Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

augusztus 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Ez megy most

  • Hamster: @cserepfalva: @Aureliano Buendía: Ez most hagyjátok abba, plíz. Nem akarok igazságot tenni, egyszerűen csak szeretném,... (2022.08.07. 21:42) Forintos emlékeim: autópályák
  • Aureliano Buendía: @cserepfalva: már megbocsáss, de az, hogy te mit gondolsz a profilképemről, vagy a humorérzékemről, na, azt pont lesza... (2022.08.07. 20:00) Forintos emlékeim: autópályák
  • cserepfalva: @Aureliano Buendía: Ha szerinted ez rendszerfüggő, hogy egy tömeggyilkos pszichopata képét "poén" használni akkor egy ... (2022.08.07. 13:05) Forintos emlékeim: autópályák
  • Fradista Utazó: @Hamster: Teljesen egyetértve azt is hozzátenném, hogy egy kétsávos, településeken átvezető út és egy autópálya közt k... (2022.08.07. 12:37) Forintos emlékeim: autópályák
  • Hamster: @Fradista Utazó: Köszönöm a számokat, én is így tippeltem. (2022.08.07. 10:34) Forintos emlékeim: autópályák
  • Hamster: @gigabursch: Igen, az, hogy rendes utak legyenek, máris sokkal reálisabb, mint hogy legyen autópálya minden két pont k... (2022.08.07. 10:30) Forintos emlékeim: autópályák
  • Fradista Utazó: @Hamster: Az 56-os út Szekszárd - Mohács (- Pélmonostor - Eszék) napi 3-4 ezres forgalmakat hoz, Mohács után még ennek... (2022.08.07. 08:34) Forintos emlékeim: autópályák
  • gigabursch: @Fradista Utazó: Az M85 és az M86 rendszeres használója vagyok. Ez esetben akkor egy erős másfél évtized alatt durván... (2022.08.07. 08:34) Forintos emlékeim: autópályák
  • gigabursch: @Hamster: Magyarországnak és a vidékfejlesztésnek elengedhetetlen, hogy a sugas, és már egész jól kiépült hálózatához... (2022.08.07. 08:29) Forintos emlékeim: autópályák
  • Hamster: @KissGecihuszár: Ha nincs szükség annyi autópályára, akkor kereszteződésből is kevesebb lesz. Az osztrákoknak sincs an... (2022.08.07. 00:20) Forintos emlékeim: autópályák
  • Utolsó 20

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (8) 125év (7) 1820 (6) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1977 (5) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (16) 2806 (8) 41-es (10) 424 (13) 436 (5) 611 (5) abba (5) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (84) bach (5) balaton (45) Balt Korthals Altes (9) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (26) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (848) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (89) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (11) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (49) csak egy videó (280) csehország (68) csehszlovák (41) csörgő (10) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (35) életmód (6) elveszett (32) emlék (6) emlékek (20) énblog (432) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (10) ezerötszázas (6) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (15) ferihegy (38) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (24) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (66) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (42) gyermekvasút (31) haditechnika (14) hajó (44) hajtóművek-motorok (6) hampage (368) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) hév (40) híd (29) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (37) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (916) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (47) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (378) kritika (72) kulfoldi szemmel (106) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (67) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (24) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (9) MOD (7) morál (11) morgás (128) mozdonyok (21) mozi (9) mtp (7) muki (14) münchen (27) műrepülés (8) muv (5) múzeum (59) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (50) nosztalgia (231) nosztalgiabusz (29) nosztalgiavillamos (92) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (112) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (41) panoráma (109) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (25) popkultúra (128) pozitívum (12) pozsony (48) prága (27) programajánló (28) púpos (21) queen (16) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (8) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (45) rock (82) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (10) sky channel (6) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (35) szergej (30) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (119) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (225) tapolca (6) társadalom (5) tatra (31) taurus (7) tdt2020 (12) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (414) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (72) tram train (7) trolibusz (66) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (338) utcakép (209) uv (47) vár (11) várnegyed (8) város (466) városkép (97) városliget (8) vasút (524) vasúti becenév (6) vélemény (14) vicinális (13) vidám park (5) videó (793) villamos (777) vlog (7) vonat (12) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (43) youtube (324) zene (214) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Forintos emlékeim: autópályák

