Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (91) autók (82) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (7) basel (7) bbc (8) bécs (44) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (771) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (82) búvár (11) bytom (5) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (38) csak egy videó (262) csehország (48) csehszlovák (31) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (10) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) emlékek (5) énblog (395) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (22) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (27) felső szilézia villamos (24) fényvillamos (14) ferihegy (35) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (64) gibson (9) gitár (34) gmap (17) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (32) gyermekvasút (25) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (5) hampage (315) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (30) híd (29) (33) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (117) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) Karl Holzinger (5) kassa (11) katowice (6) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (825) képregény (95) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (12) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) közlekedés (344) kritika (71) kulfoldi szemmel (78) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (46) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (10) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (126) mozdonyok (19) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (54) nagypolszki (6) németország (310) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (220) nosztalgiabusz (25) nosztalgiavillamos (75) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (102) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (7) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (33) panoráma (108) paródia (5) pcc (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (17) popkultúra (120) pozitívum (12) pozsony (41) prága (18) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (127) repülőgép (43) repülőgépek (76) repülőnap (34) repülőtér (20) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (102) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (203) tapolca (6) társadalom (5) tatra (21) taurus (7) technika (52) technikatörténet (52) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (355) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (89) überzenészek (17) utazás (311) utcakép (169) uv (36) vár (11) várnegyed (8) város (396) városkép (87) városliget (8) vasút (458) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (754) villamos (664) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (272) zene (191) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Útközben Felső-Sziléziában

2013.07.27. 20:10 :: Hamster

Az útileírás második részét ma se sikerült megcsinálni, de legalább elkezdtem, ami ilyen időjárás mellett szerintem már önmagában is eredménynek könyvelhető el :) Vannak viszont képek, amik kimaradtak a villamosokra koncentráló oldal anyagából, ezeket annak idején inkább ide töltöttem fel. Ideje felhasználni őket (párat még feltettem melléjük)!

katow268.jpg

Chorzów felől Katowice központja felé menet. Szerintetek miből van az úttest? Úgy néz ki, mintha viacolor lenne, az meg mintha nem erre való lenne :O A környék közúti infrastruktúrája felemás: Rybnik környékén régi 3-as utas hangulat volt, ugyanakkor Gliwicétől olyan soksávos gyorsforgalmi utak és autópályák járják át az iparvidéket, hogy az ember csak nézett. Pláne, hogy némelyik öt éve még nem is volt ott!

ut__6275.jpg

Mondjuk ez itt fent pont megvolt akkor is, ráadásul nem is autópálya, hanem gyorsforgalmi út: a Drogowa Trasa Średnicowa. Ha minden igaz, ezt még a nyolcvanas évek közepén kezdték építeni, majd félbehagyták, hogy a kilencvenes években legalább egy részét befejezzék. Érthető módon a Katowicéhez közelebbi részét, ahol a városközpontban alagút is van, meg toronyházakkal szegélyezett rész, hogy az ember úgy érezze, hirtelen egy másik bolygóra került :)

ut__6302.jpg

Az előbbi úthoz jól passzolt Będzin felé menet az S86-os, amit a hetvenes-nyolcvanas években építettek, és ami igazából nem is része a nemzeti gyorsforgalmi úthálózatnak, csak úgy megcsinálták, hogy legyen. Ahogy elnézem, itt azért történt bővítés a hetvenes-nyolcvanas évek óta...

ut__6497.jpg

... amire szükség is lehetett, mert a délutáni csúcsban még így is bedugult :)

IMG_6409.JPG

Będzintől Dąbrowa Górniczáig (bevallom, ezeket a karaktereket csak kopipészteléssel bírtam előállítani:) szintén nem semmi városi utak közepén követhettük a villamost, és ez rádöbbentett, hogy tulajdonképpen csoda, hogy a szóló kocsikkal közlekedő villamos még egyátalán megvan. Igaz, errefelé kevésbé flancos buszokkal találkoztunk, egészen pontosan jórészt Ikarus 280-asokkal. Vajon ha itt is leesik valami támogatás új buszokra, nem fog ugyanaz történni, mint Gliwicében?

IMG_6503.JPG

Amikor aztán elindultunk hazafelé, jobb állapotú utakkal találkoztunk, mint 2008-ban, ugyanakkor továbbra is vicces volt, ahogy a kétszer két sávos, elválasztott útpályán egyszercsak lámpás kereszteződés volt...

IMG_6498.JPG

... na meg lámpátlan zebrából is volt néhány. Persze ez a szakasz még mindig jobb volt, mint a falvakon át kanyargó kétszer egy sáv, de akkor is elég veszélyesnek tűnt.

