as években.

@¿Qué tapas hay?:

A szorbok főleg a Spreewaldban éltek kint. Nem a városokban. Legalább is 84-ben.

@károly szántana:

De rég hallottam már ezt a szót, hogy Toklandia.....

-------

Erről (Toklandia) egy történet jutott eszembe.

Aki rég jár ide, az tudja, hogy szüleim NDK-ban dolgoztak. Főnökök voltak. A munkásszálló Cottbusban (és NDK-ban) úgy volt megoldva, hogy a panelsoron 2 lépcsőház a magyaroké volt. Ezek ugyanolyan lakásoknak voltak megépítve, de benne magyar munkások laktak, néhol 5-en egy 3 szobás lakásban. Nekem az öregeim főnökök voltak, ezért nekünk önállóan járt egy 3 szobás panel.
Mivel sok külföldi lakott egy kupacban, ezért kerülni kellett az etnikai feszültségeket. Ezt legjobban úgy lehetett elkerülni, ha nem engedik össze a két népet, mikor be vannak rúgva.
Ezért a magyar házak pincéjében működött egy ún. Klub, ahova le lehetett menni inni, a klubbos egy melós volt, és a klubbot működtetni mindig rngot jelentett.
Idővel az etnikai feszültség helyett alakultak ki normális emberi kapcsolatok is a lakótelepen a tokosok és a magyarok között. Tokosnak a németeket csúfolták a magyarok. A németek is néha bejártak a klubba, és szép csendben eliszogattak egy sört.
Papám egyik este lement a klubba, és észrevett egy új arcot. Mivel nem tudta ki az, odament, és magyarul (hogy máshogy) bemutatkozott, és megkérdezte a fickótól, hogy-hogy nem tud róla, hogy már kiérkeztek (Épp 6 új embert várt, akik akkor jöttek kezdeni MO-ról).
A német odafordult, és hibátlannak tűnő magyarsággal.
" Botsch uram, en nem ertem, mert tokosch vadok. " - Direkt német fonetikával írtam.

Sok német azt hitte, hogy a tokos a németet jelenti.

------

A Szorbokról bőven:
de.wikipedia.org/wiki/Sorben
Az Altmarkt régebben:

www.v-like-vintage.net/uploads/images/Cropped700/00043677.jpg
www.kammler-antiques.com/shop/images/AK%20Cottbus%20%20Altmarkt%20111210.JPG
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Bundesarchiv_Bild_183-1989-0907-300,_Cottbus,_Altmarkt,_Apothekenmuseum.jpg

Az Altmarkt Spremberger str. felöli frontján volt egy étterem, ahova előszőr mentünk el ebédelni. Szar volt.

Akik nem voltak NDK-ban:
Egy személy vendéglőben meg tudott ebédelni akár 3-4 márkából is. Ez még az ottani munkásfizetésekhez képest is olcsó volt, ezért ebédelni csak 12-14 között lehetett, és minden étteremben ültetés volt. Meg kellett várni az ajtóban, míg a főpincér méltóztatik odajönni, és asztalhoz kísérni.
Aki eljut Cottbusba:

Múltkor a villamosos posztban sokat írtam a külszíni fejtésekről, egyet látni kell!

A Hams által bejárt dolgokon kívül érdemes még ellátogatni a Branitzer Park-ba is, ez egy csodaszép park.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Cottbus_Branitzer_Park_54.jpg
web5.server1.lohrob.de/visioncontent/bilderdatenbank/071029132711.jpg
img.fotocommunity.com/photos/16404592.jpg
Egy érdekesség: Ezt a képcsőgyárat a japánok építették, 1980-as évek elején. Magyarok is dolgoztak rajta.

g.co/maps/6wzcm

Rengeteg japán járt biciklivel dolgozni. Majd minden japánnak a keze sebes volt.
Egyszer egy magyar megkérdezte, miért sebes a kézfejük állandóan.
Mondják, a biciklipumpától.
/Aki nem látott NDK-s biciklipumpát: www.ddrmoped.de/shop/images/product_images/popup_images/814_0_luftpumpe-simson-schwalbe-kr51.jpg /
Látható, hogy oda kellett szorítani a szelephez, és pumpálni a másik kézzel. Evidens, hogy volt egy kis tehetetlensége, ami miatt a kerékhez szorított kéz egy kicsit mozgott.
A japánok nem jöttek rá, hogy ha a szelepet felső állásba fordítják, akkor a kezüket nem horzsolja fel az aszfalt, amíg pumpálják a biciklit.
A srác, aki megmutatta, minden japán kedvence lett, minden japán hajlongott előtte, amikor találkoztak.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Ilyen pumpa volt az én Simsonomhoz is, de mivel annak a kerekébe több luftot kellett fújni, mint egy bicikliébe, inkább egy autós lábpumpát rendszeresítetem erre a célra.

