Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (110) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (415) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (403) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (401) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A lengyel villamos, ami kicsit cseh, kicsit belga, de igazából amerikai, csak mégse az

2020.01.28. 07:00 :: Hamster

A második világháború utáni lengyel villamosgyártás a múlt héten látott N kocsival indult meg, de az egy öreg, kéttengelyes konstrukció volt, a jövő viszont a nagy befogadóképességű forgóvázas járműveké volt, mint amilyen a Konstal 13N típusjelzésű motorkocsija:

dsc_4565.JPGNosztalgia 13N a chorzówi stadionnál, légvonalban körülbelül három kilométerre a kocsi szülőhelyétől

A modern négytengelyesek a harmincas-negyvenes évek fordulójától kezdve törtek előre: volt, aki maga tervezett ilyet, és volt, aki a műszaki megoldások legkifinomultabbjait licenszelte az Egyesült Államokból. A lengyelek eredetileg a svédektől szerettek volna új villamosokat venni, de a hidegháború keresztülhúzta a számításaikat.

Tatra T1 a prágai villamosmúzeumban

A csehszlovák Vagónka Smíchov viszont meg tudta vásárolni a PCC villamosok licenszét az amerikai Transit Research Corporationtől, aminek köszönhetően 1951-ben megjelent a fentebb látható Tatra T1-es. A típus tökéletes lett volna a lengyel villamosüzemek számára, de a prágaiak nem nagyon akarták továbbadni a kocsit, illetve annak műszaki dokumentációját. Végül 1955-ben két kocsit nagy nehezen eladtak a varsói közlekedési vállalatnak, de állítólag azt is csak politikai nyomásra.

A BN és az ACEC több száz PCC villamost gyártott - ezt itt például Brüsszelnek

A két kocsi egyike a chorzówi Konstalhoz került, ahol hamarosan papírra vetették a 11N jelzésű villamos terveit. Igen ám, de a villamosberendezéssel nem boldogultak, ezért (mivel a csehszlovákok ismét megtagadták az együttműködést) a belga ACEC-hez fordultak segítségért - ez a cég maga is rendelkezett a PCC villamosok licenszjogaival.

13N szerelvény Varsóban, 2008-ban

Ennek a folyamatnak a végén a Konstal bemutatta az immár 13N típusjelzésű négytengelyest a lengyel belföldi piac számára. Eredetileg saját vezérlést is szerettek volna kifejleszteni a jövőbeni 14N típushoz, de végül maradtak a belga berendezéseknél és a 13N-nél, sőt: a hatvanas évek közepétől már saját maguk gyártották a Westinghouse-rendszerű PCC gyorsítókat.

dsc_4577.JPG

Érdekes, hogy a PCC rendszerű forgóvázakba került kerekek nem a Tatráknál - így itthon is - használt keréktárcsával rendelkeznek, hanem a belga modelleknél használt "super resilient" megoldásúval. De ez persze csak amolyan szegecsszámláló észrevétel, lapozzunk :)

dsc_4543-1.JPG

Egyszer egy amerikai villamosbarát azt mondta nekem, hogy az UV utasterének berendezése túl spártai. Nos, ha az spártai, akkor a 13N belseje egyenesen nem is létezik :) Persze itt jegyzem meg, hogy a rendes tarifáért igénybe vehető nosztalgiajáratként közlekedő oldtimeren érintőkártyás jegykezelők működtek  - nálunk Pesten eközben az aktuális kocsik is csak pecsételőt kapnak, és még ez is haladás az időnként még mindig felbukkanó mechanikus lyukasztókhoz képest!

dsc_4594-1.JPG

A vezetőfülkét némi lélekjelenlét-kihagyás (elfelejtettem időben odamenni a vezetőhöz) miatt csak üvegen át tudom megmutatni. Azért így is látszik, hogy kurbli helyett ezt a kocsit is pedállal vezetik.

A 13N-eket tíz éven át, 1959 és 69 közt gyártották, összesen 844 példány készült belőle. Szinte mindegyik Varsóba került, hat darab kivételével, melyek itt, Felső-Sziléziában dolgoztak. A képeken és a videón (a "CC"-vel kapcsolhatók be a feliratok!) látható, '67-es gyártású kocsi azonban nem helyi: 2013-ban vették meg Varsóból, nosztalgiakocsinak. Amikor 2008-ban a fővárosban jártunk, azonnal beleszerelmesedtem ezekbe az öreg csatalovakba, úgyhogy örültem, hogy most megint sikerült utazni eggyel!

