Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy maréknyi troli

2014.01.09. 15:00 :: Hamster

A múltkor rájöttem, hogy én se sok kockát vesztegettem eddig trolikra. Hogy az elektromos tömegközlekedés eme ága se érezze elnyomva magát, jöjjön most pár csáposbusz:

IMG_4026.JPG

Kezdjük mondjuk egy svájci standard trolival Genfből. Pontosabban ez már nem is az egységdizájn, hanem egy későbbi típus a nyolcvanas évek elejéről - vicces, hogy ehhez képest mennyivel öregebbnek néz ki. Ez amúgy nagyon svájci dolog, hogy nem a kinézet, a divatos dizájn számít, hanem hogy tartós legyen a jármű és jól fusson - bár újabban ők is elkezdtek a formatervezéssel a funkcionalitás rovására menni...

IMG_3553.JPG

Zürichi Mercedes-troli a kilencvenes évek elejéről. Aki alaposan megnézi a kép tetejét, láthatja, hogy a trolivezeték vasúti felsővezetéket keresztez. Mondjuk nagy tudomány nincs benne, mert nem nagy váltófeszültség van utóbbiban, csak 1200 volt egyen.

IMG_3679.JPG

A képen egy igencsak korszerűnek látszó járművet látunk, ami ma már nem közlekedik (itt): a bázeli troliüzem 1941-től 2008-ig bírta, aztán megszüntették. Hozzáteszem, hogy nem csak a politikusok játékáról volt szó: ahogy kell, lelkes helyi polgárok népszavazást indítottak a troli megtartásáért, de a szavazók 53%-a nemet mondott. Ezek a konkrét járművek egyébként elég különlegesek voltak: energiatároló lendkerekekkel szerelték fel őket, a hajtásról pedig kerékagymotorok gondoskodtak.

IMG_3680.JPG

Valószínűleg a lendkerékhez szükséges hely miatt kaptak a kocsik jókora vezetőfülkét, ahová az utastérből lehetett bejutni, mint valami vasúti járművön. A kísérlet amúgy nem vált be, sok gond volt velük, a kocsik pedig az üzem bezárása után Ruszébe kerültek - nem tudom, ott megtartották-e a lendkerekes cuccot.

IMG_4271.JPG

És ez a troliüzem se létezik már: az innsbrucki. Elgondolkoztató, hogy pont a környezettudatosságukról híres svájciak és osztrákok azok, akik több ilyen hálózatukat is felszámolták a közelmúltban. Igaz, Innsbruckban legalább villamosokkal akarják pótolni őket, viszont Kapfenbergből csak simán eltűntek, és Linzben se sok híja volt, hogy megszüntessék.

IMG_4273.JPG

Ez a járgány egész közeli rokona a nemrég Eberswaldéból Budapestre került csuklósoknak. Ha jól emlékszem, jártak is a BKV-sok a tiroli nagyvárosban, de aztán valamiért mégse vették meg őket.

IMG_4904.JPG

És a bejegyzés végén egy budapesti fotó. Némi "elveszés" ebben is van: a 80-as troli Baross tér környéki fordulóját a kép készítése óta áthelyezték a Keleti pályaudvar épülete mellé. Ha engem kérdeztek, minőségi csere volt :)

7 komment · 1 trackback

Címkék: képek tömegközlekedés trolibusz

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr105737265

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Buszok az Ikarus-tól nyugatabbról 2014.01.19. 20:18:30