Az NDK éttermi "kultúrát" mi is megtapasztaltuk. Mikor a félig üres étterembe beültünk, a pincér ki akart minket terelni a bejárathoz, hogy majd ő leültet minket. Először nem értettük, mire ez a cirkusz, de aztán oroszul rászóltunk, hogy ne szórakozzon velünk, hanem hozza gyorsan az étlapot. Mindjárt nem volt fontos, hogy ő ültessen le minket.

Ez egyébként a berlini Szófia étterem volt, ami ottani mércével luxusnak számított, így az ára miatt nem volt zsúfolt.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Én ezt a "Toklandia" szót meg soha nem hallottam, amíg ti nem írtátok itt a kommentek közt, valamikor tavaly. Honnan jön?
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Aha, szóval ez a rész régen is rendben volt tartva, csak pár évenként most is újrafestik, azért látszott vadonás újnak. Milyen hülyék, hisz megvárhatnák, amíg négyzetméteres foltokban esik le a vakolat, vagy amikor az első lehulló kődísz agyonüt valakit :(
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Majd ha idő- és milliomos leszek, akkor megnézek egy itteni fejtést is, addig marad a Rur-vidéki (nem elírás) emlék:
hamster.blog.hu/2009/03/12/kulszini_fejtes
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: "A parképítés egyik zsenije. "
Nídda, aesculusnak új nickje van? :D

Amúgy ilyen helyre szerintem csak a környéken hosszabb ideig tartózkodók jutnak el, pedig klassz. Ezek olyan "rejtett" kincsek, mint a martonvásári kastélypark, a turai rom, hogy még a helyiek se mind tudnak róla, nem foglalkoznak vele, a turista meg ha véletlenül beesik, csak pillázik.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Ha már guglimap, azt nézem, hogy Forst alatt és fölött is van egy-egy ex-katonainak kinéző reptér, egymástól 30 kilométerre se, körülbelül azonos tájolással. Azt olvastam, hogy Cottbusra a hetvenes években ráesett egy MiG-21-es, most már értem, nagy militarizmus lehetett itt is... Mint anno az Ostseenél, ahol sikerült egy rakétabázis és egy szovjet lőtér közt megszállni, ahol a partmenti úton a legtöbb jármű Volksarmee-s IFA volt, és egyszer meg a part mentén éleslövészetet csináltak vöröscsillagos MiG-23-asok, amik az üdülőt szegélyező fák koronája fölött pár méterrel közelítették meg a célokat (amiket nem láttunk, csak a gépágyú-ugatást hallottuk, de olvastam, hogy egy közeli félsziget a mai napig le van zárva a lőszermaradványok miatt, szóval szerintem oda mehettek).
@nyelv-ész: Ez nekem is megmaradt, hogy sorba kellett állni, meg hogy nem lehetett csak úgy egy nem használt széket elhozni a szomszéd asztaltól, mert mit képzelünk, inkább ne üljön a gyerek, hanem menjen ki és várjon, meg ilyenek. Ezek az emberek vajon ma teljesen lazán német polgárok, vagy ma is ilyen élére vasalt vaskalapok (németes kiejtéssel)?
Na, még egy dolog, ami bennem ragad, ha nem írom le most: annak idején, amikor (többek közt) Cölnből és Crefeldből Köln és Krefeld lett, Cottbussból is megpróbáltak Kottbust csinálni. Berlinben ma is Kottbusser Tor megállója van a metrónak, eközben a város harciasan megmarad a C-betűs írásmód mellett, hogy végülis az maradt a hivatalos. Tök furcsa.
@Hamster:

Régen Magyarországon a betelepült svábok télen-nyáron a rövid bőrnadrágjukban jártak (Lederhose). Télen libabőrös volt a lábuk,mint a libáknak. Más szóval tokos, mint a libáknak (Libatok). Na az akkori magyarok mondták rájuk, hogy tokosok. Később az NDK-sokra kezdtük el mondani.

