Már írtam arról, milyen nagyszerű dolog, hogy a különböző külföldi villamosbarátok nem egyszerre jártak Magyarországon, mert így szinte teljesen mást láthatunk Geoffrey Tribe '69-es, Peter Haseldine '76 februári, és Ab van Donselaar '76 augusztusi felvételein. Geoffről és Abról már írtam korábban, most Petert szeretném bemutatni, részben saját szavaival.
Közepesen régimódi állapotú ezres az 59-esen, körülötte a keleti blokk jellemző gumikerekű csodáival
A bejegyzés címe Peter bemutatkozásából származik: 1976-ban épp 27 éves volt, és rettentően élvezte. Jól keresett, így hobbijával - a villamosokkal és trolikkal - is sokat tudott foglalkozni. Huszas éveinek közepére bejárta Nyugat-Európát, és úgy érezte, ideje megismerni a szovjet blokk országait is. Kicsit nehézkes volt ugyan utazást szervezni oda, hiszen nem lehetett csak úgy, a vonatról tetszőleges helyen leszállva az első szállodában megszállni, de '74-ben így is eljutott Lengyelországba, '75-ben Jugoszláviába és Romániába, '76 februárjában pedig hozzánk.
Favázas motorkocsi fordul két póttal a Visegrádiból a Kádár utcába
Malévval érkeztek, az Astoriában szálltak meg, és hamar jelezték a csoport idegenvezetőjének, hogy őket nem nagyon fogja látni a továbbiakban, hiszen a fővároson kívül Debrecenbe, Miskolcra és Szegedre is el akartak jutni. És pont ezt tették. Nagy megkönnyebbülésükre nem volt semmi gondjuk a fotózás miatt, ellentétben Jugoszláviával és Romániával, ahol ha épp nem a rendőrséggel gyűlt meg a bajuk, akkor az éber civilekkel. Sok külföldi villamosfotós ismerősömmel ellentétben Peter nem lett visszajáró vendég, neki a magyar villamosok és trolik csak egy pontot jelentettek egy hosszú listán, de kellemes emlékekkel távozott - és rengeteg fotóval. Talán pont azért, mert nem tervezte, hogy visszatér, hasonló érdeklődésű ismerősével nagyon aprólékosan bejárták a budapest hálózatot (is), és rengeteget fotóztak.
Egykor ilyen helyeken is villamos járt Pesten: nagyjából klasszikus kasztnijú 1500-as a 64-es Vezér utcai, egyvágányos szakaszán, nagyjából itt. Ahogy említettem, Peter nem egyedül járt nálunk, így majdnem ugyanez a pillanat megvan néhány méterrel arrébbról is, Alan Murray-Rust fényképén. Valakinek nincs kedve olyan szoftvert fejleszteni, ami két vagy több kép alapján valósághű 3D-ben rekonstruál jeleneteket? :)
'76 késő telén a Szent Korona útjának sarában csörömpöl a 65-ös villamos - igaz, akkor még Lenin útjának hívták. Ma kicsit kevésbé bukolikus a hangulat, de így se egyszerű elképzelni, hogy itt egykor vágány húzódott. Sőt: vágányok, mert ez a szakasz eredetileg a Keleti és a Nyugati pályaudvar közötti külvárosi HÉV vonal részeként épült, két vágánnyal. A másik sínpárt a második világháború után szedték fel, így jött létre a legemlékezetesebb egyvágányos külvárosi vonal, ami egészen 1980 januárjáig működött. A vágány néhány évig még megmaradt, különleges attrakcióként jó ideig keresztezte az M3-as autópálya bevezető szakaszát.
Az egyvágányú vonal kötelező "attrakciója" volt a Szerencs utcai kitérő, ahol a két irány kocsijai kikerülték egymást, jelzőbotot cserélve. Az ötvenes évek második felétől az ország régebbi villamosaira oly jellemző Füzesi acélvázas kocsiszekrény két eltérő kivitelét látjuk azonos sorozatú ikerkocsikon, már csak ezért is klassz ez a kép. Meg azért, mert emberek is látszanak rajta - vajon a helybeliek felismerik őket? Az elbeszéléseik szerint elég családias vonal volt a 65-ös mindenki ismert mindenkit: utas a vezetőt, vezető az utast.
