Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (156) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (328) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (146) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (13) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (616) vasútállomás (5) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (943) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (346) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy irány, hat kép

2020.12.16. 07:00 :: Hamster

Még nyáron mutattam Tomáš Dvořák néhány fotóját a Tatra villamosok budapesti próbaüzeméről. Szerencsére Tomáš nem csak a csehszlovák masinákat fotózta, hanem a "mieinket" is. Most ezek közül egy olyan típusról mutatnék néhány képet 1979-ből, mely nem igazán mondható meghatározónak vagy sikeresnek.

Aki budapesti gyerekként járt Prágában vagy Bécsben (vagy még vagy huszonharmincezerháromezer-tapodtattízkettő másik helyen), lehet, hogy hozzám hasonlóan meglepődött azon, hogy a magyar fővárossal ellentétben a villamosoknak csak elöl van vezetőfülkéje, és csak az egyik oldalukon van ajtaja. Ez a megoldás egyrészt több férőhelyet ad a járművön, másrészt viszont csak hurokvágányon, esetleg deltavágányon tud visszafordulni - olyasmi pedig ritkán van forgalmi akadály, baleseti helyszín előtt, tehát az egyirányú villamosokkal közlekedő üzemekben fennakadás esetén nem ritka a hosszú sorban ácsorgás. Budapesti közlekedésbarátok hajlamosak a mást rögtön a jobbal azonosítani, és arról álmodozni, hogy milyen jó lenne mindenütt hurokvágányokon fordulni itthon is, de az az igazság, hogy az olyan végállomások sok helyet foglalnak (ami manapság nincs ingyen), másrészt fenntartani is drágább őket, hiszen az ívek (is) folyamatosan kopnak. Egy komoly tömegközlekedési háttérrel rendelkező bécsi ismerősöm egyszer azt mondta, hogy kicsit irigyli tőlünk a kétirányú villamosokat, mert mennyivel egyszerűbb azokat visszaforgatni úgy végállomáson, mint útközben, egyetlen egyszerű vágánykapcsolattal. De most nem azt akarom megmagyarázni, hogy miért jobb nekünk :) hanem megmutatni azt a rövid közjátékot, amikor valaki úgy gondolta, hogy nálunk is legyenek egyirányú, egyoldali ajtós villamosok.

19790911_1111_visegradi_utca_va-sai8-sharpen.jpgAz 1111-es pályaszámú "házi csuklós" a Visegrádi utcában

A Fővárosi Villamosvasút 1961 és 1963 közt saját maga gyártotta le az 1100-as sorozatú egyirányú villamosokat, melyek a szakmában és a közlekedésbarátok közt a "házi csuklós" (illetve a méretük miatt a "benga" -> Bengáli) becenevet kapták. Alapvetően jó ötletnek tűnhetett egy ilyen típus, hiszen ekkor még bőven voltak hurokvégállomások, az egyirányú járművön pedig a buszokhoz hasonlóan könnyű volt irányított utasáramlást kialakítani: a jó széles hátsó ajtón sokan fel tudtak szállni, hogy aztán indulás után a kocsivégben  várják ki, mire sorra kerülnek az ülőkalauznál; leszállni pedig az elülső és a középső ajtón lehetett. A dolog aztán mégse vált be, hiszen sok korlátozó tényező volt: egyrészt sok vonalon volt fejvégállomás, másrészt néhány helyen néha nem csak a jobb oldalon kellett volna ajtót nyitni, hanem a balon is. Ugyan a pótkocsis szerelvények is alapvetően egyirányúak voltak, így nem tudtak bárhol megfordulni, viszont legalább mindkét oldalukon volt ajtó! Hogy ez a valóságban mennyire komoly gond volt, azt jól mutatja, hogy a harmincnyolc legyártott egyirányú csuklós nagy részét néhány év után eladták vidékre, kilencet pedig már eleve üzembe sem állítottak Pesten. Amelyikek maradtak, azok is ki lettek dobva 1979-80-ban, tehát egyik sem érte meg a húszéves kort a fővárosban (némelyik persze még eljárogatott néhány évet valamelyik vidéki üzemben). Ez azért elég beszédes egy olyan villamosüzemnél, ahol ekkor még közlekedtek első világháború előtt gyártott villamosok is!

19790911_1103_beke_utca-sai8-sharpen_1.jpgEgyirányú Bengálik találkozója a Béke utcában

Ráadásul ezek a kocsik komfortilag se voltak negy durranások: primitív szerkezetük miatt rendkívül rosszul futottak, ráztak, hangosak voltak. És hiába néztek ki korszerűbbnek, áramvonalasnak, nem voltak gyorsabbak a kéttengelyes szerelvényeknél vagy az UV-knál, melyek simán "tolták" őket a vonalon.

