Tavaly Ostravából hazafele jövet sikerült egy kis időt kedvenc felső-sziléziai villamosaim közt tölteni. Persze, ha ránézünk a térképre, rögtön láthatjuk, hogy a "hazafele jövet" enyhe eufemizmus a "legalább 150 kilométeres kitérő" szókapcsolatra, de ez az üzem szerintem bármikor megér egy kis plusz zötykölődést. Ráadásul a hely meghálálta érdeklődésünket, mert az egyik első jármű, amit láttunk, egy 1951-es gyártású kéttengelyes volt, ami egy teherkocsit húzott - indulhat ennél jobban villamosvadászat?
Aki most kapcsolódott be, és az első mondatban található linkre se kattintott rá, szégyellje magát annak csak annyit mesélnék Felső-Sziléziáról, hogy egy iparvidéki konurbációról van szó, melynek Vas-megyényi területén két és fél millióan élnek (azaz tízszer annyian, mint Vas-megyében). A népsűrűség persze kisebb, mint mondjuk a budapesti agglomerációé átlagban, viszont itt a városok közti üres területek sem igazán üresek: bányák, hatalmas üzemek maradványai, medőhányók tarkítják őket. És sínek, többek közt villamossínek, a helyközi közlekedés hagyományos eszköze itt ugyanis a tuja.
Tipikusan vegyes felső-sziléz táj: balra valami kohó vagy erőmű, kéményekkel és hűtőtornyokkal, előtte lakótelepek, jobbra egy vár, középen pedig piros villamos dülöngél egyetlen vágányon. Persze várból igazából csak ezt az egyet láttuk, de bástyák nélkül is van egyfajta történelmi turmix hangulata a területnek: a keleti széle orosz fennhatóság alatt volt egy ideig, ami faépítésű házak formájában ma is tetten érhető, nyugat fele német (bányász)városokat (Chorzów, Gliwice, Bytom, Zabrze) találunk, míg Katowicére annyira erős modern, szocmodern és mai rétegek rakódtak rá, hogy csak néhány helyen lehet a porosz nagyvárosi hatást érezni. Az egészhez hozzátartozik egyfajta Miskolc-Avas/Ózd-jellegű leépültség, szegénység és elhanyagoltság is, ami a vágányok minőségén különösen jól tetten érhető; nézzük csak, időnként hogy bólogatnak-szambáznak a járgányok:
Az első két snitt tudatosan szép környezetben készült (ne riasszuk el azt, aki rákattintott a lejátszásra!), a harmadik kissé zajos és remeg, de azért vicces, a 0:50-nél látható pályahiba viszont olyan, hogy annál nálunk már tutira leállítanák a forgalmat. Itt viszont csak lassítanak :)
Illusztrációként: a fentebbi vágány igazából kettő, utasszállítás zajlik rajtuk, ráadásul egy jókora kocsiszínbe is erre vezet az út. Egészen hihetetlen, hogy az amerikai licensz alapján Csehszlovákiában épített Tatrákról engedély nélkül koppintott, majd helyben tovább alakítgatott járművek mit ki nem bírnak!
Ez a blogbejegyzés csak ízelítő volt - később lesznek további képek (és videó is), csak akartam végre valami mást is mutatni, mint sárga villamosokat a hóban :)
Ez megy most