És a hetet mindenki nagy meglepetésére megint vasúttal kezdjük :) Előzmények: Tátralomnicról a Kőpataki-tóhoz, a Kőpataki-tótól a Lomnici-csúcsra, a Kőpataki-tótól a Lomnici-nyeregre.
Amikor lanovkát mondunk, általában kabinos kötélvasútra gondolunk, a csehek és szlovákok azonban a siklóra (pozemná lanovka) is ezt a szót használják (kicsit szabatosabban pozemná lanová dráhának nevezik), lévén a szó töve egyszerűen kötelet jelent.
By Felix O - Narrow gauge Funicular to Hrebeniok from Tatranska Lomnica Slovakia, March 1993, CC BY-SA 2.0, Link
Kiskoromban a budavári sikló csak egy használaton kívüli, lefalazott, romos csík volt az Alagút mellett, úgyhogy a műfajhoz kötődő első élményem az Ótátrafüred - Tarajka (Starý Smokovec – Hrebienok) vasúthoz kötődik. Izgalmasnak tűnt, hogy a vonatot saját hajtás helyett egy kábel vontatja fel a felső végállomásra, egyetlen vágányon, mely csak középen ágazott ketté pár tíz méter erejéig, hogy a kocsik ki tudják kerülni egymást.
A vasutat 1908-ban helyezték üzembe, majd 1951-ben korszerűsítették, 1968 és 70 közt pedig az északisí-világbajnokság alkalmából teljesen átépítették, a bejegyzés első képén látható kocsikkal. A következő átépítés 2007-ben történt, ekkor jutottunk el a jelenlegi állapothoz.
Az új kocsik látványosak, tágasak, és a vontató berendezések modernizálásának köszönhetően 7 helyett 4 perc alatt teszik meg a 254 méteres szintkülönbséget áthidaló, körülbelül két kilométeres utat (a budai siklónál ezek az értékek: 50, illetve 95 méter). A vonal egyik érdekessége gyerekként az volt számomra, hogy nem nyílegyenesen haladt, hanem lágy ívekkel kanyargott a fák közt. A pálya ma is ugyanott fut, de az erdőt rendesen megritkította a 2004-es nagy vihar - a kitérő például régen fenyők sűrűjében feküdt, míg ma inkább ligetes sztyepp hangulata van a környékének:
By Michal Klajban (Hikingisgood.com) - Own work, CC BY-SA 3.0, Link
A kitérő eltér attól, amit a "normális" vasutakon megszoktunk: a két kocsinak fix útvonala van: az 1-es mindig balra tér ki, a 2-es mindig jobbra. A kocsiknak a kitérő közepétől kifele eső kerekeinek mindkét oldalán van nyomkarimája, ezek vezetik a pályán a járműveket, a kitérő közepe felé eső kerekeknek pedig nincs nyomkarimája, ezek csak gurulnak, nem vezetnek. Ezen a képen egy kiskocsi kerékpárján látható a megoldás.
Az időhiány miatt mindössze egy gyors retúrt vállaltunk be, úgyhogy csak utazás közben videóztam. Pedig szívesen fotózgattam volna kívülről ezt a vasutat, de kicsit ritkának találtam a félórás indulásokat. Azon viszont mosolyogtam egyet, hogy odafent a szabadban a tavalyi vasútfotós túrák során megismert Rádio Anténa Rock szólt hangszórókból; a jelek szerint népszerűbb az az adó, mint gondoltam :)
Ez megy most