Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Liberec: méteres nyomtávon a szomszéd városba

2020.05.27. 07:00 :: Hamster

Tavaly úgy döntöttem, hogy túlságosan kispolgári dolog lenne karácsony második napját otthon bejgli- és kocsonyaevéssel tölteni, ezért inkább elindultam Lengyelország felé NZA-val. És ha már a környéken jártunk, tettünk egy kis kitérőt Liberecbe, Tatrázni egyet.

dsc_3963.jpg

Ha valaki eme kép láttán úgy gondolja, hogy egy Tatra T3-ast lát, akkor téved, mert ez egy Škoda 02T. Persze a Škoda 02T igazából csak egy Škoda által korszerűsített T3-as, de Liberecben valamiért így hívják a típust (a másik neve T3M.04). De mi az ott lent? Csak nem kettős nyomtávú pálya?

dsc_3854.jpg

De az! A város hosszas gondolkodás után (amely közben a szocializmus is kimúlt) a kilencvenes években nekiállt az addig méteres nyomtávú villamoshálózatot normál nyomtávúra átépíteni. Nem értek teljesen a végére: bár a belváros mindkét nyomtávú villamossal bejárható, Viadukt megállótól kifelé csak normál nyomtáv van, Ulice Lomu megállótól kifelé pedig csak méteres. Ennek megfelelően vannak méteres- és normál nyomtávú forgóvázas Tatráik is - a járművek elején fel van tüntetve, hogy az adott kocsi 1000 vagy 1435 mm-es.

lib2_jpg_a719ba40b620a450b13b0a368448da25.jpgMap © Chris Smere, used under CC BY-NC 4.0

Ahogy látható, egy alapvetően Y alaprajzú hálózatról van szó, melynek a jobb alsó sarok felé húzódó ágával szeretnék most foglalkozni, az ugyanis elhagyja Liberecet, és a Luzsicai Nisza (Lužická Nisa) folyó völgyében egészen Jablonec nad Nisou belvárosának széléig megy. A két város önálló villamosüzemeinek összekötését már a XIX. század végén tervezték, de csak a második világháború után láttak neki. A méteres nyomtávú, egyvágányos helyközi vonalat végül 1955-ben adták át, a rajta közlekedő járműveket a két város közösen adta. 1960-ban a közös közlekedési vállalat kettévált, ami nem sok jót sejtetett. A jabloneciek előbb a városi villamosukat szüntették meg (1965), majd a helyközi vonalból is kiszálltak (1969). A hetvenes évek elején a jabloneci szakaszon nem is jártak egy ideig átépítés miatt, az újranyitástól kezdve pedig már egy új, a belvárostól kijjebb eső végállomástól indultak a villamosok Liberec felé. A kilencvenes évektől kezdve a vonal libereci részét is modernizálni kezdték: részben kétvágányúsították és "kétnyomtávosították", és a tervek szerint ezt egészen Jablonecig folytatják, ha lesz rá pénz. Arról is szó volt egy időben, hogy a villamost az ugyanabban a folyóvölgyben futó vasútvonalra terelik, de ezt végül elvetették. 

Liberec, ÚSP, přejezd s tramvají.jpgAutor: cs:User:ŠJůFotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, Odkaz

A helyközi vonal - számomra - meglepően jó állapotban van. A felsővezeték hosszláncos rendszerű, az oszlopok inkább nagyvasutat sejtetnek, mint villamost, akárcsak a jelzők. A közúttal való kereszteződések többnyire andráskereszttel vannak jelölve, de van klasszikus "pozorvlakos" fénysorompó is.

Vratislavice nad Nisou, kostel, tramvaj 42.jpgAutor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0, Odkaz

A közelmúltban felújított szakaszokon előkészítették a normál nyomtáv beépítését; a fentebbi képen külön érdekesség az Y alakú acélalj - ahogy látható, ezek is elég szélesek ahhoz, hogy felvegyenek még egy sínszálat. A vonal nagy része persze hagyományos betonaljas, de a városi szakaszon nagypanelt is láttunk.

dsc_3915.jpg

A libereci végállomás hozza a kötelező csehszlovák hangulatot: hurokvágány egy lakótelep tövében, csak kicsiben :) Ami talán szokatlan: a hurok belsejébe nyúló csonkavágányon szerelőakna is van!

