Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

szeptember 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (17) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (50) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (853) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (91) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (12) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (437) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (29) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (38) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (922) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (70) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (30) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (94) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (26) popkultúra (130) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (46) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (12) szavazás (6) szeged (35) szekacs (5) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (32) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (420) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (339) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (468) városkép (97) városliget (8) vasút (527) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (800) villamos (781) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (326) zene (215) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Amikor keskenyebbek voltak a budapesti főútvonalak, második rész

2022.03.01. 17:00 :: Hamster

Vissza az előző részhez

Utazzunk megint vissza az időben a FŐMTERV Fortepanra feltöltött képei, még pontosabban Domonkos Endre fotói segítségével!

fortepan_251561.jpg

Ez a kellemes kisvárosi utca a templommal ma hat vagy hét sávon lát forgalmat: a Kerepesi úton járunk, hátunk mögött a Hungária körúttal. A dupla vágány jobboldalt az akkor még a Keleti pályaudvarig bejáró gödöllői (és rákosszentmihályi) HÉV-hez tartozott, balra pedig iparvágány kanyarodott a Százados utcába. Jobbra a kupolás építmény a Népstadion metróállomás első inkarnációja volt, amit félbehagytak, majd lebontottak, és felhúzták helyette a ma is meglevő épületet.

fortepan_252004.jpg

Bár a manapság már elégtelen kapacitású Hungária körgyűrűt elég korán megtervezték, viszonylag későn építették ki úgy, ahogy ma használjuk: a nyolcvanas évekig legtöbb helyen úgy nézett ki, mint ma a Nagy Lajos király útja, a Salgótarjáni utca és a Népliget közti szakasza pedig egészen 2000-ig teljesen alkalmatlan volt feladatának ellátására. A fentebbi, 1963-as képen a "dohánygyári átjáró" néven is ismert sikátort láthatjuk, ahol a körút a vasút alá bukik a Kőbányai út és a Salgótarjáni utca közt, az előtérben egy pótkocsis trolival. Erről a helyről gyerekkoromban állandóan azt hallottam a rádióban, hogy beszorult valami teherautó a híd alá, és emiatt dugó van - és mit ad isten, amikor egyszer az unokatesómmal erre vetődtem a nyolcvanas évek második felében, a Csufi néven emlegetett barkácsvillamos üldözése közben, pont szemtanúja lettem, ahogy a tűzoltók egy ilyen beszorulás (és az azt követően leborult áruk) eltakarítását végezték. Az északra tartó irány egyébként ma is ebben a veremben megy, és a "plafon" még mindig elég alacsonyan van, ezért a trolibusz felsővezetékét a bicikliút fölött vezetik.

1996_0029_0172_kicsi.jpgA dohánygyári átjáró fentről 1996-ban (!). A link új ablakban nyílik meg.

Ezen a '96-os képen ezt a szűkületet látjuk fentről. A kilencvenes évek végén a körúttól nyugatra eső házakat lebontották, és a vasút alatt egy új, mélyebb átjárót építve átrakták oda a délre tartó forgalmat. Sejthető, hogy a kép alsó szélén kicsit kiszélesedik az út, de ekkor még bőven nem érte el mai keresztmetszetét (és az 1-es villamos se volt még itt). Mennyit álltam itt dugóban a kilencvenes években!

fortepan_253227.jpg

Ezen az 1972-es fotón a Könyves Kálmán körút és a Vajda Péter utca kereszteződését látjuk a Ganz-MÁVAG irodaházából nézve. A Népliget felől a 23-as villamos kanyarodott a belváros felé - no meg itt a képen egy Muki. Döbbenetes, hogy még a hetvenes évek elején is mennyire kicsi volt a közúti forgalom, nem? Ekkor még tényleg elhitték az illetékesek, hogy a 2x2 vagy akár 2x3 sávra kiszélesítendő utak soha nem fognak megtelni - aztán látjuk, hogy mégis megtették...

fortepan_253614.jpg

Ezen az 1975-ös képen a romkert miatt valószínűleg mindenki felismeri, hogy a Szentendrei utat látjuk Aquincumnál. Ez se ilyen keskeny ma már!

