Régen volt már Nohab, nem? Illetve nem is, csak sose elég belőle :) A Nohab-GM Alapítvány 2017. szeptember 9-én a Börzsönybe invitálta az érdeklődőket a Tizeske által vontatott különvonattal:
Interszitivel csak hazafele menet, a Cserhátban tudtuk elkapni a szerelvényt, de itt is szép volt a háttér, pedig még nem értek be az ősz színei. Viszont az utak... hát, azok elég borzasztóak errefelé! A svéd mozdony kultikus mivoltát jól mutatja, hogy olasz fotósokkal is találkoztunk. Az igazi érdekesség viszont - legalábbis számomra - nem a Balassagyarmat - Galgamácsa szakasz volt, hanem a Galgamácsáról Vácrátótra vezető vonal:
Ezt 1951-ben gyakorlatilag azért építették, hogy a Csehszlovákia és Szovjetunió közti teherforgalom akkor is mehessen, ha szétbombázzák Budapestet. A dombvidéki átvágás a veresegyházi és balassagyarmati vicinálisokhoz képest elég komoly kivitelben épült meg: két vágány szélességben (bár csak egyet raktak le ténylegesen), sok különszintű kereszteződéssel, combos emelkedőkkel.
A nem túl acélos minőségűre sikerült összeköttetést többször is fel kellett újítani, 1985-ben pedig villamosították is, viszont a rendszerváltás után már nem volt akkora szükség rá. 2007/8-ban ilyen "másfél kocsis" vonatok (poggyászteres vezérlő + Bhv + V43) ingáztak Aszód és Vácrátót közt, ottjártamkor elég jó lóerő/utas arányt produkálva, míg 2009-ben fel nem függesztették a személyszállítást. Azóta leginkább próbázó mozdonyok koptatják a sínpárt, illetve nagyon ritkán terelt vonatok.
De a csúnyán összegraffitizett ingaszerelvény helyett lássuk inkább a különvonatunkat, az igencsak lefele menő nap fényében Váckisújfalu előtt!
A videón több helyszínt is láthatunk, például Magyarnándort, ahol a vonatnak fél órát kellett a szembejövő Bz-re várakoznia. Sajnos ez a fél óra pont elég volt ahhoz, hogy megváltozzanak a fényviszonyok, bár Acsa után kicsit még visszatért a napsütés. A követést/üldözést Máriaudvar megállóhelynél hagytuk abba - én nem is emlékeztem erre az érdekes fekvésű sorompós átjáróra, pedig milyen jó képet lehetett volna itt csinálni, ha még vannak fények!
Ez megy most