Nemrég volt nyolcvan éves a budapesti troliközlekedés. Én nem igazán vagyok "trolis", és külföldi barátaimtól is viszonylag kevés trolibuszos képet kaptam, a jelek szerint elsősorban ők is a vaskerekűekre koncentráltak, Peter Haseldine azonban mintha minden elektromos közlekedési eszközre lőtt volna. Neki köszönhetően most be tudok mutatni néhány - azóta megismételhetetlenné vált - régi életképet:
A Könyves Kálmán körútról az 1-es villamos meghosszabbítása miatt (egészen pontosan 2000. június 16-án) szedték le a trolibuszokat, és az ezzel kapcsolatos építkezés során tűntek el az út szélén futó villamossínek is. Ha kicsit több élet lenne a Népligetben, ma is járhatna ide csáposbusz, mondjuk a Diószegi Sámuel és az Elnök utcán át, ahol talán még ma is fent van a trolivégállomáshoz vezető kezelővezeték, amit egykor a garázsmenetek használtak. Ma már elég nehéz elképzelni, de egykor akkora élet volt a Népligetben, hogy a villamostársaságok több irányból is igyekeztek megközelíteni, csak azért, hogy az utasok ne a másik céggel menjenek oda szórakozni...
A 75-ös trolit '54 utolsó napján adták át, és akkora forgalma volt, hogy egy idő után pótkocsis trolikat kellett bevetni rajta. Aztán a hatvanas évek második felében ide csoportosították a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) és a trolit üzemeltető Fővárosi Villamosvasút (FVV) saját építésű csuklósait, melyek közül az egyiket itt is látjuk - ezek innen mentek nyugdíjba '76-ban. Ahogy elnézem, a fákon túl látható épület is akkor kezdett el komolyan kopni - sajnos azóta se tették rendbe.
A Liget eme sarkát, az Ajtósi Dürer sor és a Dózsa György út szegletét Fáskörnek hívta egykor a pesti nyelv, és érdekes módon ez az elnevezés a trolisok közt ma is él - legalábbis én csak tőlük hallottam élőbeszédben. A 79-es troli ma is itt kanyarodik, a háttérben látható 72-es (tudom, nehezen olvasható, de az) azonban '77. május 2-án átkerült a Hermina (akkoriban Május 1.) útra.
Megint 72-es, ezúttal a Hősök terén. Az érdekesség kedvéért említeném meg, hogy nem ugyanott jött idáig, mint ma a 75-ös és 79-es, hanem - a többi járattal együtt - a Felvonulási tér mögött vágott át a fák közt, egészen '85 decemberéig. A képen látható ZiU-5-ösök egyébként nem voltak korszerű vagy kényelmes jószágok, de elég jól néztek ki, nem?
Sokáig a Váci út/Dózsa György út kereszteződésénél, a ma már nem létező Volga szálló mögött volt a 75-ös és a 79-es végállomása is. '78 februárjától aztán - a megszűntetett 15-ös villamost pótlandó - a 79-est meghosszabbították a Budai Nagy Antal utcáig. Hogy most éppen mi meddig jár, azt nem is nagyon tudom követni :)
A Budai Nagy Antal utcában ma is járnak trolik, de másként, mint '76-ban: hogy ne kelljen a 15-ös villamost keresztezni, akkoriban még a maival ellentétes irányban fordultak, csak egyetlen sarkot haladva a Pozsonyi úton; a Katona József utcán rögtön vissza is tértek a Hollán Ernő (akkor Fürst Sándor) utcába. A "fordulat" '78 márciusának elején következett be, a mai vonalvezetést pedig '85-ben alakították ki.
78-as trolik a Lövölde téren: a jobb oldali ma már eltévedtnek számítana, mert '82 áprilisa óta a Rottenbiller utcán vág át a Damjanich utca felé, itt egyenesen pedig csak a 70-es megy (a másik irány maradt, ahogy volt). Csak az érdekesség kedvéért említeném meg, hogy ezek a trolik tulajdonképpen villamospótló járatként indultak, és az egyik előnyük pont az volt, hogy sokkal könnyebben lehetett módosítani az útvonalukat, mint a síndöcögényekét.
Az előző kép folyománya, hogy ha a 78-asok a Bajza utcán át tértek át a Fasorról a Damjanichba, akkor onnan így kellett bekanyarodniuk a Bethlen Gábor utcába. És ugyancsak az előző kép szellemében érdemes megjegyezni, hogy egykor villamos is kanyargott pontosan így.
A 600-as volt az egyetlen kéttengelyes Ikarus 200-as troli Pesten, a BKV saját maga építette. '76-ban még vadonatúj volt, és egészen '95-ig járt, bár akkor már pirosan. Néhány éve megint létezik, szó szerint érdekes színfoltjaként a trolis rendezvényeknek.
Végül egy olyan helyszín, ahol pár hónappal ezelőtt még jártak trolik, de a Kossuth Lajos tér átépítése miatt visszább vágták őket. Nem is teljesen világos számomra, hogy visszajönnek-e, vagy végleg eldugják őket a szűk hátsó utcákba... Ami miatt különösen imádom ezt a képet, az a jobb szélen látható vágány: a Báthory/Báthori utcában egykor komoly forgalom volt, a belvárosi járatok itt érték el a dunaparti vonalrészt. Aztán ez megszűnt, de egyetlen vágány sokáig (talán '68-ig) megmaradt a 2-es üzemi kapcsolataként a Bajcsy-Zsilinszky út felé. És volt még egy haszna ennek a sínpárnak: filmforgatásokra használták, hiszen itt valós forgalom akadályoztatása nélkül tudtak tili-tolizni.
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Peter Haseldine-nek!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése egyszerre szomorú divat és igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben.
Ez megy most