Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Tujakiállítás a Károly körúton

2021.09.23. 07:00 :: Hamster

Múlt hétvégén a síneket javították a Szabadság hídon, emiatt nem jártak villamosok a Kiskörúton. De nem maradtak üresen a vágányok, mert a vágányzár előtt átvittek pár régi és új villamost a Károly körútra, elvileg az Európai Mobilitási Hét tiszteletére, de szerintem inkább azért, hogy végre lássuk őket két ínséges év után :)

img_5072-2.JPG

A 611-es természetesen nem volt meglepetés, hiszen az 1908-ban épített favázas kocsi 1987 óta a budapesti nosztalgia-közlekedés alapjárműve.

img_5066.JPG

A CAF felbukkanása már meglepőbb volt, hiszen ez a jármű nem járhat rendszeresen a Szabadság hídon - üresen, egyedi engedéllyel viszont átcsoroghatott.

img_5046.JPG

Több mint két éve írtam egy hosszút a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) járműveiről, ez a kép jó illusztráció lett volna ott, hiszen a rajta látható két sárga motorkocsi eredetileg ennek a cégnek a flottájához tartozott.

img_5052.JPG

A 611-eshez hasonlóan 1987-ben helyreállított 436-oson azt láthatjuk, hogy hogyan néztek ki a BVVV villamosai az 1910-es években: az "L" sorozatú favázas kéttengelyest 1913-ban vásárolták.

img_5048.JPG

A 2806-as egy korábbi BVVV-s típus tagja: ezt a "K" sorozatú kéttengelyest 1911-ben gyártották. A kinézete az utolsó éveit idézi vissza, ahogyan még az 1970-es években is dolgozott. Mi tagadás, alaposan lebutították az eredeti dizájnt! Nosztalgia villamosnak viszont remek így, végre ezt a korszakot is be lehet mutatni - az utazás élménye pedig az ablakok fölötti kis szellőzők nélkül is remek :)

img_5032.JPG

És eredetileg ez is BVVV villamos volt: az Amszterdamot megjárt 2624-est 1906-ban építették a társaság "G" sorozatának egyik példányaként. Az előbb látott két kocsi már dongatetős volt, ez a régebbi modell viszont még laternás (felülvilágítós). Aztán 1959-ben acélvázasították, többé-kevésbé akkor kapta mostani kinézetét.

img_5027.JPG

Bár az azt vontató Muki is érdekes szerzet, most mégis a teherkocsiról ejtenék pár szót: az első (és sokadik) ránézésre is érdektelen jármű valószínűleg az első normál nyomtávú budapesti villamostípus, a BVV (akkor még egy "V"-vel kevesebb volt a cég nevében) "A" sorozatának egyik példányából lett átalakítva. Mekkora lenne visszaépíteni eredeti kivitelére!

img_5014.JPG

Az egyetlen MUV, azaz "modernizált UV", a 3430-as is ott parkolt a Wälder Gyula-féle Madách-házak előtt, ...

img_5001.JPG

... és persze az egyik működőképesen megtartott UV szerelvény is jelen volt.

img_4995-2.JPG

A régiségek sorát az 1233-as pályaszámú Bengáli zárta - vagy nyitotta, attól függően, hogy merről érkezett az ember :) Jópofán néz ki ez a típus, csak ne lett volna annyira kőbalta kifinomultságú!

242273926_386191966368603_6974535012809028807_n.jpg

Modernebb járgányok is felbukkantak, de azok közül most csak ezt az ex-hannoveri TW6000-est emelném ki.

242325481_3174715739423428_9026363063257443489_n.jpg

A szemfülesebbek az ajtók üvegtáblái miatt talán már észre is vették, hogy ez nem egy átlagos hannoveri, ...

img_5004.JPG

... a lenyíló lépcsőt ugyanis kísérletképp merevre cserélték. Amit nem értek, hogy miért kellett ilyen kikeskenyített-behúzott középső lépcsőfokot építeni, amikor a DÜWAG ajtói már az ötvenes években lehetővé tették, hogy teljes szélességű lépcsőfokot lehessen használni.

img_5007.JPG

Az utasteret szintén kicsinosították, a legfontosabb viszont az, hogy klímásították is. Kíváncsi vagyok, hogy lesz-e több ilyen kocsi!

