Legutóbb mutattam egy sor '79/80 körüli fotót Balt Korthals Altestől, most pedig folytatnám a témát, egyszerűen azért, mert tetszik a fekete-fehér képek hangulata.
A címben írt "változások" szó nem konkrét dátumokra utal, hanem egy kb. nyolc éven át tartó folyamat eredményére: elkezdték átadni a hármas metró újabb és újabb szakaszait, aminek köszönhetően fontos belvárosi főútvonalakról (Üllői út, Bajcsy-Zsilinszky út, Váci út) tűntek el a villamosok. Eközben elkezdtek érkezni a csehszlovák Tatra szerelvények is, melyek onnan is "elüldözték" a háború előtti típusokat, ahol megmaradtak a sínek.
Bár az első 2900-as és 3000-es ikerkocsikat '77 körül selejtezték, a BVVV eredetű favázasok csak '80-ban tűntek el végleg. A 66-67 éves járművek ekkor már borzasztó öregek voltak ahhoz képest, hogy végig megtartották eredeti szerkezetüket, tehát nem lettek acélvázasítva. Igaz, ezzel az ősi kinézettel jól mentek a háttérben látható felsővezetéktartó oszlophoz :) A helyszín egyébként Pesterzsébet.
Itt egy másik ikerkocsi a Csengettyű utcai megállóban. Az előbb említett 66-67 éves kor rettentő soknak tűnhet, de azért érdemes megemlíteni, hogy 2024 januárjának elején, ezen sorok írásakor még forgalomban van az 1301-es pályaszámú Ganz csuklós, amit 1967-ben állítottak forgalomba, tehát már 57 éve közlekedik. Amikor 2007-ben selejtezték az utolsó UV-kat, reméltem, hogy soha többé nem fogunk normál forgalomban 50 éves villamosokkal utazni. Hát, a jelek szerint nem reménykedtem eléggé :-/ Ráadásul amikor ezeket a favázasokat kidobták, ezerrel épült a hármas metró, meg volt rendelve több száz Tatra, érkeztek az NDK-ból a ma is közlekedő HÉV-ek, és épp elkezdték bővíteni a trolihálózatot is.
Az előbb a trolihálózat bővítését említettem, és az itt látható 64-es villamos voltaképp ennek áldozata volt: '79 októberében elcsörömpölt az utolsó tuja a Vezér utcában, '80 januárjában pedig elindult a 82-es troli. A kép a Bosnyák téren készült.
Az 59-es villamost nem váltotta le metró, és szerencsére busz se, úgyhogy ma is közlekedik. Eltűntek viszont 1980-ban az 1000-esek, aminek persze már igencsak ideje volt. Érdekes látvány a munkagép (ágyazattömörítő?) a villamos mögött! Az is érdekes, hogy a farkasréti temető főbejáratától felfelé nem hagyományos zúzottköves-betonaljas pálya épült, hanem valami metrószerű megoldás, ahol a sínek vasbeton lemezhez vannak rögzítve. Nem tudja valaki, hogy miért? Ha kísérlet volt, akkor elég jól sikerült, mert ma is azon járnak a villamosok...
És ha már 1000-es: itt van még egy, csak az 56-oson, pótkocsival. Utóbbi kicsit kaotikus állapotban van: az oldalablakok fölötti szellőzők már eltűntek, de az oldallemezelés még nem hegesztett. Persze a legérdekesebb tulajdonsága a lecsapható ajtós nyitott peron volt, amire szívesen emlékeznek vissza az egykori utasok.
Óbudát most se hagyjuk ki, az ismerőseim kedvenc pótkocsitípusát vontató 2600-as motorkocsival. Némi történelmi értéke van a hasáb alakú utastájékoztató táblának is az előtérben.
1978 és 81 közt pótkocsis UV szerelvények jártak a 18-ason, ami egyfajta átmeneti visszalépés volt, mert előtte Ganz csuklósok jártak rajta, utána pedig Tatrák. Nekem nem rémlik, hogy UV-val utaztunk volna a 18-ason, de lehet, hogy csak összefolyt a Bartók Béla úton járó többi UV-s viszonylattal. Azt viszont tudom, hogy amikor olvasni tanultam, találtam valahol egy autós tankönyvet, amiben egy képen a Krisztina körúton valamelyik fedezőjelzős átjáróban egy Bengáli keresztezte az autó útját. Az a fotó nagyon tetszett, mert olyan villamosra én csak Újpestről emlékeztem.
És ha már pótkocsis UV, itt van egy a 37-esről is. Milyen telep volt itt akkoriban, hogy a sínek túloldalán ennyi autó és teherautó parkolt?
A múltkori bejegyzést egy Ganzzal kezdtem a 61-esen, ezt pedig egy Ganzzal fejezem be a 61-esen, a háttérben a József Attila Gimnázium akkori épületével. Köszönöm a figyelmet!
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ez megy most