19790405_1100_pozsonyi_utca-sai8-sharpen_1.jpgAz 1100-as kocsi Angyalföld kocsiszín előtt, melyről mindig el kell mondanom, hogy Újpest területén fekszik :)

A két ma is létező újpesti viszonylat közül ekkor a 12-es járta be a teljes utat a Nyugatitól Rákospalotáig, a 14-es viszont - szintén a Nyugati felől - csak Angyalföld kocsiszínig jött el, ahol hurokvágányt építettek neki (előtte '75-ig továbbment Istvántelekre). Ezen az azóta eltűnt végállomáson látjuk az 1100-as pályaszámú csuklóst, mely 3720-as számmal a sorozat prototípusa volt, és melyet a közelmúltban gyönyörűen felújították.

1105_12_ujpest_dozsa_gyorgy_ut_19790407.jpg

A Görgey Artúr utca változott is '79 óta, meg nem is. Mindenesetre most már olyan villamosok járnak itt, amelyeken van fűtés :) A képen látható 1105-ös kocsi érdekessége, hogy '81-ben Szegedre került, ahol a 613-as, majd 602-es számot kapta. A jármű 2003-as selejtezése után se veszett el: a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület vásárolta meg, mely jelenleg (tudommal legalábbis) Istvántelken tárolja.

19790405_1116_rpkossuth_utca_va-sai8-sharpen_1.jpg

És ez a kép már a Rákospalota, Kossuth utca végállomást mutatja, ahol akkoriban a 12-es mellett az 55-ös és a 10/10A is fordult. Ezen a beállításon igazából nem is az 1116-os csuklós az érdekes (bár rendhagyóak a másik kocsi oldalára nyíló ajtajai), hanem az 1031-es kéttengelyes, mely még mindig megvan: őt is a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület szerezte meg, jelenleg Pécsett található!

19790405_1101_rp_dozsa_gyorgy_ut.jpg

És végezetül ezen a fotón az 1101-es kocsit láthatjuk, amint visszaindul a Nyugati felé. Így múlik el a világ dicsősége: ahonnét ma már csak a 12-es indul, 15-20 percenként, ott régen ilyen hosszú tömött sorban álltak a villamosok...

A képekért köszönetet szeretnék mondani Tomáš Dvořáknak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!

16 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép 1979 bengáli kulfoldi szemmel Tomas Dvorak

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr8216344902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"egyik sem érte meg a húszéves kort a fővárosban "

Nincs ezzel baj.
Ezek a "kisiklások" is az emberi élet részei, gondoljunk csak az Airbus A380-ra,az aluminium Combinora, vagy bármilyen beruházásra, fejlesztésre ami végül épp hogy nagykorúvá tudott válni.
A kis lábszagú kádár kori Mo.ra a pénzhiány volt jellemző ezért nem is volt olyan nagy bukás (anyagilag) ez a Bengáli, bár érdekelne az emberi háttere is a "project"-nek.
-Voltak-e olyanok akiket elővettek emiatt?
-Kötötték-e a tervezőket elvtelen korlátok?
-Látták-e előre, hogy mi lesz ebből?
Stb...

És mint mindíg, csodásak ezek a sárágás színvilágú diafilmek a hetvenes évekből.
Olyan hangulatot adnak ebben a szürke időben, hogy most visszmennék az időben egy 1 napos sétára.
@haromegesztizennegy: Az megvan, hogy a Budapestről kipaterolt Bengálik még hány évtizedig csikorogtak Miskolc, Debrecen, Szeged sínein, és hogy összesen mennyit gyártottak?