18 komment

Címkék: budapest képek nosztalgia villamos uv bengáli tw6000 nosztalgiavillamos 436 611 2624 muv 1233 bvvv

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9116694064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagyon köszi a képeket és a beszámolót, némileg kárpótolt, ugyanis sajnos kimaradt, elég húzós volt az elmúlt hétvégém... Melóztam is (sajnos), zenéltem is (hála Istennek)...
Gáz, hogy ennyi év után sem tudjuk a TeWéket arra használni, amire valók. Ha nem épülnek magasperonos pályák, akkor viszont az egész állományt el kellett volna adni, és alacsonypadlósat venni helyette. Na mindegy, majd a frankfurti össze-vissza ajtósok megoldják a problémát :-(
@nyelv-ész: Akár még szórakoztató is lehetne, hogy tizenéve üzemeltetik amúgy teljese feleslegesen a lenyíló lépcsőket minden villamoson és most állnak neki átépíteni ICS stílusban az ajtókat. Az 1-es villamosból például lehetett volna valami Stadtbahn-szerűt építeni, de hát az a villamos is elment már.
Volt egy hiányzó, a lőrinci iker. Azok voltak a legszebb régi kocsik. Megvannak még? Kb. 15 éve a Demszky is vezette az Üllői úton.
azért az bennem felvet kérdéseket, hogy eljutunk -e valaha is a belátható jövőben odáig, hogy a CAF ne egyedi engedéllyel és üresen mehessen át -lépésben- a Szabi hídon, hanem menetrend szerint a 47-?48?-49 es vonalakon? Értem én, hogy a híd jelen műszaki állapotában nem alkalmas semelyik alacsony padlós szerelvény közlekedtetésére, de talán már itt lenne (lett volna már a Tarlós alatt) az ideje átépíteni, felújítani a hidat, melynek keretében -akár a gépjármű forgalom megszüntetése mellett- kijjebb pakolják a vágányokat egymástól. Kíváncsi vagyok, még hány "hannoveri" kerül "ráncfelvarrásra", mert ezek szerint a BKV még hosszú éveken át kalkulál velük, ha még klíma is beépítésre került...
@laci_52: Persze, megvannak, csak mivel kérdéses a közlekedtetésük, kivitték őket a szentendrei múzeumba. Ami nem is baj, mert legalább van valami régi villamos ott a városba visszahozott 436, 611 és 1074 helyett :) Ideális esetben persze a városban kellene a múzeumnak lennie, és akkor ez nem lenne probléma...
@KissGecihuszár: Csufiból se lett sorozat, a műanyagüléses ICS-t és buszt is elfelejtették... És persze, hogy számolnak, hiszen jöhet újabb sok példány Hannoverből a régiek helyére (már most is selejteztek párat, szóval nem kell megmaradni a hetvenes évek végi daraboknál). Lassan húsz éve itt vannak, és jól bírják a terepet.
@nyelv-ész: "és alacsonypadlósat venni helyette"
Miből? Abból a pénzből, amiből új HÉV-eket nem vettek, vagy amiből új kisföldalattit nem vettek? :) :(
@KissGecihuszár: A Szabadság hidat "nemrég" újították fel, kissé túlzás lenne megint szétverni (főleg, hogy előbb még a Petőfit is fel kellene újítani meg ott van a Galvani vagy Albertfalvai híd projektje). Tudtommal nem a vágánytávolság az igazi probléma, hanem a teherbíróképesség - az alacsonypadlósoknak nagyobb a tengelyterhelésük és ezt utasokkal, haladós sebességgel döngetve nem biztos, hogy elbírja az annak idején Dunából kiszedett szerkezet... Addig mozgásukban korlátozottaknak marad az M4 ott.