Tudom, hogy a magyar közlekedésbarátoknak csak a Faros és a kétszázas Ikarus számít busznak, most mégis másfélék következnek, a Vasfüggöny túloldaláról. Aki járt Nyugat-Németországban, vagy legalábbis látott ottani utcaképeket, észrevehette, hogy me...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a tipikus esete annak az elferdült gyakorlatnak, amikor hozzá nem értő ú.n. laikusok hatalmat kapnak a kezükbe a konstans népszavazásokkal, ami szerintem egy nettó agymenés á'la Svejc. És ezt még akkor is így gondolom, ha ezért sokan megköveznek, mondván, hogy "de Svejcben mennyivel jobb az életminőség, tehát ők mégiscsak tudnak valamit..." Persze, csakhogy ottanság több, mint 200 éve nem volt háború, illetve a világ összes mocskos diktátorának, kábszer bárójának, egyéb "self made sunnyboyának" kétes kimenetelű dellája ott pihizik, estébé. Aki bárhol trolit épít le, az egy komplett idióta, édes mindegy, hogy Svejc, Ausztria, NSZK, Japán, Ausztrália, vagy egyéb fejlett kapitalista ország. Egy esetet tudok elfogadni, ha troli helyett villingert indítanak, mert akkor nyilván annyira megnőtt a forgalom az adott viszonylaton, hogy van létjogosultsága a "síndöcögénynek", hogy egy élő klasszikust idézzek...
@KissGecihuszár: Elég sommás megállapítások, igen kicsi valóságtartalommal.
@Hamster: Mit értesz azon, hogy "sommás", illetve minek kicsi a valóságtartalma?? Megköszönném, ha megosztanád velem (is).
@KissGecihuszár: 1. Nem laikusok döntötték el a bázeli troli megszüntetését, ők csak megerősítették a gazdasági alapokon nyugvó döntést.
2. A svájciak a világ egyik legöntudatosabb népe, ez a védelmükre is vonatkozik, tehát többek közt azért is van béke nálunk, mert aki nekik menne, annak elharapnák a torkát. Ehhez képest sok száz éve nem találtak ki olyat, hogy ők mennek át a környező országokba, mint egyesek.
3. Svájcban nem a diktátorok bankbetétjeiből él a nép (a banktitkot meg el is kezdték felpuhítani), hanem egy rakat dologban jók, pl. gyógyszeripar, gépipar, élelmiszeripar, turizmus. Amit leírsz, hogy mások vérén szerzett pénzekből élnek teljesen elbutul újgazdagok, az körülbelül egy városszéli kocsma szintje.
4. Azt se tudod, mekkora üzem volt, de azért idiótázol. A bázeli troli nem volt nagy üzem, igazából idegentest volt a városban, ahol amúgy olyan tömegközlekedés van, amiről itt még álmodozni is csak álmunkban tudunk. Drága volt a troliüzem, a másra lecserélése nem okozott szennyeződésnövekedést ott, ahol járt, ennyi. A megspórolt pénzt meg valami olyanra költötték, ami érhezető volt.
5. Utálom az önlebecsülős hozzáállást, de van valami szánalmas abban, hogy egy szarrászennyezett levegőjű és döglődő tömegközlekedésű városokkal rendelkező országból elkezdjük lenézni a világ valószínűleg legtisztább levegőjű fejlett országát, Svájcot. Szerintem jobban értenek ehhez. Innsbruckban valóban kicsit a tervezők agyára ment a rendelkezésre álló pénz mennyisége (nagyrészt luxusberuházásnak mondható az egész), de ők meg villamosra cserélik a trolit, ami azért nem rossz csere.
@Hamster: Elnézést, ha egy kissé vitriolos lettem vón (természetesen, tisztában vagyok Svejc értékeivel, hisz én is jártam –sajnos, eddig csak 1x- ott,tehát képben vagyok, hogy a sok „egzotikus dellát jól fialtató bankszektoron kívül van ott megannyi szép,s jó dolog!) , de épp te vetetetted fel az írásban hogyaszongygya; "Elgondolkoztató, hogy pont a környezettudatosságukról híres svájciak és osztrákok azok, akik több ilyen hálózatukat is felszámolták a közelmúltban." Ezzel nyilván elgondolkodásra késztetted a nyájas olvasókat, hogy esetleg felvetődjön bennük, hogy "há nóóórmálissak ezek a Labancok, Svejciek? Megszüntetik a legjobb ár/érték arányú közösségi közlekedési járműveiket, ezzel esetleg lovat adva a már így is sok "egzotikus" dolgot leművelő BKK-nak, akik majd erre aszondják, hogy "natessék, ha Svejcben, Ausztriában sem kell, akkor mi minek izmozzunk vele?", vagy az MVK-nak, ahol egy ideje végre elkezdtek a troliban is gondolkodni, de amennyiben ilyen híreket olvasnak, akkor esetleg egyszer, s mindenkorra lekerülhet a napirendről a téma, márpedig ha valahol, akkor épp Miskolcon lenne húsbavágóan fontos olyan közösségi közlekedés, mely quasi 0 emissziós értékkel bír,s mert villingert nem lehet -nincs is értelme- felvinni pl. az Avasi LTP-re, illetve az egyébként is tervben lévő É-D tengelyen kívül máshová, viszont a troli igenis reális alternatíva lehet pl. a 14,21,32,35-ös viszonylatokon, de akár egy, a Zöld Nyíl átadását követően meginduló Diósgyőr-Repülőtér (esetleg Bosch gyár) közti közvetlen viszonylat esetében és akkor még Pécsről, Szombathelyről, egyéb más olyan nagyvárosunkról nem ejtettem szót, ahol cél lenne a belsőégésű motoros buszok hatékony kiváltása, viszont a villinger -igaz Pécsen, Szombathelyen van olyan útvonal,ahol mindenképp az lesz/lenne a nyerő- sem lehet alternatíva. Sajnos, az van, hogy nálunk a negatív példa sokkal ragadósabb, mint a pozitív és csak azt látják a botcsinálta közösségi közlekedési szakértők (a valóban jéghideg profik nem juthatnak szóhoz, mert itt is fontosabb a szekértáborhoz való tartozás, mint a szakmai tudás, sajnos!), hogy ha a menő, gazdag országokban is lépten-nyomon megszüntetik a "drága" trolit, akkor nekünk se kéne vele "szarakodni"... hidd el, elég ha belekukkantanak ilyen és ehhez hasonló, mértékadó siteokba és máris elbődülhet a fejükben a majom!
@KissGecihuszár: "Megszüntetik a legjobb ár/érték arányú közösségi közlekedési járműveiket"
Pontosan hogy nem, mert egy gáz, hibrid, korszerű busszal olcsóbban megcsinálják. Svájc főleg nem az az ország, ahol szórják a pénzt, ők egyszerűen nem érzik elég gazdagnak magukat ahhoz. Az osztrákok már inkább szeretnek felvágni, ennek köszönhetőek a villamosalagutak, az ULF, az Innsbruck környékére 11%-os közösségi közlekedés használatra tervezett régióvillamosok, stb.