Bevallom, a vonal nem ihletett meg annyira, hogy videózzak (visszafelé pedig konkrétan elaludtam, de valószínűleg inkább azért, mert előző este kimaradt az alvás), úgyhogy más videóját tudom csak iderakni. Talán jobb is, mert ezen a vezetőállásból látszik minden! Az eredeti film Viadukt végállomásnál kezdődik, de a fentebbi lejátszóablakban a belvároson átvezető szakasz végétől, azaz a Fügnerova csomópont modern diadalívétől indulunk. Ez az épület pont úgy néz ki, mint amit a szocialista Csehszlovákiától megszoktunk, pedig a kilencvenes évek közepén épült. Nem lepődnék meg, ha ugyanaz tervezte volna, mint aki a prágai Barrandov lakótelepi vonal túldimenzionált megállóit.

A vonalnak volt még egy érdekessége: a közelmúltig két Tatra T2-es is járt rajta, a típus utolsó menetrend szerint közlekedő példányaiként. A T2-eseket eredetileg 1988-ban kivonták a forgalomból, de a kilencvenes években akkora volt a járműhiány, hogy vásároltak néhányat Ostravából. Valamennyire korszerűsítették őket, és bár 2006 után már csak két darabot használtak, azok egészen 2018 novemberéig kitartottak. És azután se vágták szét őket: a kocsikat Prága vette meg, hogy felújítás után a 23-as nosztalgiajáraton járjanak! Kár, hogy lemaradtam erről a két kocsiról; 2018 őszén, amikor nem találtam útitársat a búcsú megnézéséhez, megfordult a fejemben, hogy eljövök  egyedül, de annyit kellett volna vonatozni, hogy elment tőle a kedvem :) Nagyon azért nem kell a helyi villamosbarátoknak szomorkodniuk: egy T2-est nekik is meg sikerült menteniük nosztalgiakocsinak.

Források: cseh Wikipedia, www.strassenbahn-liberec.de

8 komment

Címkék: youtube közlekedés utazás csehország képek érdekesség tatra villamos liberec 2019 jablonec

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8815715578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"A libereci végállomás hozza a kötelező csehszlovák hangulatot"

Fura mód nekem (legalábbis ezt a fotót látva) inkább Szeged hangulatom lett, szerintem valahogy tiszta Tarján :-)
@sako: Szeged is hozza a kötelező csehszlovák hangulatot :-) Nekem legalábbis hozta régebben, mikor még a főutak felett olyan kábel pókháló volt, meg a lámpaoszlopok olyan sárgák voltak, mint Kassán 1975-ben...
@sako: Pláne, ha Olajbányász téri villamosvégállomásként emlegeted :)
@nyelv-ész: Biztos írtam már, hogy nekem a budai Alkotás utca volt tiszta Csehszlovákia a sárga oszlopaival. És máig megmaradt a szín, nem tudom, hogy ez valami helyi előírás?
Két dolog tűnt fel ; a pályák tisztasága (mindenütt) , és a grafittik hiánya. Jó poszt, gratula.
Érdekes, az ember nem is gondolná, hogy ilyen megoldások is vannak!
#1) Hol vagyunk mi ettől?
#2) Hogy lehet ezt fenntartani amikor Szegednek is óriási teher a villamos...?
@haromegesztizennegy: #1 - miért, biztos hiányzik nekünk ilyesmi? Szerintem tiszta pénzkidobás volt a kétnyomtávusítás. Még ha a nyolcvanas években megcsinálják a tervgazdaságban, de hogy utána is... Akkor is ma is megkapod ugyanazokat a járműveket bármelyik nyomtávban. Az meg, hogy mindkettőt kell egyszerre üzemeltetni, hát, elég furcsa. Ahol a nyugatnémetek hasonlót csináltak, ott Stadtbahnra cseréltek, nagyobb kapacitásúra, nem _ugyanarra a Tatrára_.
süti beállítások módosítása