Én leginkább azon elmélkedem, hogy amit a fővárosból 20 év alatt kipucoltak, hogyan élhetett még további harmincakárhány évig vidéken, és miért görbíthette szorgalmasan a vidéki pályákat...
@nyelv-ész: Nyilván nem azért használták őket vidéken, mert jók voltak, hanem mert nem volt más. Igazából a vidéki villamosüzemek végig cserben voltak hagyva a rendszerváltásig.
@haromegesztizennegy: A szomorú az, hogy a Bengáli program az UV-k rovására ment: '62-ben hirtelen belassult az UV-k beszerzése, aztán véget is ért. Mesélték, hogy volt, aki meg szerette volna ezt akadályozni a Főv. Tan. VB-n, de nem volt elég erős hozzá.
Az ívek kopásánál a kölcsönhatás másik fele a rosszabb ; )
@Hamster: Miben jobb egy UV mint egy Bengáli? A 2 tengelyes forgóvázak és külön kocsik miatt?
A Béke úti képnek különösen örülök, itt utaztam életemben először Bengálival, kb. 10 éves lehettem. Iszonyatos csalódás volt, már akkor feltűnt, hogy ezek a (számomra) gyönyörű villamosok, amik mindig is annyira tetszettek, milyen szarul futnak...
@haromegesztizennegy: Majdnem mindenben. Forgóvázas, erősebb, gyorsabb, stb. Oké, nem egyterű.
A Benga viszont merevtengelyes, a középrész alatt nincs kerék, a motorjai mosógéphez is gyengék lennének, és az egész úgy szitál, úgy veri szét a pályát, hogy öröm nézni.
Nem volt gyenge a motorja (TR5.6/14-es motor, több,mint 50kW, csak nagyon nehéz volt a kocsi) Ugyanez a motor vidáman fölment Farkasrétre, Zúgligetbe, Hűvösvölgybe, és vitte a három kocsis Váci úti és Körúti szerelvényeket.
A zegyirányú bengálik egy rémálom voltak. Még a kétirányúakhoz képest is. Nem elg, hogy rzkódtak, mintha földrengés lenne, de "sikoltoztak" is, még az egyenes pályaszakaszokon is. Debrecenben az íves pályaszakaszokat évente kellett cserélni. A hangzavaron még az sem segített, hogy a nyolcvanas években a debreceni fővonal nagy részén gumiágyazatosra cserélték a sínágyazatot.
A 14es vonalon futó Bengálik kijártak egészen az Istvántelki Főműhelyig.
Az Angyalföld kocsiszín után Liebstück Mária u, - Ősz u, - Rózsa u, - Elem u, - Klára u végállomáson keresztül jöttek vissza a Károlyi Kórház mögött újra az Ősz u, - Liebtsück Mária u, Pozsonyi u,- Béke u irányba, amíg az Újpesti lakótelep építés miatt nem rendezték át a területet.
Az Ősz utcából Rózsa utcába fordulásnál a szűk utcán akkora hurokkal fordult a vágány hogy előtte teljesen átjárt az utca bal oldalára. ott volt rendes csikorgás :-) Bár ugyanitt az előtte járatos kétkocsis nyitott peronos szerelvények is visítottak...
Ebben a kereszteződésben '67 környékén az Ősz utcán a Mária utca felé haladó régi tuját kisiklatta az előtte áthajtó 20as busz és a villamos behajtott a sarki hentesüzlet ajtaján a pultig.
'69-'72 között napi rendszerességgel utaztam rajtuk a Liebstück Mária- Pozsonyi sarkán várva hogy a 12es vagy a 14es jön előbb hogy eljussak a Lehel u, Dózsa György sarokra az AFIT IV. tanműhelyébe.
Én személy szerint jobban szerettem a csuklósokon utazni
@Quattroman: "A 14es vonalon futó Bengálik kijártak egészen az Istvántelki Főműhelyig."
Ott van a link rá a szövegben, hogy '75-ig kimentek :) Sajnos nem nagyon láttam még képet arról a részről, pedig nagyon hangulatos lehetett. Azt hiszem, a fentrol.hu-n van olyan légifotó, amin látszik villamos ott.
Bocs az elkerülte a figyelmemet. Most rákattintottam és új infó volt a számomra hogy száz éve a Viola utcán is járt villamos. Oda jártam általánosba, és ha már ráleltem a google mapsra, becsalinkáztam a szüleim (ma már a húgommal közös) Chinoin utcai házához.
@Békássy Csaba: Egy Benga 23-24 tonnát nyomott. A 12-esen járó 1600-asok tömege a két 5600as póttal több mint 32 tonna volt. Mégis gyorsabbak voltak mint a Benga. Nem a súllyal volt gond, hanem a konstrukcióval.
Szokásos kései kommentem :)

@Hamster: cserben. Meg még egy jó bő 10 évig. Én is egy vidéki elszenvedője voltam ennek. Sajnos attól, hogy oda "lekerült", ott is ugyanolyan rossz.

A legutálatosabb utas feature-ök:
- minden dinamikai jellemzője csapnivaló (és még rém idegesítő is pluszban, ahogy a hangok is rájátszanak: azt a nagy pisszenést végig kivárva egy lajhár teszetoszaságával menetre kapcsol, utána meg csak dörmög, mintha ezzel üzenni is akarnák, hogy itt semmi sietség nem lesz)
- fűtetlen, persze úgy, hogy a kitérőkben ugye várni kell
- bezzeg levegőrendszer az kellett bele, az meg elfagy, morgás, denaturált szesz szag
- az oldalfal külön életet él az alváztól, ha ülsz, akkor a vállad nem ugyanúgy mozog, mint az üleped :)
- ez a zajos, nem a metró :)
- a csukló alól keményen jön fel a por, nyáron alig lehet látni tőle!
- teljesen kisipari kivitel, nincs két ugyanolyan darab
@fzoli415: Hát a szag, meg az oldalfal mozgása igencsak megmaradt az én emlékeimben is. Rémlik még, hogy a billenő ablakok mindkét oldalán zörögtek a teljes kinyílást gátló vasak is. Bár ezekből mintha fix is lett volna. Ha csak a rossz tulajdonságait nézzük, tényleg nem volt egy nagy szám a bengáli. A formavilága viszont - szerintem - telitalálat.
süti beállítások módosítása