Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

augusztus 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @fzr: Azért az különbség, hogy egy helyközi jármű nem áll meg percenként, és sokkal kisebb az utascsere egy-egy megáll... (2022.08.18. 22:56) 135 éves lett a budapesti HÉV
  • Siposdoktor: És még valami. Az ált.isk-val évente 1-2szer a környezetismeret tantárgy keretében mindenféle TSZ-ekbe mentünk, hogy l... (2022.08.18. 12:00) 135 éves lett a budapesti HÉV
  • Siposdoktor: Emlékszem, hogy kisfiú koromban a szokásos vasárnapi ebédre a nagyszüleimnél, egyszer "vonattal" (én neveztem így) me... (2022.08.18. 11:52) 135 éves lett a budapesti HÉV
  • fzr: A P.XV-ös személykocsi koncepciójában egy nagyra nőtt 'bukfenc' villamos kocsi. Középen két ajtón felszállás egy viszo... (2022.08.16. 22:41) 135 éves lett a budapesti HÉV
  • KissGecihuszár: @Fradista Utazó: Csakúgy, mint a máig nem összefüggő A8 (Karlsruhe előtt végződik az A5-A8 dreieckben, majd folytatódi... (2022.08.14. 13:43) Forintos emlékeim: autópályák
  • Fradista Utazó: @Hamster: K-D közt három autópálya fut: A3, A59*, A57. Ebből az A3 mindkét város keleti elkerülője, az A57 Köln belvár... (2022.08.13. 11:46) Forintos emlékeim: autópályák
  • KissGecihuszár: @KissGecihuszár: sorry, de tegnap este már megerőszakoltam magam, amikor ezt megírtam, úgyhogy nem NEW, hanem NRW! (2022.08.13. 10:13) Forintos emlékeim: autópályák
  • KissGecihuszár: @Fradista Utazó: szerénységem az elmúlt hónapban járta be up and down a Ruhr , illetve Köln és Bonn fentebb említett a... (2022.08.12. 22:00) Forintos emlékeim: autópályák
  • gigabursch: Ez érdekes gyűjtés volt. (2022.08.12. 18:34) 135 éves lett a budapesti HÉV
  • Hamster: @Fradista Utazó: Ez a bonni meglepett. Ebből látszik, hogy sose foglalkoztam a témával, és valahova Köln és Düsseldorf... (2022.08.11. 21:37) Forintos emlékeim: autópályák
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (16) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (50) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (850) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (90) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (433) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (41) híd (29) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (38) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (918) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (30) nosztalgiahév (5) nosztalgiavillamos (92) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (25) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (45) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (35) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (31) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (416) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (338) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (466) városkép (97) városliget (8) vasút (525) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (794) villamos (777) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (324) zene (214) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Muki-time!

2022.07.26. 07:00 :: Hamster

Villamosbarátok láncolatán keresztül ismét eljutott hozzám néhány régi villamosos kép. Miroslav Dyk készítette őket a nyolcvanas években: első körben a Muki becenevű "tehervillamosokat" ábrázolókat osztanám meg mindenkivel.

7053_fehervari_ut_1986.jpg

Ez a fotó a Fehérvári úton készült, a Budalakk iparvágányánál. A BKV 1996-ban szüntette meg a teherszállítást, de akkoriban ide már nem hoztak teherkocsikat, mert ez a műfaj már a rendszerváltás körül elkezdett visszaszorulni (a HÉV-nél viszont elég jól működött egy ideig). Maga a gyárba kanyarodó vágány rég eltűnt, de a nyomvonala az úttesten és a járdán még néhány éve is látszott. Klassz még a Nagypolszki is a mozdonyka mögött!

7053_budafok_ksz_1987_10_06.jpg

De nem csak a Fehérvári úton zajlott teherforgalom, hanem Budafokon és Tétényben is, úgyhogy volt elég dolga ennek a három Mukinak, amit itt pihenés közben láthatunk Budafok kocsiszínben. Érdemes megfigyelni, hogy a járgányoknak nagyvasúti ütközői (is) vannak, értelemszerűen azért, mert nagyvasúti teherkocsikat mozgattak.

7048_fuzesi_fomuhely_1986.jpg

A 7042-es és 7048-as pályaszámú Mukikról 1986-ban készült ez a kép Kelenföldön. Akkoriban a kocsiszín mellett a villamosüzem főműhelye (az 1500-as sorozat, az acélvázas Füzesi-kocsiszekrény és a Bengálik szülőhelye) is itt működött, úgyhogy gyakran volt szükség rájuk.