@Hamster: Mi az, hogy kérdéses a közlekedtetésük? Ezt nem értem! Legalább 50 vagy 60 évig közlekedtek! Mi változott azóta, hogy most már nem járhatnak?
@NAR: Állítólag jönnek Németországból a keskenyebb használt villamosok, amelyek a Szabadság-hídon és a 2-es vonalon is járhatnak majd.
@laci_52: A vágányépítés. Például ívekben szűkebb a nyomvályú, mint régen, a nagy tengelytávú járgányok kerekei megszorulhatnak, kiugorhatnak. Mondjuk látjuk, hogy egy-egy alkalmat kibírnak, de például az 1074-est megnézték minden gyanús helyen, mielőtt ráengedték nosztalgiaforgalomban a Nagykörútra. Azon felül leginkább ott ment, ahol régen is mentek az ezresek, pl. a 41-es külső szakaszán, ahol sok helyütt ugyanazok a sínek fekszenek, amin még eredetileg is jártak. Persze azt is láttuk, hogy néha egy-egy menetet kibírt gond nélkül, de rendszeresen, utasokkal járatni más kérdés (ahogy külön engedéllyel a CAF is átmehetett a hídon), valakinek tisztáznia kellene ezt az aspektust.
@NAR: az a "nemrég" tudtommal qrva rég volt, mert én nem emlékszem arra, hogy az elmúlt 20 évben felújították volna, mármint tetőtől talpig , pl. mint a Margit hidat 2010-ben, vagy ahogy most a Lánc hidat éppen. Emlékeim szerint tetőtől talpig ,tehát a fenéklemezekig visszabontva legutoljára olyan '84 körül lehetett, amikor a régi jellegtelen szürkéről átfestették zöldre. Igen, az kérdés, hogy az alacsonyak közül melyiket bírná el utasokkal együtt, nyilván egy teljes alsó felújítás , vágánycsere és szétpakolás után? Combinot biztos, hogy nem, mert az a legnehezebb, mind a komplett jármű, mind pedig a tengelyterhelés tekintetében, de a rövid CAF tudomásom szerint közlekedhetne rajta, HA rendbe tennék a fenék , illetve a pályalemezeket és megszűnne a gépjármű forgalom a hídon, mert együtt az már sok lenne, de lehet hogy nem tudom pontosan. Nem véletlen, hogy anno, az MFAV '96-os rekonstrukciója után az 1-es busz is megszűnt...
@KissGecihuszár: Szerintem fenéklemeze hajóknak van, nem a hidaknak :) De a kereszttartókig visszabontották legutóbb, új pályalemezt csináltak: www.duna-drava.hu/sites/default/files/assets/images/11/5e/szabadsag_hid.jpg
Rendszeres 51 és 24 használóként erősen remélem hogy a modernizálásuk nem elhalt projekt lesz..

És tőlem akár kehidakustányi szerelvényekre is cserélhetik a 47-49 és a 2-s villamos szerelvényeit csak tűnjenek már el végre, borzalmas élmény utazni rajtuk 2021-ben. (tudom, bilibe lóg a kezem..)
@Hamster: nem-nem, a hidaknak is van, bár általában vasbetonból készül, tehát a Szabi hídnál classic fenéklemez nincs, hogy pontosak és korrektek legyünk, a fotót köszönöm, mert segített pár kételyt eloszlatni...
epitesimegoldasok.hu/20100705ferdekabeles_vasbeton-acel_oszverhid_epul_a_tiszan.html
A 60-as években volt még egy villamos fajta, amelynek középen volt a széles peronja és kétoldalt (két végében) az üléses utastér. Az utastér és a peron között széthúzható kettős ajtó volt. A peron nyitott volt.
Legalább olyan jellegzetes és elterjedt volt, mint a két végén nyitott peronos típusok.
süti beállítások módosítása