IMG_6500.JPG

Végezetül meg kellett örökítenem a helyi forgalomfigyelő kamerák felszerelési módját is. Viccesen néztek ki, na :)

15 komment

Címkék: utazás képek lengyelország felső-szilézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr425429018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M3-as, főleg a 3. kép. Lámpás kereszteződés meg a Szerencs utca. :)

"soksávos gyorsforgalmi utak és autópályák járják át az iparvidéket, hogy az ember csak nézett. Pláne, hogy némelyik öt éve még nem is volt ott!" - I P A R ???? Ezt qrwára nem értem, nálunk miért nyírták ki, pedig lehetne itthon is, voltak jól működő gyárak.
OFF
A speciális karaktereket így tudod beírni:
AltGr+6 utána a vagy e:
ą ę
ON
@cyan:
Sajnos Magyarország a földrajzi adottságai miatt "igazi" nehézipart sosem fog tudni eltartani, nincs feketekőszenünk, nincs vasércünk sem más acélötvözőnk. Viszonylag jelentős bauxitkészleteink voltak, de kimerültek, és a környezeti kár, amit okozott, még sokáig problémát fog jelenteni (lásd Kolontár). Lehetne viszont a mezőgazdaságra épülve élelmiszeriparunk és a mezőgazdaságot kiszolgáló gépgyártásunk, de egyik sincs :( Lehetne továbbá textiliparunk, de Kínával és más ázsiai országgal szemben nincsen esélyünk. Lehetne komolyabb vegyiparunk, de az is bizonytalan lenne, a nyersanyagfüggés miatt. Végezetül lehetne mikroelektronikai iparunk is, de ahhoz meg sok okos ember kéne :)
Világmegváltás vége :)
@cyan: Ekkora ipar nálunk sose volt, itt elképzelhetetlen mennyiségű kőszén van, meg mindenféle fémek is. Ózd vagy Diósgyőr ilyen kis manufaktúra ehhez képest. És rettentően leépült, szennyezett is, alapvetően el nem irigylem tőlük.
@cyan: 3.-as kép nekem inkább M1-M7 közös szakasza Budaörsnél.
@Trónkövetelő: A bauxittal az a baj, hogy nem kimerült, hanem egyszerűen nincs annyi, és olyan koncentrációjú, hogy érdemes legyen kitermelni. Régen a SZU minden alumíniummennyiséget hajlandó volt felvenni, a magyar államnak minden 1ft-nyi kitermelt, és a SZU-ba küldött bauxit mellé egy másik forintot kellett tenni, hogy üzemeltethető legyen a dolog - ezt a ruszkiktól meg is kaptuk anno. Mióta nem kapjuk, azóta a kitermelés is olyan, amilyen...
"ugyanakkor továbbra is vicces volt, ahogy a kétszer két sávos, elválasztott útpályán egyszercsak lámpás kereszteződés volt..."
miért? ilyenek vannak nálunk is.
bár van hogy a lámpát is lespórolják.

"... na meg lámpátlan zebrából is volt néhány."
vagy a zebrát.

"Végezetül meg kellett örökítenem a helyi forgalomfigyelő kamerák felszerelési módját is. "
engem a lámpa jobban érdekel. mitől fordult el 90 fokkal a búra? és a sárgát miért kell kimaszkolni?
@cyan: "I P A R ???? Ezt qrwára nem értem, nálunk miért nyírták ki"
épp az volt az érdek.

@Trónkövetelő: "Sajnos Magyarország a földrajzi adottságai miatt "igazi" nehézipart sosem fog tudni eltartani"
van mit bányászni.
@Rocko-: "van mit bányászni"
Hát konkrétan szerintem Felső-Sziléziéban több. Például szerintem anno a magyar gőzmozdonyok is lehettek volna jobbak, ha sziléziai szénnel fűthették volna őket. Feketekőszén, nem barna meg lignit ám! És képzelj el egy megyényi területet, ahol ezt kitermelik, felhasználják, vasat/acélt is gyártanak (vasércük is van), abból meg konkrét dolgokat. Például a budapesti ALSTOM metrókat is Chorzówban gyártották, a gyárat régebben Konstalnak hívták, és tutira több villamost épített, mint mondjuk a Ganz, egyszerűen mert a saját piac annyival nagyobb volt. És az csak egy kisebb gyár azon a területen. Nézegesd a műholdképen, tele van akkora üzemekkel, hogy ihajj, a Ruhr-vidékkel egy nagyságrend, nem Miskolccal. És mondom, ennek jó része ma be van zárva, Bear Grylls is ott villogott valami műsorban, amikor posztapokaliptikus gyártelepen túlélősködött. Képzelj el több kerületnyi Ganz-MÁVAG-telepet és józsefvárosi piac/pályaudvart, na, ilyenek mellett robog el néha az ember az interurbán tujákkal.
@Rocko-: nincs az elfordulva, balrakanyarodást+visszakanyarodást jelez, szvsz. (a lengyel dizájn elég ortopéd tud lenni. míg a csehek csak szimplán bumfordi dolgokat csinálnak, a lengyelek viszont bumfordi ÉS ronda dolgokat :)