Forrás: angol és lengyel wikipedia, http://www.kmk.krakow.pl/artykul_tramwaj_pcc_4.html

6 komment

Címkék: videó képek tömegközlekedés tatra villamos lengyelország technikatörténet pcc nosztalgiavillamos konstal katowice felső szilézia villamos felső-szilézia chorzów

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6715394822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hú, van ám itt technika...

A jegylukasztó az megvan. Ehhez képest mi az a pecsételős? Hova, mit pecsétel? És milyen az az érintőkártyás?

Valahogy nekem még mindig az van a fejemben, hogy veszünk bérletet vagy jegyet, amit vagy fel kell valakinek mutatni, vagy ha jegy, érvényesíteni kell. Pontosabban valamilyen módon tönkre kell tenni, hogy többé ne lehessen használni. A MÁV-on régebben volt olyan, hogy a pénztárnál vett jegyre a kalauz tollal valamit ráfirkált. Most meg már van olyan, hogy az okostelefonon látszik a jegy kódja.

Ha ellenben mondjuk egy bankkártyát odaérintek a jegykezelőhöz, akkor mi lesz? Nyomtat nekem egy jegyet?
@nyelv-ész: Nem akarom bő lére ereszteni. A történelem kezdetekor, legalább is amikor én utaztam, akkor még kis vastag karton, úgynevezett kéregjegyet adtak, amit a kalauz a nála lévő lyukasztóval kilyukasztott, De sok minden működött így, pl. a villamos átszálló jegy is, meg más is. Innentől ered az a vicc, amikor rossz lyukasztás mellé odaírták, hogy ez a lyuk, nem lyuk! A kalauz kézzel irt feljegyzése egy köztes állapot volt, a régebbi "retur" menettérti, vagy vasúti átszállójegynél, ha Sopronból, Debrecenbe utazott valaki, ráadásul a Balatont megkerülve, többszöri megszakítással.
A Kedves szerkesztő, Hamster, majd szakszerűen kijavít ha butaságot írtam, illetve kiegészít, ha szükségesnek tartja! Köszönöm szépen!
@nyelv-ész: @mester utca: A pecsételős az a sárga izé, ami nem három lyukat csinál a 3x3-as számmezőre, hanem rányomtat egy sor karaktert a jegyre, plusz kiharap belőle egy darabot. A nyomtatásból látszik, hogy mikor és min érvényesítették.

A felső-sziléziai érintős cuccok tudtommal saját chipkártyával működnek, amire fel van töltve valamennyi időnek megfelelő pénz. Olyat Ostravában láttam ugyanaznap, hogy sima bankkártyát lehetett fel- és leszálláskor pittyenteni, aztán a végén vonta a cehhet. Ők most ott tartanak, hogy márciustól meg akarják szüntetni a papírjegyeket. Nálunk meg se zónák, se konkrét időalapú jegy, örülhetünk, hogy mobillal lehet már jegyet/bérletet venni, az is valami.

Itt jegyzem meg, hogy a tegnapomnak ebből a szempontból volt egy íve: reggel olyan Tatra jött az 1-esen, amin a hagyományos mechanikus lyukasztók voltak, este meg láttam a Körtéren az egyik "Rigó buszt", amin a kísérleti Rigó-kártyát lehetett volna használni. Aztán lelőtték a projektet, maradt a papír.
@Hamster: Az érintőset nem értem. Jön az ellenőr, és honnan tudja, hogy én a chipkártyát odaérintettem-e felszálláskor? Van neki mobilnetes okostelefonja, amivel bekérdez a központi adatbázisba, hogy az adott chipkártyával legutoljára mikor, hol fizettek?
@nyelv-ész: Ha jól értem, van neki pittyegője, ami mutatja neki, hogy az a kártya le volt-e pittyentve. Nem találkoztunk ellenőrrel, szóval nem derült ki, bár mondjuk mi papírjegyeztünk :)
@Hamster: Igen, a chipkártyához van külön leolvasójuk (legalábbis Poznanban ezt látom), és azzal ellenoriznek. Bónuszként amikor felszáll az ellenor, az összes lyukasztó és leolvasó lezár, a bliccelést megelozendo :D
süti beállítások módosítása