Mint írtam, Peter a vidéki üzemeket is végigjárta, itt épp a diósgyőri Táncsics Mihály téren járunk. A képen látható motorkocsi is Füzesi jellegű kocsiszekrénnyel rendelkezik, ráadásul különleges története van. Eredetileg a Budapest-Budafoki HÉV favázas kocsija volt 35-ös, majd M2035 jelzéssel. A HÉV kocsit '51-ben acélvázasították, pontosabban még használható berendezéseit átpakolták egy ehhez hasonló, új gyártású kasztniba. De a lekopaszított favázas járgányt se dobták ki: ismét motorkocsivá alakították, és Miskolcra küldték, 78-as pályaszámmal. '59-ben acélvázasították ezt a kocsit is, akkor kapta a képen látható 41-es pályaszámot. És még mindig nincs vége! '77-ben ugyanis selejtezték, de nem vágták szét, hanem eladták Szegedre, ahol '87-ig SZ IV jelzéssel szolgálati járműként használták. Igazából persze abban a járműben már nem sok lehetett az 1912-ben gyártott HÉV kocsiból, de azért érdekes pályafutás, nem?
Miskolc után Szeged, pontosabban Kiskundorozsma, ahová 1950 és 77 közt járt át a szegedi 7-es. Hihetetlennek tűnik, hogy itt villamos járt! Sajnos debreceni fotót nem kaptam Petertől, így a harmadik vidéki villamosüzemről most nem tudok képet mutatni...
Legutóbb valaki azt állította kommentben, hogy még a Flórián Üzletközpont építése előtt lebontották a tér sarkán álló díszes öreg házat. Ez nem így volt, itt a bizonyíték rá: már látható az építés alatt álló korabeli pláza, de mellette még állnak az öreg épületek is. A Szőlő utca/Vörösvári út/Vihar utca kereszteződésben vagyunk, ahol ma is jár villamos (bár pont ma nem, mert épp felújítják), de nem ugyanott: az utca akkoriban a mai lakótelepi parkoló helyén futott. A képen látható ZiL billencs se rossz, de a villamos még különlegesebb: egy technikailag a Stuka és az UV közti átmenetet képző, alumínium szerkezetű UZ motorkocsit látunk a Bécsi út és a Váci út közt ingázó 33/A járaton. Az '58/59-ben épített két ilyen kocsi közül a képen látható ma is megvan: néhány éve a Fehér úti főműhely elhatározta a felújítását, de a projektet végül leállították.
A bejegyzés végén két UV-s kép: az elsőn a pestszentlőrinci Béke teret látjuk, 50-es villamossal, platós Roburral és volános csuklós Ikarus 620-assal... illetve az előtérben a '75 augusztusában megszüntetett 40-es villamoshoz vezető üzemi vágányokkal.
Azért valahol vicces, hogy akkoriban ugyanolyan villamosok közlekedtek Pestlőrincen, mint a Nagykörúton - igaz, a legöregebbek közülük akkor már közel húsz évesek voltak :) A házak szerencsére nem sokat változtak ezen a helyszínen, csak a neonok tűntek el, például jobbra a Halló Báré, vagy a távolban a "Novhéten" (Oktogonon) a Tungsramé. Egyébként két akkori gumikerekes látványelemet is láthatunk: a bal oldali Zsiguli fényszóró alatti irányjelzői nem sárgák, hanem vízszínűek (asszem a korai VAZ 2101-eseken volt így; tessék megnézni, hogy mögöttük a fehérnek már sárga van), a fehér Trabant fényszóróit pedig fekete gyűrűk díszítik (ami szerintem öregíti az amúgy aranyos arcú jószágot). Sőt, a Trabinak az ablaktörlőin is vannak valami piros extra lapátok, szóval az egy racsing kivitelű gép. Még hogy akkoriban minden autó egyforma volt! ;)
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Peter Haseldine-nak!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése igen nagy tiszteletlenség a képek készítőivel szemben.
Ez megy most