"Ezek az emberek vajon ma teljesen lazán német polgárok, vagy ma is ilyen élére vasalt vaskalapok (németes kiejtéssel)? "
- Sima mezei német polgárok. Hidd el, nem venni észre a különbséget. Egyébként a nyugati oldalon is voltak-vannak ilyen fura emberek, de ott nem tudják kiélni magukat a szolgáltató szektorban, mert mára a második generációs törökök (Akik büszkén németnek vallják magukat) lenyomják-kinyomják a vaskalapokat a szolgáltató iparból. Igaz, ők már a ló másik oldala.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:
Nem tudok konkrétumot küldeni, mert sajnos németül gyakorlatilag csak sört tudok kérni :)
Arra emlékszem, hogy az utcán állva régies házakat láttam, majd a tv-torony kilátószintjéről a régies homlokzat mögött panelházat láttam. Amikor lejöttünk, megnézünk, hogy jé, ezek tényleg ilyen házak. De ez már vagy 20-25 éve volt ...
@Hamster: Ja, meg a boltok, dettó ugyanez. Cipőbolt, a bejáratnál hosszú sorral, bent meg három vásáró, akit öt eladó figyel árgus szemekkel. Nem kiszolgál, mert egyrészt a bolt önkiszolgáló, másrészt meg hát szocialista öntudat is van a világon, elvégre nem úri világ lakája egy bolti eladó, hogy ott hajbókoljon a vevő előtt.

Mi, bunkó magyarok meg simán bementünk sorbanállás nélkül, vettünk öt pár Salamandert annyiért, amennyiért itthon egy Alföldi papucsot kaptunk volna, ott meg néztek ránk, hogy biztos megjöttek az amcsi milliomosok.

A kijáratnál meg volt külön egy eladó, akinek csak az volt a dolga, hogy a kifele haladó vevőtől elvegye a kosarat, és odaadja az egy, azaz egy darab szerencsés sorbanállónak, aki imígyen bebocsáttatást nyert a konzum szent templomába, akarom mondani, az öntudatos munkásosztály igényeit kielégítő kiskereskedelmi egységbe.
@Hamster:

Itt is volt katonai reptér. Föld alatt. Nem tudom pontosan belőni hol, de valahol ezen a szakaszon. (BS 87 mellett)
g.co/maps/z3h3n
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: A földalatti repterekben nem hiszek, általában cska a fedezéeket védték, itt meg különösen fura lett volna még egy reptér, mert a berajzolt ponttól délre 10 kilométerre van egy rendes reptér :)
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: "A tököli alatt is van állítólag még egy reptér."

Már hogy, a beton alatt? Jól elrejtették, hogy senki nem vette észre, mindenki el volt foglalva a felszínen álló MiG-ekkel :)
Ültetés nekünk is megvolt a Tenger gyümölcsei étteremben az Alexon. 10-12-en akartunk beözönleni, meg mi majd összetoljuk az asztalokat, mert csoport lennénk. Pincérek nem így gondolták, bele kellett törődnünk. Cserébe bemutattuk a magyar kulturát, egymáshoz átkurjantgatva kommunikáltunk :D
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: hehe, ha a pumpa tamagocsi lett volna, kétezred másodperc alatt kitalálják hogy kell működtetni, fél másodperc múlva pedig jobbat fejlesztenek. :)
@PiBá:

Sokkal inkább azt tudom elképzelni, hogy a panel elé építettek egy új-régi homlokzatot. Az NDK építőiparra az olcsóság volt a jellemző, még egy igényesen kivitelezett épület esetében is.

@milliliteratura: :))))))
@Hamster: @Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: ezeket a földalatti reptereket nem értem, hogyan száll fell? vagy csak karbantartás, tárolás van ott, mint a repülőgép-anyahajón?
@milliliteratura: :)
... és így született meg a kompresszor. :)
@Hamster: @Rocko-:

Feltúrtam pár német fórumot.

A föld alatti reptér egy pince, ahol tárolták a gépeket, és
valószínű katapult segítségével mint az anyahajóról, csak felszállni tudtak. Máshol szállt le a gép, és került utána ismét le a föld alá.
Ezek a leszállópályák általában autópályán voltak a közelben, ahonnan a gépet aránylag gyorsan és könnyen lehetett visszaszállítani a föld alatti bunkerbe.

Annyit bírtam kihámozni, hogy Berlin környékén mindenképpen volt ilyen, de nem tudja senki hol és mennyi. Amit én bejelöltem, a mellett az szól, hogy az erdő melletti út nyílegyenes volt, és elég széles ahhoz, hogy leszáljon rajta egy gép.