2022.08.03. 07:00 :: Hamster

Egy családi beszélgetés során került szóba minap, hogy a nyolcvanas években állandóan a jelenleg épp kiszáradni készülő Velencei-tóra jártunk strandolni, mert közelebb volt, mint a Balaton: reggel nem kellett rettentő korán elindulni, délután meg még a nagy dugó előtt haza lehetett slisszolni. Manapság a Balaton nem tűnik messzinek, de Trabanttal az volt, sőt, a később beújított Dacia se rohant úgy fel az érdi emelkedőre, mint most bármelyik márka bármelyik modellje, tehát ezek a kiruccanások egész komoly útnak számítottak (az igazán komolyak persze tényleg hosszúak voltak, például a Magas-Tátrába eljutás).

fortepan_186469.jpgAz M1/M7 közös bevezetőjének vége az Oszt(y)apenkó előtt. A pálya két oldalán még mindenféle régi lakóházak álltak.

Az autópályán utazás izgalmas volt, hiszen kimondottan kevés volt belőlük, ráadásul rövidek voltak: az M7-esnek Aligánál volt vége, az M3-asnak Gyöngyös előtt (sőt, előtte egy ideig Hatvannál), az M5-ös pedig tán Ócsáig tartott (ez a pálya ekkoriban hosszabbodott többször is, nem tudtam követni). M0, M6 nem volt, két számjegyű M-ek pedig pláne nem. A ma autóval közlekedők nem is tudják, milyen jó dolguk van, hogy már nem a régi 3-as úton kell bóklászniuk a kamionok közt Miskolc felé :)

1985_0083_0548_kicsi.jpg

A "vége volt"-ot egyébként úgy kell érteni, hogy a teljes, kétpályás szakasz az említett helyekig tartott, utána általában már csak az egyik oldal volt meg, de volt, ahol teljesen át kellett valami másik útra térni. Ez itt fent például az M7-es vége Aliga mellett; a féloldalas pálya végül Zamárdinál torkolt bele a sima 7-es útba. A hidakat, átjárókat, lehajtókat persze a "félszélességű" szakaszokon is teljes szélességben építették meg, tehát itt a kétpályásítás később viszonylag egyszerű dolog volt.

1984_0037_1679_kicsi.jpgA rendszerváltáskor Tatabánya északnyugati sarkában lett féloldalas az M1-es

Az M1-esen sokáig nem jártam; a wikipediát nézegetve ott elég össze-vissza épültek ki a két oldal aszfaltcsíkjai. Ami nekem bevésődött - már Németországba járkálás közben -, az az, hogy Tatabányától Győrig csak a fél pálya volt meg, Győrtől kezdve pedig a falvakon áthaladó országúton ment a csoszogás Hegyeshalomig. Ez már önmagában megérne egy blogbejegyzést, ha lenne róla fotóm - főleg a "magyarosch" kosár- és bizbazárusok körülbelül Abdától Levélig az út mindkét oldalán kilométereken át húzódó soráról. De tegyük hozzá, hogy ekkoriban Nickelsdorftól is ugyanez ment Schwechatig. Sőt, valahol Wels és a német határ közt is tökön-paszulyon át vezetett az út, tehát még az osztrák autópályahálózat se az volt, mint ami ma.

1979_0283_4918_kicsi.jpg

A legviccesebb az M3-as volt: a Rákospalotától Gödöllőig tartó részt már '78-ban átadták, de a pesti bevezető ekkor még teljesen hiányzott. Konkrétan olyan kertesházas övezet volt a helyén, mint amit ma is láthatunk a pálya két oldalán. A fentebbi légifotón kivehető, hogy nem egy nekifutásra csinálták meg a bevezetőt: a körvasút fölötti híd viszonylag hamar elkészült (látszik is a kép bal alsó sarkában), míg a Kacsóh Pongrác úti csomópont csak '82-ben. Amikor a BVSC-be jártam úszni, még láttam a bontás egy részét, ahogy a házak helyén előbb semmi lett, a semmi helyén pedig "autópálya". Az M3-ast ebben az időben a Szentmihályi úton át lehetett megközelíteni, ami nem volt kifejezetten alkalmas erre: az egyik irányban az újpalotai lakótelepen kellett átzötyögni a belváros felé, a másikban Újpesten át.

