Tavaly úgy döntöttem, hogy túlságosan kispolgári dolog lenne karácsony második napját otthon bejgli- és kocsonyaevéssel tölteni, ezért inkább elindultam Lengyelország felé NZA-val. És ha már a környéken jártunk, tettünk egy kis kitérőt Liberecbe, Tatrázni egyet.
Ha valaki eme kép láttán úgy gondolja, hogy egy Tatra T3-ast lát, akkor téved, mert ez egy Škoda 02T. Persze a Škoda 02T igazából csak egy Škoda által korszerűsített T3-as, de Liberecben valamiért így hívják a típust (a másik neve T3M.04). De mi az ott lent? Csak nem kettős nyomtávú pálya?
De az! A város hosszas gondolkodás után (amely közben a szocializmus is kimúlt) a kilencvenes években nekiállt az addig méteres nyomtávú villamoshálózatot normál nyomtávúra átépíteni. Nem értek teljesen a végére: bár a belváros mindkét nyomtávú villamossal bejárható, Viadukt megállótól kifelé csak normál nyomtáv van, Ulice Lomu megállótól kifelé pedig csak méteres. Ennek megfelelően vannak méteres- és normál nyomtávú forgóvázas Tatráik is - a járművek elején fel van tüntetve, hogy az adott kocsi 1000 vagy 1435 mm-es.
Map © Chris Smere, used under CC BY-NC 4.0
Ahogy látható, egy alapvetően Y alaprajzú hálózatról van szó, melynek a jobb alsó sarok felé húzódó ágával szeretnék most foglalkozni, az ugyanis elhagyja Liberecet, és a Luzsicai Nisza (Lužická Nisa) folyó völgyében egészen Jablonec nad Nisou belvárosának széléig megy. A két város önálló villamosüzemeinek összekötését már a XIX. század végén tervezték, de csak a második világháború után láttak neki. A méteres nyomtávú, egyvágányos helyközi vonalat végül 1955-ben adták át, a rajta közlekedő járműveket a két város közösen adta. 1960-ban a közös közlekedési vállalat kettévált, ami nem sok jót sejtetett. A jabloneciek előbb a városi villamosukat szüntették meg (1965), majd a helyközi vonalból is kiszálltak (1969). A hetvenes évek elején a jabloneci szakaszon nem is jártak egy ideig átépítés miatt, az újranyitástól kezdve pedig már egy új, a belvárostól kijjebb eső végállomástól indultak a villamosok Liberec felé. A kilencvenes évektől kezdve a vonal libereci részét is modernizálni kezdték: részben kétvágányúsították és "kétnyomtávosították", és a tervek szerint ezt egészen Jablonecig folytatják, ha lesz rá pénz. Arról is szó volt egy időben, hogy a villamost az ugyanabban a folyóvölgyben futó vasútvonalra terelik, de ezt végül elvetették.
Autor: cs:User:ŠJů – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, Odkaz
A helyközi vonal - számomra - meglepően jó állapotban van. A felsővezeték hosszláncos rendszerű, az oszlopok inkább nagyvasutat sejtetnek, mint villamost, akárcsak a jelzők. A közúttal való kereszteződések többnyire andráskereszttel vannak jelölve, de van klasszikus "pozorvlakos" fénysorompó is.
Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0, Odkaz
A közelmúltban felújított szakaszokon előkészítették a normál nyomtáv beépítését; a fentebbi képen külön érdekesség az Y alakú acélalj - ahogy látható, ezek is elég szélesek ahhoz, hogy felvegyenek még egy sínszálat. A vonal nagy része persze hagyományos betonaljas, de a városi szakaszon nagypanelt is láttunk.
A libereci végállomás hozza a kötelező csehszlovák hangulatot: hurokvágány egy lakótelep tövében, csak kicsiben :) Ami talán szokatlan: a hurok belsejébe nyúló csonkavágányon szerelőakna is van!
Bevallom, a vonal nem ihletett meg annyira, hogy videózzak (visszafelé pedig konkrétan elaludtam, de valószínűleg inkább azért, mert előző este kimaradt az alvás), úgyhogy más videóját tudom csak iderakni. Talán jobb is, mert ezen a vezetőállásból látszik minden! Az eredeti film Viadukt végállomásnál kezdődik, de a fentebbi lejátszóablakban a belvároson átvezető szakasz végétől, azaz a Fügnerova csomópont modern diadalívétől indulunk. Ez az épület pont úgy néz ki, mint amit a szocialista Csehszlovákiától megszoktunk, pedig a kilencvenes évek közepén épült. Nem lepődnék meg, ha ugyanaz tervezte volna, mint aki a prágai Barrandov lakótelepi vonal túldimenzionált megállóit.
A vonalnak volt még egy érdekessége: a közelmúltig két Tatra T2-es is járt rajta, a típus utolsó menetrend szerint közlekedő példányaiként. A T2-eseket eredetileg 1988-ban kivonták a forgalomból, de a kilencvenes években akkora volt a járműhiány, hogy vásároltak néhányat Ostravából. Valamennyire korszerűsítették őket, és bár 2006 után már csak két darabot használtak, azok egészen 2018 novemberéig kitartottak. És azután se vágták szét őket: a kocsikat Prága vette meg, hogy felújítás után a 23-as nosztalgiajáraton járjanak! Kár, hogy lemaradtam erről a két kocsiról; 2018 őszén, amikor nem találtam útitársat a búcsú megnézéséhez, megfordult a fejemben, hogy eljövök egyedül, de annyit kellett volna vonatozni, hogy elment tőle a kedvem :) Nagyon azért nem kell a helyi villamosbarátoknak szomorkodniuk: egy T2-est nekik is meg sikerült menteniük nosztalgiakocsinak.
Források: cseh Wikipedia, www.strassenbahn-liberec.de
Ez megy most