Általában témakörök (korszak, típus, alkalom, stb.) szerinti mappákba szoktam rendezni Ab van Donselaar régi villamosos felvételeit, de a most következő képeket tartalmazó könyvtár neve egyszerűen csak ennyi volt:"szép".
Az egyvágányú 8-as villamos az újpesti piac mellől járt az Egyesült Izzó háta mögé, a Megyeri útra. Itt éppen előbbihez érkezett meg 1976. augusztus másodikán, valamikor dél körül; többségében idős utasokat látunk lekászálódni az 1908-as gyártású favázas tujáról.
A 11-es mindkét végállomása azonos volt a mai 17-esével, de az útvonaluk eltért: emez az Amfiteátrumtól a ma ismét Pacsirtamezőnek hívott Korvin Ottó utcán ment a Flórián térig, majd kanyarodott a Bécsi út felé. A viszonylaton mindenféle típus felbukkant az utolsó években, itt éppen egy acélvázas "ezrest" látunk a Margit híd budai hídfőjénél levő végállomáson. A tujáról lekászálódó utasok ruházata alapján úgy sejtem, 1979. április kilencedikén nem volt túl meleg.
Ab 1976. október 18-án készítette ezt a képet a Váci úton, az Árpád úti megállónál. A kerek sorszámú "ezres" ekkor már 64 éves volt, de még hét év hátra volt pályafutásából. Aki egyébként ma látni szeretné ezt a kocsit, a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban megteheti! Egyébként egész komoly dugónak tűnik ez a sok feltorlódott autó balra, mennyire volt ez jellemző akkoriban?
Egy nappal korábban se volt jobb idő, mégis rettentő hangulatosnak tartom ezt a képet, a Jászai Mari térről épp elinduló 15-ös - sőt: 15A - villamosról. A "Stuka" indításjelző lámpája már világít, kicsit hátrébb egy Zsiguli közeledik? áll? embert viszont sehol nem látni, csak a fotós állt ki az esőbe, meg a madarak gubbasztanak a dróton.
Ború után egy kis napsütés: 55-ös villamos halad a belváros felé a rákospalotai Fő utcában, középbejáratú pótkocsival, ahogy illik. Az előtérben szinte költői a kátrányozott faoszlop betonlábának döntött bicikli, jobbról pedig a 43. számú Állami Építőipari Vállalat MAZ teherautója dugja az orrát a képbe.
Az 55-ös belső végén, a Visegrádi utcában egy 33-ast látunk egy hasonló szerelvénnyel, mellette Skoda (LIAZ) kukásautó, a klasszikus, gömbölyű felépítménnyel, amit talán még a jónevű "Keller und Knappich, Augsburg" készített - a cégnév rövidítéséből jött a "szemétgyűjtő edény" jelentésű kuka szavunk. Jobb szélen egy kalapos-botos öregúr sétál komótosan a Nagykörút vagy a Nyugati felé - nem kell sietnie, se emberek, se autók, se villamosok útját nem zavarja.
"Mikor indulunk már?"-kérdezi talán az idős hölgy a Gróza Péter rakparti vágányfelújítás miatt a Szarvas térre terelt 9-es villamos ablakában. A kabátos úr a peronon vajon a végállomási személyzet tagja?
Gyönyörű habos-babos felhők alatt halad Pest felé ez a hármas UV a 4-esen. Van egy érdekessége ennek a képnek, valami, amire talán már nem nagyon emlékszünk, pláne a közelmúlt hídfelújításos felhajtása után. Vajon mire gondolok?
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - és kérlek, ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!
Ez megy most