Bónusz képek, amik szembejöttek a Fortepanon:

fortepan_99390.jpg

A legtöbb emlékem az M7-eshez fűződik: erre volt a Balaton, a Velencei-tó, dédiék Martonvásárban, nagyapa Fehérváron. Nagy kedvenceim voltak a fentebbi képen látható segélyhívó telefonok; sajnos (igazából persze nem:) sose láttam működés közben őket, ezért nem tudom, mi értelme volt a fejmagasságban lámafej-szerűen kinyúló résznek. Be kellett dugnia az embernek a fejét oda, és akkor fejhallgatóként funkcionált az autópálya zajában? Vagy csak jól nézett ki? Mindenesetre formatervezési csoda volt, feltételezem, hogy nyugatról jött..?

fortepan_99388.jpg

Ez ugyan egy kicsit régebbi kép a budaörsi benzinkútról, mint ahogy én emlékezhetek rá, de a távolban látszanak a gömbölyű, fehér tartályok, amelyek gyerekként nagyon tetszettek. Feltételezem, hogy propán-bután tárolására szolgáltak, de persze a fene tudja, hogy miből gondoltam ezt annak idején. És azt se tudom, miért tűntek el azóta. Mindenesetre nagyon jellegzetes tereptárgyak voltak.

fortepan_33386.jpg

És ha már Budaörs: ahol ma az áruházak (IKEA, Auchan, Decathlon) állnak, ott régen semmi se volt, az egyre növekvő panelteleppel a háttérben. Régi térképeken ezt a részt néha "Két vasút köze" néven jelölik, ugyanis a lakótelep szélén futó Baross utcában akkoriban a törökbálinti HÉV járt, az autópályától délre pedig ma is ott van a hegyeshalmi vasútvonal.

34 komment

Címkék: énblog közlekedés képek emlékek autópálya fortepan fentrol forintos emlekeim

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4517891175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igen, ezek az autópálya segélytelefonok azért voltak ilyenek, mert nem volt telefonkagylójuk. Az ember bedugta a fejét ebbe az áramvonal idomba, megnyomta a gombot, aztán ha valaki jelentkezett, akkor beleóbégatott a mikrofonba. Nem tudom, hogy nálunk is tudott-e ilyet, de Ausztriában például nem kellett bediktálnod, hányas számú segélytelefonnál vagy épp, mert ezt az ottani rendszer kijelezte a diszpécsernek.

Volt egy másik típus is, annál kis ajtó mögött volt leakasztható telefonkagyló.
Szép gyűjtés.