1963_0077_2750_kicsi.jpgAquincum fentről 1963-ban. A link új ablakban nyílik meg.

Régen egyébként nem csak az út volt keskenyebb, hanem a HÉV megállója is az esztergomi vasút déli oldalán volt. Sőt, nem is megálló volt, hanem egy helyes kis állomás, római stílusban fogant épülettel!

fortepan_253004.jpg

Annak idején Pesterzsébet földszintes és egy-két emeletes házakkal szegélyezett utcáit egyvágányú vonalakon járták be a villamosok (ahogy egy részét ma is). Aztán amikor lakótelepet építettek a kis házak helyére, a villamost száműzték a panelnegyed szélére, a fene tudja, hogy milyen megfontolásból. Biztos azért, hogy minél kevesebben használják a kötöttpályát, hisz a jövő a buszé volt :-/ A fenti kép 1971-ben a Baross utcában készült: az út nyomvonalát később módosították, a keresztező utca pedig nem is létezik már.

1964_0215_0459_2_kicsi.jpgPesterzsébet ezen része 1964-ben. A link új ablakban nyílik meg.

Ilyen volt a régi Erzsébet fentről 1964-ben, ...

1976_0261_2998_2_kicsi.jpgPesterzsébet ezen része 1976-ban. A link új ablakban nyílik meg.

... és ilyen 1976-ban.

fortepan_253506.jpg

A Topánka utca folytatásában akkor még nem állt a felüljáró Csepel felé, de ahogy ezen a '74-es képen látszik, a terepet már elkezdték dózerolni. A fotón egy csepeli HÉV-et is láthatunk a sziget felől a Határ út felé haladni a ma már nem létező régi vonalon - az előtérben látható szerelvény pedig a ma is meglevő ráckevei vonalon közlekedik.

fortepan_252063.jpg

És ha már ráckevei HÉV, nézzünk vissza a vonal közvágóhídi végállomásra 1963-ban! Ahogy látható, az állomás a maihoz képest a túloldalon volt, ahol ma a Budapest Park bejárata van. Az előtérben nekünk balra kanyarodó sínek a 22-es villamoshoz tartoztak, mely a Nagyvásártelepre járt ki - a 2-es akkoriban még a Boráros téren végződött, a 24-es pedig a HÉV-en túl, a villamos kocsiszín mellett fordult. Amit még érdemes megfigyelni: a HÉV szerelvény élén dízelmozdony van: a vonal akkoriban csak Tökölig volt villamosítva! Az ott - vagy hamarabb - végződő járatok természetesen akkor is villamos vontatással közlekedtek.

1963_0061_2639_kicsi.jpgKözvágóhíd fentről 1963-ban. A link új ablakban nyílik meg.

Az előbbi fotó értelmezéséhez itt egy körülbelül ugyanakkor készült légifotó. Irgalmatlan mennyiségű vágány húzódott itt akkoriban! És persze még álltak a jobbszélen látható gazométerek, melyekről nemrég írtam.

fortepan_251203.jpg

Kicsit régebben, 1959-ben járunk, egy kellemes, fákkal szegélyezett utcában, ami amúgy az Erzsébet híd budai hídfője, csak akkor éppen nem volt híd! A villamosokat érdemes megfigyelni: a jobb oldali egy Stuka, azaz az 1940-es konstrukció, a bal oldali viszont egy UV, az 1956-os továbbfejlesztés. Ez utóbbi azon is látszik, hogy egy másik UV motorkocsival van összekapcsolva - a Stuka nem tudott másik motorkocsival együtt dolgozni. Ráadásul a felénk közeledő kocsi a B végével előrefelé jön, ami villamosmániásoknak ínyencség :) A távolban ezen túl kivehető, hogy a Vár is elég hiányos volt, például már nem volt meg a régi kupola, de még nem volt meg az új (a mostani).

fortepan_251180.jpg

És a bejegyzés végén egy rejtvény: ez a hely ugyan nem komoly főútvonal, de azért elég keskeny volt. Hol járunk, hol tartotta a fényképezőgépet a feje fölé a fotós?

