Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A márianosztrai villamos

2014.05.28. 18:00 :: Hamster

A '93-ban bezárt, majd néhány éve EU-s pályázat segítségével feltámasztott Szob - Márianosztra kisvasutat már egy ideje meg szerettem volna nézni, és amikor hallottam, hogy május 17-én a szokásos vonat mellett két fotós szerelvény is közlekedni fog, tudtam, hogy eljött a megfelelő pillanat. A nem sok jót ígérő időjárási előrejelzések miatt ugyan majdnem lemondtam az utat, de Jazzcool addig erőltette a dolgot, hogy végül csak ott találtam magam a szobi vasútállomáson.

IMG_6754.JPG

A nap egyik sztárja a képen látható szerelvény volt. Igen, ez tényleg egy budapesti villamos pótkocsi! Tudtommal viszonylag ritkán közlekedik, úgyhogy igyekeztünk minél több helyen megörökíteni. A legérdekesebb beállítás mindenképpen ez volt, háttérben a Magyarok Nagyasszonya plébániatemplommal (meg a börtönnel).

IMG_6657.JPG

Bár fel voltam rá készülve, azért komoly élmény, amikor az ember áll az erdő szélén, és begurul elé a 49-es villamos középső kocsija :) A vontatásról és tolásról - mert a vonal közepén visszafordulásnál nem volt lehetőség a körbejárásra - a Trabant-lámpákkal (vagy csak -lámpakeretekkel?) felszerelt MD40-001 gondoskodott: egy Csepel-motoros, lánchajtásos kis bütyök.

Kicsit furcsa volt a Pesten megszokott látványt és hangkulisszát ennyire nem városi környezetben látni, és a vasúttal párhuzamos úton haladó autósok egy részét is határozottan megdöbbenthettük, mert nem egy és nem két esetben követte a megpillantást fékezés, kiszállás és mobillal fotózás.

IMG_6694.JPG

Nosztrán '91-ben jártam, osztálykiránduláson, és már nem is emlékeztem, hogy ilyen kellemes környék. A kisvasút egyébként régen össze volt kötve a nagybörzsönyi vonallal, és az újbóli összekapcsolás annyira tervbe van véve, hogy állítólag már meg is nyerték az újabb pályázatot, amiből megépíthetik.

IMG_6733.JPG

A kéttengelyes, hajtás nélküli kocsi leggyakrabban használt neve "UV pótkocsi", ami tulajdonképpen helytelen, hiszen jóval az UV motorkocsik előtt tervezték őket, teljesen más műszaki alapokon. Ugyanakkor 1957-től 2007-ig együtt jártak, így nem csoda, hogy összeforrtak az emlékeinkben. A képen látható Ganz felirat egyébként nem a kocsira vonatkozik, csak a szerelvénydobozra: magát a járművet a MÁV dunakeszi járműjavítójában gyártották, egy kistarcsai gyártmány győri átdolgozásának átdolgozásaként. Ez a kocsi konkrétan a 6012-es pályaszámot viselte: eleinte így nézett ki, később így.

IMG_6693.JPG

A budapesti villamos a nagyvasúttal azonos, 1435 mm-es nyomtávot használja, a szobi kisvasút azonban 760 mm-es, tehát egymással nem kompatibilisek. Szerencsére egyszerűen át lehetett alakítani a pótot: a kerekeket beljebb, a hossztartókon belül sajtolták a tengelyre. Jelenleg se levegős, se elektromos rendszere nincs, a fékezést a kocsin levő vasutas végzi, kézifékkel.

IMG_6619.JPG

Régebben valami olyasmit hallottam, hogy a viszonylag alacsony padlószintű kocsikat úgy akarják felszerelni, hogy kerekesszékkel is fel lehessen rájuk szállni - a jelek szerint ez a projekt félbe lett hagyva, mert a kocsin nem sok minden lett átalakítva; sajnos még az összefirkált-karcolt ablaktáblákat se cserélték le. Különvonatnak persze így is klassz volt, de a vasút normál esetben használt zárt személykocsijának állapotától messze állt.

IMG_6645.JPG

Bár az idővel a prognózisnak megfelelően tényleg nem volt szerencsénk (általában borult volt az ég, a végén pedig konkrétan bőrig áztunk), néha azért még a nap is kisütött! Sajnálom, hogy valószínűleg a rossz idő miatt kevés látogató érkezett - a nagyrészt önkéntes munkában dolgozó vasutasok igazán kitettek magukért, megérdemelték volna, hogy sokkal több vendégük legyen. Rég éreztem magam ilyen jól, remek kis nap volt!

További információk: a kisvasút honlapja

28 komment

Címkék: videó képek vasút nosztalgia börzsöny kisvasút villamos szob

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr46221876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dízelesített UV-t mikor látunk ott? :-)
Kész, ennél furább vasúti szerelvény a világon nincsen. Nem véletlenül álltak meg fotózni az emberek. Érdekesek az átalakítás technikai megoldásai, különösen a tárcsafék-tuskófék hibrid. Én elsőre azt gondoltam, hogy forgóvázassá alakították, mert (kisvasúti mércével) elég nagy a tengelytávja (egyébként visított is rendesen néhol).
Megjegyzem, nincs az oldalán feltüntetve az UIC pályaszám :P (RIC tábláról nem is szólva)
Már tavaly augusztus elején - július környékén állították hadrendbe ezt - volt szerencsém utazni ezzel a "villamossal", igaz akkor L–60-as húzta.

picasaweb.google.com/lh/photo/A42N4fm4VS9T_YZmtEmYKKTucJhYM14E8cc-oDDZBuQ?feat=directlink
picasaweb.google.com/lh/photo/2NY5fQYjmlzqFqMPIP3Xq6TucJhYM14E8cc-oDDZBuQ?feat=directlink

Még a BKV árjegyzék is rajta volt: picasaweb.google.com/lh/photo/FiL6yM9QiBTQBJfkuPisyaTucJhYM14E8cc-oDDZBuQ?feat=directlink
Tolatásnál mit látott a sofőr?
Ez nagyon vad... Az oké, hogy ilyen álomképei akadnak némelyeknek, de ezt valaki keresztül is vitte. Láttam már fényképen a kocsit, de a videón még sokkal hihetetlenebb. Talán egyszer majd élőben is. És igen, ki kéne pofozni kicsit, meg a színei is furcsák.