Az M5 bevezető a Hungáriáig meg tovább tartott megvalósulásilag.
@nyelv-ész: Vajon valahol félreraktak ilyet a jövő nemzedékeinek, sőt, továbbmegyek, az én nemzedékemnek? Praktikus ötletnek tűnik, érdekelne, hogy mennyire működött a valóságban.
@gigabursch: Igen, ott '84 körül végigdózerolták a Nagykőrösi utat, villamos, vasút ment a levesbe, de a Határ úttól a Könyvesig nem volt nagyjából semmi. Emlékeim szerint a József Attila lakótelepen és a Büdös, izé, Illatos úton át lehetett megközelíteni. De nem is volt ez nagyon meglepő, hiszen a Könyves nem ment sehova, annak csak onnantól volt értelme, hogy meglett a Lágymányosi híd. Valamikor aztán lett híd a vasút fölött Fradinál (állítólag az azóta elbontott laktanya miatt vannak szép nagy falai, nehogy a kamionosok ellessék a titkainkat), de egy ideig továbbra is csak 2x1 sáv ment a Határ út felé.
@Hamster: Ez nem csak egy ötlet volt, hanem egy működő rendszer. A tízmillió mobiltelefon országában már nyilvánvalóan felesleges, de nem tartom kizártnak, hogy vannak még Európában ilyen működő rendszerek. Az USA, Kanada, Ausztrália területén pedig ma is akad segélyhívó telefon az utak mentén olyan helyeken, ahol a mobiltelefon hálózat nem épült ki.
hát igen, a sokak által mindmáig agyba-főbe hypeolt kádár rezsimben az autópálya, de úgy egyáltalán a 2x2 sávos, középen fizikailag elválasztott gyorsforgalmi út fejlesztés egy fekete lyuk volt, azaz toronymagasan szartak rá! Döbbenetes TÉNY, hogy az M7-es jobb pályáját 1964-ben kezdték építeni és 1975-re ért el Zamárdiig és talán a bal pálya rá 3 évre ért el Aligáig és milyen minőségben tette mindezt! Emlékszem, a '70-es években 1500-ös nagy Polskink volt, '78-tól lett a torinói ,azaz a 125-ös Fiat és mindegyikkel egy rettenet volt eljutni Aligáig a dübörgő betonkockákon. Az viszont nekem nagyon fájó pont, hogy az elmúlt 10-15 évben sem az M8, sem az M9 egy métert nem épült tovább, pedig igenis szükség lenne erre a két az országot "haránt", azaz K-NY (vagy NY-K) irányban átszelő pályára, hogy ne minden a vízfejben induljon és érjen véget. Mivel 3 hete a Ruhr-Gebiet különböző városaiban élek és melózom, ezért ezen idő alatt sikerült up and down bejárnom a környék szinte valamennyi autópályáját és bár nyilván Hazánk soha nem lesz = a "történelmi" NSZK-val, illetve a Ruhr Európa egyik legsűrűbben lakott országrésze,de azt gondolom, bőven itt lenne az ideje ,ha nálunk is megszaporodnának az autobahnkreutz-ok, azaz a vízfej felé /től haladó pályákat kereszteznék akár a fentebb említett, akár már pályák is, mint pl. az M60, M68, stb-stb, mert ha egy autópálya nem is csodaszer önmagában, de igenis sokat képes hozzátenni 1-1 régió, megye, járás gazdasági fejlődéséhez.
@KissGecihuszár: Én úgy láttam, hogy a coccjalista országokban elsősorban ott volt autópálya, ahová a bajszos őrült épített. Csehszlovákiában a nyolcvanas évekre elkészült Prága-Brno-Pozsony útvonal kivételével gyakorlatilag csak szilánkok voltak, Romániában is a közelmúltban kezdtek el építkezni. Jugoszláviát nem számítom ide, bár azért ott se sok volt a nyolcvanas években. Gyanítom, hogy a relatíve kevés autó miatt nem volt prioritás az autópályázás. A régiót fejlesztő autópálya elméletek ellen meg ott van az M6-osunk, ami ott van, jó drága volt, és már csak forgalom kellene rá. Életemben nem jártam még olyan autópályán, ahol napközben másfél percig mehet az ember 130-cal úgy, hogy se a saját oldalán, se szembejőve nem lát másik autót! Első körben oda kell pálya, ahol már most kibírhatatlan a forgalom. Ha mindenhova építünk, úgy járunk, mint a németek, akik már most nem bírják fenntartani az úthálózatukat. A lyukak befoltozására elegendők a gyorsforgalmi jellegű utak, meg még pár híd a Dunán.
@KissGecihuszár:
Az elmúlt húsz évben (ideig bezárólag) elég tekintélyes gyorsforgalmi útfejlesztés történt.
Persze ez a rendszer mindig feszül, mindig több kéne, de a közép-európai szinten jól állunk.

@Hamster:
Mikor jártál utoljára rajta?
Mert ez (már) nagyon nem igaz!

Aztán most készül végre a határ két oldalán a Bóly-Eszék szakasz, ami érdemben fogja a rendszert megváltoztatni...
@Hamster: Jugoszláviában megépült a "Bratstvo i jedinstvo" (Testvériség és Egység) út, az osztráktól a görög határig (Jesenice - Gevgelija) tartó, részben 2×2 sávos, de teljes hossban keresztezésmentes út. És ennyi.
Romániában Bukarest - Pztesti, száz kilométer, készült el a rendszerváltásig.
@gigabursch: Nem fog érdemben változtatni, nem lesz rajta lényegesen nagyobb forgalom, mint most. A nemzetközi forgalom még nyugaton is maximum a nagyon sűrűn lakott határmenti övezetekben tölti meg az autópályákat, magyar - horvát - bosnyák relációban nem számíthatunk jelentős forgalomra.
Nemrég adták ki egyébként a 2021-es forgalomszámlálási adatokat. Az M6 Dunaújváros után 10-12 ezres napi forgalmat produkál (összevetésül a Pest megyei részen 25-30 ezres, és az M43 a határnál is 20 ezer).
@KissGecihuszár: A Ruhr-vidéket Magyarországhoz hasonlítani eléggé értelmetlen. Kb. egy megyényi területen laknak 5 millióan, akkora területen, mint a Dél-Dunántúl, 12 millióan. És nincs egyetlen központ, Essen, Dortmund, Düsseldorf és Duisburg kb. egyforma, Wuppertal, Bochum, Gelsenkirchen, Oberhausen is csak kb. feleakkora. Magyarországon a Budapest utáni húsz város összesen adja ki Budapest lakosságát. A gazdasági eloszlás is kb. ugyanilyen.
@Fradista Utazó:
A megadott adatok nem másfél percenként egy járművet jelentenek.

