A múltkor rájöttem, hogy én se sok kockát vesztegettem eddig trolikra. Hogy az elektromos tömegközlekedés eme ága se érezze elnyomva magát, jöjjön most pár csáposbusz:
Kezdjük mondjuk egy svájci standard trolival Genfből. Pontosabban ez már nem is az egységdizájn, hanem egy későbbi típus a nyolcvanas évek elejéről - vicces, hogy ehhez képest mennyivel öregebbnek néz ki. Ez amúgy nagyon svájci dolog, hogy nem a kinézet, a divatos dizájn számít, hanem hogy tartós legyen a jármű és jól fusson - bár újabban ők is elkezdtek a formatervezéssel a funkcionalitás rovására menni...
Zürichi Mercedes-troli a kilencvenes évek elejéről. Aki alaposan megnézi a kép tetejét, láthatja, hogy a trolivezeték vasúti felsővezetéket keresztez. Mondjuk nagy tudomány nincs benne, mert nem nagy váltófeszültség van utóbbiban, csak 1200 volt egyen.
A képen egy igencsak korszerűnek látszó járművet látunk, ami ma már nem közlekedik (itt): a bázeli troliüzem 1941-től 2008-ig bírta, aztán megszüntették. Hozzáteszem, hogy nem csak a politikusok játékáról volt szó: ahogy kell, lelkes helyi polgárok népszavazást indítottak a troli megtartásáért, de a szavazók 53%-a nemet mondott. Ezek a konkrét járművek egyébként elég különlegesek voltak: energiatároló lendkerekekkel szerelték fel őket, a hajtásról pedig kerékagymotorok gondoskodtak.
Valószínűleg a lendkerékhez szükséges hely miatt kaptak a kocsik jókora vezetőfülkét, ahová az utastérből lehetett bejutni, mint valami vasúti járművön. A kísérlet amúgy nem vált be, sok gond volt velük, a kocsik pedig az üzem bezárása után Ruszébe kerültek - nem tudom, ott megtartották-e a lendkerekes cuccot.
És ez a troliüzem se létezik már: az innsbrucki. Elgondolkoztató, hogy pont a környezettudatosságukról híres svájciak és osztrákok azok, akik több ilyen hálózatukat is felszámolták a közelmúltban. Igaz, Innsbruckban legalább villamosokkal akarják pótolni őket, viszont Kapfenbergből csak simán eltűntek, és Linzben se sok híja volt, hogy megszüntessék.
Ez a járgány egész közeli rokona a nemrég Eberswaldéból Budapestre került csuklósoknak. Ha jól emlékszem, jártak is a BKV-sok a tiroli nagyvárosban, de aztán valamiért mégse vették meg őket.
És a bejegyzés végén egy budapesti fotó. Némi "elveszés" ebben is van: a 80-as troli Baross tér környéki fordulóját a kép készítése óta áthelyezték a Keleti pályaudvar épülete mellé. Ha engem kérdeztek, minőségi csere volt :)
Ez megy most