Utazzunk megint vissza az időben a FŐMTERV Fortepanra feltöltött képei, még pontosabban Domonkos Endre fotói segítségével!
Ez a kellemes kisvárosi utca a templommal ma hat vagy hét sávon lát forgalmat: a Kerepesi úton járunk, hátunk mögött a Hungária körúttal. A dupla vágány jobboldalt az akkor még a Keleti pályaudvarig bejáró gödöllői (és rákosszentmihályi) HÉV-hez tartozott, balra pedig iparvágány kanyarodott a Százados utcába. Jobbra a kupolás építmény a Népstadion metróállomás első inkarnációja volt, amit félbehagytak, majd lebontottak, és felhúzták helyette a ma is meglevő épületet.
Bár a manapság már elégtelen kapacitású Hungária körgyűrűt elég korán megtervezték, viszonylag későn építették ki úgy, ahogy ma használjuk: a nyolcvanas évekig legtöbb helyen úgy nézett ki, mint ma a Nagy Lajos király útja, a Salgótarjáni utca és a Népliget közti szakasza pedig egészen 2000-ig teljesen alkalmatlan volt feladatának ellátására. A fentebbi, 1963-as képen a "dohánygyári átjáró" néven is ismert sikátort láthatjuk, ahol a körút a vasút alá bukik a Kőbányai út és a Salgótarjáni utca közt, az előtérben egy pótkocsis trolival. Erről a helyről gyerekkoromban állandóan azt hallottam a rádióban, hogy beszorult valami teherautó a híd alá, és emiatt dugó van - és mit ad isten, amikor egyszer az unokatesómmal erre vetődtem a nyolcvanas évek második felében, a Csufi néven emlegetett barkácsvillamos üldözése közben, pont szemtanúja lettem, ahogy a tűzoltók egy ilyen beszorulás (és az azt követően leborult áruk) eltakarítását végezték. Az északra tartó irány egyébként ma is ebben a veremben megy, és a "plafon" még mindig elég alacsonyan van, ezért a trolibusz felsővezetékét a bicikliút fölött vezetik.
A dohánygyári átjáró fentről 1996-ban (!). A link új ablakban nyílik meg.
Ezen a '96-os képen ezt a szűkületet látjuk fentről. A kilencvenes évek végén a körúttól nyugatra eső házakat lebontották, és a vasút alatt egy új, mélyebb átjárót építve átrakták oda a délre tartó forgalmat. Sejthető, hogy a kép alsó szélén kicsit kiszélesedik az út, de ekkor még bőven nem érte el mai keresztmetszetét (és az 1-es villamos se volt még itt). Mennyit álltam itt dugóban a kilencvenes években!
Ezen az 1972-es fotón a Könyves Kálmán körút és a Vajda Péter utca kereszteződését látjuk a Ganz-MÁVAG irodaházából nézve. A Népliget felől a 23-as villamos kanyarodott a belváros felé - no meg itt a képen egy Muki. Döbbenetes, hogy még a hetvenes évek elején is mennyire kicsi volt a közúti forgalom, nem? Ekkor még tényleg elhitték az illetékesek, hogy a 2x2 vagy akár 2x3 sávra kiszélesítendő utak soha nem fognak megtelni - aztán látjuk, hogy mégis megtették...
Ezen az 1975-ös képen a romkert miatt valószínűleg mindenki felismeri, hogy a Szentendrei utat látjuk Aquincumnál. Ez se ilyen keskeny ma már!
Aquincum fentről 1963-ban. A link új ablakban nyílik meg.
Régen egyébként nem csak az út volt keskenyebb, hanem a HÉV megállója is az esztergomi vasút déli oldalán volt. Sőt, nem is megálló volt, hanem egy helyes kis állomás, római stílusban fogant épülettel!
Annak idején Pesterzsébet földszintes és egy-két emeletes házakkal szegélyezett utcáit egyvágányú vonalakon járták be a villamosok (ahogy egy részét ma is). Aztán amikor lakótelepet építettek a kis házak helyére, a villamost száműzték a panelnegyed szélére, a fene tudja, hogy milyen megfontolásból. Biztos azért, hogy minél kevesebben használják a kötöttpályát, hisz a jövő a buszé volt :-/ A fenti kép 1971-ben a Baross utcában készült: az út nyomvonalát később módosították, a keresztező utca pedig nem is létezik már.
Pesterzsébet ezen része 1964-ben. A link új ablakban nyílik meg.
Ilyen volt a régi Erzsébet fentről 1964-ben, ...
Pesterzsébet ezen része 1976-ban. A link új ablakban nyílik meg.
... és ilyen 1976-ban.
A Topánka utca folytatásában akkor még nem állt a felüljáró Csepel felé, de ahogy ezen a '74-es képen látszik, a terepet már elkezdték dózerolni. A fotón egy csepeli HÉV-et is láthatunk a sziget felől a Határ út felé haladni a ma már nem létező régi vonalon - az előtérben látható szerelvény pedig a ma is meglevő ráckevei vonalon közlekedik.
És ha már ráckevei HÉV, nézzünk vissza a vonal közvágóhídi végállomásra 1963-ban! Ahogy látható, az állomás a maihoz képest a túloldalon volt, ahol ma a Budapest Park bejárata van. Az előtérben nekünk balra kanyarodó sínek a 22-es villamoshoz tartoztak, mely a Nagyvásártelepre járt ki - a 2-es akkoriban még a Boráros téren végződött, a 24-es pedig a HÉV-en túl, a villamos kocsiszín mellett fordult. Amit még érdemes megfigyelni: a HÉV szerelvény élén dízelmozdony van: a vonal akkoriban csak Tökölig volt villamosítva! Az ott - vagy hamarabb - végződő járatok természetesen akkor is villamos vontatással közlekedtek.
Közvágóhíd fentről 1963-ban. A link új ablakban nyílik meg.
Az előbbi fotó értelmezéséhez itt egy körülbelül ugyanakkor készült légifotó. Irgalmatlan mennyiségű vágány húzódott itt akkoriban! És persze még álltak a jobbszélen látható gazométerek, melyekről nemrég írtam.
Kicsit régebben, 1959-ben járunk, egy kellemes, fákkal szegélyezett utcában, ami amúgy az Erzsébet híd budai hídfője, csak akkor éppen nem volt híd! A villamosokat érdemes megfigyelni: a jobb oldali egy Stuka, azaz az 1940-es konstrukció, a bal oldali viszont egy UV, az 1956-os továbbfejlesztés. Ez utóbbi azon is látszik, hogy egy másik UV motorkocsival van összekapcsolva - a Stuka nem tudott másik motorkocsival együtt dolgozni. Ráadásul a felénk közeledő kocsi a B végével előrefelé jön, ami villamosmániásoknak ínyencség :) A távolban ezen túl kivehető, hogy a Vár is elég hiányos volt, például már nem volt meg a régi kupola, de még nem volt meg az új (a mostani).
És a bejegyzés végén egy rejtvény: ez a hely ugyan nem komoly főútvonal, de azért elég keskeny volt. Hol járunk, hol tartotta a fényképezőgépet a feje fölé a fotós?
UI: Éljen a Fortepan és éljen a Fentrol.hu! No meg NZA, aki segített a válogatásban és a helyszínek azonosításában!
Ez megy most