A Bp-Spilt vonal nagyon is igényelt vonal, csak még sok a tennivaló.
A Balkán nem adja könnyen a közlekedési folyosókat.
@gigabursch: Ki igényelné a Bp-Split útvonalat annyira, hogy autópálya kell neki?
@Hamster: nem tudom, mikor jártál az M6-oson, de én nagyon nem ezt tapasztalom. Igaz, évente 2x (oda-vissza) szoktam augusztusban megjárni Pécset, de 2015. óta minden évben. Rében Dunaújvárosig volt csak forgalom, utána pangás, ahogy írtad, de az utóbbi 2-3 évben ez már nagyon nem így van. Nem egy M7 péntek du., de azért a korábbihoz képest lényegesen több az autó, talán csak az alagút környékére fogynak el (de én inkább az M6-M60-58 utat válaszom, mint a régi hatost).
@cserepfalva: na, erre már nem nagyon emlékszem, valamikor ősrégen indult poénként még a Tékozló Homáron, és így maradt.
Egyébként ma néztem végig a 2021-es forgalomszámlási adatokat. M4 Debrecentől a határig, M25, M44, M60, M85, M86, ezeket mind veri az M6 forgalma. Igaz, ezek nagy része csak autóút.
@Hamster:
Az, akinek hosszú a Zágrábi kitérő.
Továbbá az, akinek fontos, hogy egy elaggott gazdasági térségben beruházások történjenek.
Márpedig Bosznia ilyen.
@cserepfalva: igen, miért is ne?* De közben eszembe jutott, hogy a boldogult emlékű MSN-en is volt az képem. Kuncze, Gyurcsány mellett pl.

*az 1990 utáni időkben pont az a jó, hogy lehet ilyenekkel viccelődni. Nyugi, már nem jön a lefüggönyözött fekete autó;)
@Hamster: a régiót, azaz Pécset és Baranyát azért nem segítette ÉRDEMI gazdasági fejlődéshez az M6, mert volt egy páva zsoca, hoppál peti, csízi peti trió, melynek 2009-2019 közti "áldásos" tevékenységébe majdnem belepusztult Pécs és vele együtt a megye is! Másutt (Hatvan, Gyöngyös, Eger, s főleg Debi) viszont igen méretes lökést jelentett 1-1 autópálya elkészülte, mert ha voltak helyben virtigli politikusok, lobbysták, volt esély 1-2-3 húzó vállalat odacsábítására, melyet követett a hozzájuk kötődő KKV-k megjelenése is. Az M6 addig nem lesz combos ,amíg el nem készül a határig és különösen ameddig az M60 el nem készül Szigetvárig, illetve ellenkező ,azaz keleti irányban Mohácsig, majd egy híd felhasználásával át nem megy Baja irányába, ahol majd csatlakozna a dettó fájóan hiányzó M9-hez!
@Fradista Utazó: ha figyelmesen és értelmesen elolvastad a kommentem, akkor kiolvashattad belőle, hogy NEM hasonlítottam a Ruhr-t, annak autobahn hálózatát Hazánkhoz, csupán azt az óhajomat fogalmaztam meg, hogy remélem, idehaza is megszaporodnak az autobahnkreutz-ok, pl. M6-M8, M6-M9,M7-M9, M6-M60, M5-M8, M7-M8, M86-M1, a teljesség igénye nélkül...
@KissGecihuszár: Ha ez ilyen egyszerű lenne, akkor Szeged az M5-ös miatt a világ közepe lenne. Nekem nincs erőm statisztikákat keresni, úgyhogy remélhetőleg @Fradista Utazó majd beírja, hogy mekkora forgalom van Eszék felé, és hogy az most merre kerül, hogy az M6-os mentén ennyire nem lett paradicsom csak pusztán attól, hogy ott az autópálya. Szigetvárt se akarom megbántani, de miért pont oda? És miért pont Bajáról? Térképre nézve nekem is tetszene, ha nem minden Pesten át menne, de nem tudom, milyen tömeg jönne erre. Lejönnének Hegyes felől, vagy honnan? Ezek nekem ilyen vonalhuzogatások.
@KissGecihuszár: Ha nincs szükség annyi autópályára, akkor kereszteződésből is kevesebb lesz. Az osztrákoknak sincs annyi knotenjük, mégis elmuzsikál a gazdaságuk.
@Hamster:
Magyarországnak és a vidékfejlesztésnek elengedhetetlen, hogy a sugas, és már egész jól kiépült hálózatához kapcsolódóan megvalósuljon az alábbi gyorsforgalmi útfejlesztés. (Egyes - nem is kicsi -szakaszokon bőven elég a 2×2 sávra bővíthetőség, csak a kapaszkodó sávok legyenek rendben végig)