UI: Éljen a Fortepan és éljen a Fentrol.hu! No meg NZA, aki segített a válogatásban és a helyszínek azonosításában!

32 komment

Címkék: budapest város képek pesterzsébet fortepan villamos utcakép városkép fentrol Domonkos Endre

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr9517627344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörösfény utca? Mintha a 40-es lett volna ilyen kis helyi vicinális...
@toto92: ...re! (Hülye telefon meg hülye én hogy fekve nyomogatom.)
@nyelv-ész: nekem is az ugrott be, ráadásul a környezetében lévő fotók a közelben készültek.

Remek volt ez is, lesz harmadik rész is? :)
@nyelv-ész: Elvileg nem lehet az. A 40-es és az 51-es össze voltak kötve a Nemes utcánál. Miután megszűnt a Használtcikk piac-Nagyvárad tér szakasz, az 51-es még járt a fennmaradó szakaszon a Nemes utcáig. A rég megszűnt 40-es Nemes/Királyhágó utcai szakasza volt a a vonal üzemi kapcsolata a hálózattal. Ugyan 55-ig csak a Deák utcáig járt a 40-es, de kötve hiszen, hogy a kép 1955 előtti lenne.
Szerintem a 64-es végállomása a Vezér utca végénél, a fotós mögött az Álmos vezér útja és a Cserepes ház áll. A kép a régi Rákosfalvát ábrázolja, jóval a lakótelep felépülése előtt.
Az is érdekes, hogy az eleve keskenyebb utakon a sávokat látszólag elég bőkezűen rajzolták. A népligeti fotón például ránézésre két busz elférne egymás mellett egy sávban. Ez általános volt akkoriban?
rejtvény: 50-s villamos végállomás, üllői út, Pestszentlőrinc?
@Elijah Baley: Volt egy időszak amikor már volt 40-es, de az 51-es (illetve akkor még csak 54-es) nem ért el a Vörös fény utcáig (vagy hogyishívtákakkor). Ha jól rémlik ez a kép pont akkor készült.
@SomiTomi: Szerintem csak az út közepét jelölték a csíkkel, hogy ahhoz képest a lassabb járművek az út szélén menjenek, a gyorsabbak meg kikerülhessék őket beljebb, de tudják, hogy utána vissza kell menniük a vonalon belülre. Kétszer két sávokra az ilyen utak azért legtöbbször kevesek lettek volna, például a Hűvösvölgyi út nagy része ma is ilyen, hogy egy sávnál szélesebb a sáv, de kettőnél keskenyebb. Valamiért olyan emlékeim vannak, hogy ott még a nyolcvanas években is középen volt a vonal, nem volt valamerre eltolva, mint ma.
@toto92: Nem, remélhetőleg ez nem a vég, bár lehet, hogy ezt a minisorozatot pont nem folytatom :)
micsoda válogatás!

köszi!
@Hamster: "...például a Hűvösvölgyi út nagy része ma is ilyen, hogy egy sávnál szélesebb a sáv, de kettőnél keskenyebb. Valamiért olyan emlékeim vannak, hogy ott még a nyolcvanas években is középen volt a vonal, nem volt valamerre eltolva, mint ma."
És rendszeres, hogy szemből nem húzódnak le, nehogy már biztonságosan meg tudd előzni a buszt... :-(
Jól látom, hogy Aquincumtól Filatorigát felé 4 pár sín megy (ebből csak három maradt a Szentendrei út szélesítése után)?

Szintén jól látom, hogy az esztergomi vasútvonal felüljáróján 2 pár sín ment Óbuda állomás felé? Az egyik a Gázgyár felől, a másik az északi összekötő felől?
Szerintem tuti, hogy a 40-es pestimrei végállomása. Ugyanis sokkal korábban léresült a 40-es, mint az 51-es. Így nem volt mivel összekötni.
@McKay: Az. A Facebook-on néhány napja kint volt a kép és ott ki lett tárgyalva.
@Gabesz9: Valóban, azt nem láttam, de ott is ez lett az eredmény.
@Elijah Baley: A Vezér utca se oly "komoly főútvonal", de mindig is sokkal szélesebb volt a képen láthatónál.
@NAR: a másodikat biztos jól látod.
@NAR: Az a négy vágány csak az állomáson volt, utána összement kettőre, és úgy ment Filatorigátig: www.fentrol.hu/hu/legifoto/18408?r=1&c=2120189.2357875:6033087.0904805:9

