Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Nyári berek

2020.06.16. 07:00 :: Hamster

Kelenföldről nem kimondottan Kamaraerdőn át vezet a legrövidebb út Gazdagrétre, gimnazista koromban mégis rászoktam, hogy ha szép volt az idő, és nem volt jobb dolgom, akkor órák után kibuszoztam a budafoki kocsiszínhez, és onnan a 41-es villamossal kizötyögtem annak külső végállomására, a Kamaraerdei Ifjúsági Parkhoz.

Elképesztően kellemes hangulata volt a 41-esnek Kelenvölgy megállótól kifelé: mivel egy helyiérdekű vasút - a törökbálinti - maradványáról van szó, végig zöldben futott, civilizációnak csak apróbb nyomai látszottak a távolban (lásd fent), a villamosvezetők pedig nem fogták vissza magukat, nyomták az UV-knak. Csak úgy repkedett az ember a motorkocsiban a vacak síneken ugrálva :)

Az órák utáni 41-esezés fősuliban is megmaradt szokásomnak, aztán pár év szünet után, amikor diagnosztizált villamosmániás lettem, ismét fel-felbukkantam itt a villamosok fedélzetén. A környék ekkor már elkezdett megváltozni: a Péterhegy oldalán lakóházak sora nőtt ki a földből, de ennek ellenére még mindig a világ vége után két megállóval érezte magát az ember utasként.

Valamikor a kétezres évek közepén aztán a Balatoni út és a Fülőke utca (akkor még Kőérberki út) közt a Hosszúréti-patak túloldalára lakóparkot építettek. Pontosabban úgy sejtem, hogy az épületeknek körülbelül a fele készülhetett el, csak jött a 2008-as válság, mert gyanúsan elő van készítve a domboldal másik fele is. Talán egyszer befejezik?

img_5753.jpg

Mindenesetre a patakot ekkor tavacskává szélesítették, vízeséssel, hidacskákkal, ami jópofa hangulatot eredményezett, bár másmilyet, mint amilyen előtte volt. Csak kicsit steril volt, minden rendezetlensége és a hamar kisarjadó gaz ellenére is. Persze ennek ellenére is az egyik kedvenc villamosos helyem maradt, fel-felbukkantam itt egyedül és társasággal is.

dsc_5240.jpg

A kijárási korlátozások enyhítése utáni első l'art pour l'art villamosozásom célpontja nem is lehetett volna más, mint Kőérberek. Lehet, hogy minden tavasz végén így néz ki a környék, csak én nem szoktam látni, de imádtam azt a dzsungelt, ami fogadott!

dsc_5205-2.jpg

Persze a tó körbejárása mellett villamost is fotóztam, bár hajnali negyed hétkor (az nekem még az előző nap) elég ritkán jöttek. A pályát kicsit ki lehetne gazolni, és a felsővezeték-tartó oszlopokat is le kellene festeni...

 dsc_5212.jpg

Két Tatra közt a békákat hallgattam, meg a madarakat nézegettem, itt éppen egy szürke gémet láthatunk középen. Nem voltam egyedül a kora reggeli napfényben a tó körül: voltak futók, kutyasétáltatók és horgászok is, zajlott az élet.

dsc_5302.jpg

Sokkal többet nem tudok mondani erről, csak jelezni szerettem volna, hogy elkészültek az első idei képeim. Jó későn sikerült elkezdeni: télen nem volt mit fotózni, a tavaszt meg ugye otthon kellett tölteni. Elmaradt a szokásos "Város Napjai" Pozsonyban, akárcsak a tapolcai Ikarus-találkozó, le kellett mondanom egy egyhetes lengyel utat, szóval most ennek a kis kőérberkezésnek is nagyon tudtam örülni :)

18 komment

Címkék: énblog budapest képek villamos xi.ker kőérberek budapesti pillanatok 41-es

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2215803142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akkor ezek szerint már járható az "IFI park" felé vezető vágány is, mert ugye az elmúlt 10 évben számos alkalommal le kellett zárni, ugyanis a patak icipicit átrendezte az altalajt, ezzel irreverzibilis folyamatokat előidézve az alépítményben...
Nem tudom elmondani mennyire jókor jött ez a poszt!
Ebéd után egy unalmas conf-call-ban, nagyon jó volt kicsit kirándulni Kamaraerdőbe.

Az oszlopokkal kapcsolatban: szerencsésebb / gazdagabb / okosabb országok már csak galvanizált vagy beton oszlopot használnak így elkerülhető a rozsda és a festés. Mi még sajnos nem tartunk ott, úgy vettem észre hogy az újabb szakaszokon is mindössze festett vasoszlokok vannak.
Üdítő kivétel a 80-as vasútvonal, ahol már kezeltek a "vasak", így max a fékpor és kerékrozsda fogja majd be kb 2 m magasságig...
@haromegesztizennegy: Mostanában már horganyzott oszlopokat állítanak. Sírnak is a fotósok, hogy jajj, az északi parton nem elég, hogy oszlopokok lesznek, de majd világítanak a képeken. De a kőérberki oszlopok simán lehetnek 50 évesek is.
Köszi a háttérképet :-) (2624-eskét raktam ki)
A Tóváros lakóparkra érdemes rákeresni, jó sztorikat rejt. A környék meg amolyan illegális közösségi hellyé nőtte ki magát a kijárási korlátozások alatt, néha olyan volt, mint egy szocialista majális a ligetben.
Elfogult vagyok, de szerintem még így, részben beépítve is az egyik leghangulatosabb vonalszakasz, a kamaraerdei villamosos napokon főleg az volt :). Persze a Duna partjáról sem csúnya a látvány.
A lakópark mellett kiépítették az út- és közműhálózatot, de a IV.(?) ütem nem épült meg, a házhelyeket benőtte az akác. Az ott lakók talán jobban tudják, mik most a tervek.