Az is lejött a fórumokból, hogy mindenhol pletykáltak róla, hogy a falu mellett van ilyen reptér, de ezek számát reálisan max 2-3 db-ban adják meg a józanabb becslések.

Ha van is ilyen, biztos, hogy a jelenlegi hadseregnek nem áll érdekében mesélni róla, ugyanakkor a III. birodalom a háború alatt próbálta a reptereit elrejteni, ez tény, mint ahogy az is tény, hogy voltak már akkor is föld alatti hangárok.

Valószínűleg a teljes igazságot nem fogjuk egyenlőre megtudni.
@Rocko-: :) akkor ezt is a kommunizmusnak köszönhetjük.
@milliliteratura: persze, azért ugyanaz a szó eleje.
kommunizmus, kompresszor, kommüniké, kompót. ja nem, nicht kompót.
@Rocko-:
Ha végiggondoljuk, hogy 39-ben már augusztus közepe felé ún. tábori repterekre vitték a gépeket, akkor tök logikus, hogy a radartechnika fejlődésével szükégessé vált az ún. tábori repterek jobb elrejtése.

39-ben ezek a tábori repterek pl egy útszéli fasor fedezékét jelentették. Belátható, hogy egy küszöbön álló háborút el lehet veszíteni azzal, ha a légierőt már az első órában az ellenség porrá zúzza, mint például az izraeliek tették ezt az arabokkal 67-ben.
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: persze, érthető, csak a 'föld alatti reptér' alatt nem igazán ezt érti az ember. :)

és tudom, ezért idéztem.
de így jobb: www.youtube.com/watch?v=FfZgc3bXPGM
:)
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:
Ezen rajta van a ház, ahol laktunk, a bolt, ahova leküldtek mindig vásárolni, és a volt iskolám melletti kereszteződés is mai állapotában.
Közben a másik posztban a mozi neve,amire nem emlékeztem, ami az Altmarkt mellett volt, eszembe jutott:

Kammerlichtspiele
@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn: Ha a hangár bújtatva van, az még nem föld alatti reptér! Az NDK-ban (is) sok helyen voltak egyenes autópálya-szakaszok, ahol nem volt középső zöld sáv, de voltak félreállóhelyek. Berlin környékén mi si átmentünk egy ilyenen, de Brno és Prága közt a cseheknél is felismerhető egy ilyen. Nálunk valamiért nem szórakoztak ilyenekkel, hanem fűre szálltak le, plusz volt egy csomó elszórt tartalék/be nem fejezett reptér, mint mondjuk Mezőkövesd mellett, amit tán egyszer, valamelyik másik reptér felújításakor használtak a szovjetek:
maps.google.com/maps?q=mez%C5%91k%C3%B6vesd&hl=hu&ie=UTF8&ll=47.814653,20.636101&spn=0.085189,0.154324&sll=37.0625,-95.677068&sspn=50.956929,79.013672&hnear=Mez%C5%91k%C3%B6vesd,+Magyarorsz%C3%A1g&t=h&z=13
vagy Csákvár:
maps.google.com/maps?q=s%C3%A1rr%C3%A9t&hl=hu&ie=UTF8&ll=47.352053,18.428621&spn=0.021486,0.038581&sll=47.814653,20.636101&sspn=0.085189,0.154324&hq=s%C3%A1rr%C3%A9t&radius=15000&t=h&z=15

A fűről üzemeltetést meg rendszeresen gyakorolták, Kilitin, illetve a magyarok asszem inkább Kenyeriben:
www.kerozingozos.hu/wp-content/uploads/2010/04/21grass2.jpg

Földdel fedett betonfedezékek meg az aktív repterek közül KEcskemté kivételével mindenütt voltak itthon is.
@Hamster: Egyébként szükség esetén vélhetően reptér lett volna az Ügető is, és a Felvonulási tér se biztos, hogy véletlenül volt betonlapokkal fedve. Kérdés, hogy ezeket korszerű gépekkel mennyire tudták volna használni.
@Hamster: Hogy ilyen gépek szálltak-e fel Kenyeriböl, azt nem tudom, de ha Pápáról voltak is, a Ság-hegy körül szoktak fordulni, a hegynél (278 m t.sz.f.m. kb 150 m a környezetböl) nem sokkal magasabban repülve. a polcon a tányérok zörögtek. Egyszer egy pilóta elvétette a kanyart és Mesterinél lezuhant. utána egy jó ideig csend volt (szó szerint)
süti beállítások módosítása