1.) Sopron/Kőszeg/Móvár - Szhely - Zeg - Kanizsa - Kaposvár - a) Dombóvár - Szekszárd - b) Szigetvár - Pécs - Mohács -- Jánoshalma - Szeged - Bcsaba - Debrecen - Nyíregyh

iill.

2.) Komárom - Szfvár - Dújv - Kecskemét - Nagykőrös - Szolnok - F.abony

3) Százhalombatta - Bicske - Tokod - és tovább át a Dunán és Mátyusföldön Aranyosmarót felé (akkor rögtön meg megnő az a spliti kapcsolódási irány kérdése is. Amúgy Split az Adria egyik legnagyobb kikötője... Nem kicsit, hanem durván!)

4.) Szeged - HMVH - Szentes - Törökszentmiklós - Tiszafüred - M30/M3

5.) Balassagyarmat - Salgótarján - Ózd - Putnok - Edelény - Encs

Jelenleg az a kész röhej, hogy vannak egymás melletti megyeszékhelyek és nincs köztük (nemhogy érdemi, gyakorlatilag semmilyen) tömegközlekedés sem. Ne mondjak keveset 7-8 évtizede.
Egy "élmény" átjutni Szfárról Tatabányára, Miskolcról Egerbe, Szegedről Szolnokra

Ez csak azért érdekes, mert a közlekedési folyosók léte és beágazódásai tolják az érdemi gazdasági és társadalmi emelkedést.

Ez főleg igaz a fenti felsorolás 1, 1/b, 4, 5 pontokra!
@Fradista Utazó:
Az M85 és az M86 rendszeres használója vagyok.
Ez esetben akkor egy erős másfél évtized alatt durván megnőtt az M6 forgalma.
Ugyanis a fenti két pálya - a maguk halálút kiváltásaival - mindenek, csak nem pangó aszfaltcsíkok...
@Hamster: Az 56-os út Szekszárd - Mohács (- Pélmonostor - Eszék) napi 3-4 ezres forgalmakat hoz, Mohács után még ennek java része is eltűnik. Az udvari határátkelőn a 2021-es forgalomszámlálás szerint naponta átlagosan 500 személygépkocsi és ugyanennyi tehergépkocsi kel át (két irány összesen). Ez belföldön egy szerényebb összekötő út forgalma lenne.
Az biztos, hogy ha végig autópálya lenne Szavarejvón át Splitig, akkor ez a forgalom megnőne, a kérdés, mennyivel. Egyikünknek sincs üveggömbje, így aztán bármelyikünk azt mond, amit akar. Én konkrétan azt, hogy egy ilyen autópályás összeköttetés fel tudná vinni a forgalmat napi 3-4 ezerig, a fölé nem. Ez még mindig egy erősebb összekötő út forgalma lenne.
Összevetésül a 86-os úton Szombathely - Körmend közt (itt nem történt jelentős fejlesztés, az utat felújították és megerősítették, más nem történt) 8.700 szgk. és 3.000 nehéz tgk. megy naponta (ez is a két irány összesen). És ez nem potenciális, hanem tényleges forgalom.
@gigabursch: Igen, az, hogy rendes utak legyenek, máris sokkal reálisabb, mint hogy legyen autópálya minden két pont közt :) Például Salgótarjánba az autópálya kicsit túlzás lenne, de amit a 21-essel csinálnak, az sokat segít a használhatóságán szvsz. Én hozzátenném, hogy a puszta 2*2 sávnál szerintem lényegesebb, hogy ne menjen át minden településen.