a kimaszkolás meg nem feltétlen hülyeség, én már láttam olyat, hogy valaki bemozdul a szomszéd lámpára, osztán satufék+tolatás, amikor leesett neki a szitu :)
(miért épp a sofőrök közt ne lenne hülye/szórakozott?)
@milliliteratura: ha gyárilag ilyen, akkor valóban hülye, félreérthetú a dizájn.

a hülyék meg hülyék, nem hozzájuk kell igazítani a világot, hanem nekik kéne igazodni.
@Rocko-: Lengyel táblák (meg egyéb közúti jelzések) tényleg elég "érdekesek", egyik amit megfigyeltem, hogy mintha csak egyenesekkel rajzolnának. Na ez mondjuk a visszaforduló sávot jelző nyílnál nagyon vicces eredményre vezet.
@Hamster: hamár Lengyelország, Krakkóban fotóztam párat, úgyhogy ha kell pár béna mobilos kép tujákról, csak szólj :-)
@SomiTomi: Saját képből is rengeteg feldolgozatlan van, úgyhogy köszönöm szépen a felajánlást, de inkább majd egyszer én is elmegyek végre Krakkóba :)
Szilezia valoban a Ruhr-videkkel egy kategoria, es hozza kell adni, hogy az ipari forradalom idejen harom birodalom kezdte el itt banyaszni a szenet es gyartani az acelt. Igazabol Szilezia csak az iparvidek felere adekvat nev: a tortenelmi Szilezia az Odra folyo felso vizgyujtoje, kb a mostani nemet hatarig (a Nysa Łużycka/Neisse torkolataig). Ha valaki a terkepre nez, akkor latszik, hogy Katowice es videke aprocska resze e hatalmas teruletnek: nagyobb resze nyugatra van (Also-Szilezia Wrocław kozponttal, Opolei es Cieszyn-i Szilezia). Szilezia keleti hatara az Odra/Visztula vizvalaszto kornyeke es igy a Katowice kornyeki iparvidek ami ma a Szileziai vajdasag nevet viseli, csak felig a tortenelmi Szilezia resze. Ez a 18. sz. kozepeig osztrak volt, aztan a poroszok elhoditottak. A kornyek keleti fele nagyobb reszben a Dąbrowa-i iparvidek (Zagłębie Dąbrowskie), ami a XIX sz. elejen az Orosz Birodalom resze volt (fobb varosok: Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, kicsit tavolabb Zawiercie), kisebb reszben pedig a Habsburg Birodalom hoz tartozott (Jaworzno es kornyeke, a mai Kis-Lengyelorszagi vajdasag hatara a regi osztrak hatar).
Nomarmost ahogy a harom birodalom elkezdte szipolyozni a szenet, acelt es egyebet, ugy epult ki az iparvidek mindharom resze sajat tempoban es stilusban. A legviccesebb az, hogy hiaba mar 70 eve lengyel terulet az egesz, es a nemeteket nagyreszt kitelepitettek, az emberek meg mindig a regi hatarok szerint hatarozzak meg magukat es ha tajekozatlansagbol pl. Sosnowiec-et egy helyi fule hallatara leszileziazod, akkor jo esellyel szedheted a labad mielott rossz vege lesz ;)
@tom-a-hawk: Igen, ez a szétszabdaltság durván észrevehető ma is, Sosnowiec keleti végétől például láthatóan "oroszosodik" az utcakép, olyan faépítésű házakkal, amiket onnan nyugatra sehol se láttam. Bytom, Chorzów, Zabrze és Gliwice meg egy az egyben tetszőleges porosz iparváros, rettentően lerobbanva (főleg Bytom). Katowice környéke meg valahogy lebeg a kettő közt, inkább "németes", de csak annyira, mint mondjuk Ostrava (ami ugye mittudomén... '41-ig Sziléz-Ostrau és Morva-Ostrau volt... az ott élőknek se volt egyszerű élete).

Mindezzel együtt nem tudok jobb nevet a helyre, mint a "felső-sziléziai iparvidék".