A brnói főpályaudvart 1838-ban adták át az óváros falai előtt. Akkoriban a Ferdinánd császár Északi Vasút egy oldalága vezetett ide Břeclavból, ehhez csatlakozott 1849-ben a Prága felé induló vonal. A két vasútnak elvileg külön pályaudvara volt, de a gyakorlatban a vágányaik össze voltak kötve, és közös fogadóépületet is építettek maguknak nagyjából ott, ahol az állomás ma is áll.
Von unbekannt - http://www.fotohistorie.cz/image.jpg.ashx?photoID=19651&photoType=0, PD-alt-100, Link
Később további vonalak is elérték Brnót, emiatt nagyobb, modernebb pályaudvarra lett szükség, ezért 1902-05 közt ma is látható formájára építették át a fogadóépületet. Sajnos az "új" épület szerintem nem érvényesül rendesen, és a perontetők miatt a vágányok felől se nagyon lehet értékelni Josef Nebehosteny művét. A belseje korrektül karban van tartva, bár kicsit kopott. Ami számomra fontos volt, az az, hogy egy elég rendes kínálatú ábécé is működik benne, ahol utazás előtt be lehet vásárolni. Nem tudom, miért, de itthon az ilyesmi sci-finek számít, örülhetünk, ha szendvicset lehet venni (igaz, újabban egyre több helyen elszakadnak a száraz zsömle + túlsütött rántott hús kombótól - ez is valami!).
Ahogy az a műholdképen látható, a belvárosközeli fekvés egyben azt is jelenti, hogy a pályaudvar nem nagyon bővíthető, be van szorítva a város szövetébe. Persze felmerült, hogy áthelyezzék, de ezek a tervek meghiúsultak.
Órákig tartó trainspottingról szó sem lehetett július végi látogatásunkkor, hiszen villamosozni és múzeumozni jöttünk ide, de azért pár tíz percet így is eltöltöttünk a peronokon. Eközben találkoztunk ezzel a kék-szürke corporate ("Najbrt") festést viselő szerelvénnyel, és a hozzá nem nagyon illő színű mozdonnyal, egy Pleháccsal. Balra hátul egy Regiojet vonat, jobbra pedig egy Regiopanter látszik.
A pályaudvar melletti csonkavágányokat éppen felújították, gondolom ezért állt legtöbbször minden vágányon több vonat is. Különösen ezeknek a "bányászlámpás" motorkocsiknak örültem. Pontosabban ez itt egy 854-es sorozatú motorkocsi, ...
... ez pedig, bár ugyanúgy néz ki, csak egy Bfbrdtn794 (aki ezt megjegyzi, nem ember:) jelzésű vezérlőkocsi, amit egy 842-es sorozatú motorkocsi tol. Láttunk ezeken kívül Pershinget, Vectront és Traxxot is, én mégis ezeknek az öreg kinézetű jószágoknak örültem a legjobban.
Na meg ennek az emeletesnek, ha már a legutóbbi pozsonyi kirándulás kapcsán ennyire rákattantam az emeletesekre :)
És persze videóztam is, ahogy szoktam. A három és fél perces filmecskén kicsit szélesebb spektrumát megörökítettem a látottaknak, mint képeken...
Ez megy most