"Bicske - Tokod - és tovább át a Dunán és Mátyusföldön Aranyosmarót felé"
Ezt viszont nem érzem rettentő erős iránynak. És mi van Aranyosmaróton, ami mindenáron a Gerecsén át kell, hogy jöjjön?

"Amúgy Split az Adria egyik legnagyobb kikötője"
Személyforgalomban. Ha csak leosztom 365-te, akkor napi kb. 11 ezer utas. Aminek nehezen hiszem, hogy túl nagy része akarna Magyarországra jönni, vagy Magyarországon át északra.

"Balassagyarmat - Salgótarján - Ózd - Putnok - Edelény - Encs"
Ez se tűnik egy Selyemútnak. Bizonyos részein építkezni szerintem nem lenne olcsó ahhoz képest, hogy mennyit hozna.

"annak egymás melletti megyeszékhelyek és nincs köztük (nemhogy érdemi, gyakorlatilag semmilyen) tömegközlekedés sem. Ne mondjak keveset 7-8 évtizede.
Egy "élmény" átjutni Szfárról Tatabányára, Miskolcról Egerbe, Szegedről Szolnokra"
Milyen tömegközlekedés volt ezek közt 7-8 évtizede, ami most nincs? És mekkora utazási igény van köztük? Miért gondoljuk, hogy ha egyik pont és másik pont közt TGV-t építünk, akkor hirtelen mindenki utazni akar azzal? De nem is annyira gázok ezek a kapcsolatok, mert Fehérvárról Tatabányára vonattal fél órával gyorsabb átmenni, mint egyenesen kocsival. És arra a környékre elég drága lenne vonatot építeni, mondjuk Komáromhoz képest (biztos nem véletlen, hogy ettől az iránytól jobbra és balra is épült vasút, itt meg nem). És Szegedről Szolnokra most se sokkal gyorsabb kocsival átmenni, mint vonattal. Persze gyorsabb, de mindig az lesz. Csak annyit akarok mondani, hogy ez a "legyen minden szomszédos megyeszékhely közt gyors kapcsolat" ez nekem feleslegesen önkényes. Miért pont azok közt?
@Fradista Utazó: Köszönöm a számokat, én is így tippeltem.
@Hamster: Teljesen egyetértve azt is hozzátenném, hogy egy kétsávos, településeken átvezető út és egy autópálya közt kb. ötszörös kapacitáslépcső van. És ez az elméleti kapacitás, ha nagy a teherforgalom, szubjektíve még nagyobbnak érződik a különbség.
Ehhez jön, hogy a matrica miatt, meg azért, mert a nagy távolságú forgalomra koncentráló útvonaltervezés miatt (ld. a Kecskemétet messziről elkerülő M44-et pl.) a regionális forgalom jelentős része át sem terelődik az autópályára.
Így aztán simán oda jutsz, hogy korábban a főút zsúfoltnak tűnt, megépül az autópálya, azon meg azt érzed, üres az egész. Ezért is érdemes köztes megoldásokban is gondolkodni, amire a 21-es út egy elég jó példa.
@Aureliano Buendía: Ha szerinted ez rendszerfüggő, hogy egy tömeggyilkos pszichopata képét "poén" használni akkor egy elég beteg vagy.
És még humorod sincs.

(Ez akkor is tény ha ezért kitiltanak innen.)
@cserepfalva: már megbocsáss, de az, hogy te mit gondolsz a profilképemről, vagy a humorérzékemről, na, azt pont leszarom.
Azért kell ahhoz némi korlátoltsággal házasított magabiztosság, hogy ilyen határozottan egyenlőségjelet tegyél a véleményed a tény közé. Maradjunk annyiban, hogy ez a te magánvéleményed, amiről fentebb írtam.
@cserepfalva: @Aureliano Buendía: Ez most hagyjátok abba, plíz. Nem akarok igazságot tenni, egyszerűen csak szeretném, ha a kommentek a bejegyzésről szólnának.
süti beállítások módosítása