Eredetileg Liszt Ferenc 2. Magyar rapszódiájáról akartam írni, illetve arról, hogy a rajzfilmkészítők valamiért nagyon szerették azt, és már majdnem nekiálltam megírni a bejegyzést, amikor az elég részletes angol Wikipedia bejegyzés mellett rábukkantam egy magyar oldalra is, amin már írtak erről... úgyhogy úgy döntöttem, inkább megint beletúrok Ab villamosos képei közé. Korábban általában megpróbáltam egy-egy téma köré csoportosítani a képeket (az utcán látható autók, a járókelők öltözködése, reklámok, a villamosok különböző fajtái), most inkább csapongani fogok.
Újpest városközpontot látjuk, ami a homlokzatok kopottsága és a kosz ellenére is városiasabbnak tűnik ezen a képen, mint manapság. A közlekedésbarátoknak pedig egyenesen lakoma a sok látnivaló: 2000-es ikerkocsi, Zsiguli, ős-Audi (aki ennyiből megmondja, hogy 60-as vagy 75-ös, az nagyon tud), Ikarus 556... De vajon minek a kéménye füstölög annyira a távolban?
Ennek a képnek egy testvére már szerepelt itt, a rajta látható Csepel teherautó miatt - ezt most az utasok miatt teszem be. Az az úr hátul vajon azért tárja szét a kezeit, hogy "fedezze" a mögötte biciklivel leszálló családtagját? És vajon a kalapos úr az első ajtóban mennyire élvezhette a peron nélküli megállót? Közlekedésbarátok megfigyelhetik a két pótkocsi eltérő ablakmagasságát: az egyiken meghagyták az ablak fölötti szellőzők helyét, a másikon nem. De a színes festésű Ikarus 620/630-as se rossz. Ja, aki nem ismerné fel, még mindig Újpesten járunk, az Árpád úton.
Amikor elkezdték építeni a metrót az Élmunkás (ma Lehel) tér környékén, a Váci úti villamosokat a Dráva utcától befelé a Dózsa György útra és a Lehel utcába terelték. A háttérben a tavaly lebontott Volga Szálló tömbje látható, a villamos körül pedig mindenütt a KGST gumikerekű csodái: a zebránál talán egy IZs (a fényszórók kicsit furcsák, szóval ezt valaki megerősíthetné), a jobb szélen egy ZSUK, a távoli sarkon egy Barkas és talán egy ponyvás Zsuk. A "céges" autók hátfalára nagy méretben felfestett rendszám tipikus emlék kiskoromból - így rosszabb minőségű trafipax-felvételről is le lehett olvasni őket, vagy miért volt ez divatban?
Ha rajtam múlna, minden egyes ilyen bejegyzésbe tennék képet a Jászai Mari téren végállomásozó 15-ös villamosról. És mivel ez csak rajtam múlik, (legalábbis most) teszek is :) Sajnálom, hogy nekem ez a vonal (is) kimaradt, mert úgy képzelem, hangulatosak lehettek az árnyas Pozsonyi úton sivító Stukák!
Ilyesmi képet akár most is lehetne készíteni - de csak nagyjából, mert a trafik nincs már ott balszélen. A nézelődésen kívül töltekezzünk fel a vidám, napfényes színekkel, mert két szürke életkép következik:
... az 51-es villamos menténről. Épül a metró a KöKi felé: a 13-as villamos Kőbánya felé tartó vágányát felszedték, de az 51 és 51A még mindig jár. Közlekedésbarátok megint csámcsoghatnak: a két pótkocsit egy 2500-as motorkocsi vontatja - ebből a sorozatból a legtöbb ikresítve lett, a képen látható 2518-as volt az egyik kivétel az ötből.
Itt már kicsit kijjebb járunk, úgy tippelem, a használtcikkpiaci végállomás előtti egyvágányos szakaszon. Sajnos ez a vonal szintén teljesen kimaradt gyerekkori emlékeimből, még kocsival se jártunk a környékén.
Első pillantásra ez a kép akár a kilencvenes években is készülhetett volna, pedig nem, hiszen akkor már rég nem álltak meg a 4/6-osok a Visegrádi utcánál. Persze a Bihari János utcából kikanyarodó sínpár se semmi! És egy rejtvény: vajon honnan készítette Ab ezt a képet? Akinek pedig ez túl egyszerű, még egy: miről nevezetes - közlekedésrajongásilag - a középen látható, felállványozott tornyos épület?
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a fotósnak, Ab van Donselaarnak, és Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most