És nagy hálózatokat nem szoktak megszüntetni, kis vicikvacakokról beszélünk, nem Budapest méretűről (az osztrákoknál Salzburg például egy igen mértékadóan fejlődő hálózat, de Zürich, Genf, stb se stagnál). Mindezek ellenére viszont igenis el lehet vitatkozni azon, hogy manapság már van-e értelme nulláról új trolihálózatokat építeni, mert úgy igenis cseppet se a legolcsóbb, és a nullemisszióra se ez az egyetlen megoldás. Az Avasra meg meg lehetne oldani a villamost, egyátalán nem érzem, hogy kapásból ki kellene zárni a lehetőségét. Sőt, értelmesebb alternatívának tűnne, mint nulláról troliüzemet építeni. Sőt, én speciel Pécsen se érzem, hogy a troli bevezetése nagyságrendi minőségjavulást okozna; amikor legutóbb ott jártam párszor, nem éreztem, hogy a Misinán, Dömörkapun vagy akár a városban térdig állna a szmog, sehol se voltak olyan buszkaraván útvonalak, mint Pesten vagy Debrecenben (ahol az egyik ilyenből épp mostanában lesz 2-es villamos, szerintem teljesen okosan). De mondom, ezen lehet vitatkozni, lehet szakemberekkel vizsgáztatni, annak viszont nincs értelme, hogy a pontos részletek ismerete nélkül lehülyézzünk két olyan országot, ahol mind a környezetvédelmet, mint a közlekedésszervezést legalább 2-3 nagyságrenddel komolyabban űzik, mint itt.
süti beállítások módosítása