7064_deli_palyaudvar_1985.jpg

A Margit körút/Kisrókus utca sarkánál levő Ganz Villamossági Művekbe még a kilencvenes évek közepén is jártak tehervonatok, melyeket a nyolcvanas években többnyire Mukik toltak-húztak a Déli pályaudvar és a gyár közt. Azért írom így, hogy "a nyolcvanas években", mert régebben más mozdonyok is felbukkantak.

Most kicsit eltérek a témától, de ezt a videót (melyet Becsky András készített) szerintem mindenkinek látnia kell: a teherszállítás kimúlása körül MÁV-os tehermozdonyok is felbukkantak ugyanezen az útvonalon!

7062_horog_utca_1982_08_06.jpg

És most vissza a szürke "fakockákhoz": a tehervillamosok egy részének Kőbányán, a Horog utcában volt az otthona. A közlekedésbarát körökben népszerű Kőbánya-Hízlaló állomás szomszédságában működő telep eredetileg a Kőbányai Iparvasúté volt, így később logikus módon lett a villamosüzem része. Ezen a környéken még a nyolcvanas években is döbbenetes mennyiségű iparvágány működött, úgyhogy a kiszolgálásukat végző mozdonyok kvázi helyben laktak, nem valamelyik remizben. A fotó '82-es; akkoriban még nem minden Muki kapott pantográf áramszedőt, így a 7062 tetején egy rugós lantáramszedőt láthatunk. Ez azért különbözött a sima lant (vagy líra) áramszedőtől, hogy bárhol át lehessen a másik irányba fordítani. A sima líra szedő átfordításához ugyanis megfelelő magasságú és lazaságú munkavezeték kell, ami nem mindenhol adott - ez nosztalgiameneteknél manapság is gondot szokott okozni.

7050-7051_horog_utca_1982_08_06.jpg

A bejegyzés búcsúképe is ezen a telepen készült a 7050-es és 7051-es pályaszámú kocsikról, utóbbinak szintén rugós líra áramszedője van.

A képekért köszönetet szeretnék mondani Jan Horskýnak és Remmer Tibornak. A felvételek szerzői jogai a készítőt illetik, továbbpublikálásuk csak az ő engedélyével történhet!

10 komment

Címkék: budapest youtube 1987 1982 város képek villamos 1986 1985 muki kulfoldi szemmel Miroslav Dyk

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr7517891209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fantasztikus hangulatú képek.
Budapest sarkcsillaga a Muki. Akárhogy változik a város, ők egy fix pontot jelentenek :)
A mai napig járhatnának ezez a szürke téglák a vonalakon városi teherszállítást végezve...
(Tudom, tudom....) :)
@cserepfalva: Van amúgy még olyan üzem a városban, ami igényelné?
@toto92: Szerintem ha lenne, se akarná senki kifizetni egy iparvágány engedélyeztetésének költségeit, nem hogy a tulajdonképpeni építést és kiszolgálást :)
@Hamster: Én is csak elméleti síkon játszottam el a gondolattal, hogy egyáltalán van-e olyan üzem vagy bármi ami 1/igényel vasúti teherszállítást, 2/olyan helyen van hogy ezt a villamoshálózaton keresztül lenne a legcélszerűbb megtenni :)
@toto92: Szerintem nincs. Ezek a dolgok nagyon jól hangzanak a sajtóban, de a bécsi tehervillamos is csak pár évig lézengett, az amszterdamit, vagy hol hencegtek vele, hogy ilyet fognak csinálni, meg meg se valósították. Sőt, a teljesen más alapon működő drezdai se létezik már! A tehervillamos nem alkalmas mikrobuszos méretű szállítások kiváltására, több kamionos mennyiségű kiindulási pont meg - hálistennek - nincs már a városban. Ugye anno se a Közértbe meg a Zöldség-Gyümölcsbe vitték a cuccokat, hanem olyan gyárakhoz jártak a Mukik, ahol nagy térfogatú/nehéz cuccok készültek, de nem volt mód közvetlenül vasútra rakodni.
(Érdekes, de Mozillával nem tudok belépni ide kommentelni, Chrome-mal meg igen. Töröltem a sütiket, nincs változás.)
@Hamster: Nem vagy egyedül, nálam már hetek óta fennáll ez a jelenség.
@nyelv-ész: Érdekes, most mintha jó lenne. De az előbb nem tudtam ugyanebből a böngészőből felrakni az új bejegyzést.
süti beállítások módosítása