És igen, a másik sínpár a gázgyári vágány volt: hampage.hu/kozlekedes/gazgyar/
@Hamster: Azt azért tedd hozzá, hogy azért volt ilyen apró a forgalom a Könyvesen '72-ben (és még '82-ben is), mert nem volt még kész a Hungária-Könyves körút, tehát még a Soroksáriig sem ment el, Rákóczi híd pedig csak az álmaikban szerepelt a fővárosi, ill központi elvtársaknak. De ha megnézel egy '72-es Rákóczi, Kossuth, Nagykörút, Mártírok útja, Bajcsy, Népköztársaság útja valamelyikén készült fotót, ott bizony bőven látsz akár dugókat is, bár ezen dugók akkoriban csak a hétköznap reggel 6-8h, valamint késő délután 16-18h közti 2-2 órában voltak.
"A fotón egy csepeli HÉV-et is láthatunk a sziget felől a Határ út felé haladni a ma már nem létező régi vonalon"

...lehet hogy csak bennszülöttként,de azt a HÉV-et Böskének (Erzsébetinek) hívtuk, nem keverendő a sokkal tovább Csepeli HÉV-nek nevezett Boráros térig járóval.
(Bár tény, hogy a végállomás és az első két megálló Csepelen közös volt.
...de hát egy Csömörön fényképezhető HÉV-et se hívunk Gödöllőinek!;)
Üdvözletem.

Köszönet a remek nosztalgikus válogatáűsért.
Az utolsó képen szerintem a 40-es végállomása van (az 1955-ös hosszabbítás után, "Pestimre-Vasút utca").
Ma így néz ki:

https://www.google.com/maps/@47.404345,19.1868196,3a,75y,42.27h,83.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHlYzn1dspW7eMx1hEe8M6A!2e0!7i16384!8i8192

A régi képen a templom toronysisakja is sejlik az akáclombok felett/között.
Gyermekkoromban imádtam a Kerepesi úton járó HÉV-et. Volt, hogy megkértem a szüleimet, h a Hungária-Kerepesi sarkon szálljunk fel a "vonatra" és úgy menjünk be a Baross térre...
Ekkor volt, hogy megkérdeztem a nekem, kisgyermeknek sem tetsző, az 1. képen látható lapos kupolás épületről, hogy mi az? Válasz: metrót építenek. Na, ezt aztán nem értettem. Egyrészt: mi az a metró, másrészt miért ilyen csúnya, harmadrészt miért nem csinálnak vele semmit, csak van?
@Siposdoktor: Mondhatni érdekes, hogy még abban a rendszerben visszabontották azt az épületet, még a hivatalos vonalnak is sok volt.
@konrada: A Boráros téri az nem HÉV volt, hanem gyorsvasút :) Gondolom eredetileg azért hívták úgy, hogy ezzel ne keverje senki. Manapság a "gyors" jelző azért kis túlzás.
@nyelv-ész: @toto92: @McKay: @iovialis: És igen, Vörösfény (Nemes) utca :)
https://www.google.com/maps/@47.4041936,19.1865803,3a,27.3y,53.56h,82.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sShaQBQRB1EYC7KKRyjV-0g!2e0!7i16384!8i8192
@Elijah Baley: Nem jól tudod. Az 51-es - az 54-es cseréjeként - csak '61-ben ért el a Vörösfény utcáig, ez a kép pedig '59-es. Olyan se volt, hogy csak a Használtcikk és Pestszentimre közt járt villamos, ez maximum az 51-esre igaz, a Használtcikkig akkor a 13-as járt ki. És akkor a 40-es vonala már nem volt járható.
Akárhogy is történt, ha ma állna ez a bizonyos Népstadion állomás, akkor zarándokhely lenne a túristáknak, meg az építészeknek, mert szocreálnak is elég durva volt.
süti beállítások módosítása