@NAR:
"Tolatásnál mit látott a sofőr? "
a zászlólengető bácsit...:)
@SomiTomi: Igazából egyátalán nem új ötlet:
villamosok.hu/nza/qtipus/bcsaba.jpg
villamosok.hu/nza/qtipus/onv13-.jpg
villamosok.hu/nza/qtipus/ikva.jpg

"Megjegyzem, nincs az oldalán feltüntetve az UIC pályaszám :P (RIC tábláról nem is szólva) "
Mittudomén, próbajárat felirata volt. Nem vagyok érdekelt mások vélelmezett hibáinak nyilvános hirdetésében, meg nem is értek hozzá.
@NAR: A zászlóval integető vasutasokat: az egyik hátul figyelt, a másik közvetítette a jelzéseket előre.
@Comandante en Jefe: Igen, tudtam, hogy vicces lesz, de meglátni bekanyarodni az erdő szélén, aztán meg ülni a megszokott faléces széken, a lengedező kapaszkodók mellett a kerekek csikorgását hallgatni, és közben a Börzsöny látni, hát ez kicsit álomszerű volt :)
Mindig Jazzcoolra kell hallgatni :-)
"Érdekesek az átalakítás technikai megoldásai, különösen a tárcsafék-tuskófék hibrid."

Ez egy egyszerű külsőpofás dobfék. Nem hibrid ez hanem egy egyszerűbb fékszerkezet. :)
Felejthetetlen nap volt valóba, én gyalog üldöztem a vonatokat és sikerült mindről lemaradni, jó 15 km-es gyalogtúra lett a napból egy méter kisvonatozás nélkül, de így is megérte. Jó sok képet csináltam a szerelévnyekről.

Hamster, nem veletek futottam össze a tisztáson lévő fotómegállóhely és Máriakút között? Végül futva elértem a megállót és ott kaptam lencsevégre a vonatot.
@VakondM: Azt sejtettem, hogy ez valami egyszerűsített megoldás, csak nem tudtam, mi a neve :-)
@Hamster: A pályaszámos megjegyzésemet nem kell komolyan venni :-)
És akkor hogy működött az ajtó?
@cybergreg: Úgy, ahogy ezeken a pótokon eredetileg is működött: kézzel!
Tavaly vagy tavaly előtt voltunk fent, mi hajtányoztattunk pár bátor jelentkezőt a telepen, és egyet vonatoztunk. Önkéntes munkában dolgozott akkor mindenki, minden tiszta volt, a járművek kívül-belül, kitettek magukért. Tényleg jó kis vasútvonaluk van, ha a börzsönyivel össze lesz kötve akkor még távolságok is lesznek, így elég gyorsan felér a szerelvény és vissza.
A mozdonyt meg valamelyik bányából hozták fel...érdekes páros.
Még két UV motorkocsi kellene dízel motorral és kész a teljes 49-es szerelvény!
@Gabesz9: Nem igaz, mert megfelelő fékezéskor magától felcsapódott :)
Tényleg az adná meg igazán a hangulatot, ha hozzácsapnának egy dízel UV-t. :D Kérdés, hogy kell-e a két kocsi, tehát lenne-e akkora forgalom. Egyébként szerintem semmi baj nincs vele, olcsó, de hasznos megoldás, mondjuk a minőséggel tényleg van egy kis probléma: nem látom a "Ha már lúd, legyen kövér" jelmondatot, ami pl. Királyréten egyre inkább jelen van.
@Eltomi:

Egy wireless UV tényleg szép lenne, Németországban már működik wireless Combino, itt a blogon volt bemutatva, ha jól emlékszem, miért ne lehetne az UV-t is vezeték nélkülivé alakítani?
@Adani: "miért ne lehetne az UV-t is vezeték nélkülivé alakítani?"
Lehetne, de azért kemény menet lenne, hisz a motorkocsi tengelye nem egy rúd két tárcsával, hanem egy elég komplex szerkezet része. Ott, ahol a kerekeknek kellene lennie, a motorok vannak, meg a hajtás, a kardántengely...
@Hamster: Dieselgenerátort az utastér egy részébe és kész is...

Zoli
@pizo: Ismétlem: az UV-k 1435 mm-es nyomtávúak, ez a vonal 760-as, az UV forgóvázon meg a két kerék közt nem éppen légüres tér van:
hampage.hu/kozlekedes/uvnudi/uvforgovaz1.jpg
Amúgy persze mindent lehet, a hollandoknak van egy kisvasútja, ahol DÜWAG villamosokból készült generátoros villamosszerelvény fut - amit előtte talán a Zillertalbahn használt.
@Hamster:

mintha a Wireless Combinot is te mutattad volna be itt a blogon.
@Adani: Most itt álljunk meg: Szobról vagy Pestről beszélünk? Ha nem kell a nyomtávhoz nyúlni, semmibe nem telik megoldani, ellenkező esetben viszont igen.
@Hamster:

Az UV-t hogy rakták át kis nyomtávra? Bár a pótkocsinál egyszerűbb ott ugye nincs a forgóváznál motor.
süti beállítások módosítása