Az oldalaimon gyakran felbukkannak a Deutsche Bahn nagysebességű vonatai, a fehér alapon piros csíkos ICE-k: az extra hosszúnak tűnő, kétmozdonyos ICE 1, a tulajdonképpen kettévágott ICE 1-esnek megfelelő ICE 2, a 300+ km/h-ra épített ICE 3-as, és az ívbe bedőlő ICE T. És akkor most nézzük meg ezt a képet, amit a berlini Ostbahnhofon készítettem!
Mondjuk elsőre lehet, hogy feltűnőbb, hogy nem a német, hanem a dán vasút logója van a vonat elején, de ez még nem feltétlenül különlegesség, hisz a hollandoknak is van ICE 3-asa, és az osztrákoknak is van ICE T-je. Én inkább arra gondoltam, hogy nincs áramszedője - ez ugyanis a dízel-elektromos ICE TD sorozat tagja:
A 605-ös sorozatot nem villamosított pályákon tervezték járatni. Ezeken túl nagy sebesség nem lehetséges, így a típust "csak" 200 km/h-ra méretezték; lényeges volt viszont, hogy a kocsiszekrény ívekben bedöntésével javítsák a futáskomfortot. Az ICE T is tudja ezt, de a TD-be más megoldást építettek - bár kívülről ez természetesen nem látszik:
A belső égésű motorral rendelkező vasúti járművek sebességi rekordját ugyan megdöntötték, amikor az első szerelvényt egy próbafutáson 222 km/h-re gyorsították, de a sorozat alapvetően nem vált be: a 2001-es üzembeállítás után gond volt a fékek hatékonyságával, és a futóművel, így 2003-ban egy hónapra le is állították az összeset. Különböző módosítások után ugyan újra használatba vették őket, de a DB nem nagyon erőltette a bevetésüket. Gyakorlatilag 2006-ban kerültek újra elő, amikor a foci VB kapcsán erősítő vonatként járatták őket.
„ICE 605 fährt auf FS "Deutschland"“ von thommlu - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC0 über Wikimedia Commons
2007-től a szerelvények egy része fel lett készítve a Dániába irányuló forgalomra, a dán vasúttal együttműködésben. A Hamburg-Koppenhága viszonylat érdekessége, hogy a vonatok egy szakaszt kompon tesznek meg, lásd a fentebbi képet.
Mivel a hírek szerint a DB 2016-ban beszüntetni szándékozik az ICE TD-k ezirányú használatát, különösen örültem, hogy idén el sikerült csípnem egy közvetlen Berlin - Hamburg - Koppenhága vonatot a német fővárosban. Persze a pályaudvar körzetében a vonat alig haladt, de elég jól lehetett hallani a dízel(-elektromos) hajtást - vélhetően a magasperonok faláról visszaverődve jött létre a videón is hallható, kicsit vicces, traktorszerű effekt (persze lehet, hogy valami más miatt lett olyan, mert induláskor teljesen normális hangja volt a hathengeres, Cummins gyártmányú gépeknek). Érdeklődve várom, mi lesz ezekkel a vonatokkal - a sorozat tulajdonképpen egyke maradt, nem lett a helyére hasonló tudású másik sorozat beszerezve. Vajon lesznek még nagysebességű dízel motorvonatok a jövőben, vagy inkább a villamosítás/más útvonalak/kicsit lassabb haladás mellett fognak dönteni?
Ez megy most