@KissGecihuszár: Tudtommal most épp mindenhol két vágányon megy ott a villamos, de a patak állapota miatt kérdés, meddig lesz ez így.

Szegény Hosszúréti-pataknál (Kő-érnél) annyi terv volt már onnantól kezdve, hogy lefedik és autóút ('90-es évek), kikövezik vagy csak simán rendbe teszik a medrét... de a helyzete nem javult. Kb. 6 éve az FCSM rajta volt az ügyön, aztán elhalt.
A tó/tavak esete még bonyolultabb: eredetileg azt mondták, záportározó lesz. Lenne létjogosultsága, mert beépült a patak vízgyűjtője és esőzéskor gyorsan megnő a vízszintje. Amikor a lakóparkot kezdték, sima tóként hirdették, viszont úgy épült meg, hogy záportározónak is és ennek is egyszerre nehezen lehetne használni. A hordalék és szennyezés gyorsan felgyűlik benne, ezért a felső része rothadó posvány (az ott lakók örömére), nem kotorják és állítólag természetvédelmi szempontból sem ideális a helyzete. Egyébként hangulatos környék.
@Hamster: Nem az a baj, hogy horganyzott oszlopok épülnek, hanem hogy aránytalan méretűek és túlzott darabszámban. Érdemes megnézni, hogy a svájci kisvasutakon, ahol szűkebb ívekben nehezebb felsővezetéket kell tartani, mennyivel filigránabbak a modern, galvanizált oszlopok.
És persze nincsenek lebetonozva sem a könnyű csere érdekében, hanem csavarozottak. Ott a fejlődést, a 29-esen a visszafejlődést jelentik az új oszlopok.
@Hamster: Ezzel azért vitatkoznék egy kicsit. A 40a vonal felújításakor szép, zöldre festett, rácsos felsővezetéktartókat raktak le. A betonba érő lábuk nem volt kezelve, az szépen rozsdásodott.

Egyébként a távvezetékek tartóoszlopaihoz kifejlesztett corten acél ide is jó lenne. A lényege, hogy a felületén kialakuló rozsda réteg védi a további korróziótól. Sajnos csak műemlék épületek renoválásánál használják,(Várkert bazár) mert amennyire látom az újabb távvezetékek is festve vannak mind.
Egyébként ez a vonal nekem is nagy kedvencem! Gyerekkoromban nyaranta sokat vendégeskedtem kamaraerdőn. Akkoriban csak UV-kkal lehetett oda kijárni, mert állítólag a Ganz, és a Tátra túl sokat fogyasztott, és a vonal végén alig maradt delej. Nem tudom ebből a sztoriból mi igaz, mert a gyerektáborba Tátra különvillamossal(!) vitték a gyerekeket. Ezekre a szerelvényekre csak a táborba befizetett gyerekcsoportok szállhattak fel, a kísérőtanárokkal együtt. Se jegy, se bérlet nem kellett.
Az a durva, hogy a lovardánál a rétet teljesen beépítették :(
Igen, az igazi, ha már nem is végig, de az M1-7 autópályáig még járt. Ott volt a felüljáró, meg a kétoldali pihenő, benzinkúttal. Sokszor mentünk gyerekként "forgalom számlálni" vasárnap délutánonként.
Ennek a vonalnak a vége volt egyvágányú egy darabon?
Vagy rosszul emlékszem?
@Perler Zuárd: Csak amikor belecsúszott az egyik vágány alól a töltés a patakba. Igaz, eltartott egy ideig, mire megcsinálták. De nem ritka az ilyesmi, több helyen is megtörtént az utóbbi húsz évben, szóval meg szokták oldani.
@Hamster: Akkor nem erre gondoltam. Volt egy másik, talán a 43-as, az is az Isten háta mögé járt ki, és a vonal jó darabja egyvágányú volt. Ez persze kábé 50 évvel ezelőtti állapot, amiről beszélek.
@Perler Zuárd: Ja-ja, a 43-as volt az Isten háta mögötti Tétény city-ben 1 vágányos, azaz a Lépcsős u-tól, de eme állapot '84-ben megszűnt, amikor felszámolták a 43-as tuját.
@KissGecihuszár: Áh, kösz, akkor ez az! Én a 70-es években ültem rajta legutóbb...
@KAMA3: Siófoktól Zamárdiig az összes új oszlop kifakult, rozsdasodik.. Pedig alig pár évesek. Mi lesz úgy 20 év múlva?
@KAMA3: a 80-as években az ezresek után néhány évig Tátrák jártak a 41-esen, utána jöttek az UV-k
süti beállítások módosítása