A többszintes hidak nem igazán számítanak különlegességnek. Még Amerikáig se kell elmennünk értük, hiszen van ilyen Lisszabonban, sőt: Pozsonyban is. A varsói Most Gdańskinak mégis van valami egyedi hangulata. Már tudniillik az alsó szintjének:
Amikor először jártam Varsóban, ez a híd valahogy kimaradt. Nem is tudtam a létezéséről; most viszont a nap első programja volt, hogy eljöjjünk ide. Ott is ragadtunk egy időre, mert nem csak fotózni, hanem videózni is akartam:
A filmecske egyes jeleneteiben sorban jönnek a villamosok, de a valóságban azért voltak jó pár perces szünetek... aztán hirtelen megint jött két-három tuja. Nem is akármilyenek: többnyire a PESA különböző alacsonypadlósainak variációi. Azért szerencsére pár "Akvárium" is tiszteletét tette.
A Most Gdańskit, azaz a Gdanski hidat 1957 és 59 közt építették, egy 1875-ben átadott, szintén emeletes (közúti és vasúti) híd pilléreire. A két esemény közt finoman szólva történt egy s más: az eredeti emeletes átkelő keskenynek bizonyult, ezért építettek mellé egy tisztán vasúti hidat. Aztán 1915-ben az oroszok mindkettőt felrobbantották. Aztán a németek helyreállították őket, majd elhagyták a várost, majd a második világháború során (1944-ben) felrobbantották őket. A vasúti hidat 1946-47-ben újra megnyitották, a közúti híd helye viszont üresen maradt - egészen az ötvenes évek második feléig, amikor ismét egy kétszintes átkelő építése mellett döntöttek, csak ezúttal villamossal. A két híd ma is egymás mellett áll, az unatkozó közlekedésbarát tehát a villamosok mellett vonatokat is láthat!
A nagyjából 400 méter hosszú híd mindkét hídfőjében van egy-egy megálló. Ezek az építés idejének megfelelően nem túl barátságosak, mint ahogy a felső szint kétszer két sávja se egy világraszóló látvány. Állítólag a villamosvezetők nem szeretik ezeket a megállókat: túl kicsik az egyre hosszabb villamosokhoz, ráadásul a kihasználtságuk se túl nagy. Aki kíváncsi arra, hogy milyen áthaladni a híd alsó szintjén - hát ilyen:
A sínek mindkét oldalán járda húzódik, ezek közül a délin elég erős a kerékpáros forgalom - de szerencsére a kerékpárosok nem zavartatták magukat a két bolond villamosfotóstól :) A híd szerencséje egyébként, hogy mivel a Visztulán nem járnak nagyobb méretű hajók, nem kellett magasra építeni. A pálya is gyakorlatilag vízszintes, nem olyan púpos, mint a budapesti átkelők. A pályatest deszkaborítását viszont leváltani tervezik, úgyhogy aki még ilyennek szeretné látni, igyekezzen viszonylag hamar ellátogatni Varsóba. Persze nem csak eme híd miatt...
Ez megy most