Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (111) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (936) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (119) búvár (18) bytom (6) bzmot (8) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (308) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (42) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (513) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (9) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (6) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (71) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (100) hajtóművek-motorok (6) hampage (416) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1024) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (404) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (68) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (42) nosztalgiahajó (16) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (37) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (485) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (404) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (524) városkép (107) városliget (9) varsó (7) vasút (590) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (890) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (10) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Hat kép a hetvenes évek második feléből

2023.09.17. 06:00 :: Hamster

Néhány új kép jutott el hozzám Karl Holzingertől, egy osztrák közlekedésbaráttól, aki 1976 áprilisában járt Budapesten. Meg később is, nagy szerencsénkre :)

1976_04_30_bkv_csm4_1112_14_marx_ter_ho26105_hu.jpg

A hármas metró északi szakaszának építése előtt járunk; a Visegrádi utcában végállomásozó újpesti és rákospalotai villamosok ekkor még néhány évig így kanyarodtak ki a Kádár utcából a Váci útra észak felé. A 14-es ezekben az években Angyalföld kocsiszín előtt fordult egy hurokban, így nyugodtan közlekedhetett egyirányú Bengálival. A gumikerekű járművek kedvelői egy Fiat 127-es jobb hátsó sarkát is láthatják, illetve egy teljes Trabantot.

1976_04_30_bkv_hi_2002_2002_33_vaci_ut_ho26106_hu.jpg

Az Óbudára menő 33-as ugyanekkor ikerkocsikkal közlekedett, úgyhogy a Kádár utca torkolatában levő fejvégállomáson is meg tudott fordulni. A metró előtti időben annyi villamos járt itt, hogy minden fordulási lehetőségre szükség volt.

1976_04_30_bkv_gm_2627_ep_ep_55_ujp_vasuti_hid_ho26110_hu.jpg

Az 55-ös az egyik legklasszikusabb Váci úti járat volt, jellemzően nagy kapacitású szerelvényekkel, mint például ez a kétpótkocsis 2600-as. A kép Újpest kocsiszín mellett készült, és már megint a gumikerekűeket figyelem: a kombi Trabant előtt egy függőleges hátsó lámpás Nagypolszkit is láthatunk taxiként.

1976_04_30_bkv_fm2_1627_5624_5613_10a_rp_kossuth_ut_ho26124_hu.jpg

Rákospalota, Kossuth utca végállomáson manapság csak az utasokkal nem igazán kitömött 12-es fordul, de '76-ban még itt végállomásozott a Nyugatihoz menő 55-ös, és a Megyerre kidöcögő 10-es és 10A is.

1978_08_11_bkv_fm1_1543_ep_13_nagyvarad_ter_ho45225_hu.jpg

És ez a kép már 1978 augusztusában készült, konkrétan a harmadik születésnapomon. De ez persze kit érdekel :) Fontosabb, hogy a hármas metró déli hosszabbításán ekkor már erősen dolgoztak. Mi több, a Nagyvárad téren a felszín alatt már készen volt a földalatti vasút (akkoriban itt volt a déli végállomása, tárolóvágányokkal), de a külvárosból jövő villamosok még bejöttek ide. Ezen a fotón pótkocsis Ezerötszázasokat láthatunk a 13-ason, mely viszonylatot azért tereltek ide, mert az Üllői út - Ecseri út kereszteződés épp fel volt ásva a metróépítés miatt, így nem tudott továbbmenni Pesterzsébet felé.

1978_08_11_bkv_vm_1055_33a_obuda_kocsiszin_ho45223_hu.jpg

Ugyanezen a napsütéses augusztusi délutánon gurult a fényképezőgép lencséje elé az 1055-ös pályaszámú kocsi a Vörösvári úton. Az ő érdekessége, hogy máig megvan: képzeletbeli állapotban és pályaszámmal kávézóként üzemel Szegeden!

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Karl Holzingernek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

10 komment

Címkék: 1978 város képek tömegközlekedés villamos 1976 ezres bengáli kulfoldi szemmel Karl Holzinger ezerötszázas ezerhatszázas

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr1418213163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elgondolkodtam azon, hogy a 2600-as két póttal ma, azon túl, hogy persze anakronisztikusan hatna, egyáltalán nem számítana nagy kapacitásúnak. De igazából már a hetvenes évek végén se feltétlenül, hiszen akkor már (más vonalakon) jártak UV-k póttal, és '78-tól a körúton csatolt Ganz-csuklósok is. És egy Ganz-csuklós vagy egy Bengáli szólóban se volt sokkal ksiebb, mint a 2600-as két póttal.
@Fradista Utazó: Azért egy Benga 50-60 emberrel kevesebbet tudott. Én inkább arra gondoltam, hogy az ikerkocsik, pláne a "négyablakosak" kisebbek voltak, vagy a 15-ös a Stukájával, bár az '78-ban már nem volt meg. UV meg ICS errefele nem játszott - az abban az évben rendszeresített csatolt iparival nyilván semmi nem versenyezhetett volna :)
@Hamster: Egyébként szerintem azért értékesek ezek a képek, mert pont a változás előtt, sőt, közben örökítették meg a várost. Ekkoriban jött a hármas metró, ami a villamoshálózat egy részét eltűntette, már dobálták erősen kifele a favázasokat, de a sima kéttengelyeseknek se sok volt hátra, a Nagykörúton meg megjelentek a csatolt Ganzok. Ekkora változások a Váci úti villamos megszüntetése óta nem igazán voltak.
Egy részük a gyerekkorom...
Az én gyermekkoromban (50-es évek eleje-közepe) a 10-es vonalán szóló favázas kéttengelyes motorkocsik közlekedtek és nem emlékszem, hogy valaha is túlzsúfolt lett volna :o)
Mai szemmel furcsa hogy egy Váci út kaliberű útra csak úgy lámpa nélkül ki tudott fordulni bármi balra nagyívben. Persze nyilván nem volt akkora közúti forgalom mint most, valamelyest könnyebb volt a helyzet elvileg.
@toto92: Még épp elkaptam ennek a boldog időnek a végét, pl. amiket már írtam, hogy a Dayka Gáborból lehetett nagy ívben balra a Budaörsira fordulni, vagy a Budaörsiről kintről a Bozókvárnál. Lámpából eleve tizedennyi se volt, pedig a zebráknál néha azért elkélt volna :)
@fzr: Persze, mert mire iskolába mentél, a hajnali műszak már rég beért a Cérnagyárba meg a Tungsramba.
@nyelv-ész: Én se nagyon tudom elképzelni, hogy a Vácin folyamatosan üres lett volna a 10-es. Amit írsz, az két nagy dolog volt, de végig minden üzemekkel volt tele. Újpest ún. városközponttól Rákospalota felé valszeg nem volt akkora forgalom, mert ott akkor még nem volt meg a lakótelep, de a 10-es akkor ott nem is ment, csak a víztoronyig; alapvetően az 55-ös volt az, ami átment a vasút fölött. Hogy ott hányan utaztak, azt nem tudom, de biztos többen, mint ma a 12-es önálló szakaszán. Viszont a lakótelep már rég állt, amikor a 10-es még járt, és nem hiszem el, hogy aki ott lakott, az mind busszal akart volna menni.
@toto92: fedezőlámpa volt a Kádár utcánál (is)...
süti beállítások módosítása