Múlt hétvégén a síneket javították a Szabadság hídon, emiatt nem jártak villamosok a Kiskörúton. De nem maradtak üresen a vágányok, mert a vágányzár előtt átvittek pár régi és új villamost a Károly körútra, elvileg az Európai Mobilitási Hét tiszteletére, de szerintem inkább azért, hogy végre lássuk őket két ínséges év után :)
A 611-es természetesen nem volt meglepetés, hiszen az 1908-ban épített favázas kocsi 1987 óta a budapesti nosztalgia-közlekedés alapjárműve.
A CAF felbukkanása már meglepőbb volt, hiszen ez a jármű nem járhat rendszeresen a Szabadság hídon - üresen, egyedi engedéllyel viszont átcsoroghatott.
Több mint két éve írtam egy hosszút a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) járműveiről, ez a kép jó illusztráció lett volna ott, hiszen a rajta látható két sárga motorkocsi eredetileg ennek a cégnek a flottájához tartozott.
A 611-eshez hasonlóan 1987-ben helyreállított 436-oson azt láthatjuk, hogy hogyan néztek ki a BVVV villamosai az 1910-es években: az "L" sorozatú favázas kéttengelyest 1913-ban vásárolták.
A 2806-as egy korábbi BVVV-s típus tagja: ezt a "K" sorozatú kéttengelyest 1911-ben gyártották. A kinézete az utolsó éveit idézi vissza, ahogyan még az 1970-es években is dolgozott. Mi tagadás, alaposan lebutították az eredeti dizájnt! Nosztalgia villamosnak viszont remek így, végre ezt a korszakot is be lehet mutatni - az utazás élménye pedig az ablakok fölötti kis szellőzők nélkül is remek :)
És eredetileg ez is BVVV villamos volt: az Amszterdamot megjárt 2624-est 1906-ban építették a társaság "G" sorozatának egyik példányaként. Az előbb látott két kocsi már dongatetős volt, ez a régebbi modell viszont még laternás (felülvilágítós). Aztán 1959-ben acélvázasították, többé-kevésbé akkor kapta mostani kinézetét.
Bár az azt vontató Muki is érdekes szerzet, most mégis a teherkocsiról ejtenék pár szót: az első (és sokadik) ránézésre is érdektelen jármű valószínűleg az első normál nyomtávú budapesti villamostípus, a BVV (akkor még egy "V"-vel kevesebb volt a cég nevében) "A" sorozatának egyik példányából lett átalakítva. Mekkora lenne visszaépíteni eredeti kivitelére!
Az egyetlen MUV, azaz "modernizált UV", a 3430-as is ott parkolt a Wälder Gyula-féle Madách-házak előtt, ...
... és persze az egyik működőképesen megtartott UV szerelvény is jelen volt.
A régiségek sorát az 1233-as pályaszámú Bengáli zárta - vagy nyitotta, attól függően, hogy merről érkezett az ember :) Jópofán néz ki ez a típus, csak ne lett volna annyira kőbalta kifinomultságú!
Modernebb járgányok is felbukkantak, de azok közül most csak ezt az ex-hannoveri TW6000-est emelném ki.
A szemfülesebbek az ajtók üvegtáblái miatt talán már észre is vették, hogy ez nem egy átlagos hannoveri, ...
... a lenyíló lépcsőt ugyanis kísérletképp merevre cserélték. Amit nem értek, hogy miért kellett ilyen kikeskenyített-behúzott középső lépcsőfokot építeni, amikor a DÜWAG ajtói már az ötvenes években lehetővé tették, hogy teljes szélességű lépcsőfokot lehessen használni.
Az utasteret szintén kicsinosították, a legfontosabb viszont az, hogy klímásították is. Kíváncsi vagyok, hogy lesz-e több ilyen kocsi!
Ez megy most